schrikken als testgedrag? Hoe er mee omgaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: schrikken als testgedrag? Hoe er mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 14:09

Ts geeft aan dat het aanstellerij is omdat ze er aan de hand zonder problemen langs door gaat Armaris Knipoog
Ik kan haar inderdaad aan zoveel laten wennen als ik wil, gezien madame het doet uit aanstellerij zal dat 'ons' niet helpen Lachen

Gezien de kleine trut er een nieuw trukje bij heeft lijkt het mij nog duidelijker dat het hier om aanstellerij gaat.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:09

pharagirlke schreef:
Ts geeft aan dat het aanstellerij is omdat ze er aan de hand zonder problemen langs door gaat Armaris Knipoog
Ik kan haar inderdaad aan zoveel laten wennen als ik wil, gezien madame het doet uit aanstellerij zal dat 'ons' niet helpen Lachen

Gezien de kleine trut er een nieuw trukje bij heeft lijkt het mij nog duidelijker dat het hier om aanstellerij gaat.

TS?Wie is hier nou TS?

Tja,jij vind het aanstellerij,ze zal je op de grond zoveel vertrouwen maar onder het zadel niet.Dat kan!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:24

Pharagirlke is de TS Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:25

Armaris schreef:
Tja,jij vind het aanstellerij,ze zal je op de grond zoveel vertrouwen maar onder het zadel niet.Dat kan!

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Paarden lopen geen plannetjes te bedenken hoe ze door te schrikken of te "klieren" of wat dan ook jou een hak kunnen zetten. Zo complex kunnen paarden helemaal niet denken. Ze schrikken omdat ze ergens bang voor zijn, simpel. Dat de ruiter dat aanstel vindt, omdat hij zich er niks bij voor kan stellen dat het paard bang is, maakt het voor het paard niet minder waar. Het is heel normaal dat een paard na een tik dan wel doorgaat (logisch), of als je hem er aan de hand langs leidt. Het is een kwestie van ook onder het zadel voldoende vertrouwen in de ruiter krijgen. Met aan de hand erlangs gaan (evt. een paar keer heen en weer lopen) bereik je veel meer dan met een tik, omdat je door kalm te blijven en de ervaring niet (nog) erger te maken, juist dat vertrouwen opbouwt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:36

Ik zie bij die van mij duidelijk wanneer ze echt bang is of wanneer ze er een spelletje van maakt. Paarden weten snel genoeg hoe ze onder het werk uit kunnen komen Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:46

Speedster schreef:
Armaris schreef:

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Paarden lopen geen plannetjes te bedenken hoe ze door te schrikken of te "klieren" of wat dan ook jou een hak kunnen zetten. Zo complex kunnen paarden helemaal niet denken. Ze schrikken omdat ze ergens bang voor zijn, simpel. Dat de ruiter dat aanstel vindt, omdat hij zich er niks bij voor kan stellen dat het paard bang is, maakt het voor het paard niet minder waar. Het is heel normaal dat een paard na een tik dan wel doorgaat (logisch), of als je hem er aan de hand langs leidt. Het is een kwestie van ook onder het zadel voldoende vertrouwen in de ruiter krijgen. Met aan de hand erlangs gaan (evt. een paar keer heen en weer lopen) bereik je veel meer dan met een tik, omdat je door kalm te blijven en de ervaring niet (nog) erger te maken, juist dat vertrouwen opbouwt.
Sorry, maar dan ben je de verkeerde paarden tegengekomen! Er zijn echt genoeg paarden die gaan doen alsof ze spoken zien om onder het werk uit te komen! Het paard waar ik nu op rij houdt niet zo van buitenritten zonder andere paarden. Als we 2 stappen de weg op zetten gaat hij al expres lopen glijden op zijn ijzers en kijkt daarna gelijk om met een blik van: zie je, het is te gevaarlijk hier, we kunnen beter thuisblijven. Rij je samen met een ander paard, dan is er niets aan de hand Haha!.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:49

En wat in jouw verhaal spreekt er tegen mijn uitleg? Dit klinkt in mijn oren gewoon als een paard dat niet alleen naar buiten durft, maar met anderen wel. Niks abnormaals aan hoor.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:57

Nou, het doen alsof de weg heel glad is, is behoorlijk doordacht!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:10

Een paard zal dat gedrag vertonen, waarvan hij in het verleden geleerd heeft dat het op wat voor manier dan ook een beloning oplevert. Dus als je het hebt over de manegepony die elke les begint te racen omdat hij weet dat hij dan meteen terug op stal gezet wordt, die heeft geleerd wat het gevolg is van dit gedrag en dat bevalt hem wel. Dan geef ik je gelijk, het is dan aangeleerd gedrag dat het paard iets positiefs oplevert.

