Een 6 voor de verzorging

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hanin

Re: Een 6 voor de verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:19

Mies7 schreef:

De ene amazone had haar paard helemaal niet ingevlochten, maar zag er zelf wel netjes uit en de andere amazone had een erg smerig chabrak, haar paard had hele vieze benen en was erg slordig ingevlochten. Mijn schrijfster vond die 6 nog aan de hoge kant...

Je hoeft je paard toch niet altijd in te vlechten? Als ik mijn haflinger ga starten binnenkort vlecht ik die denk ik niet elke x in. Krijg je dan ook minder punten??

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:40

waarom vraag je dat? je weet het antwoord toch en mies7 ook wel en daarbij kon je het vinden in dit topic op bladzijde 1

Citaat:
Elmond schreef:
En wat denken jullie dan dat je krijgt, of wat zouden jullie geven...voor een paard dat niet gevlochten is maar waarvan de manen maar een beetje rechtop staan?

dat kan niemand toch zo zeggen, dan zouden ze de combinate eerst irl moeten zien!
maar niet gevlochten is gewoon not done bij dressuur. Als je een wedstrijd wilt rijden behoor je je aan de regels te houden.( buiten de rassen die niet gevlochten hoeven te worden natuurlijk)

dus als jij zonder vlechten wilt starten, dan krijg je w.s. gewoon echt een onvoldoende!

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:44

@ amondi dat heb ik dan over het hoofd gelezen. Ik dacht al zijn er nieuwe regels of bepaalde voorkeuren bij de jury's

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:50

Een vriendin van mij had haar paard helemaal gepoetst, hij blonk echt, de manen en staart uitgekamt maar niet gevlochten en ze kreeg een 4(!!) voor verzorging..... Bloos!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:36

in belgië? daar snappen wij hollanders helemaal niks van het jureren, daar mag iedere manegeruiter een officiële rubriek beoordelen. Dus daar kijk ik igg niet van op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:22

Mies7 schreef:
(bijv. een KWPN-er met de manen en voorpluk los)

Niet om het een of ander hoor, maar de voorpluk mag los over de frontriem gedragen worden..

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:34

Citaat:
De ene amazone had haar paard helemaal niet ingevlochten, maar zag er zelf wel netjes uit en de andere amazone had een erg smerig chabrak, haar paard had hele vieze benen en was erg slordig ingevlochten. Mijn schrijfster vond die 6 nog aan de hoge kant...

Okeej! Ja

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:54

Sammie schreef:
Mies7 schreef:
(bijv. een KWPN-er met de manen en voorpluk los)

Niet om het een of ander hoor, maar de voorpluk mag los over de frontriem gedragen worden..

inderdaad, als mijn paard een sumier voorplukje heeft zou ik die ook niet invlechten..op sommige voorplukjes moet je zuinig zijn Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:38

in het nieuwe proevenboekjes staan de cijfers uitvoerig toegelicht.
Wat betekent een 4, een 5, en 6 enz.
maar voor verzorging staat nergens een toelichting. of het nu een 6 of een 8 is, wat betekent dat dan?

N.B. op mijn eerste wedstrijd had ik mijn tinker haar manen van een meter los. Ben 2 uur bezig geweest met ontklitten en wassen. Kreeg ik ook een 6 met een opmerking dat de jury liever een hengstevlecht zag...terwijl het stamboek voorschrijft dat er niet gevlochten mag worden...

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:20

ik vind dat er soms wel te laag word gejureerd voor de verzorging,veel jury's geven standaard een 7,dat vind ik jammer.
Ik vlecht mijn paard altijd in,staart ook,alles ziet er netjes tiptop gepoetst uit,het tuig ook,mijn kleding etc,en dan zie ik soms een combi die veel minder zn best erop heeft gedaan en die heeft dan hetzelfe cijfer,dan heb ik zoiets van "waar doe ik al dat werk nog voor?" terwijl als ik dan een 8 had gehad,net die WP zou hebben.

ik heb wel eens meegeschreven, en vroeg hoe je ooit een 9 of 10 op verzorging zou kunnen krijgen, antwoord: als een schimmel/witte helemaal spierwit zou zijn,ik was wel benieuwd hoe je dit met een bruine/zwarte voorelkaar zou kunnen krijgen maar dat wist ze welf ook niet.

ik vind het helemaal terecht als er lage cijfers worden gegeven op verzorging als het ook echt niet toont,of het paard er niet goed/gezond uit ziet.

maar verder in het algemeen vind ik dat er beter naar detail moet worden gekeken voordat je zo standaard een 7 geeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:04

ik hoorde onlangs dat iemand een 4 gekregen had voor de verzorging... denk darbij aan smerige sokken, vies dekje, haren niet gekamt etc. ik kon me het voorstellen bij het verhaal.

