Ongelooflijk, meer mensen ervaring...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Ongelooflijk, meer mensen ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:41

Dat kan hoor, dat haar manier van rijden niet aansloot bij het paard en dat het geen passende combinatie was. Misschien inderdaad zadel niet goed passend, met teveel druk gereden, teveel van gevraagd in het begin. Van alles is mogelijk. Daarnaast worden paarden ook vaak een stuk rustiger als ze ouder worden.
Stalling en manier van omgaan speelt ook mee Lachen.

Ik ken ook genoeg verhalen die vergelijkbaar zijn. Zoals een paard waar de vorige eigenaresse voor geen goud het erf mee zou af gaan, verkocht, en een half jaar later kwam ze hetzelfde paard tegen, zonder zadel, rustig stappend door het centrum van het dorp Haha!.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:44

gelukkig ben je alweer bekomen van de schrik... en gewoon vergeten die verhalen. wij hebben ooit eens een fries beleert (Mijn eerste paardje wat ik beleerde) en die eigenaar die zei hij schopt, hij bijt en is heeeel gemeen.
het was een driejarige hengst die nooit opvoeding heeft gehad. het was dan ook zo over. maar als die oude eigenaar kwam om te kijken dan was hij weer helemaal gek/gemeen.... dus ze herkennen mensen erg goed. (iemand anders heeft het paard later gereden en is wel goed gekomen) was een heel lief paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:48

Heb het zelf ongeveer ook zo mee gemaakt.

Mijn vorige pony was een ramp voor mij. Racete dus ook regelmatig met mij de bak door, ben vaak genoeg met haar dwars door de omheining heen gegaan. Ik had niks meer te zeggen. Ben een aantal keer er echt ernstig van af gevallen.

We hebben haar moeten verkopen, het meisje die haar nu heeft kan beter met haar opschieten. Gaat nog steeds niet super. Maar stukke beter dan ooit bij mij.

Gewoon die verhalen vergeten, bij haar was hij misschien niet te rijden. Maar bij jullie gaat het blijkbaar goed. Niks van aan trekken.

sevigny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:09

NEEEJ eruit gaat ie niet, ik ken voor MIJ en MIJN VRIEND geen liever en fijner paard dan hij. Ik ben er eergisteren weer mee naar buiten geweest, los teugeltje gewoon genieten. Dat is wat telt, mijn ervaringen en niet die van een ander en zodra ik iets van verzet merk, gaan we er met professionele hulp uitkomen! Mss dus toch niet zo heel erg ongelooflijk mijn verhaal, maar voor mij op dat moment wel. Tja het zijn en blijven gevoelige wezens zo zie je maar weer..

sevigny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:15

OEPS, sevigny is mijn eigen profielnaam en samjam die van mij en mijn vriend Lachen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:18

Goedzo, geniet van je paard en laat je door die verhalen neit gek maken.Er is een duidelijke klik tussen jullie en het paard, waarbij het paard zich goed voelt. Wens je nog veel plezier met hem!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:19

Ow, ik ken dit verhaal. Ons vorige paardje was altijd heel dominant en ja, wij kochten haar omdat ze ons aansprak. En we hebben er echt geen last mee gehad. Volgens de vorige eigenaar zou ze gevaarlijk zijn, kinderen bijten, je eraf gooien en het hele liedje. Maar nee, de 2 jaar dat wij haar hebben gehad voor ze dood ging hebben we er echt een paard van goud mee gehad.

Net als dit paardje wat we nu hebben. Ze is dominant ja, maar gevaarlijk : nee. Wat dus de handelaar wel zei Verward Hij had dr 7 weken en we zouden er nog heel veel problemen mee hebben. We hebben nu ook de eigenaar opgespoord die haar de 9 jaar van haar leven heeft gehad voor ze naar de handelaar ging, en die zei ook dat ze niet te vertrouwen is. Zijn vrouw durfde er niet meer bij in de buurt te komen . Tis wel zo bij haar, dat als je laat merken dat je bang bent voor dr, dat ze je dan pakt en een spelletje met je gaat spelen. Maar gevaarlijk? Nee, we hebben haar nu in september een jaar en ik ben nog steeds in Lovers met dr Haha!

