Starten met afgekeurd paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Starten met afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:29

Ik weet niet precies hoe het met dat paard zit. Ik geloof dat de merrie die ik ken lichte toer gelopen heeft. Ze is afgekeurd op dampigheid. (Er is ook een "A" ingebrand.
Nu staat ze ergens waar ze heel veel buitenkomt en ook een buitenstal heeft en gaat het weer heel goed met haar. Ze wordt officieel in de B gestart, maar ze hebben mij gezegd dat ze er max. L1 mee mogen starten. Geen idee verder hoe en wat.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:36

Stel nou dat zo'n dier idd over wordt genomen door de verzekering, en vervolgens de handel in verdwijnt onder het motto 'recreatie'. 3 eigenaren later is dat label 'recreatiepaard' inmiddels verdwenen, degene die op dat moment eigenaar is heeft er geen flauw benul van dat zijn paard ooit over is genomen door de verzekering, en dus niet mag worden uitgebracht. Persoon stuurt lekker in de rondte en vraagt een startkaart aan. Wat dan? Kan dat gewoon? Want dan wordt je als eigenaar van een potentieel-over-te-nemen-paard natuurlijk bedonderd waar je bijstaat, zelf niet meer mogen starten, maar een ander wel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:16

boemel schreef:
Er is ook een "A" ingebrand.

Vroeger gebeurde dat idd, daar kon je een afgekeurd paard dan aan herkennen. Maar tegenwoordig mag brandmerken niet meer, dus dan loop je gemakkelijk op tegen het verschijnsel dat Concorde noemt. Tja, je kunt het natuurlijk registereren in de chip, maar er zijn maar heel weinig mensen die de chip laten controleren als ze een paard kopen, en al helemaal niet vóór de aanschaf.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:34

Maar ik neem aan dat als het paard afgekeurd en terug gekocht wordt, je hiervan een vermelding op zijn paspoort krijgt. Een nieuwe eigenaar kan dat wel controleren.
Ik vind het eigenlijk wel logisch dat ze de eis stellen dat het paard niet meer uitgebracht mag worden. Ze keren niet voor niets uit, het paard is blijvend onbruikbaar volgens de da, verzekering maar zelf teken je er ook voor. Je hoeft hem niet te laten afkeuren, je kan hem ook gewoon in de wei zetten.
En Hippo wilde bij mij een achterbeen uitsluiten van een nieuw paard omdat er een oude draadwond zat. Na veel gebel door de keurende da hebben we uiteindelijk toch een fax gehad dat het paard volledig werd opgenomen en kon ik haar toen kopen. Een piephal is inderdaad meer een cosmetisch gebrek maar het kost ze wel geld als hij weggehaald moet worden. Ze willen best paarden verzekeren maar met zo min mogelijk risico's. Hierdoor moet je soms op je strepen gaan staan en dan komt het in 2e instantie best goed.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:30

Concorde schreef:
Stel nou dat zo'n dier idd over wordt genomen door de verzekering, en vervolgens de handel in verdwijnt onder het motto 'recreatie'. 3 eigenaren later is dat label 'recreatiepaard' inmiddels verdwenen, degene die op dat moment eigenaar is heeft er geen flauw benul van dat zijn paard ooit over is genomen door de verzekering, en dus niet mag worden uitgebracht. Persoon stuurt lekker in de rondte en vraagt een startkaart aan. Wat dan? Kan dat gewoon? Want dan wordt je als eigenaar van een potentieel-over-te-nemen-paard natuurlijk bedonderd waar je bijstaat, zelf niet meer mogen starten, maar een ander wel.

dat kan idd gebeuren Scheve mond
vandaar dat mij door de verzekering gezegd is dat als ik 100% zeker wilde zijn wat er met hem gebeurd,e ik hm het beste kon terugkopen
er zijn ook paarden die de verzekering wel af laat maken, dan mag je overigens gewoon zelf mee, ook al is het paard op dat moment dus al van de verzekering

verder ben ik het met Rubywhite eens, ik heb ook 2 werkwillige afgekeurde paarden staan, rij ze recreatief de ene zonder iets de ander dankzij cortaflex&Tildren, maar weer de sport in doe ik echt niet met ze
gewoon een relaxed buitenritje maak ik ze net zo blij mee! nog wel blijer zelfs denk ik

@DendroFleur, een afgekeurd paard krijgt niets mee in zn paspoort
en ach een 2e chip is zo gezet, nieuwe naam, afstamming onbekend en de paardenmarkt op met het beest, denk maar niet dat alleen particulieren dat doen, verzekeringsmaatschappijen verdienen ook liever ergens geld aan dan dat het ze geld kost...hoe hard dat ook is Scheve mond

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:45

En dat soort praktijken moeten ze dus uit kunnen sluiten. Het is niet alleen geld verdienen met het chippen maar er moet ook wel wat mee gedaan worden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:59

tsja je kan vlak over de grens je chip onklaar laten maken, bel daarna een DA op dat je een paard van de markt gekocht hebt die geen chip heeft, nieuwe chip erin en geen mens die zal weten dat het je afgekeurde paard is maar dan met andere naam & nieuwe chip Scheve mond
begin steeds meer voordelen van DNA registratie te zien hierdoor!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:54

