Wie heeft er ervaring met het uitbesteden van een paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magicrover

Re: Wie heeft er ervaring met het uitbesteden van een paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:38

Succes dan met de juiste keuze maken!

Lijkt me een moeilijke situatie!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:06

Ik heb ook een paard op bruikleenbasis. Ik betaal de stalling en de hoefsmid, de eigenaresse betaalt de premie voor de verzekering. Ik krijg echter wel alle vrijheid met hem, 1x per maand hebben we kontakt. Ik heb zijn paspoort wel gekregen, omdat ik ook de entingen en zo bij moet houden. Ze vertrouwen mij volledig, wat ik erg prettig vind. We hebben van beide kanten een opzegtermijn van 2 maanden, mits in overleg eerder.

Echter ik weet niet of ik em hou.. Ik heb het paard nu 3 maanden, en ben 2 maanden bezig geweest om em over zijn rug te laten lopen. Aangezien dit niet lukte, met de nodige problemen in de aanleuning, heb ik (op mijn kosten) de osteopaat erbij gehaald. Hij bleek een flinke blokkade te hebben in zijn rug. Deze is nu weg, nog een week longeren en dan weer erop. Maar ik heb al wel besloten dat als hij geen verbetering toont, dat hij terug gaat naar de eigenaar. Ik vind het een heel leuk paard hoor, maar ik wil niet straks te horen krijgen dat ik zijn rugprobleem heb veroorzaakt. Nee, ik doe wat binnen mijn macht ligt om em goed te krijgen, maar als dat niet lukt omdat ie inmiddels zoveel jaar verkeerd gereden is... Dan stop ik hiermee, ik ga niet zoveel geld betalen om het probleem van een ander proberen op te lossen waar toch geen progressie in zit. Dan had ik wel een eigen paard gekocht.......

Verder hou ik me aanbevolen als het ook mogelijk is om em af en toe te springen, naast een dressuurmatige training. Pb me maar als je interesse hebt..

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 17:16

wat jij beschrijft is ook het probeem wat ik heb ervaren met mijn paard. Dus j ik kan haar jou niet aanbieden daar ze niet geschikt meer is voor het "echte"werk!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:08

ik begrijp dat jij alleen eigenaar blijft en je paard uitbesteed.
Ik zou een contract opstellen en daarin vastleggen wat die persoon (leaser) mag met je paard. Tevens zou ik willen dat alle kosten voor de leaser zijn.
Als het mijn paard is zou ik in overweging nemen gedeeltelijke kosten zelf te betalen: voer, stro en bix tegen aankoopsprijs en bekappen) maar stallingskosten en bijvoorbeeld ijzers zijn voor de leaser. zij kan je paard wel op een hele dure stal neerzetten en dan jij zeker betalen. Wat dit betreft zou ik ook eisen stellen aan de accomodatie waar je paard komt te staan. Een slechte bak of stal (bedompt, slecht onderhouden, zwaar) gaat ook ten koste van je paard en zul je ook eerder medische kosten krijgen. Aansprakelijk omdat het jou paard is blijf jij volgens mij eindverantwoordelijke. Een bedrag vragen zou ik dan verder niet doen zij hebben dan verder alle kosten al. Wel zou ik een eindtermijn stellen of afspraken maken omtrent de duur.
Succes.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 17:41

friesiszwart schreef:
ik begrijp dat jij alleen eigenaar blijft en je paard uitbesteed.
Ik zou een contract opstellen en daarin vastleggen wat die persoon (leaser) mag met je paard. Tevens zou ik willen dat alle kosten voor de leaser zijn.
Als het mijn paard is zou ik in overweging nemen gedeeltelijke kosten zelf te betalen: voer, stro en bix tegen aankoopsprijs en bekappen) maar stallingskosten en bijvoorbeeld ijzers zijn voor de leaser. zij kan je paard wel op een hele dure stal neerzetten en dan jij zeker betalen. Wat dit betreft zou ik ook eisen stellen aan de accomodatie waar je paard komt te staan. Een slechte bak of stal (bedompt, slecht onderhouden, zwaar) gaat ook ten koste van je paard en zul je ook eerder medische kosten krijgen. Aansprakelijk omdat het jou paard is blijf jij volgens mij eindverantwoordelijke. Een bedrag vragen zou ik dan verder niet doen zij hebben dan verder alle kosten al. Wel zou ik een eindtermijn stellen of afspraken maken omtrent de duur.
Succes.

