wat betekent likken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ryannuh

Re: wat betekent likken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:25

Ja mijn verzorgpony doet het ook altijd, terwijl mn eigen paard het nooit doet. Ik denk dat ze het gewoon doet om aandacht te vragen, zo van ' gezellig dat je er bent, blijf je nog even?' (ze staan samen in het weiland) En als ze een tijdje staat te likken wordt ze iinderdaad heel ontspannen, teriwjl ze normaal best een druktemaker is

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:29

Ik heb me laatst laten vertellen dat je dit gedrag níet moet tolereren. In ieder geval, niet bij toch al dominante paarden. Het is namelijk een heel sneeky vorm van dominant gedrag. Een dominant paard mag zoiezo NIET in jou "zone"komen, dus op een bepaalde afstand van je. En er zijn zat slimmeriken die weten dat ze niet mogen bijten, dan dús maar gaan likken, of frunniken. In paardentaal zou dat betekenen van "so, ik zit tóch aan je! Peuh!" Dit geld natuurlijk voor heel veel paarden niet, maar paarden die toch al wat gedrags/dominantieproblemen hebben: Let hier dus mee op!

casper18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 14:11

ik heb het idee dat het vooral een manier is om meer snoepjes te krijgen.
de hobby van me pony is namelijk eten Haha!

casper18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 14:12

bedankt voor jullie reacties allemaal Pling

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:18

bij het paard uit de straat bij mij, ook wel de exvzpaard van missnaomi @ bokt, heb je geen wasmachine nodig, hij likte mijn hele jas schoon. Hij is ook maar 4 en een beeldig brave ruin( niet dus, een kleuter die heel lief je jas kan likken, maar het volgende moment achter in de wei aan het bokken is )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:19

Destinietje schreef:
Ik heb me laatst laten vertellen dat je dit gedrag níet moet tolereren. In ieder geval, niet bij toch al dominante paarden. Het is namelijk een heel sneeky vorm van dominant gedrag. Een dominant paard mag zoiezo NIET in jou "zone"komen, dus op een bepaalde afstand van je. En er zijn zat slimmeriken die weten dat ze niet mogen bijten, dan dús maar gaan likken, of frunniken. In paardentaal zou dat betekenen van "so, ik zit tóch aan je! Peuh!" Dit geld natuurlijk voor heel veel paarden niet, maar paarden die toch al wat gedrags/dominantieproblemen hebben: Let hier dus mee op!

Mijn paard was eigenlijk juist enorm onderdanig Verward Hij heeft ook nog nooit in die 24 jaar dat hij is geboren ook maar iemand proberen te bijten tijdens dit gedrag. Het ging hem puur om het likken. Desnoods likte hij zijn eigen voorbenen of zijn box.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 01:11

Ja, daarom zei ik ook al, het geld niet voor alle paarden. Maar ik heb er zelf ook zo een staan, die dondersgoed weet dat ie niet mag bijten, aan me mag zitten, en dan gaat ie heeeel onschuldig aan me likken. Aan mijn rug, hoofd, handen, en heeeel lief hoor, niet happen! Maar hij mag dit dus absoluut niet, omdat het zoiezo een domintieprobleem heeft. En hij is niet de enige, ik ken zat paarden die dit ook in meerdere of mindere maten hebben, maar waarvan de eigenaren dit "lief" en "schattig" vinden, en níet in de gaten hebben dat het dier gewoon de baas aan het worden is. Dat zal bij jou 24? jarig wel geen probleem zijn, zo'n dier ken je inmiddels door en door. Maar ik zie er in mijn omgeving helaas wel genoeg.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 04:23

Ik denk dat jij het nog het beste omschrijft. Paarden kunnen een stereotypie (spelling?) ontwikkelen. Net zoals inderdaad weven of luchtzuigen.

Liesje, zus van Loesje

Cayenne schreef:
Mijn paard was een stereotype likker. Hij begon vaak na een snoepje, en likte dan je handen af, dan je jas en je mouwen, dan de rest, dan zijn box (geheel rondom) en als ie dan nog niet klaar was, begon hij aan zijn eigen benen te likken. Andere paarden lebberde hij ook af, eigenlijk alles wat hij tegenkwam.

Waar hij dit vandaan haalde zijn we nooit achtergekomen. Hij kwam niets te kort. Af en toe kreeg hij ook zijn zoutblok, maar die hing ik bewust niet in zijn box of hij bleef aan de gang. Bij hem ging het duidelijk niet om het zout, hij likte gewoon alles af wat hij tegen kwam Haha! Waarschijnlijk heeft hij zich ooit bij een vorige eigenaar verveeld en is dit gedrag gaan doen, want ik heb hem zelf 6 jaar gehad, en daarvoor heb ik hem ook al 10 jaar gekend en toen deed hij dat ook.

