Als eerste starten: voordelig of nadelig??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Naambordje

Re: Als eerste starten: voordelig of nadelig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:32

Ja

L_niie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:35

mij lijkt het nadelig,
want bijv. alle paarden kunnen ergens van schrikken van de zelfde plek, bv een rare steen ofzoo,
en als eerste denkt de juri, ja, dat word een 4
en als ieder paard ervan schrikt, zouden ze op het eind denken van, ooh jammer, maja. iedereen had dat dus doe maar een 6.
mag niet. maar zo gebeurt het denk ik wel.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:19

Het KAN nadelig zijn.

Het is niet voor niets dat er bij de grotere (inter)nationale wedstrijden een guinea pig wordt ingezet.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:32

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:42

Aan de hand van de eerste ruiter wordt volgens mij wel de rest van de rubriek enigzins geijkt... Ik kan me voorstellen dat je als jury onbewust toch wat terughoudender punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:35

Ik heb meer dan eens gewonnen nadat ik als eerste was gestart, dus ik ben er neutraal over Haha!

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:10

ik ben ook 1e geworden nadat ik 1e was gestart...was halver wege ook nog mn beugel kwijt...dat meisje wat als 2e moest starten was ook 2e geworden...best toeval...

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:09

Maakt volgens mijn ervaringen niks uit. Ben wel eens 1e geworden als ik als 1e moest starten, maar ook wel als ik als laatste moest starten.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:18

Mij maakt het niet veel uit, ikzelf ga er niet slechter op presteren.

Wel ken ik een aantal mensen die gaan bellen, dat ze zitten met werk of school...terwijl dit helemaal niet waar is. Dat vindt ikzelf een beetje laf.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:22

Ik heb zondag weer als eerste van de hele dag gestart en ik vond het prima! Degene na mij kreeg twee keer een regenbui op haar hoofd en ik reed droog! En ook mijn punten waren prima (beetje aan de hoge kant zelfs, maar dat was bij iedereen die dag, jury had een goed humeurtje denk ik).
Was zelfs ook 1x eerste, dus nee, mij hoor je niet klagen als ik als eerste de ring in moet.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:46

Ik heb pas 3 keer met mijn pony gestart (tussen de paarden)..
Ik heb vorige week gestart en in verband met het slechte weer was ik als enige in de eerste groep van de B. (moest dus als 1ste).

In de 2de groep zaten allemaal mooie kwpn-ers en ik was dus erg blij dat mijn pony dus niet "vergeleken" kon worden met hun proeven.
Ik denk toch wel dat het in je voordeel kan werken...

En mocht me gelukkig prijzen met een winstpuntje en 1 keer een 3de plaats Knipoog

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:51

Op mn 1e wedstrijd moest ik ook als eerste starten. Ik was er wel blij mee want dan kon mijn paard effe lekker rondkijken (we hadden jurywissel) Maar dat was met mijn 1e wedstrijd, misschien als mijn paard wat meer is gewend dat ik het gevoel krijg van nee of ja Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:36

Zondag moest ik als eerst rijden. Had de 2e prijs gewonnen, dus ik denk dat het niet uitmaakt.

red_eejah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:44

het kan wel zijn dat de jury niet weet hoe de anderen zullen rijden en in de lrv in belgie heb je het nogal vaak dat je als eerste minder punten krijgt

ik rijd vaak als eerste omdat het dan goed uitkomt met mijn groepsdressuur

maar ik ga deze zondag eens midden en laat proberen, zodat ik kan zien of het anders is

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:17

het kan nadelig zijn, ligt denk ik volledig aan de jury Haha! hier zie je het inderdaad wel eens dat er een opbouw in punten is Nagelbijten / Gniffelen. Het mag niks uitmaken maar ik merk dat het geregeld wel zo is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:27

red_eejah schreef:
het kan wel zijn dat de jury niet weet hoe de anderen zullen rijden en in de lrv in belgie heb je het nogal vaak dat je als eerste minder punten krijgt

lrv.. hier zeg je zoiets ja.

Ik had vorige week tornooi, moest als tweede binnen (L1). Mijn paard liep SUPER, net een veertje waar ik opzat.. volledige oprichting, achterhand heel mooi onder, soepel,..

Ik heb de eerste in mijn ring zien rijden, ik moet acher hem rijden. Die jongen had zo goed gereden. Geen enkele fout, oefeningen supermooi afgewerkt, paard liep mooi bij elkaar, opgericht, supergangen (middendraf was héél goed),.. Mijn beoordeling is meestal vrij juist, soms zit ik er een plaats of 2/3 naast, maar oke. Mijn eerste gedacht was: "oke, die combinatie wint 't hier gegarandeerd, ik zal dan maar voor een 2de/3de plaats moeten gaan".
Ik had relatief goed gereden, behalve mijn linkergalop (aanspringen en middengalop) was niet goed. Ik gokte voor mezelf ongeveer een 6/7de plaats. Nog oke dus.

Nadien, naar de uitslag gaan kijken. Ik was 17de, de jongen die voor me had gereden was 12de! Ongelofelijk... Dan vraag ik mezelf toch af waar het aan ligt.

Kim_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:59

Misschien zijn er wel jury's die bij de eerste paar combinaties nog een beetje met de punten blijven 'hangen', en naarmate er meer gerede hebben ze de punten makkelijker weg durven te geven. Eigenlijk vind ik dat het niets uit moet maken, of je nou als eerste of als laatste rijd.. Als je als eerste combinatie een nette proef heb neergezet, je je er ook je punten voor moet krijgen Lachen

BIj mij is het nog nooit gebeurt, dat ik als ik al eerste moest starten, ik minder punten kreeg ofzo(voo rmijn gevoel dan Knipoog )

red_eejah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:26

tantjeuh schreef:
red_eejah schreef:

lrv.. hier zeg je zoiets ja.

