wat vooor trailer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: wat vooor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:24

Ik heb een twee paards Waco. Deze heeft een zeer laag eigen gewicht...600kg.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:26

Esperanza schreef:
Ik heb een twee paards Waco. Deze heeft een zeer laag eigen gewicht...600kg.

worden helaas niet meer gemaakt...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:34

Elegance schreef:
Er zijn een aantal punten die van belang zijn (ongeacht merk/model trailer)

1) Ga minimaal voor hout met kunstof toplaag (UV-bestendig) en niet voor (groene betonplex). Betonplex verkleurd waar je bij staat.

2) Verlaagd chassis (tegenwoordig bij alle nieuwe trailers standaard)
3) Rubber gietvloer (geen gedoe met losse rubber matten)
4) Achterklep met verlijmde rubber mat i.p.v. houten latten
5) Panieksluiting op de borststangen
6) Transparant tussenschot (i.p.v. dicht houten schot)
7) Witte binnenkant van de trailer geniet de voorkeur
8) Automatisch opklapbaar neuswiel
9) Trapbescherming tegen de zijwanden (je kunt het ook "rot"bescherming noemen, meestal beginnen de zijwanden net boven de vloer te rotten doordat het paard de watervaste toplaag heeft beschadigd)

de stukjes in het vet: waarom moet dit precies zo zijn?
en wat wordt bedoeld met een transparante tussenwand?

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:40

dutske schreef:
Elegance schreef:
Er zijn een aantal punten die van belang zijn (ongeacht merk/model trailer)

1) Ga minimaal voor hout met kunstof toplaag (UV-bestendig) en niet voor (groene betonplex). Betonplex verkleurd waar je bij staat.

2) Verlaagd chassis (tegenwoordig bij alle nieuwe trailers standaard)
3) Rubber gietvloer (geen gedoe met losse rubber matten)
4) Achterklep met verlijmde rubber mat i.p.v. houten latten
5) Panieksluiting op de borststangen
6) Transparant tussenschot (i.p.v. dicht houten schot)
7) Witte binnenkant van de trailer geniet de voorkeur
8) Automatisch opklapbaar neuswiel
9) Trapbescherming tegen de zijwanden (je kunt het ook "rot"bescherming noemen, meestal beginnen de zijwanden net boven de vloer te rotten doordat het paard de watervaste toplaag heeft beschadigd)

ik had ze niet vet gedrukt.. Cool

maar een transparant tussenschot: trailer lijkt daardoor wat ruimer dan een dicht tussenschot. Daarom is ook een witte binnenkant belangrijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:11

Elegance schreef:
dutske schreef:

ik had ze niet vet gedrukt.. Cool

maar een transparant tussenschot: trailer lijkt daardoor wat ruimer dan een dicht tussenschot. Daarom is ook een witte binnenkant belangrijk.

weet ik, ik had ze vetgedrukt omdat ik bij deze stukjes wat verduidelijking wilde Clown

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:18

Ik heb laatst ook gelezen dat het voor paarden prettig is als het tussenschot flexibel is, zodat paarden als ze hun evenwicht proberen te bewaren, hun hoeven even breed kunnen zetten (onder het rubber, of wat het dan ook is, door)

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:24

Roadracer schreef:
Ik heb laatst ook gelezen dat het voor paarden prettig is als het tussenschot flexibel is, zodat paarden als ze hun evenwicht proberen te bewaren, hun hoeven even breed kunnen zetten (onder het rubber, of wat het dan ook is, door)

Klopt... dan kunnen ze (vooral in de bochten) beter corrigeren. Bij een houten schot niet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:41

Ik heb een Hunter (merk, niet het type van Ifor Williams) trailer, ik weet niet of ze nog gemaakt worden, maar het is een fijne trailer en zeer compleet.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:45

Roadracer schreef:

En sommige paarden klappen daar heel erg makkelijk onder door als ze teveel gaan hangen, ik zou het niet graag hebben in ieder geval!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:50

Elegance schreef:
Roadracer schreef:
Gezien dat je 2 haflingers hebt zou ik inderdaad voor een 2-paards gaan. De trailer gaat misschien wel 20 jaar mee, en in de toekomst ga je vast wel met alletwee tegelijk ergens heen.

