met of zonder tussenschot op de trailer??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CounTree

Re: met of zonder tussenschot op de trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:44

Branca schreef:
Uitproberen hmmm... stukje rijden en dan opendoen? Of paard ligt/hangt/is bezeerd of staat gewoon.. is dat t? Hoe merk en weet je nu of het goed gaat achterin?
Door een bepaalde trailer aan te schaffen, sluit je dingen zoveel mogelijk uit..die ga je niet opzoeken. Cool

Als chauffeur voel je al gauw of er iets niet helemaal "lekker" gaat achterin. Maar nog beter...laat er iemand achter rijden, die kan dan e.e.a. waarnemen en telefonisch contact houden met de bestuurder.

Simpel voorbeeld: In het verleden had ik een paard dat opeens met tegenzin de trailer op ging. Toen ik er een keertje achteraan reed wist ik waarom.....pns andere paard beet haar heel de tijd! Andere paard korter gezet, probleem opgelost!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:27

@Randypaard, niet iedereen rijdt ook als een oud wijf maar vindt dat wel van zichzelf Lachen, paard vindt vaak wat anders dan de chauffeur. Heb je wel eens getest of de chauffeur werkelijk zachtjes rijdt door zelf eens in de trailer te gaan staan met je ogen dicht? (uiteraard test je dat zonder je paard ook mee te nemen)
1 paards trailer zou ik persoonlijk NIET aan beginnen, zijn vaak minder stabiel dan een 1,5 of 2 paards, waardoor het paard nog meer moeite moet doen om te blijven staan. Om die reden worden ze waarschijnlijk ook niet meer gemaakt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:42

Ik zou 1 paard zonder schot vervoeren in eentweepaards trailer. Het paard kan dan wat schuin gaan staan en beter zijn evenwicht bewaren. Met schot is de ruimte voor een paard erg beperkt, hij kan dan ook zijn benen niet wijd zetten om zijn evenwicht te houden. Ga zelf maar eens op een onstabiele plek staan met je voeten naast elkaar en met je benen wijd, hoe sta je zelf het makkelijkste?

Tweepaards trailers kunnen maar een bepaalde breedte hebben, als ze breder zijn passen ze niet meer op de weg. Daarom zijn de ruimtes zo smal, je kunt twee paarden meenemen die dan niet teveel ruimte hebben.

Een eenpaards trailer zou ik niet doen, die zijn ook zo akelig smal. Veel paarden willen daar ook niet in omdat de ruimte te klein is.
Als je 1 paard hebt koop dan een anderhalf paards trailer, mijn paard staat daar prima in zonder hangen en zonder om te vallen. Heb met mijn vorige paard juist gehad dat die viel in een tweepaardstrailer met schot! Ook mijn shetveulen heb ik met een anderhalfpaards trailer opgehaald, die heeft netjes stil gestaan (los) zonder omvallen, hij was heerlijk relaxed toen we thuis kwamen. Als bestuurder merk je iedere beweging die het paard maakt aan het stuur en de auto. En de rijstijl van de chauffeur is ook erg van invloed op het gedrag van het paard in de trailer....

En verdoven omdat het paard anders hangt lijkt me niet echt een goede reden, ze is dan een stuk instabieler en zal juist eerder omvallen. Helemaal als je paard makkelijk laadt zou ik niet verdoven, je paard moet alle zeilen bijzetten om in evenwicht te blijven.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:00

Ik meen de het. Ik heb wel 2 stangen hoor op maat laten maken voor mijn trailer die zijn in de hele breedte. Zonder stangen is wel gevaarlijk. Ik heb dit advies van mijn dierenarts gekregen. En er zijn heel veel paarden die niet goed tussen een schot staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:27

OMG --> TAO.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:30

die stangen zorgen oa voor de stabiliteit van je trailer, dus ik zou ze nooit helemaal weglaten. De ene 2 paards is ook de andere niet qua breedte, wij hebben er 3 op stal en ze zijn allemaal verschillend van breedte.
nogmaals het advies om een 1,5 paards stang in een 2 paards achter te doen zodat je paard meer ruimte heeft om om te stappen.

Bandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:52

Klein detail mischien... KnipoogMischien ook een optie,om een Camera aan te schaffen,zodat je zicht hebt op je Paard tijdens mischien de aanbevolen proef argumenten die je als advies kan gebruiken..?Het ene Paard is het andere niet,met en of zonder verdoving,schot erin of eruit...ieder heeft zo,n zijn eigen methodes,en gebruiksmiddelen..!

Een camera kost geen drol meer tegenwoordig,en kan je in je proef ritten bekijken wat je Paardje doet tijdens zo,n rit.Ga op je eigen gevoel af..! Knipoog

Sucses..! OK dan!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:34

Zonder tussenschot op een 2-paards trailer zou ik nooit doen. Stel dat je een keer uit moet wijken, of wat eerder al genoemd werd, kleine rotondes achter elkaar o.i.d.. Grote kans dat je paard niet overeind blijft.

Mijn paard hangt ook tegen de zijwand en het tussenschot in de trailer, ik zie het probleem er niet van. Hij is niet gestressed, staat hartstikke rustig op de trailer maar hangt de hele weg. Alleen als hij op de rijdende trailer moet plassen hangt hij niet maar gaat even recht staan. Verder staat hij helemaal scheef, ondertussen rustig hooi etend, en komt ook helemaal droog de trailer uit, ook na een lange rit.
Op een 1,5 paards trailer staat hij moeilijker, doordat hij bij bochten van kant wisselt. Dan is de ruimte wat groot en moet hij een eind opschuiven om tegen de andere wand aan te gaan hangen. Als ik het schot eruit zou halen bij een 2 paards zou ik bang zijn dat hij omkukelt.

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:44

het lijkt mij handiger zonder tussenschot want dan heeft ze meer ruimte, maar ook weer met tussenschot want dan blijft ze makkelijker staan Lachen
ik heb er zelf nooit problemen mee gehad maar mijn paard maakt zichzelf los en draait zich (met tussenschot!! Slim ) om Clown

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:55

Ik ga voor zonder tussenschot.
Paarden gaan het liefste scheef staan, is ergens al genoemd.. Met schot kan dat niet.
Daar komt ook nog eens bij dat sommige paarden (zoals die van mij) behoorlijk claustrofobisch zijn en zich echt niet lekker voelen opgesloten in zo'n klein stukje. Resultaat: zeiknat op de trailer, en steeds moeilijker erop willen.
Maar ik denk dat het ook wel wat van het paard afhangt, als je paard diagonaal in de trailer staat is de kans klein dat ze omvallen bij plotselinge bewegingen, maar als ie gewoon recht blijft staan lijkt het me wat gevaarlijker..

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:13

TS is met vakantie in buitenland en uiteindelijk is doordat er geen tussenschot in een 2-paardstrailer zat, haar weekje vakantie in NL niet doorgegaan. Ze durfde t niet aan... (net zoals ik dat niet zou doen).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:37

leest men nou over mijn tip heen van een 1,5 paards stang in een 2 paards trailer????? dan kan het schot aan de achterkant opzij en hebben ze meer ruimte achter en toch staan ze voorin stabiel.

ach wie ben ik....

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:32

Cissy... bedoel je nu dat ze toch een weekje weg had moeten gaan omdat jij je tip geeft? Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:41

nee, maar ik lees hier allerlei dingen over het schot uit een 2 paards halen terwijl de oplossing ook mijn optie zou kunnen zijn. Ik merk heel vaak dat men daar simpelweg nooit aan gedacht had.
Een 2 paards zonder schot is mij te gevaarlijk.

En misschien had ze dan inderdaad wel op vakantie gekund ja...
Knipoog
Mijn tip was niet alleen voor de TS maar ook voor de andere mensen die schotten uit 2 paards trailers halen omdat ze niet weten dat het ook zo opgelost kan worden.
Als ik naar les ga bijvoorbeeld gaat mn paard gezadeld mee naar les met het schot opzij, werkt perfect! maar ik heb ook een heel erg makkelijk paard wat laden betreft, want dr baas geeft trailertrainingen Clown Haha!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:33

Vind ik ook... zonder schot te gevaarlijk, maar zo kun je m toch wat verbreden. Goed idee..dat zeker.
Ik heb een ruime 1,5 paards, gaat goed.