Paspoorten en papieren zijn alles behalve waterdicht. Mijn vriendin verloor haar Z1 paard een keurmerrie van 9jaar oud. Ze leverde de papieren bij het stamboek in en kreeg deze 3wkn later terug met een brief dat het geregistreerd stond dat de merrie was overleden. Op de papieren zelf stond niets vermeld, ook niet in het stamboek. Ter nagedachtenis heeft ze die papieren bewaard. Later besloot ze met het stamboek te bellen met de vraag of het niet op de papieren aangegeven moest worden waar een medewerker tegen haar zei "nee bij ons staat dat paard nog gewoon in het systeem, ze is niet overleden hoor!" MAW tref je een bruin paard zonder aftekeningen weer, van dezelfde leeftijd oid, zou je, bij wijze van als je wilt frauderen...zo de papieren erbij kunnen voegen. Paard was destijds niet gechipt en gebrandmerkt...dus

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:50

Van Colda die overleed na een koliekaanval, hebben we ook het papier terug gevraagd. Daar hebben ze wel een dikke streep overheen gezet zodat hij niet meer te gebruiken is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:32

Herinner me dat Destiny na de spat een stempel kreeg met afgekeurd voor de fok...
Q heeft echt niets op zn papier&paspoort staan, erg raar!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 16:40

Bij mijn paard staat ook niks op het papier,Ruby: De merrie heeft Z1 gelopen,alleen niet met genoeg winstpunten. Daarom dacht ik,is het een kwestie van conditie en een paar keer meenemen. Meer niet,maar ik ga niet ten koste van weet ik wat dat paard meesleuren op wedstrijd.Dus het blijft bij recreatief gebruik als dat spul aanslaat. Inieder geval bedankt voor jullie adviezen en meedenken!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:50

verstandig Lachen
Amev is er nogal op gebrand, en er hangt een boete aanvast..ik neem het risico dus ook niet!

ik hoop dat de behandeling aanslaat en je er nog een fijn recreatiepaard aan hebt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 16:52

Dankje,dat zal wel,zal een leuk leerpaard zijn voor m'n vader denk ik.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:44

Elisa2 schreef:
Bij mijn paard staat ook niks op het papier,Ruby: De merrie heeft Z1 gelopen,alleen niet met genoeg winstpunten. Daarom dacht ik,is het een kwestie van conditie en een paar keer meenemen. Meer niet,maar ik ga niet ten koste van weet ik wat dat paard meesleuren op wedstrijd.Dus het blijft bij recreatief gebruik als dat spul aanslaat. Inieder geval bedankt voor jullie adviezen en meedenken!

Volgens mij is dat een goede keus Knipoog Zou het paard voor jou gevoel meer waarde hebben als ze die punten nog wel haalt? Of het een kwestie van conditie is weet ik niet, mijn ervaring is dat je ook aan conditie, bespiering etc moet trainen. En ik geloof niet dat je van niets ineens naar intensief trainen kunt gaan, alleen die opbouwende fase kost al veel tijd.

Ik wens je in iedergeval veel succes en ik hoop voor jou en je merrie dat de behandeling aanslaat!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:43

Wat ben ik dan blij met mijn "boerenverzekering". Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:01

suepergirl schreef:
Wat ben ik dan blij met mijn "boerenverzekering". Knipoog

Haha! Precies, ik laat niemand verder bepalen wat ik met mijn paard doe...die verantwoording kan ik zelf wel nemen Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:32

ik na 2 paarden in de verzekering + ellende ermee ook, verzeker niets meer

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:44

mijn paarden zijn wel verzekerd, maar wel op die manier waar ik achter sta.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 13:25

Ruby,nee voor mij zou ze niet meer waarde hebben,ze is ster en ik vind het zo wel prima eigenlijk. Als het lukt dan kan ze nog recreatief wat doen,en anders niet. Dan heeft ze vervroegd pensioen :-}

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:40

je paardje mag in haar handjes knijpen met zo`n baasje als jij Knipoog hoeveel mensen zouden niet kiezen voor een ander alternatief Bloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:51

Ja maarja die mensen hebben waarsch. maar 1 paard...ik begrijp het wel...{niet dat ik het goedkeur}ik heb er 3 voor op wedstrijd.Dan zit je al in een hele andere positie.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:18

er is altijd wel een passende oplossing te vinden Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:17

Amanda_kiony schreef:
Mijn paard heeft een peiphak dus ook afgekeurd door de verzekering....loopt gewoon goed en heeft nergens last van waarom zal ik dan niet mogen starten????? Verward

Een piephak is een schoonheidsgebrek, maar zeker geen reden om af te keuren. Het is een zachte overvulling van de hak door slaan tegen wanden o.i.d. Paard heeft van alleen een piephak geen last.
Dan moet er bij jouw paard al wat anders aan de hand zijn.

Eynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:47

Als ik het goed begrijp gaat dit op als je in de verzekering sportpaard hebt staan op de polis.
Dus een manegepaard (op polis) met lage gradatie artrose die zijn puntjes wel loopt zou dus gewoon wel mogen rijden. Of zou een manegepaard geen knhs mogen starten als hij niet volledig verzekerd is? Uitgaande dat het paard niet lijdt van pijn en gewoon lekker loopt enzo.

Ik zie het al voor me dat die jury gaat controleren of je met een afgekeurd paard start. Of moet iemand achterbaks zijn en op de wedstrijd zo'n verzekeringsman laten komen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:16

Eynav, je tekent een verklaring voor de verzekering dat jij je paard niet meer op wedstrijden uit zult brengen. Het is dus deels een kwestie van eigen verantwoordelijkheid, want ik geloof nooit dat er een controle plaatsvindt tussen verzekeringsmaatschappij en de KNHS.

Zolang je paard afgekeurd is door de DA maar niet verzekerd maakt het allemaal niets uit. Niemand die dit controleert.