Paard bang voor bont halster, wat moet ik doen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Re: Paard bang voor bont halster, wat moet ik doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 21:27

hij staat lekker op de wei nu, dag en nacht. ik denk dan indd dat hij kapot gemaakt wordt. Er lopen ook nog andere paarden bij die aan dat bont wel willen knagen ja.. Maar opzich wel een goed idee!

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 00:52

Je paard is geen kerstboom laten we dat vooropstellen, maar soms kan het ook zijn dat nieuwe spullen een luchtje hebben wat ze niet bevalt.
Ik ging laatst naar de shop, nam een nieuw leren halster voor mijn paard mee en ze deed meteen raar toen ik het om wou doen, jammer dat er niemand met een cam in de buurt was maar ik donderde achterover na haar reacties op het halster, toen maar een emmer biks gepakt, halster met de neusriem goed open in de emmer gelegd, ze ging eten, snel halster aangetrokken en vast gegespt. Aangezien madam nu toch 24/7 op de wei is en er nergens obstakels zijn waar ze aan kan blijven hangen heb ik haar een paar dagen ermee laten lopen. Nu zit haar geur eraan en het is geen centje pijn om het halster aan en af te doen.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 00:54

Tja ik zou me trouwens ook schamen als ik met een stuk bont om mijn hoofd de straat op zou worden gestuurd Haha!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:58

Zandruiter schreef:
Tja ik zou me trouwens ook schamen als ik met een stuk bont om mijn hoofd de straat op zou worden gestuurd Haha!
Jij niet alleen geloof ik.
Op de manege staat nu zo'n donkerbruine ruin met zo'n zachtroze bonthalster. Het eerste wat ik dacht: "Het arme beest." Ach gut
Ik zou het halster gewoon verkopen/terugbrengen, waarom persé bont eraan willen? Een halster zonder is ook leuk.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:08

Ja maar in principe zou hij er ook gewoon aan kunnen moeten wennen.
Want je gaat toch niet als je paard uberhaubt bang is voor een halster, zeggen van ; ach dan maar geen halster als hij het niet leuk vind. Of geen zadel enz.

Ik zou hem gewoon een keer wassen en ergens leggen bij haar spullen zodat hij naar je paard ruikt. En dan net zoals Zandruiter deed met het leren halster.

En dat een paard geen kerstboom enz is... Waarom heeft iedereen dan 10 verschillende dekjes, bandages, peesjes, 3 hoofdstellen enz enz.. ? Vork

Veel succes..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:56

jouw paardje heeft een eigen mening:P Maar even serieus,,K zou hem niet op doen..Beetje zielig anders,,

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:41

Tr3z3l_l0v3r schreef:
En dat een paard geen kerstboom enz is... Waarom heeft iedereen dan 10 verschillende dekjes, bandages, peesjes, 3 hoofdstellen enz enz.. ? Vork

gelieve niet generaliseren. mijn arme pony moet het doen met 1 dekje, geen beenbescherming, 1 hoofdstel en 1 kunststof zadel. en het goedkoopste halster wat ik kon vinden.
en geloof me, er zijn meer mensen die hun pony zo mishandelen als ik dat doe.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:45

Ik denk dat hij het eng vind omdat zijn gezichtsveld belemmerd is.
zo is het mij eens verteld.
had ook altijd een neusbontje om(gaat het daarom??) ,maar
hij ziet dan gewoon veel minder..

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 14:10

ik denk eerder dat hij het eng vind ruiken, want toen ik hem eraan liet ruiken beet hij erna

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:54

Dus dan zorgen dat zijn eigen geur er aan gaat hangen, was bij die van mij dus ook het geval Lachen

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:23

randie schreef:
inderdaad, af laten dat halster als het niet nodig is Lachen. Ik bedoel je gaat je paardje toch niet "pesten"omdat het mooi is!