Wanneer een paard echter gaat schrikken, staken o.i.d. en keer op keer desondanks door moet met werken of buiten rijden, en bovendien ook nog eens een negatief effect ervan ondervindt, zoals tikken met de zweep of prikken met de sporen, die gaat echt niet elke keer weer geheel uit zichzelf, uit vrije wil voor dit gedrag kiezen, tenzij je paard een stoornis in zijn korte-termijngeheugen heeft Knipoog.

Dat glijden kan ook komen doordat het paard zo onzeker op zijn benen staat, juist omdat hij angst heeft. Tenzij hij geleerd heeft dat hij dan ook inderdaad elke keer terug naar stal mag, dan wordt hij er immers voor beloond.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:18

Ws is ze bij dochterlief (zoals jij haar omschrijft TS Knipoog ) een keer geschrokken, meisje stapt af en loopt verder.
Keer daarop zelfde verhaal en paarden maken dan geen plannetjes, maar zijn ook niet dom en kunnen hier behoorlijk misbruik van maken.
Vooral omdat zij er niet zo aan durfde te rijden heb je best kans dat dit gewoon hetzelfde proberen als bij jou is.
En natuurlijk ga jij niet gelijk de eerste keer je neemt me in de maling roepen,maar gaat eerst bekijken waar het vandaan zou kunnen komen,heeft ze natuurlijk ook snel genoeg door.

Het is wel zo dat sommige paarden in sommige mensen nou eenmaal meer vertrouwen hebben aan de hand dan als ze in het zadel zitten, maar hier zullen jullie ook doorheen moeten en als jij zegt niets aan de hand en gewoon gaan,zal ze dit dus ook moeten doen.
Als jij er een zweepje bij pakt en opeens is het hele probleem een uur lang over (dus helemaal weg) heb je grote kans dat het nummer 1 was, gewoon iets doen wat bij de vorige ruiter een gewoonte is geworden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 12:56

het is helemaal niet zo dat ik na 1x schrikken heb gezegd van 'goh aansteller'. Ik kijk het inderdaad altijd wel even aan maar nu is het toch wel erg duidelijk dat het aanstellerij is. Een paard kan wel degelijk expres gaan klieren.
sily; wanneer ik het zweepje er bij nam was het inderdaad gewoon de rest van het uur over. Lachen

Mistral94: inderdaad.

maar hierbij heb ik eigenlijk nog steeds niet echt tips over hoe jullie haar er door heen zouden rijden?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:44

Is per paard natuurlijk verschillend, ze reageren allemaal weer anders. Mijn oude merrie zou ik op de volte zetten en de volte steeds verder verplaatsen naar de plaats waar ze vervelend doen. Op die volte goed aan het werk zetten, stelling linksom rechtsom vragen schouder voor enz. Deze merrie gaat namelijk anders zo hard in de achteruit dat je haar niet meer in de buurt krijgt Haha! Daarom zet ik haar dus op de volte, daar komt bij dat ik dan ook meer te zeggen heb. Mijn jonge merrie zet ik ook aan het werk. Stelling vragen rond en nagevelijk rijden, wat schakelen. Als ze druk bezig zijn hebben ze namelijk geen tijd om te klieren Whoosh!

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:19

Ik heb een shetlander verzorgd die ook overal bang voor was en nergens langs durfde en wegrende als een een vogeltje wegvloog uit de bomen. Na een tijdje wist ik precies waar hij bang voor zou zijn, dus als er iets zou gebeuren waar hij bang voor zou zijn, ging ik hem gerust stellen en tegen hem praten en op z'n nek kloppen enz.. Al snel genoeg kwam ik er achter dat hij dat alleen maar deed om de aandacht die hij dan kreeg. Als ik gewoon niks deed, liep hij er zo langs en deed niks meer Clown
Ik denk dat het bij jou ook zoiets is. Als je gewoon niks doet en het een beetje negeert het wel overgaat.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:01

@ Jonne: Denk dat het bij jouw shetlander wat meer is van "oké, mijn mens reageert ergens op, dus er is hier iets heel engs in de buurt"
Zolang jij het niet ziet (of er niet op reageert) en zij vertrouwt jou, is dat voor haar een teken van mwah, zij reageert niet, dus is er ook niks aan de hand.