Ja klopt! Je komt heel wat mensen tegen die rustig denken dat ik wel betaal en dat hun mooi kunnen rijden!!! NIET DUS!!!!
Ik wil wel een klein bedrag betalen per maand maar niet heel veel!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:46

Afspreken wat er gebeurt als jij het paard (evt. op heel korte termijn) weer terug wilt? Of als ze ermee wil stoppen. En of je alsnog naar jouw/haar paard toe mag als ze daar staat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:15

Moeilijke situatie. Je hebt geen mogenlijkheid om hem gewoon te laten staan waar hij nu staat en dan iemand die hem b.v in volpension wil nemen?? Is het trouwens de bedoeling dat hij na verloop van tijd weer naar jou terug gaat of mogen ze hem houden ( mits het goed gaat natuurlijk? ) Het zal een stuk moeilijker worden om iemand te vinden die voor een aantal jaar het paard volledig gaat betalen met in hun achterhoofd dat hij ooit weer weg gaat.Eigenlijk doe ik het hier op stal allebei.Ik heb best wel veel paarden staan waar mensen afstand van hebben gedaan ( wel allemaal met een verhaaltje natuurlijk ) maar hier op stal heb ik weer paarden weggegeven aan mensen. Alles wel onder contract! Op het ogenblijk is er een meisje wat een van mijn haflingers in 1/2 pension heeft staan en daar ook wedstrijden mee rijdt. Dat gaat zo goed en de klik is er gewoon dat ze hem nu waarschijnlijk in volpension mag hebben.Daar worden goede afspraken over gemaakt d.w.z. ik mag hem niet zomaar terug eisen maar zij mag b.v niet naar een andere stal.Maar hoe dan ook het blijft een moeilijk verhaal omdat je toch het beste met je paard voor hebt!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:51

ik heb wel de mogelijkheid. Maar het kost gewoon erg veel geld. En ik zou dan graag willen dat ze echt veel buiten komt... En dat is op mijn huidige stal nogal problematisch...

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:53

En ik denk dat het afspreken van een proefperiode ook erg belangrijk is! En hoe vaak je contact hebt en hoe

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:00

Ik heb goede ervaringen met het uitlenen van een rijpaard. Ik weet niet of ik dat zo weer zou doen (mijn paard was uitgeleend en ik had het eigenlijk tussentijds willen verkopen, maar heb volgens afspraak de uitleentermijn afgewacht - degene aan wie ik mijn paard had uitgeleend heeft er verder heel goed voor gezorgd en is al mijn vertrouwen in haar 100% waard geweest)...

Terug naar jouw paard: Met een goed uitgedachte overeenkomst kan je een heleboel narigheid voorkomen. Net zoals Rubywhite eerder al zei: een mondelinge overeenkomst heb je achteraf geen moer aan. Zet het op papier.

Ik lees verder over een paard dat niet helemaal geschikt is voor het 'zwaardere rijden'. Waarom wil je het dan nog laten berijden? Daarmee neem je immers best een risico.
Overweeg de optie eens om zo'n paard gewoon ergens in een weide te doen als gezelschapspaard. Betaald je een voervergoeding en zorg je dat je er bent als het paard veterinaire hulp nodig heeft. Dat soort plekjes zijn echt wel te vinden.

Ben je permanent ziek en zal je nooit weer aan rijden/verzorgen toe kunnen komen.. het is heel sneu, maar in dat geval zou ik afstand van mijn paard doen.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 06:21

Ze is nog heel goed bruikbaar voor de recreatierijder. Die geen hoge eissen aan haar stelt. Ze wordt nu nog zo'n 6x per week een uur gereden. En dat kan ze makkelijk aan!
Ik denk dat als ik haar stil zet ze heel snel zal aftakelen. Ze wil nog veel te graag lekker lopen, en is ondanks haar leeftij zeer jong van geest Tong uitsteken

Mocht blijken dat ik nooit meer in staat zal zijn om voor het paard te kunnen zorgen, dan kan ik dr aanbieden aan degene waar ze dan is. Dan weet ik dat het goed zit zeg maar!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 06:24

cindysponys schreef:
En of je alsnog naar jouw/haar paard toe mag als ze daar staat.

Het lijkt me toch dat je dat niet eens hoeft af te spreken ??? !!!!