wonen schreef:dit klopt dus echt niet lees maar eens goed na, je moet er het laadvermogen van je auto bij op tellen en dat is al snel 500 tot 600 kg.
en dan kom je zeker boven de 3500 kg uit....
en wat krijg je dan, als je een ongeluk krijgt ben je NIET verzekerd........
dus als ik jou was zou ik me er nog maar eens snel in gaan verdiepen
Vriendelijkheid is geen zonde.
Ik heb 't echt een aantal keren moeten lezen voordat ik jouw post snapte, ik denk dat wij hetzelfde zeggen.
Mijn bron zegt het volgende:
Citaat:
rijbewijs B
Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.
Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
* de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
* de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
Het verhaal met de aanhanger met het laadvermogen boven de 750 kg is uiteen te rafelen in 2 stukken.
A. Allereerst moet je letten op de aanhanger. Het gewicht van de aanhanger én het laadvermogen van de aanhanger mogen niet boven het ledig gewicht van de auto uitkomen. Dit is overigens het gewicht van de auto exclusief het laadvermogen (TMM) van de auto.
Stel, je hebt een aanhanger van 875 kg, die inclusief het laadvermogen 1425 kg weegt (laadvermogen is dus 550 kg). Je auto weegt leeg 1600 kg. Dan zit je op een totaalgewicht van 3025 kg.
B. Dit is het punt met het addertje onder het gras. Hier staat dat het gewicht van de aanhanger + het laadvermogen van de aanhanger + het gewicht van de auto + het laadvermogen van de auto niet boven de 3500 kg mag uitkomen. En dat laatste wordt vaak over het hoofd gezien.
Je hebt die aanhanger van 1050 kg + het laadvermogen van die aanhanger is 550 kg.
Dan heb je die auto, die leeg 1600 kg weegt. Nu zit je op een totaalgewicht van 3025 kg... dus zit je onder die 3500 kg. Maar die auto heeft ook nog eens een laadvermogen van 500 kg. En daarmee kom je op 3525 kg en overschrijd je die grens van 3500 kg.
Zie ook http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149 Voorbeeld 7 schreef:Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg,
Laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.
En als het nu niet klopt, dan lever in m'n E weer in.