Ben blij dat jullie er zo'n mooi paardje aan hebben. Het kan wel zo zijn dat het idd niet klikte bij de vorige eigenaar. Maar dat hoeft nix te zeggen over het paard. Je hebt bij mensen toch ook mensen die elkaar totaal niet liggen, en mensen die zo ineenx elkaars vrienden zijn.

Nog heel veel plezier met jullie droompaard Haha!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:22

Dit kan heel goed hoor.. Wij hebben ook een paard op stal staan, waar de lesklanten zo op kunnen gaan zitten, hij harstikke braaf is.. Maar zodra er iemand op gaat zitten die hem ala minute aan het werk zet, hij niks anders doet dan in verzet komen. Sommige paarden, moet je gewoon heel rustig opbouwen, dan doen ze het super..

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:24

Een beginner vraagt veel minder van een paard dan een zwaar gevorderde. Misschien vroeg zij veel te veel van dat paard en pikte dat paard dat gewoon niet. Ik zou gewoon trots zijn op je lieve paardje en je er vooral niks van aantrekken Knipoog Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:20

Ik heb precíes hetzelfde. De oude eigenaresse vertelde me ook dat Flash manegepaard is geweest en dat hij iedereen eraf bokte en dat niemand er meer op durfde!! Hij was dus niet geschikt voor het manege werk, want bij mij zet hij geen stap verkeerd, laat staan me eraf bokken. Ik zet heel vaak beginners en andere mensen op Flash om meer vertrouwen te winnen. Iedereen die eraf komt vond het geweldig. Dus tja, het is hoe je 'm behandelt denk ik en hoeveel je 'm laat werken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:00

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt.
De laatste wedstrijd waar ik met mijn vaders ex-paard naar toe ging, reed ik wat los op het inrijterrein, tussen de andere paarden. Plotseling komt er man naar mijn vader toe, wijst naar mijn paard, en vraagt: "Is dat toevallig Pacha?"
Ja, dat was Pacha, en de man was stomverbaasd. Hij stond met open mond te kijken naar dat toen nog maar net 14-jarig meisje, die op een gewoon trensbitje en een zweep op haar gemak het paard rondstuurde tussen de rest. Hij had de vorige eigenaars gekend, 3 volwassen struise broers, en geen van die broers durfde op het laatste nog op het paard kruipen(het paard werd toen wij kwamen kijken ook niet door hun, maar door een instructeur gereden.).
Terwijl het paard bij ons, behalve op wedstrijd, gemakkelijk te berijden was. Hij was alleen paranoïde van de zweep en had zoveel angst van een hindernis, maar als je een nietwetende beginner erop zou gezet hebben zonder zweep en hem gewoon wat zou laten rondhobbelen zonder hem te forceren, dat zou het ook een echt beginnerspaard lijken. Pas als je werkelijk met je zweep ging rijden, hem wat meer vroeg, en zeker op een wedstrijdterrein of voor een stel hindernissen, kwam die blinde paniek weer boven (maar die psychische wonde hebben we na enorm veel geduld gelukkig voor een groot deel kunnen helen Lachen ).

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:12

Mijn paard was een verwende vervelende klier die al hapte als je er een zadel op wou leggen, daarom werd ze zonder zadel gereden.
Bij mij zou ze dat de eerste keer ook doen, ik schrok en schreeuwde: Komkommerknol wat doe je nu! Dat was de laatste keer, ik ben even erg boos geworden en nu is ze zo braaf als het maar kan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:49

Tja, ik zit ook wel eens op mijn knietjes onder de buik zijn sokkies bij te knippen en bedenk me dan dat Frits blijkbaar ook een periode in zijn leven gehad heeft waarin ze hem met nog geen zes man uit de stal durfde te halen. Hij heeft bij mij en de vorige eigearen nog nooit een stap verkeerd gezet. Je kunt je afvragen wie er nu vals is geweest het paard of de vorige eigenaar. Ze zeggen wel dat paarden zoveel pikken, maar misschien hebben ze wel gewoon andere manier om hun ongenoegen te uiten.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:51

een paard reageert op de manier hoe jij hem behamdeld..Blijkbaar behandelen jullie hem prima en doet hij daarom zo leuk zn best voor jullie!! Ik zou me er niet te veel van aantrekken en het zeker niet "meenemen" in je rijden..Als jij onzeker wordt, kan je paard ook onzeker worden..Veel plezier met haar!! Haha!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:46