Heb je je BE? dat is wel echt noodzakelijk voor een 2-paards!]
je be is niet noodzakelijk voor een 2-paards trailer!!
ik mag met mijn auto (ford mondeo) een 2 paards trailer trekken met een fries erin zonder mn E rijbewijs. en deze info klopt. hebben het bij de anwb nagevraagd en de politie. het zit zo je mag met een B rijbewijs een aanhanger trekken die niet zwaarder is dan het ledig gewicht van je auto. dus ik mag met mijn auto(ledig gewicht1276 kilo) een 2 paards trailer trekken met een fries erin.
ledig gewicht trailer ong 700 kilo + ong 500 kilo van mn fries zit ik op 1200 kilo dus mag zonder E.

quote]

je zit fout: het gaat om het laadvermogen van de trailer (of ie nou vol of leeg is maakt niet uit)
[/quote]
nee gaat niet om het laafdvermogen. heb het uitgezocht en werd mij overal verteld dat het NIET om het laadvermogen gaat maar om het gewicht wat er werkelijk achter hangt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 08:36

mijn BE bewijs wil ik toch gaan halen, het is toch heel anders met aanhanger dan zonder nl en dan leer ik het meteen goed
maakt het veel uit, hout of Polyester?

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:14

sjorsie schreef:
mijn BE bewijs wil ik toch gaan halen, het is toch heel anders met aanhanger dan zonder nl en dan leer ik het meteen goed
maakt het veel uit, hout of Polyester?

Hangt helemaal van je budget af. Hout (betonplex) zou ik nooit nemen, dat verkleurd sterk. Of je moet de trailer elk half jaar gaan poetsen met lijnzaadolie. De betere houtsoorten hebben een kunststof toplaag (onderhoudsvrij en verkleurd nagenoeg niet). Volpolyester is uiteraard nog gemakkelijker in onderhoud, maar dan zit je in de hogere prijsklasse (beginnen zo rond de 6.500,00) hoewel er dan vaak wel standaard een zadelkamer in zit.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:20

ikke20: laat je niet van je standpunt brengen.. vroeg of laat krijg je een dikke bekeuring van Oom agent.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:26

Als je goed op internet kijkt zie je wanneer b of e nodig is.
Dit is van blik op de weg.

Om dat te kunnen vaststellen moet u twee dingen weten. Ten eerste: Wat is het leeg gewicht van uw auto?Ten tweede: Wat is het maximaal toelaatbaar gewicht van uw aanhanger (caravan)?

Het leeg gewicht van uw auto vindt u op het kentekenbewijs deel I van uw auto. Bij de aanhanger of caravan is de Toegelaten Maximum Massa (TMM) een gegeven wat op het registratiebewijs of kenteken van de aanhanger of caravan staat. De TMM is dus het eigen gewicht van de aanhanger plus het toegestane laadvermogen! Hebt u het registratiebewijs niet bij de hand omdat u een aanhanger leent of huurt kunt u ook op het registratieplaatje kijken. Dit is een metalen plaatje wat de fabrikant aanbrengt op de aanhanger. Meestal is het op of in de buurt van de dissel aangebracht. Daarop staat ook het maximum gewicht van de aanhanger. Meestal is dit hetzelfde gewicht wat ook op het registratiebewijs vermeld staat.

Rijbewijs B is voldoende bij:
Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de TMM van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
rijbewijs BE
Wanneer heb je rijbewijs BE nodig?
Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die u mag trekken. Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de TMM niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

Voor de rijbewijseisen is het dus niet belangrijk of een aanhanger beladen is of niet. Het gaat om het “papieren” gewicht van de aanhanger. Dat is bepalend of u rijbewijs E nodig hebt of niet.

Let op! Dit gaat alleen over de bevoegdheid van de bestuurder om een auto met aanhanger te besturen. Of een auto ook daadwerkelijk geschikt is om een bepaalde aanhanger met lading te mogen trekken is een heel ander verhaal!

Groetjes Pharlap.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:50

Als je alleen je B rijbewijs hebt gaat het om het totaal max laadvermogen, en dus niet om wat er in staat.
En je je BE hebt gaat het juist wel om wat er in staat en niet om het max laadvermogen!

Met andere woorden: als je je BE hebt mag je met een lichte auto wel een tweepaard trailer met maar 1 paard erop besturen omdat ze dan kijken wat de trailer met inhoud weegt, maar als je alleen je B hebt kijken ze op het papier wat de trailer mag laden (dit is dus veel te veel) en mag het dus niet!

Hopelijk is dit een beetje duidelijk!