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:52

Ik had precies hetzelfde probleem. Ik lees het topic nu pas, vandaar mijn late reactie. Hopelijk heb je inmiddels al de juiste oplossing gevonden en anders hoop ik dat je wat aan mijn tip hebt. Zie mijn pb.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:11

Randypaard schreef:
ikke20 schreef:
het is logies dat een paard gaat hangen in een trailer. wat zou jij doen als de grond opeens onder je voeten begon te bewegen en rare bewegingen maakt. door te gaan hangen hebben e iets waar ze steun aan hebben. als je zelf ook eti stevig op je voetjes sta wil je ook graaag je eigen ergens aan vast houden. zeker niet het tussenschot eruit halen gaan ze van de ene kant naar de andere kant vallen voor steun gewoon met tussenschot en waarom geef je haar eigenlijk sedalin? als ze toch rustig op de trailer staat? en inderdaat een beter alternatief is bach rescue werkt erg goed.

Ik kan me in jouw verhaal ook vinden, zo denk ik dus ook. thnx. Heb vorig jaar met vakantie 1/3 spuit gegeven, dan is ze rustiger in haar hoofd. Om e.o.a. reden bouwt ze een soort spanning op in haar kop, het enige wat ze "fout" doet in het hele trailerverhaal is zo gaan hangen...
Bach rescue??? wat is dat? druppeltjes? Bachbloesem?

bach rescue zijn druppeltjes die moet je op een stukje brood aan haar voeren op die maner blijft het dier rustig maar wel bij. het wordt erg vel gebruikt bij paarden in stress situaties. het dier heeft dan geen verboden middelen in zich dus ook geschikt als je op wedstrijd moet. het zijn druppeltjes die gemakt zijn van natuurlije olieen. bij www.silverlinde.com bij de shop en bij bachremedies kan je het vinden en kan je het ook betellen. als je meer info wilt kan je altijd naar de silverlinde bellen.geven erg goede adviezen en is een goed bedrijf.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 22:01

Was idd op vakantie; weekje buitenland; week op de Rancho la Paz in Andalusie!! Een aanrader
Wel met weemoed gedacht aan mijn Randy en haar/ons trailerprobleem... De paarden van de Rancho liepen zo ontzettend gemakkelijk daar de vrachtwagen op en werden 2,5 uur gereden naar het strand van Zahara (helemaal puntje van Spanje), daar een super strandrit gemaakt. Ik was gewoon jaloers op de situatie!
Hoop toch eea te oefenen met Randy, want ik wil met Randy ook nog op het Nederlandse strand lopen, de Drunense Duinen pakken, etc etc..
nu nog een 1,5 paardstrailer en zwaardere auto regelen om te oefenen hihi!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:09

als je hulp nodig hebt dan roep je maar...

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:51

Ik denk toch dat deze reactie wat toevoegd en voor veel mensen iets duidelijk maakt.

Ik zal proberen toe te lichten waar mijn ervaring vandaan komt en waarom ik denk dat smaller beter is.
Ik sta helemaal achter het idee dat paarden aanleuning zoeken tegen een schot of de trailerwand. Een paard zonder problemen heeft die veel minder nodig.

Wat ik vaak in de praktijk zie is dat paarden te weinig vertrouwen hebben in de trailer of vrachtwagen. Zelfs als paarden er zonder (echte) aarzeling opgaan.

Met vertrouwen de vrachtwagen / trailer op gaan is voor mij:
Ik vraag het paard zonder dwang of enige dreiging van een mogelijke straf om op de trailer / vrachtwagen te lopen. Ik kan het paard dan vragen om rustig stilstaan. Hij loopt niet achteruit en heeft ook geen enkele behoefte om achteruit te lopen ook niet als ik hem ga opsluiten door het plaatsen van een stang/touw/ketting of het dicht doen van de klep.

Paarden die er dus met te weinig vertrouwen op gaan (zie mijn definitie van vertrouwen) hebben problemen met het bewegen in de trailer. Wat ik dan vaak zag is dat als een paard in een brede trailer staat waarbij hij naar links of naar rechts moet lopen om aanleuning te vinden op een schot / zijwand dat ze dat niet durven of te langzaam doen. Zodra er dan een bocht aankomt dan is h/zij te laat probeert te gaan leunen maar blijkt dat nog niet bij de wand te zijn en laat zich vallen / valt om.

