Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 11:38

Daar heb je wel gelijk in.
Daarom ben ik me er gewoon eerst in aan het verdiepen.
Zodat ik weet waar ik aan begin...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:39

Mee eens Liesje Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:43

voor het sportpredikaat moeten ze wel een wp scoren in het Z2 als ze daarin direct worden uitgebracht, alleen maar Z2 gestart zijn is dan niet voldoende.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:47

Bij een goede vriendin van mij ben je dacht ik zo'n 3 a 400 euro kwijt per maand. Ze wordt dan elke dag correct gereden en zeer goed verzorgd Haha! tot het niveau wat jij voor ogen hebt. Voor meer info: info@stalwhitesummer.nl

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:00

Het voordeel van het stallen bij een prof of semi-prof is dat je dan ook eisen kan stellen aan de resultaten, dat is bij een amateur wel anders... Maar goed, ik vraag het gewoon en wie weet valt het wel mee.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:13

Lielle schreef:
voor het sportpredikaat moeten ze wel een wp scoren in het Z2 als ze daarin direct worden uitgebracht, alleen maar Z2 gestart zijn is dan niet voldoende.

Ja, klopt, dat heb ik toch al vermeld in dit topic. Ik ben er toevallig pas achteraan gegaan voor onze fokmerrie. Z2 gestart is niet voldoende...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:15

Mrijn schreef:
Het voordeel van het stallen bij een prof of semi-prof is dat je dan ook eisen kan stellen aan de resultaten, dat is bij een amateur wel anders... Maar goed, ik vraag het gewoon en wie weet valt het wel mee.

Ben benieuwd wat voor een eisen je kan stellen bij een prof wanneer het paard niet binnen de gestelde termijn Z@ met winst is, dan krijgt de paard toch gewoon de schuld en betaal je langer en meer.. Lijkt me niet dat een prof dan zegt "Ach ik heb gefaald het is mijn schuld de komende maanden zijn voor mijn rekening"

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:15

Mrijn schreef:

Waarom zou je daar geen eisen kunnen stellen aan de resultaten, als eigenaar zijnde betaal je er toch net zo goed voor.
En resultaten kan je niet van te voren vaststellen.
Ik zou het wel weten als ik mn paard door iemand zou laten rijden, die van mij zou echt niet naar een prof gaan!
Ik heb tijdens mn studie genoeg gezien, en zelfs bij de topstallen is je paard een nummer en is het echt niet zo als wat het in eerste instantie lijkt.

Die mensen moeten winst draaien en dat gaat vaak ten koste van je paard.

En wat je zelf al aangeeft, jou merrie is errug gevoelig, dus is het van belang dat iemand daar de tijd en rust voor neemt om haar weer op te leiden, en eerst meeneemt naar rustige concoursen.
Laatst bijgewerkt door Attitude op 15-08-06 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:16

CielitoLindo schreef:
Mrijn schreef:

Ben benieuwd wat voor een eisen je kan stellen bij een prof wanneer het paard niet binnen de gestelde termijn Z@ met winst is, dan krijgt de paard toch gewoon de schuld en betaal je langer en meer.. Lijkt me niet dat een prof dan zegt "Ach ik heb gefaald het is mijn schuld de komende maanden zijn voor mijn rekening"

Je haalt de woorden uit mn mond Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:45

liesje23 schreef:
Lielle schreef:

Ja, klopt, dat heb ik toch al vermeld in dit topic. Ik ben er toevallig pas achteraan gegaan voor onze fokmerrie. Z2 gestart is niet voldoende...

maar het is dus ook niet voldoende als ze alleen gestart wordt in het ZZ-L en daar geen 60% scoort. Je moet tenminste een wp halen in het niveau waarop ze wordt uitgebracht.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:56

ik heb dit al meerdere malen gedaan voor verschillende eigenaren.. Wat wil je weten?

Het is inderdaad handig dat je een ruiter neemt die direct Z mag starten, helemaal als ze al een heel eind is in training. Verder moet je er denken dat je afspreekt hoevaak ze ermee op concours gaan, ik heb daar nog wel eens trobble over gehoord..

Verder moet je goed bedenken wat je wilt. Ik heb zelf de indruk dat bij een grote stal je paard snel een nummertje wordt(zal echt niet bij allemaal zijn). Ik ken een stal waar de paarden worden verzorgd door 1 een stel stagaires, ingereden door een stalruiter en echt getraind door nummer 3. Uitstappen is er niet bij (er is een molen) en naverzorgen word weer door een stagaire gedaan. Mijn paard zou hier dus absoluut niet tegen kunnen.