Mee eens.
Een gewoon halster kan ook mooi staan Knipoog

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:48

Nou ja als je het nou leuk vind om een halster te hebben met bont eraan, dan moet je je paard eraan laten wennen. Ik heb er ook een en mijn paard vond hem vreselijk. Ze draaide rondjes door de stal met d'r hoofd in de lucht en snuiven. Ik heb gewoon doorgezet en hem iedere keer omgedaan. Nu vindt ze het niet meer eng en kan ik hem zonder probleem om en af doen. Ze moest er wel erg van niezen als het te dicht bij haar neusgaten zat, dus ik deed hem wat hoger. Misschien kriebelde hij of rook gek.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:14

Ik moet we een bon halkster hebben voor m'n paard wnat het halster schiurd de haren er af hara veul is al bijna kaal en de keikanten beginnen nu ook al

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:34

JoyCiej007 schreef:
Jammer dat je paardje niet zo goed reageert op een mooi bonthalster... Mijn persoonlijke mening is dat van die bontjes om het halster e.d alleen maar onnodig zijn, maargoed, dat moet ieders natuurlijk zelf uitmaken. Als je paardje het zo ontzettend eng vind, en het halster was echt duur, waarom verkoop je het dan niet gewoon weer via marktplaats, bokt, of doe het retour naar de ruiterzaak waar je hem vandaan hebt? makkelijkste oplossing, lijkt mij zo

zulke bontjes zijn onnodig?? hmmm,, heb je het hoofd van mijn paard wel eens bekeken nu ze een gewoon leren halster heeft.. hardstikke kaal!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:27

Sjonniej schreef:
Tr3z3l_l0v3r schreef:

gelieve niet generaliseren. mijn arme pony moet het doen met 1 dekje, geen beenbescherming, 1 hoofdstel en 1 kunststof zadel. en het goedkoopste halster wat ik kon vinden.
en geloof me, er zijn meer mensen die hun pony zo mishandelen als ik dat doe.

Ik wou nét zeggen Haha! Joh, om eerlijk te zijn heb ik ook zo'n ontiegelijke hekel aan die 'setjes-mensen': je paard in een setje, oké, maar dan een zwarte hengst met een knalroze dekje, roze beschermers/bandages, en daar bovenop miss barbie met een roze rijbroek, roze vestje, en roze shirtje eronder Ach gut Vork he bah.

Mijne heeft ook één dekje, verder is alles gewoon zwart, lekker gewoon, maar toch chique. Inderdaad niet generaliseren nee, er zijn er zát die geen tientallen dekjes en bonthalsters en diamanten opsmuk voor hun paarden hebben Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:30

tinaaz schreef:
JoyCiej007 schreef:
Jammer dat je paardje niet zo goed reageert op een mooi bonthalster... Mijn persoonlijke mening is dat van die bontjes om het halster e.d alleen maar onnodig zijn, maargoed, dat moet ieders natuurlijk zelf uitmaken. Als je paardje het zo ontzettend eng vind, en het halster was echt duur, waarom verkoop je het dan niet gewoon weer via marktplaats, bokt, of doe het retour naar de ruiterzaak waar je hem vandaan hebt? makkelijkste oplossing, lijkt mij zo

zulke bontjes zijn onnodig?? hmmm,, heb je het hoofd van mijn paard wel eens bekeken nu ze een gewoon leren halster heeft.. hardstikke kaal!

Oké...... dat snap ik..... Knipoog er zijn inderdaad paarden met een gevoelige huid... die van mij ook, ik gebruik neusbontjes als onderlegger voor het schofttuig, anders gaat haar schoft irriteren. Maar afgezien van die paar paarden die een kaal hoofd van een normaal/leren halster krijgen, zijn er zat mensen die het gewoon voor die mooi doen... En daarin ben ik het wel met sommigen eens; soms behandelen we onze paarden gewoon als kerstboom of mode items.
Een paard is een levend wezen; géén mode item...
Slapen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:53

tinaaz schreef:
JoyCiej007 schreef:

Mijn paard kreeg ook kale plekken van het leren halster (ook bij een niet leren halster trouwens0.
Ik heb ook een halster gekocht met bontje en de plekken beginnen weg te trekken, heb hem niet zo lang. Daarnaast was dit ook het goedkoopste halster in mijn paard haar maat Haha!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:02

JoyCiej007 schreef:

Oké...... dat snap ik..... Knipoog er zijn inderdaad paarden met een gevoelige huid... die van mij ook, ik gebruik neusbontjes als onderlegger voor het schofttuig, anders gaat haar schoft irriteren. Maar afgezien van die paar paarden die een kaal hoofd van een normaal/leren halster krijgen, zijn er zat mensen die het gewoon voor die mooi doen... En daarin ben ik het wel met sommigen eens; soms behandelen we onze paarden gewoon als kerstboom of mode items.
Een paard is een levend wezen; géén mode item...
Slapen

Mensen zijn ook levende wezens, die hangen ook oorbellen en kettingn en ringen aan hun lijf. Waarom zou je paard het dan ook niet leuk vinden om een beetje mooi te zijn? Misschien vinden zij het ook wel heel leuk kerstboompje te zijn, tenslotte doen wij het zelf ook Haha!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 20:33

ik heb het halster verkocht aan een vriendin..Lachen denken jullie dat hij een halster van nepbont ook eng zal vinden??

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:26

Dat ziet er toch hetzelfde uit Tong uitsteken Het ruikt wel anders.. meer chemisch. Geen idee Haha!

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:29

JoyCiej007 schreef:

Hoi,
inderdaad Pling

Groetjes

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:31

Misschien rook ienog een beetje nieuw Haha!

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:23

Ik heb laatst precies hetzelfde gehad, ik had zo'n schapenbontje gekocht om onder de neusriem te doen, mijn paard had daar een schuurplekje. Het enige geschikte wat ze op dat moment in de ruitersportzaak hadden was dit spul, ik had ook geen echt schapenbont gehoeven maar ja. Mijn paard reageerde er heel panisch op zodra ze er aan rook. Zat achterin haar stal met de kont zowat op de grond en snuiven! En omhoogkomen als ik ermee op haar af kwam.

Ik ben dan wel zo iemand van ja maar, ze moet er aan wennen want het is niet eng ook al ruikt het naar schaap. Wat ik heb gedaan is ermee over haar lichaam gaan wrijven. Eerst bovenop haar kont enzo, zo ver mogelijk van haar neus af. Ze begon pas met reageren als ik ongeveer midden op haar lijf was. Ik heb er even wat tijd voor uitgetrokken (lees: 2 weken ofzo, ja ik ben een geduldig typje) en ben steeds als onderdeel van het poetsen met dat schapenvachtje over haar lijf gaan wrijven. Op het laatst kon ik ook wel goed bij haar hoofd komen, maar daar bleef ze wel met spanning op reageren.

Dat laatste stukje heb ik opgelost door schuin voor haar te gaan staan en haar met 1 hand vast te houden aan het halstertouw, en dan met een rustige, maar besliste, en ritmische beweging steeds het bontje op haar hoofd te leggen en weer eraf en weer erop en weer eraf enz. Toen vond ze er al binnen een paar minuten niets spannends meer aan.

Met een nieuw halster (zonder bontjes) heb ik vlak daarna hetzelfde gehad. Daar heb ik de zelfde procedure mee toegepast, maar dan wat versneld, want ze vond het niet zo heel eng zoals bij dat bontje. Ik ben vanaf haar schoft omhoog gegaan met het halster, steeds over haar lichaam wrijvend, tot ik het tussen haar oren door op haar voorhoofd kon leggen. Daarna kon ik het zo omdoen.

Heel verhaal, misschien heb je er wat aan Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:42

Koop nou maar een gewoon halster.
Paard ziet het verschil toch niet....al die poespas is alleen maar voor de winkelier. kan het paard echt niks schelen of er nou bontjes aan zitten of diamantjes.

Voor degen met het leren halster probleem: koop er eentje van webband...heerlijk zachte halsters.
Alleen erg lastig verkrijgbaar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:58

het gaat imo niet om het halster, maar om het principe. als jullie paard zijn hoofdstel niet in wil als jullie willen rijden bedenk je toch ook wat zodat hij het wel wil? ik zou gewoon oefenen met het halster, inderdaad ermee over hem heenwrijven. en het gebruiken alsof het een normaal halster is. dus niet raar tegen je paard praten als je het om wil doen enzo.

wat ik eigenlijk raarder vind is dat je paard je aanvalt. daar zou ik ook aan werken. raar halster of geen raar halster, hij heeft je niet aan te vallen. punt.