Maar ik kan me ook frustratie voorstellen als je als kind-ruiter hebt staan schrobben en boenen/ kammen en vlechten en dan trotst in de ring verschijnt en dan 'maar' een 7 krijgt terwijl een smeerpoets een 8 krijgt.

Mijn dochter heeft al wel een 9 gehaalt voor de verzorging met een vos.
Maar ook wel eens een 7 en bij een navraag bij de jury omdat de frontriem te ruim zat.... tja ik zie hem liever wat ruimer opdat het kopstuk niet tegen de oren getrokken wordt... Dus nu op wedstrijd een aansluitende frontriem en thuis de ruim zittende frontriem Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:00

Ik weet nog dat een ponyruiter ooit een 4 kreeg voor verzorging omdat ze in haar haar een rood elastiekje had zitten ipv een wit of een zwart. De rest was in orde. Er zat ook een wit parelnetje omheen. Dat vond ik, zeker voor bij de pony's, toch wel zwaar gejureerd.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:11

Ja de voorpluk mag inderdaad losgedragen worden ja. Maar ik vind het geen gezicht als die voorpluk lang is en vervolgens recht overeind waait, om de oren van het paard wappert, enz enz. Dus iemand die de voorpluk heeft ingevlochten of heeft vastgezet met een elastiekje in een nette staart krijgt een punt hoger.
Ik heb zelf een paard met een heel klein kort voorplukje maar daar pruts ik ook een mini-knotje in. Staat altijd nog beter dan los, en groeien doet die voorpluk van hem toch niet...

Ik geef overigens ook 9-ens en 10-en voor verzorging. Als voorpluk, manen en staart zijn ingevlochten (of netjes bijgeschoren) en de ruiter of amazone ziet er netjes uit dan ga ik echt wel omhoog met de punten.
Soms krijg ik Friezen in de baan die de manen los hebben hangen, maar waar wel allemaal krullen inzitten, idem voor de staart, en die geef ik ook een 8 / 9 / 10 (afhankelijk van de verzorging van de ruiter + harnachement). Maar als ik een Fries of Haflinger in de baan krijg met losse manen waar verder zeer weinig aan is gedaan, ja dan ga ik niet hoger dan een 7.
Ik heb een vriendin met een haflinger die er echt niks aan doet voor de wedstrijden (even een borstel erdoor) en dan ook nog verbaasd is dat ze 'maar' een 7 krijgt...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:04

De voorpluk invlechten vind ik zelf (persoonlijk) ook mooier. Een mooi hoofd mag gezien worden. Maar toch ken ik ook mensen die het alleen doen bij concoursen en niet bij kring wedstrijden. Maar dat is om de eenvoudige reden dat ze bang zijn dat er geen maantop meer overblijft.

En dat van Urielle dat voorbeeld vind ik echt een typisch geval van puntjes-tellers...Dan denk je wel even, tis en blijft een jurysport

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:08

Ik vind het aan de voorpluk en hoofd liggen. Een voorpluk ála 'ik zie de rest van het hoofd niet meer', kun je beter wel invlechten, omdat je dan het paard ziet. Ik vlecht die van de mijne nooit in, dat zijn 3 sprieten daar kan ik écht niks in vlechten. En ik weet haast wel zeker dat er zelfs nog juryleden zijn die het verschil niet eens zien. Al met al 'blij' dat ik niet door mies7 wordt gejureert, want ik vind het nog al bekrompen om voor een losse voorpluk, terwijl de rest prima is, al een punt eraf te trekken.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:22

weetje dan kom je zo snel weer uit op: hé bah een gele blouse... ik zie liever een witte.
Maar mies7 is verder een goeie jury dacht ik, dus het zou jammer zijn als dergelijke persoonlijke voorkeuren je een wp zouden kosten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:36

Lianne007 schreef:
.

ik heb wel eens meegeschreven, en vroeg hoe je ooit een 9 of 10 op verzorging zou kunnen krijgen, antwoord: als een schimmel/witte helemaal spierwit zou zijn.

Nou mijn spierwitte schimmel kreeg echt geen 9 of 10 en die was toch echt wit, en ingevlochten met een hengstenvlecht (arabier). Zag er super uit. Foto staat in Popke's profiel...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:40

Overigens is dat smaak gebonden om de voorpluk in te vlechten of niet. Ik persoonlijk vind het niet mooi... Zal het dan ook nooit doen, ook niet om een puntje hoger te scoren

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:25

over spierwitte schimmels is eerder al een discussie geweest Haha!