Waar je ook op moet letten als je iemand uitkiest dat die hem ook echt rijd. Het komt vaak genoeg voor dat een stalruiter het paard rijd en dat alleen op wedstrijd of als je komt kijken de ruiter waar jij voor hebt gekozen op je paard stapt...

Het is dat je zo ver weg woont, ik heb nog wel wat energie over Knipoog

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:56

Lielle schreef:

maar het is dus ook niet voldoende als ze alleen gestart wordt in het ZZ-L en daar geen 60% scoort. Je moet tenminste een wp halen in het niveau waarop ze wordt uitgebracht.

Uhm, volgens mij krijg je dan wel het sportpredikaat. Omdat je toch een nivo hoger start. Het zou wel krom zijn, maar tot zover had ik het niet uitgeplozen omdat onze merrie niet het vermogen heeft om ZZ licht te lopen.
Das wel een goeie van jou trouwens. Wie wilt dat uitzoeken Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:00

Ik weet het zeker, staat nl zo in het KWPN richtlijnen document. Anders kun je nl iedere ezel bij Anky neerzetten, de ZZ-L ring binnen laten rijden, met 20 % weer naar buiten komen en je sport predicaat op zak hebben.

Ik ga het wel even opzoeken.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:01

trisca schreef:
ik heb dit al meerdere malen gedaan voor verschillende eigenaren.. Wat wil je weten?

Het is inderdaad handig dat je een ruiter neemt die direct Z mag starten, helemaal als ze al een heel eind is in training. Verder moet je er denken dat je afspreekt hoevaak ze ermee op concours gaan, ik heb daar nog wel eens trobble over gehoord..

Verder moet je goed bedenken wat je wilt. Ik heb zelf de indruk dat bij een grote stal je paard snel een nummertje wordt(zal echt niet bij allemaal zijn). Ik ken een stal waar de paarden worden verzorgd door 1 een stel stagaires, ingereden door een stalruiter en echt getraind door nummer 3. Uitstappen is er niet bij (er is een molen) en naverzorgen word weer door een stagaire gedaan. Mijn paard zou hier dus absoluut niet tegen kunnen.

Waar je ook op moet letten als je iemand uitkiest dat die hem ook echt rijd. Het komt vaak genoeg voor dat een stalruiter het paard rijd en dat alleen op wedstrijd of als je komt kijken de ruiter waar jij voor hebt gekozen op je paard stapt...

Het is dat je zo ver weg woont, ik heb nog wel wat energie over Knipoog

Het nadeel is gewoon dat ik geen rijbewijs bezit...
En verder moet ik een goed gevoel krijgen bij de persoon die haar "neemt".

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:03

Lielle schreef:
Ik weet het zeker, staat nl zo in het KWPN richtlijnen document. Anders kun je nl iedere ezel bij Anky neerzetten, de ZZ-L ring binnen laten rijden, met 20 % weer naar buiten komen en je sport predicaat op zak hebben.

Ik ga het wel even opzoeken.

Oke, ik ben nieuwsgierig..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:06

http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.serv ... diaId=1223
stamboekrichtlijnen 2006

Bladzijde 12, Hoofdstuk 8 8 - DRESSUURPAARD – KEURINGEN, PREDIKATEN EN AANLEGTESTEN
Citaat:
Sport
Het predikaat sport kan worden toegekend aan alle bij het KWPN geregistreerde merries. Ook veulenboek-,
hulpstamboek-, hulpveulenboek- en registermerries komen in aanmerking. De prestatie dient
geleverd te zijn bij de paarden.
Het predikaat is niet aan leeftijd gebonden en kan postuum worden toegekend.
Het sportpredikaat kan aangevraagd worden door een verklaring met de behaalde sportprestatie aan
te vragen bij de betreffende binnen- of buitenlandse sportorganisatie. Deze verklaring moet met het
registratiebewijs naar het stamboekbureau worden gezonden. Daarna wordt een niet registratiebewijs
met vermelding van het predikaat ‘sport (dressuur)’ of ‘sport (springen)’ of sport (SGW) aan de eigenaar
toegezonden.
Verrichtingseis sport (dressuur): Z2 + 1 winstpunt in dressuur.
Verrichtingseis sport (springen): Z + 6 winstpunten in springen.
Verrichtingseis sport (SGW): Z + 5 winstpunten in samengestelde sport.
Maakt een merrie haar wedstrijddebuut in een klasse hoger dan de voor het sportpredikaat vereiste sportprestatie dan dient minimaal 1 winstpunt in die klasse te zijn behaald.

daar zit trouwens een levensgroot lek in. Er staat nl dat als de merrie haar wedstrijddebuut maakt in een klasse hoger dan vereist voor het preikaat een wp moet zijn behaald. Wat geldt er dan als je haar eerst een paar keer lager uitbrengt en dan versneld promoveert?