Ik heb al paarden genoeg gezien die bij een andere eigenaar een tweede, nieuw leven beginnen

Een van de manegepaarden waar ik mee reed was helemaal op na een paar jaar lessen lopen. Psychisch was er werkelijk vanalles mee mis en als ze nog maar een kip hoorde kakelen (ik maak geen grapje) gallopeerde ze er al vandoor in blinde paniek. Haar huidige baasje werd echter smoor verliefd op haar, heeft haar na veel gedoe 'mogen' kopen van de manege en nu is ze psychisch weer in balans.

Mijn vorige halve stal paard had bij de vorige eigenaar heel slecht gereageerd op bijzetteugels, en steigerde als een gek. Haar huidige baasje zag haar toen en dacht 'ik kruip voor geen geld op dat paard' en leste door op de manege. Tot dat steigerprobleem helemaal uit de hand liep, de eigenaresse er niet meer op dierf en ze aan die manege verkocht. Na twee jaar (zonder bijzetteugels) was het paard helemaal gekalmeerd (lees: op), dus durfde haar huidige baasje het toch aan en kocht haar. En kijk eens aan: ze durft haar nu na twee jaar toch met bijzetteugels rijden en de merrie is daar tot op heden nooit tegen in verzet gekomen.

Een paard praat via lichaamstaal, dus niet alleen via oorgedraai en stemgeluid...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:53

Ik heb 2 merries, eentje van 5 en een van 3. Beide vanaf hun 3e hier(het jonkie is pas een paar maandjes hier).

Bij die 1e zei de vorige eigenaar dat ik er echt wat mee te stellen kreeg en ik moest haar beloven voorzichtig te zijn. Ik ben er op gestapt en mee weg gereden, nooit geen problemen. Het is een tante hoor, de dominantste merrie in de groep en snel beledigd, maar ik kan er mee lezen en schrijven.

Die 3 jarige is net zadelmak en gaat lekker. Daarvan zei de vorige eigenaar dat het een hele lieve makkelijk pony was. Daar vloog ik prompt de eerste keer dat ik er op zat vanaf (ondanks dat ik echt voorzichtig deed ivm wat ze met het voorwerk liet zien).

Beide zijn (voor mij) fijne rijpony's. Die 1e stappen maar weinig mensen op omdat ze best pittig kan zijn (voor de wagen kan ik er iedereen mee weg sturen).
Die ander weet ik nu al zeker dat het een hele makkelijke brave pony zal worden (heeft een paar weekjes geleden een pittig meisje van 8 op gereden en dat ging geweldig).
Ik heb al mijn pony's groen gekregen(als veulen, als 3 jarige of hier geboren), dus zal niet zo'n extreem verhaal tegen komen als jij.

Het kan best dat er bij jullie gewoon de klik is, of dat hij het allemaal wel prima vind zolang hij maar niet te hard hoeft te werken.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:22

Misschien komt het wel doordat het paard ouder is geworden?
Het paard van mijn zus was vroeger ook heel wild, maar dat heeft ze nu nog maar niet meer erg hoor. Ze schrikt gewoon van mieren enzo. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:26

Kan heel goed hoor Haha!

stel dat die Deurne mevrouw met heel veel druk rijd, en dat paard niet tegen heel veel druk kan...... ja dan heb je snel een stuiterbal Haha!

In iedergeval weet je nu een ding heel zeker, en dat is dat het paard prima op zijn plek is bij jullie Haha!

samjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 11:46

Denk niet dat het aan de leeftijd ligt, hij is rechtstreeks van de oude eigenaresse
naar ons toegekomen.

We zijn ook erg veel met afwisseling bezig in het rijden.