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:30

Lianne007 schreef:
ik vind dat er soms wel te laag word gejureerd voor de verzorging,veel jury's geven standaard een 7,dat vind ik jammer.
Ik vlecht mijn paard altijd in,staart ook,alles ziet er netjes tiptop gepoetst uit,het tuig ook,mijn kleding etc,en dan zie ik soms een combi die veel minder zn best erop heeft gedaan en die heeft dan hetzelfe cijfer,dan heb ik zoiets van "waar doe ik al dat werk nog voor?" terwijl als ik dan een 8 had gehad,net die WP zou hebben.

en zou jij een winstpunt willen rijden op je verzorging..?!
ik snap wel dat je op dat moment heel erg baalt, maar ik zou zelf in ieder geval geen wp willen rijden op de verzorging..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:35

Daar valt idd wel wat voor te zeggen justarman, maar aan de andere kant; de knhs maakt er zelf een onderdeel van op je protocol, dus is het ook gewoon een cijfer wat meetelt voor het totaal.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:42

Sammie schreef:
Daar valt idd wel wat voor te zeggen justarman, maar aan de andere kant; de knhs maakt er zelf een onderdeel van op je protocol, dus is het ook gewoon een cijfer wat meetelt voor het totaal.

Jazeker, maar als je je wp moet rijden op de verzorging, dan betekend dat wel voor mij dat je rijtechnisch gewoon geen wp verdiend hebt..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:24

Hoger dan een 8 heb ik nog nooit op verzorging gehaald. En ik zou echt niet weten wat beter kan. Ik vlecht altijd voorpluk in (bij dit paard staat het goed), manen, staart netjes gevlochten en gewassen (staart is gewoon dun, maar dat heeft niets met verzorging te maken), wit dekje, net zadel, net hoofdstel, ruiter met witte rijbroek, op maat gemaakt rijjasje, handschoentjes in het wit, enz enz.
Waarom wordt er dan nooit hoger gegeven? Men kan wel zeggen dat het cijfer voor verzorging je niet aan een winstpunt mag helpen, maar waarom niet? Dat is nu juist een onderdeel waar iedereen een 10 op zou moeten kunnen scoren.
Ik weet zeker dat als ik op een wedstrijd rij en ik zou aan de jury vragen wat er nog beter kan dat ze daar geen antwoord op hebben.
Het is juist een bonuspuntje vind ik. MOet je op kunnen en mogen scoren. Anders had het geen onderdeel hoeven zijn. Gelukkig rij ik mijn winstpunten meestal wel. Maar ik heb ook echt wel eens een winstpuntje gehad omdat er nu net een 7 of 8 stond voor verzorging. Geeft toch aan dat je klaar bent voor een klasse hoger. Winstpunt is winstpunt.

Ik heb ook wel eens een 6 gehad, en bij navraag bleek dan dat het paard te gewoontjes was, geen typisch dressuurpaard. Ik heb ook heel duidelijk gezegd dat het exterieur niets met verzorging te maken heeft. Maar de jury vond een shire (ze noemde naam en toenaam van de ruiter) ook geen gezicht. Op dat moment heb ik nog wel op het punt gestaan om een klacht in te dienen, maar het toch maar laten rusten. Alsof het ras of de kleur van invloed zijn op de verzorging. Al kom je met een aftandse bok met doorgezakte rug aan. Die kan nog wel netjes verzorgd zijn.

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:26

Ligt er volgens mij aan welke "pet" de jury op heeft, gemiddeld heb ik ook altijd een 8 maar soms ook een 6 terwijl alles hetzelfde is Bloos

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 06:48

Justarman schreef:
Sammie schreef:

Jazeker, maar als je je wp moet rijden op de verzorging, dan betekend dat wel voor mij dat je rijtechnisch gewoon geen wp verdiend hebt..

als je daar wat langer over nadenkt is het kolder! want je kunt ook een wp verliezen door bv een 4 op verzorging te scoren.
KNHS vindt het belangrijk, met de wp telling is er DUS rekening mee gehouden. Als je 179 hebt met een 7 op verzorging terwijl de andere baan hetzelfde paard en ruiter een 8 hebben, mag je je echt wel bedrogen voelen.

je rijdt geen wp op verzorging, je rijdt een wp over je totale proef, inclusief verzorging.
ik vind niet dat een jury met verzorging mag sjoemelen om je wel of niet aan een WP te helpen!