Sommige paarden gaan weven of luchtzuigen, en die van mij ging dus likken Haha! Hij had hierdoor trouwens wel altijd schone box wanden Haha!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:25

Jolandaa_ schreef:
bij het paard uit de straat bij mij, ook wel de exvzpaard van missnaomi @ bokt, heb je geen wasmachine nodig, hij likte mijn hele jas schoon. Hij is ook maar 4 en een beeldig brave ruin( niet dus, een kleuter die heel lief je jas kan likken, maar het volgende moment achter in de wei aan het bokken is )

Ik heb niet alleen voor m'n jas geen wasmachine meer nodig, ook voor m'n broek schoenen, trui etc.
Dat het om snoepjes is kan ik me bij mij niet voorstellen want meneer krijgt niet tot bijna nooit snoepjes. Aandacht vragen zou nog wel kunnen.
Dominant gedrag, ja dat vind ik een hele goeie! Het zou best kunnen dat het bij mij een vorm van dominantie is.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:23

Ik heb laatst een artikel in de Hoefslag gelezen over paardengedrag (ik weet effe niet meer hoe die dame heet iets van D***donck, ze is er in elk geval op afgestudeerd).

Zij vertelde juist dat dit heel sociaal gedrag is en dat het beslist niet dominant gedrag is.
Mijn merrie doet het overigens ook. Zij is zeker een dominante merrie, maar dit heeft niets met de leiding over willen nemen te maken. Zij doet het meer wanneer ze geniet van borstelen. Bij de hoefsmid doet ze overigens ook.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:33

Citaat:
Sommige paarden gaan weven of luchtzuigen, en die van mij ging dus likken Hij had hierdoor trouwens wel altijd schone box wanden

Weven en luchtzuigen doen paarden als ze zich vervelen en niet goed voelen.
Likken heeft met sociaal gedrag te maken en als een paard jou zachtjes zit te 'knijpen' (met grootste voorzichtigheid althans anders is het aggresief of dominant gedrag) dan is dit als liefkozing bedoeld zoals ze dat altijd samen in de wei doen.
Als je niks te doen hebt ga dan maar eens lekker voor de wei zitten kun je superveel leren over het gedrag van de paarden.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:50

Ik denk ook dat dit eerder sociaal is dan dominant (maar je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, daar kom ik zo meteen bij). Mijn merrie vindt het fantastisch om me helemaal af te likken na een lekkere poetsbeurt. Daarbij gaat het niet alleen om het likken maar krijg ik ook kleine "knijpjes" op plaatsen waar vreemde verhardingen (volgens het paard vuil) zitten zoals mijn knie, schoenen e.d. Dit is zeker niet slecht bedoelt! Ga maar eens in de wei zitten bij paarden, dan zie je dat paarden dit bij elkaar ook doen om elkaar te poetsen maar ook als een vorm van genegenheid en vriendschap.

Helaas kan ik hier meteen ook een tegenvoorbeeld aan toevoegen, onze hengst die uiterst lief is maar wel zeer dominant begint eerst met likken en wanneer je dit tolereert gaat hij steeds verder met het uiteindelijke gevolg dat hij keihard gaat bijten, wat dus wel een vorm van dominant zijn is.

Ik denk dus dat veel afhangt van het karrakter van het paard en dat dit dus bij ieder paard verschillend te bekijken valt. Let op de houding van het paard, de stand van de oren, is het paard volledig ontspannen bij het likken gaat het meestal om sociaal gedrag. Wanneer het paard duidelijk actief bezig is met iets te willen bereiken is hij dominant.

eefda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:30

aan je jas likken kan ook voor zout zijn. maar dan alleen als je hem een tijdje niet gewassen heb en je vaak bij de paarden ben geweest. dan komt er meestal zweet van paarden aan en dat is zout.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:57

de mijne likt ook mijn kleren af en mijn handen Tong uitsteken
En ze blijft maar doorlikken ! Tong uitsteken

Rufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:59

mijntes likt ook overal aan maar wel het meest aan de handen .. Hyper!

Biepje1107

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:33

vaak is 't dus omdat ze zout tekort komen maar 't kan ook komen omdat ze vitaminen tekort komen en dan is 't dus slim om idd een liksteen op te hangen en eventueel een vitaminespuit te geven. Soms doen ze 't ook gewoon uit verveling maar dan doen ze 't meestal alleen als ze op stal staan en dan likken ze vooral aan de wanden en de vloer.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:38

Jaaa! Ik weet het! Go jij! Go jij! Het is GEEN dominantie! Absoluut niet!!!

Ik heb namelijk jaren geleden eens naar Bit geschreven, omdat mijn paard het ook doet. Niet alleen handen, maar ook kleren en staldeuren. De verklaring van de DA die mijn brief beantwoorde was de volgende:
Door te likken komt er in de (boven?)lip de stof endorfine vrij. Deze stof heeft een kalmerend effect op het paard. Een soort natuurlijke ' drug' zeg maar.

Als ik naar mijn paard kijk terwijl ze likt, dan klopt dat als een bus. Hoewel ze normaal een stresskip is, is ze dan errug ontspannen. Dromen

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:02

Zie Otje in trance Knipoog :Afbeelding

casper18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 21:06

inderdaad mijn pony wordt ook inderdaad zo rustig alsof hij slaapt Dromen
bedankt voor jullie reacties allemaal!!! Pling

Flower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:30

Ik heb ook gelezen dat likken betekent dat het paard weet dat jij de baas bent. Flowertje likt ook Lovers

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:14

Handig!! al die reacties Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:12

rambo likt ook graag aan mijn kleding!!!!! ze worden er echt vies van. even knuffelen en hup: een lekkere lebber.

jekkes Knipoog

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:11

ik weet ook niet wat het betekent hoor Lachen