Liesje, AUB Ja

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:22

thanks lielle. Wel goed van het knhs dat ze dit als eis stellen, idd breng haar naar een topruiter en start haar 1x. Niet eerlijk tegenover de mensen die echt hun best moeten doen voor het sportpredikaat.
Hoe bedoel je dat met een paar keer lager uitbrengen en versnelt promoveren ?
Ik mag bijvoorbeeld alles starten ( mits je rekening houdt met de leeftijd van het paard) in de Z2. Ik start bijvoorbeeld een paar keer M2 met winstpunten maar promoveer dan idd snel naar het Z2 ( bedoel je dat?). Of bedoel je mensen die bijvoorbeeld een paard uitbrengen in de Z1 met winst, dan promoveren naar het ZZ licht?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:26

Dat laatste idd. Zoals het nu in de reglementen staat geldt die eis van een wp in het hogere niveau (dus bv die ZZ-L) alleen als het om een wedstrijddebuut gaat. Als je versnel promoveert van het Z1 naar ZZ-L zou die eis dus niet gelden, en ik denk niet dat ze dat bedoelen. Dan zou je je merrie een keer door Jan van de Hoek in het B kunnen laten starten en daarna door Anky in het ZZ-L en alsnog je predikaat binnen hebben.

Dat eerste wat jij beschrijft, mag gewoon; alleen blijft dan die eis van Z2+1 wel gewoon staan.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:29

Ja, het lijkt mij dat het ten aller tijde zo is, dat je een winstpunt moet hebben ook al is het een hogere klasse dan de Z2. Dat lijkt mij wel zo fair.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:34

Als je naar de kosten kijkt, denk ik dat je met een amateur dezelfde kosten maakt...... het duurt alleen vaak langer...
Zeker wanneer je zelf geen rijbewijs hebt zullen veel kandidaten afvallen......
Uit eigen ervaring is een goede verzorgster moeilijk te vinden. Laat staan een goede ruiter die het voor een prikkie wil doen.

Ik heb mazzel! Haha!
Mijn instructrise gaat m'n paard starten. Ik rij haar naar de wedstrijden, betaal de wedstrijden en der startkaart.
Zelf is ze nu door omstandigheden paardloos, dus komt dit mooi uit. Ze was al een poos gek van mijn paard, dus dat was ook weer een meevaller. Het moet natuurlijk "klikken"

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:39

superwoman schreef:
Als je naar de kosten kijkt, denk ik dat je met een amateur dezelfde kosten maakt...... het duurt alleen vaak langer...
Zeker wanneer je zelf geen rijbewijs hebt zullen veel kandidaten afvallen......
Uit eigen ervaring is een goede verzorgster moeilijk te vinden. Laat staan een goede ruiter die het voor een prikkie wil doen.

Hoezo, iemand die meervoudig Z ruiter is heeft meestal net zoveel ervaring en doet er net zolang over. En die vraagt niet het bonusbedrag, wat een prof dus wel doet.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:40

zoiets moet je net even tegen komen inderdaad. Ik heb ook een paard naar het Z2 gereden voor niks, omdat ik het paard ook kon gebruiken voor de ORUN, waar ik zelf toen geen geschikt paard voor had. Knipoog Zo had hij zijn paard sport Elite en ik had een mooi paard voor de ORUN.

Ik denk dat het net is wat je een amateur noemt. Iemand die daarnaast nog iets anders doet, of een 'beginner'. Knipoog

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:42

je kan ook een advertentie plaatsen op marktplaats: Z dressuur ruiter gezocht omgeving Oudenbosch!
Kijken wat voor reacties hier op komen en misschien eens iemand uitnodigen, er zitten vaak goede ruiters zonder paard!
Kijk wel goed naar wat voor afspraken je met deze persoon maakt! en vertel zelf ook goed wat je voor ogen hebt met het paard dus een jaar uitbrengen en dan dekken ofzo......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:46

Ik dnek idd dat dat soort oplossingen best bestaan, maar het is dan ook een kwestie van geluk hebben. Zo heb ik een crosspaard gevonden voor de komende tijd, omdat de eigenaresse zwanger is, en ik er een paard bij zocht voor mijn eigen ervaring. Net zoiets als Trisca dus.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:08

Tja naar een prof. zou ik mijn paard niet willen brengen. Het wordt naar mijn idee dan echt een nummer op de lijst.
Ik denk dat je het er het best aan doet om te zoeken via internet naar een ruiter die nu door bv. omstandigheden zonder paard zit.
Het is dat het te ver is en ik op het moment ook niet in bezit ben van een stal ander had ik het graag voor je gedaan.
Het is even zoeken naar een speld in een hooiberg maar het gaat zeker wel lukken met een beetje gedult.