Na een hoop gezoek over wat er nou wel en niet mag heb ik maar gewoon mijn BE gehaald en een jeep gekocht, nu ben ik van al het gezeur af!!
En ja, dat was wel ff sparen!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:34

ik ga juist wel voor het houten tussenschot !!!!
Hierdoor kunnen de paarden wel minder wijd staan maar er is veel steun voor ze. Verder als je er met 2 rijdt en er valt eentje dan kan de ander er niet op staan ! ( spreek uit ervaring, helaas)
Ook rijd ik met hengsten of met merrie/hengst combi en dan is dit schot erg fijn.
Ik heb ook een houten hengstenschot, beter dan zo'n rekje vanwege hetzelfde hengsten en hengst/merrie verhaal.Nadeel is dat het met laden met het schot opzij een soort fuik wordt(smaller van voor) en dat vinden sommige paarden niet fijn...

Ik heb ook een rubber gietvloer, perfect, alleen het nadeel is dat bij regen en een beetje mest in de groeven het een soort glijbaan wordt. Ik spuit regelmatig de gietvloer schoon met de hoge druk maar dit blijft een probleem.... misschien toch latjes erop of zo??Vind ik wel zonde van de klep...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:49

wij gooien er zaagsel in
voor je het paard uitlaad het zaagsel wat over de mest schoppen en het is al veel minder glibberig

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:55

Gietrubber moet je ook niet op de achterklep hebben. Op de vloer prima, maar een klep wordt glad!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:49

Ik heb een Humbaur Rapid plus, mét vooruitstap.
Hele prettige trailer; ruim, zeer stabiel en heeft een zeer goede wegligging. (zowel met-, als ook zonder paarden erin.)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:40

Sterre schreef:
Ik heb een Humbaur Rapid plus, mét vooruitstap.
Hele prettige trailer; ruim, zeer stabiel en heeft een zeer goede wegligging. (zowel met-, als ook zonder paarden erin.)

Zo'n vooruitstap heeft een kennis van me ook en is inderdaad erg handig, vooral met paarden die het achteruitgaan eng vinden en om willen draaien, alleen zijn die vaak wel meteen een stuk duurder

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:21

Elegance schreef:
Roadracer schreef:

Klopt... dan kunnen ze (vooral in de bochten) beter corrigeren. Bij een houten schot niet.

Ik vind het bij mijn paard levensgevaarlijk. Die probeert zich namelijk te laten vallen. En ze schiet danmet d'r hoeven onder het schot door. Ik heb dan liever een hele stevige tussenschot het liefst nog van boven naar beneden. Dat ze het idee krijgt dat ze in een 1 paards trailer staat. En dan gaat het goed.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:52

SuzyE schreef:
ikke20 schreef:

ARGHHHHHHHHH, help help, nou is die discussie al zo vaak geweest.. wanneer gaat er bij sommige mensen nou eens een lichtje branden! Oke nog 1 keer:

Je trailer MOET in zijn totaal (dus leeggewicht + laadvermogen) lichter zijn dan het gewicht van jouw auto. En de totale combinatie (auto + laadvermogen + trailer + laadvermogen) mag niet boven de 3500 kg uitkomen.

Tweepaardstrailer hebben minstens een totaal gewicht van 2000 kg, dus dat mag nooit met alleen je B!

ennuh die fries van 500 kg zou ik nog maar eens op de weegbrug zetten.

Klopt!! met een 2-paard trailer lukt gewoon niet om alleen met een B rijbewijs te mogen rijden. Met een 1,5 paards trailer zou het nog wel mogelijk zijn, en dan moeten de cijfertjes goed nagekeken worden....

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:29

Ik heb een Thiel. Ook nog niet zo bekend worden verkocht bij http://www.kennisbv.nl/ . In Nederland worden alleen maar volpolyester trailers verkocht met alu-plast bodem met 15 jaar garantie tegen doorrotting. Wegen ook niet zoveel mijn 2paards weegt 650 op papier, 700 in het echt.
Kosten vielen me ook erg mee, ik was 6000€ kwijt, ze hebben ook een 1,5p voor 500€ minder en een zadelkamer erbij voor 500€ meer.
Staan op de site ook leuke henra's bij aanbiedingen.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:38

Wij hebben een zwarte Böckmann tweepaards met zadelkamer -> Super trailer! Lachen

stefoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:28

me zus haar humbaur pegasus is net binnen nog even de velgen eronder en hij is klaar.