Hoe zit dat nou met hengsten?!?!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

THHIRZA

Re: Hoe zit dat nou met hengsten?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:19

ik had ook geen ervaring met hengsten maar ik heb bijna 3 jaar terug ook een shetlander hengst gekocht echt een beest zonder fatsoen en wat niet is opgevoed.

maar dat wend je gaat er meer geduld voor krijgen en als je ook aardig wat verstand heb met ruinen en merrie's en gewoon goed kan rijden
lukt dit jouw ook Knipoog

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:21

en trouwens merrie's kunnen inderdaad ook verschrikkelijk zijn hoor Knipoog

het ligt heel erg aan het karater
want me moeder heeft ook een paard ( ruin )

en haar had den ze geadviseerd hem hengst te houden omdat hij zo makkelijk was en gewoon zo lief

maar me moeder heeft hem toch laten castreren omdat het anders zo rot zou zijn me andere paarden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:01

@ sherif: als blokkades in het hoofd kunnen zitten kon je daar best weleens gelijk mee hebben Haha!

Ik sta op een professionele trainingsstal, en zie meerdere hengsten langskomen. Ik speek mezelf niet tegen door te zeggen dat character niets te maken heeft met geslacht, maar geslacht er wel voor kan zorgen dat hij langer doorgaat met knokken.

Ik ben idd ook weleens pismerries en lastige merries tegengekomen, maar lastig gedrag is wat anders dan ronduit gevaarlijk. Ik ben helaas ook merries tegengekomen die uiteindelijk een enkeltje slager kregen omdat ze echt heel gevaarlijk waren. Deze uitzonderingen zijn echter excessen, en komen minder vaak voor dan een voor het oog brave hengst waar ineens de hormonen door het lijf gieren en waar je dan maar als persoon op de grond of in het zadel mee te maken krijgt.

Je beschuldigd mij van generaliseren: de lastige paarden waar jij er zat van kent vergelijken met sommige hengsten is juist het tegenovergestelde (en dat is ook niet goed). Ik ken ook doetjes van hengsten, maar zie deze toch echt niet als typerend voor het geslacht. Een hengst is gaaf, mooi, aansprekend, goed te hanteren, totdat er iets gebeurt. En die omslag kan van het ene op het andere moment komen. Die moet je zien aankomen, en die moet je op dat moment aankunnen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:37

@Cassidy: wanneer een paard last heeft van blokkades in zijn lichaam, kan dit uit eindelijk het karakter van het paard beinvloeden, bij het ene paard zal dit iets sneller gaan dan bij het andere paard Knipoog het probleem is echter met veel mensen dat wanneer een paard "lastig" is of onhandelbaar het 9 van de 10x in de verkeerde hoek wordt gezocht...namelijk het paard deugd of spoort niet ...tja dat is te kort door de bocht gedacht....een goede ruiter hoort zijn paard fluisteren en een slechte ruiter hoor zijn paard niet eens schreeuwen (blijf dit een super uitspraak vinden Knipoog )...het is dan ook de kunst om een paard te leren begrijpen ipv gelijk te veroordelen aan de hand van zijn of haar gedrag! Knipoog omgeacht of dit nu om een merrie/hengst of ruin gaat!

Ook ik heb dagelijks te maken met hengsten (zijn zelf in het gelukkige bezit van enkele hengsten) en weet echt wel als geen ander dat je oren en ogen in de achterhoofd moet hebben zitten met hengsten, misschien heb ik zelf het geluk om over erg brave hengsten te beschikken die op hun tijd echt hengst zat zijn,maar weten dat zodra ze in handen zijn of onder het zadel zijn ze zich horen te gedragen...ik ben en blijf immers de leider en niet zij...het is een bepaalde respect die je afdwingt op een eerlijke nette manier, zo is bv onze "oudste" hengst makkelijker in de hand te houden dan bv mijn ruintje..laatst genoemde denderd gerust over je heen als hij wil, de hengst niet die is te corrigeren alleen al op stemgeluid en onder het zadel werkt onze hengst zich meer uit de naad dan bv ons ruintje die namelijke erg lui aan is gelegd....veel van mijn vrienden in ons (Arabische wereldje om maar zo te noemen) hebben thuis hengsten staan en de meeste van de hengsten zijn super braaf te hanteren, ben en blijf van mening dat het de mens is die een paard kan maken of breken (oke uitzonderingen daar gelaten wanneer het paard dus een kronkel in het hoofd heeft of in de verkeerde onervaren handen terecht komt)!
Als echte hengstenfreak wilde ik gewoon bepaalde zaken even kwijt! Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:59

En ik kan me helemaal vinden in de uitleg van sherif Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:09

Lichamelijke problemen kunnen zeer zeker uitwerkingen hebben op het gedrag van een paard, en ik ben de eerste die bij een vermoeden dat er lichamelijk iets niet goed is een osteopaat of een fysiotherapeut erbij haalt.

In omgang met paarden is er - onafhankelijk van het geslacht - maar een regel. Konsekwent zijn. En corrigeren (lees goed: corrigeren, niet straffen) waar het nodig is, op een manier die aankomt. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan...dat blijft mijn favoriete uitspraak. Als een paard voldoende heeft aan een schreeuw, dan moet dat voldoende zijn, als een paard een hardere aanpak nodig heeft, moet dat ook gebeuren. Een correctie die niet aankomt, had je net zo goed niet hoeven geven.

Mensen die het voordeel hebben om hun hengsten aan huis te hebben staan, die vrijwel de enige zijn die met ze omgaat, die de mogelijkheid hebben om ze weidegang te gunnen met eventueel een kudde merries erbij, hebben heel vaak een in omgang makkelijker dier dan eigenaren van een hengst in een pensionstal, in een box van 3x3, die er misschien een uur per dag uitkomt, waar geen mogelijkheid tot weidegang is en geen close contact met andere paarden, en waar toch heel vaak meerdere mensen mee omgaan.

En dat wilde ik even kwijt Haha!

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:36

Nou ik vind persoonlijk de gevaren van hengsten wel meevallen. Waar ik meer problemen mee heb is dat mensen ZICHZELF overschatten....

Als je namelijk echt weet waar je op moet letten en wat ervoor nodig is om een hengst gelukkig te houden, en hem ook wat te bieden hebt als eigenaar (leiderschap op de juiste manier, een kans om toch sociaal te leven, afwisseling etc. etc.), dan zijn hengsten niet echt problematisch. Zodra je niet ervaren genoeg bent en er dus een mogelijkheid is om leiderschap te betwisten, zal een hengst dat zeker doen! Dat ligt dus niet aan de hengst zelf, maar aan de eigenaar....

Hier ben ik het nou 100% mee eens. Hengsten zijn ook gewoon paarden. Als je op de dingen let waar je op moet letten, dan zou het verder geen probleem hoeven zijn. Als je hem maar in zijn waarde laat en met respect met hem omgaat.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:09

een hengstis wel betrouwbaar hoor. ik had een hengst kon met hem lezen en schrijven hij was een shat van een beest en ken er zo wel meer. ik heb hem laten ruinen zodat ik ermee op wedstrijd kan en zodat ie straks mischien met mn merrie op de wei kan hij is nog liever geworden maar dan voornamelijk tegenover andere mensen. en ook een stuk rustiger. heb soms best ng wel spijt ervan.