Ruiken over de grond

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaly

Re: Ruiken over de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:31

EvaSuzanne schreef:
Die van mij doet het ook (als ik aan de hand wandel)! Hij loopt keihard door, oren naar voren en met zijn bovenlip over de grond te slepen. Ik heb altijd een beetje het idee dat hij de structuur van de grond aan het betasten is, hij is gek op schelpenpaadjes (!!!), daar gaat hij ook nog heen en weer met zijn neus, zodat hij hele strepen trekt. Ik zou het verder niet weten, zolang hij gewoon doorloopt vind ik het niet erg.

Mijn pony doet het op net dezelfde manier als die van jou!
Oren straal naar voren en echt die bovenlip slepen... Ik ben maar bang dat hij ooit zijn lip eens hard zal bezeren Clown
Ik heb de indruk dat die van mij het doet als hij iets ruikt, of inderdaad, om de structuur te ontdekken...

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:35

opala schreef:
Ik heb het ook wel eens gelezen ja, over zandkoliek. Een beetje zand wordt volgens mij wel gewoon met de mest uitgescheiden, dus hoe het zand koliek kan veroorzaken, zal wel met de darmwerking te maken hebben van het desbetreffende paard Clown .

Mijn paardje is net terug uit de kliniek in verband met zandkoliek, ik zou er dus toch maar een beetje mee oppassen!
De DA stelde het eigenlijk als volgt voor: als je paard zand binnenkrijgt, kan dat onder normale omstandigheden niet veel kwaad en wordt het inderdaad met de mest uitgescheiden maar als het echt ettelijke hoeveelheden zijn, en het zand wordt vochtig (door gras, door water enzovoort), dan wordt dat zand slijk en bezinkt het op de bodem van de darm. Daardoor wordt de normale darmwerking verstoort en veroorzaakt het slijk krampen. De natuurlijke slijmlaag die in de darmen aanwezig is volstaat dan niet meer om het zand af te voeren.
Als je dan bedenkt dat een paard rond de 30 meter darm heeft, kan je wel uitrekenen dat het een hele tijd duurt vooraleer al het zand uit de darmen verwijderd is.
Om dit te voorkomen kan je een scheutje lijnzaadolie door je voer gooien, of je paard af en toe een kuurtje Sand Guard geven, dit is op basis van psylliumzaadjes die zorgen dat het zand wordt afgevoerd.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:52

Ik heb een groninger enter en die loopt ook altijd te stofzuigen als ik met m wandel. Zolang hij me niet constant aan het touw trekt en gewoon door loopt vind ik het niet erg. Soms gebruikt hij het ook wel eens om zgn. onopvallend een hap gras te pakken te krijgen, maar meestal ben ik m dan wel voor.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:00

ik heb ook een merrie gehad die dit deed, zowel met rijden als aan de hand en dan alleen buiten. Die sleepte ook echt met de neus over de grond, oortjes strak naar voren en heel snel lopen erbij. Wij zeiden altijd dat ze gewoon op een hondje leek Tong uitsteken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:18

Grappig dat er zoveel paarden zijn die dit doen!
Als ik met mijn hengst wandel is hij ook aan het 'spoorzoeken'.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:00

Idd leuk om te weten dat er meer paarden zijn die stofzuigen.
Mijn fjordenmerrie doet het ook tijdens buitenritten en dan voornamelijk in draf. Maar waarom weet ik echt niet.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:36

die van mij doet het ook vaak met wandelen maar daarna schiet hij ineens naar de zijkant voor een hapje gras haha..hij moet ook altijd aan de mest van andere paarden ruiken als we dat tegen komen..even kijken of er een bekende langs is geweest haha