Als je dit soort paarden op de helft van een 2paards trailer zet / een vast schot op de vrachtauto met een breedte van tussen de 80 en 90 cm dan hoeven ze maar heel weinig te bewegen om aanleuning tegen het schot / zijwand te zoeken.

Voor een paard zonder problemen maakt het niet uit waar je hem in zet, ik heb het over paarden met (ex) problemen met trialer laden.

Van de 1500 paarden die ik heb trailer mak gemaakt. (paarden die dus echt problemen hadden met trailerladen) had ongeveer 10% het problemen van het zich laten vallen tijdens het rijden. Deze paarden liepen er dus vaak zonder problemen, de problemen deden zich pas voor tijdens het rijden. Ongeveer de helft van de problemen was verdwenen als ik ze door ons normale trailerlaad programma haalden. (omdat ze dan vertrouwen hadden in het trailerladen zie eerdere uitleg).
De overige 5% behoorde tot de paarden met het probleem dat zij “bevriezen” in de trailer.
Hierbij stapte ik dus in de trailer / vrachtwagen als we gingen rijden en leerde ik de paarden aan dat hetgeen probleem is als zij hun voeten / benen bewogen als zij steun en evenwicht zochten. Het is dan gemakkelijker als het paard beweegt en steun vindt als hij mij 5 cm hoeft te bewegen (de helft van een 2 paardstrailer ongeveer 80cm) dan dat hij 25-30 cm moet bewegen in een 1,5 paardstrailer.
Natuurlijk is alles aan te leren. Als ik zo’n paard nog een paar weken extra train staat hij ook prima in een 1,5 paardstrailer. Alleen dan moet de klant dat betalen en als het om geld gaat dan zijn mensen ook tevreden als het gewoon opgelost wordt door hem in een 2paardstrailer op de helft te zetten.
Een andere mogelijkheid is een schot plaatsen in een 1,5 paardstrailer zodat je de helft van een 2 paardstrailer nabootst (krijgt) en 1 smal nutteloos gedeelte. De kosten van zo’n schot zijn vele malen goedkoper dan het door trainen van een paard totdat hij naast het staan in een 2 paardstrailer ook in een 1,5 paardstrailer kan staan.

Ik hoop dat je nu begrijpt waar mijn overtuiging vandaan komt dat een paard beter op de helft van een 2 paardstrailer staat dan op een 1,5 paardstrailer.

Groet
Conrad

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:58

Vooral met jong/ onervaren paard zou ik wel een tussenschot doen. Dan heeft ie wat steun. Als het paard al ervaring met trailer heeft maakt het niet veel uit. Ikzelf heb ik altijd schot er in met 1 of 2 paarden. Mijn vriendin heeft haar paardjes zo naast elkaar staan zonder schot. Die kunnen gewoon goed met elkaar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:43

conrad, ik ga jou even quoten in een ander topic ook over laden in een 1,5 met schot.... prima uitleg!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:19

Ik haal Randy morgen op met mijn (ruime) 1,5 paards trailer. Kijken hoe het gaat...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:03

pas op met een ruime 1,5 paards trailer. mijn vriend had een 13/4de trailer mijn ponyheeft daar 3 keer ingestaan maar als mn pa (en die rijd egt heel erg voorzichtig heb het getest heb er vaak achterin gestaan) een bocht neemt valt mn pony van de ene kant naar de andere kant. ook op een rotonde vallen ze erg vaak om. een paard dat gaat hangen zoekt juist evenwicht als je die in een ruimere trailer zet heb je de kans dat ze gaan vallen van de ene naar de andere kant. en met een tussenschot hebben ze meer steun ben benieuwd of het nou wel geod gegaan is.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:56

Nou, Randy opgehaald...
Viel me meteen op dat er gerommel klonk vanuit de trailer in de bochten.
Daarop geanticipeerd, heel langzaam de rotondes, terugdraaien langzaam enz. Verder gewoon optrekken en rijden, GEEN probleem. Viel me alles mee. Je kon er gewoon vanuit gaan dat ze moest herstellen na de bocht, maar ook niet alle!
Kennelijk kwam ze er ook niet zo bezweet af als Randypaard dacht. Viel een zware last van haar af zodra we hier waren. Alles OK! Jippie. Haha! Pling