Longeren, grondwerk, buitenritjes en 3 keer in de week dressuurmatig aan de slag.
Welliswaar vragen wij niet veel van hem, althans niet zoveel als een gevorderde, maar
wat we vragen doet hij erg werkwillig.

Fijn te horen dat er dus meer ervaringen zijn.

Salut

samjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 01:14

Dit is een erg oud topic maar wilde toch nog even kwijt dat hij nog steeds mijn engeltje is! Ben ondertussen bevallen van een prachtige dochter en tot bijna 8 maanden doorgereden!! Ben blij dat ik dit topic toendertijd geopend heb, want heeft me geholpen over mijn onzekerheid te komen. Mensen bedankt daarvoor en allen die in deze fase zitten. Vertrouw op jezelf en je gevoel!!!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 08:52

samjam schreef:
Ik weet dat zij hoog niveau rijden en zelfs het beroemde Deurnepapiertje heeft. Ik snap dat zij veeel meer eisen van een paard dan een beginner, een paard dan veel meer verzet zal tonen maar toch, ik neem aan als hij ons niet zou accepteren wij ook de hoeken van de bak zouden zien.....ik snap er niets van... Maar zij stond zelf ook met GROTE ogen te kijken toen ze de verhalen over ons van mijn instructrice hoorde.

Meer mensen met zo'n verhaal? Of een verklaring?

GROETJES

Om te beginnen zou ik de waarde van dat "Deurnepapiertje" maar niet al te serieus nemen.
Ja, ik ken verschillende verhalen en die zijn vrijwel allemaal terug te voeren op lomp gedrag en/of veel te hoge eisen van de ruiter. Ik ken één geval waarbij die ruiter dat ook toegeeft en eerlijk naar het paard toe heeft beslist dat hij bij een ander (mijn lesgeefmens) beter op z'n plaats is.
Ik zou de kwaliteiten van de vorige eigenaar eerder in twijfel trekken dan de kwaliteiten van het paard!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:02

Cassidy schreef:
Op het moment dat je meer gaat vragen, gaat de bouw van het paard ook meespelen. Het kan dus best zijn dat hij pijn had, dat bepaalde dingen niet lukken omdat hij de bouw of het gestel er niet voor heeft. Dan is het niet eerlijk om door te blijven pushen. Je vraagt toch ook niet aan een bodybuilder om een driedubbele flikflak te draaien? Daar heeft hij de bouw niet voor, en zo lenig zal hij ook nooit worden.

voor het eerst dat ik denk hey ratng systeem(die dus ondertussen al ruime tijd weg is)
..vind dit een hele goede en gaat hem onthouden Vork

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:09

samjam schreef:
Dit is een erg oud topic maar wilde toch nog even kwijt dat hij nog steeds mijn engeltje is! Ben ondertussen bevallen van een prachtige dochter en tot bijna 8 maanden doorgereden!! Ben blij dat ik dit topic toendertijd geopend heb, want heeft me geholpen over mijn onzekerheid te komen. Mensen bedankt daarvoor en allen die in deze fase zitten. Vertrouw op jezelf en je gevoel!!!!!

Wat leuk te lezen dat je het paard 1.5 jaar later nog steeds hebt en dat het nog steeds een braaf dier is Lachen. Bij jullie is de klik er dus duidelijk wel Lachen.

Nog veel plezier met hem.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:47

hi grappig, zie dat dit oude topic weer actueel is en dat ik ondertussen zelf zo' n dier heb
mijn merrie bleek bij haar laatste baasje verkocht te zijn wegens: niet sporen! Ze durfde er ook helemaal niet meer op!

Terwijl Candy hier geen voet verkeerd zet... Anders had ik haar nooit gekocht, ben ook ontzettende angsthaas na een val.

samjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 18:50

Apple schreef:
samjam schreef:

Wat leuk te lezen dat je het paard 1.5 jaar later nog steeds hebt en dat het nog steeds een braaf dier is Lachen. Bij jullie is de klik er dus duidelijk wel Lachen.

Nog veel plezier met hem.

DANK DANK DANK DANK!! Vandaag weer heeeerlijk buitenritje gemaakt **zucht**