Ik had vorige week tornooi, moest als tweede binnen (L1). Mijn paard liep SUPER, net een veertje waar ik opzat.. volledige oprichting, achterhand heel mooi onder, soepel,..

Ik heb de eerste in mijn ring zien rijden, ik moet acher hem rijden. Die jongen had zo goed gereden. Geen enkele fout, oefeningen supermooi afgewerkt, paard liep mooi bij elkaar, opgericht, supergangen (middendraf was héél goed),.. Mijn beoordeling is meestal vrij juist, soms zit ik er een plaats of 2/3 naast, maar oke. Mijn eerste gedacht was: "oke, die combinatie wint 't hier gegarandeerd, ik zal dan maar voor een 2de/3de plaats moeten gaan".
Ik had relatief goed gereden, behalve mijn linkergalop (aanspringen en middengalop) was niet goed. Ik gokte voor mezelf ongeveer een 6/7de plaats. Nog oke dus.

Nadien, naar de uitslag gaan kijken. Ik was 17de, de jongen die voor me had gereden was 12de! Ongelofelijk... Dan vraag ik mezelf toch af waar het aan ligt.

idd, had ik twee weken geleden ook, kwam als eerste binnen (wel maar B1 :p) hij liep echt bijna op z'n beste, had iemand gevraagt om naar m'n middendraf te kijken, die kwam er goed uit volgens haar, m'n instructie (die Z2 jureert) vond het een echt mooi proefje
ik dacht dat ik ong een 10e plaats zou hebben, mijn clubgenoot die na mij reed (2e dus) werd 8e, maar die had echt heel goed gereden, en ik werd 17e, van de 19 (die laatste plaats was met m'n andere) kijk ik naar het verschil in punten, ik had 127 en die voor mij had er 147 (lijkt mss niet veel voor de nl'ers, maar de puntenverdeling is volgens mij een beetje anders) dat kon ik dus niet geloven dat ik na zo'n goeie proef 20 punten verschil had met m'n voorganger Huilen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:13

Bij de LRV zitten ook geen echte juryleden dus daar moet je je gewoon niet teveel van je punten aantrekken als het totaal niet klopt naar je idee (of lekker federatie gaan starten Haha! )
Ik ben daar ooit gejureerd door een meisje van 13 a 14 jaar toen ik een jonge merrie in de B startte Verward
Maar goed, dat staat los van eerste of laatste starten Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:46

lekker sfeertje hier, de betrokkenne hierin horen er nog meer van. Reacties zijn verwijderd, en nu graag weer on topic.

red_eejah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:04

Urielle schreef:
Bij de LRV zitten ook geen echte juryleden dus daar moet je je gewoon niet teveel van je punten aantrekken als het totaal niet klopt naar je idee (of lekker federatie gaan starten Haha! )
Ik ben daar ooit gejureerd door een meisje van 13 a 14 jaar toen ik een jonge merrie in de B startte Verward
Maar goed, dat staat los van eerste of laatste starten Knipoog

volgens mij kan 13 niet, want je mag pas cursus doen als je bij de paarden zit volgens mij

de jonge jury's hebben wel allemaal cursus gedaan (start ik maandag mee)
maar de oudere kan het van zijn dat die gewoon hun trainer B hebben dus die hebben meestal de cursus niet gevolgt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:35

Ik vind dat ze wel vaker een guinea pig mogen gebruiken op bv een NK.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 02-09-06 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:36

Oeps, 2 x Bloos!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:53

luwaniej1 schreef:
en is het nadelig dat als er eerst 2 groepen l2 komen en dan een b groep en je moet als eerste? in de l2 rijden ze toch wel iets netter....

Nee ok niet.
Ik moest laatst als eerste L1 combinatie, na de Z2 combi's.
Baan werd verkleind, jury bleef zitten en ik was na de Z2.
En nog had ik 191 punten... en ex-eco 3de.

Al start ik liever wel als laatste.
Al zit dat tussen mijn oren.
Maar ik heb als ik als laatste start altijd betere [unten of prijs.
Vaak als ik als een van de eerste start sta ik een helepoos boven aan.
En dan worden de laatste 5 combi's erbij geschreven en staan er ineens 4 boven mij van die 5!
Net alsof de jury nog even aan zijn winstpunten aantal moest komen.

(Ik weet dat dit NIET waar is hoor)
Maar het overkomt mij bijna altijd.. haha..

Maar ik start ook graag als laatste omdat je dan niet zolang hoeft te wachten op prijsuitrijking.
En meestal kan je langer in je bed blijven liggen.

Als laatste starten heeft ook een nadeel zeggen ze.
De jury is ingekakt door dat ze al 20 deelnemers het zelfde hebben zien doen dus dan zou je meer moeten spetteren om op te vallen.. (dit zei een jury laatst tegen mij, na mijn proefje)

Maar ach.
Ik start gewoon waar ik moet starten.
En zal ongetwijfeld vaak wel de punten krijgen die ik verdien.
Soms krijg ik meer dan dat ik verdien en soms minder na mijn idee dan he!
Ik ga lekker voor mijn eigen gevoel er heen en zie wel waar het schip strand.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 13:25

Nou ik denk zeker dat het invloed kan hebben zowel positie als negatief. Als je poedersuiker rijdt als 1e heb je kans dat je hogere punten krijgt omdat ze niet te laag willen beginnen en andersom ik denk dat dit toch vaak onbewust voorkomt.

Bij dat artikel in de kwest heb ik persoonlijk heel erg mijn twijfels over de betrouwbaarheid daarvan.