Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rijdt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Re: Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:20

Ik denk dat het er ook van af hangt hoe je als ruiter in elkaar steekt. Ik heb een 4-jarige die erg groot is en nog niet zo sterk. Op zich zou hij nu best een B-proefje kunnen lopen en met heel veel mazzel misschien zelfs wel een keer een winstpuntje kunnen halen. Voor de ervaring zou ik best met dit paard op concours kunnen gaan. Gewoon puur voor de lol en de ervaring eens een keer een proefje rijden zonder een topprestatie te verwachten.

Ik ken mezelf echter: als ik wedstrijden rij wil ik toch zo goed mogelijk presteren (lees: alles eruit halen wat er in zit). Dat houdt in dat ik wedstrijdgericht ga trainen. Daar is mijn paard op dit moment nog niet aan toe. Ik wil hem absoluut niet te zwaar belasten, dus ga ik gewoon voorlopig nog geen wedstrijden rijden. Zo heb ik de druk van willen presteren niet en laat ik mijn paard nog gewoon lekker een tijdje kind zijn.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:24

ja dat vind ik dan ook en hele goede zaak.
Ik heb dat ook wel.
Als ik er toch ben wil ik ook goed zijn!

De eerste x met bommel verwachte ik er niks van en was ik blij als ze braaf door de ring ging en als ik boven de 145 punten eindigde.
Echter tot grote verbazing 2 x 2de met 163 en 164.
Maar dan...

Dan ga ik er ook helemaal voor dan wil ik de volgende keer nog beter en beter..

zo had laatst mijn paard ook een poos stil gestaan en toen ik er weer een week reed kon ik mijn eerste L proefje rijden.
Ik had eerst zoiets van ach gewoon gaan voor de ervaring en niet kijken naar de resultaten want ik heb geen voorbereiding gehad.

ik heb toch maar afgezegd want ik weet van mezelf als ik dan onder 150 (nu 170) uitkom ben ik zwaar teleurgesteld in mij zelf.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:16

runningkawa schreef:
Verzameling in de L?

heb jij een andere L dan ik

Er wordt toch wel een ander frame verwacht bj een B paard dan in een L paard. Anders hoefden het geen twee verschillende rubrieken te zijn...
Citaat:
De B-dressuurproef (beginnelingen)
Bij de B zijn beginnende nageeflijkheid en eenvoudige manegefiguren het belangrijkste. De zit is ook een punt. In de overgangen en gangen:
- voor de benen zijn;
- ontspannen zijn in de hals en de rug;
- nageeflijk zijn en aanleuning zoekt;
- al iets bijgebracht is in de nek.
Kortom, een paard dat zich niet verzet en dat wakker voorwaarts gaat

De L-dressuurproef (Licht)
- voor de benen zijn;
- ontspannen zijn in de hals en de rug;
- nageeflijk is(het evenwicht al redelijk op 4 benen draagt) en aanleuning zoekt;
- in "impuls" gereden wordt;
- bijgebracht is in de nek en de hals al enigszins in een opwaartse boog draagt;
- in alle gangen duidelijk op weg is naar het horizontale evenwicht (50% van zijn gewicht op de voorbenen en 50% op de achterbenen);
- zo goed als recht gericht is;
We zien hier een paard dat leniger en sterker gemaakt is,
dus meer verzameling kent in zijn totale lijf.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:18

In de praktijk zie je daar bar weinig van.
gewoon over 4 benen lopen is meer dan genoeg.
Verder zijn er in de l ook nog geen oefeningen die verzameling vragen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:33

Wat er in de praktijk getoond wordt en wat de eis is, zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Wat er is de L geëist wordt, hoef je in de B nog niet te laten zien, daar ging het om.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:17

amondi schreef:

Maar de proef gaat niet om de oefeningetjes, maar om de basis. Als die in orde is kan ieder paard een B en een L proef aan.

Maar als je paard een paar keer wegschrikt tijdens de proef, daardoor heet wordt. Dan komt de basis er op de wedstrijd niet meer uit.
Terwijl die er thuis wel goed is...

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:22

Ach wat is basis, Alfons mag al een tijdje M2 starten en ziet toch echt soms kans om ook thuis gewoon lekker zijn eigen zin te doen......is dan de basis niet voor elkaar? Misschien niet, maar ik start vrolijk verder!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:01

ach ja zo ken ik iemand die een Z2 paard rijdt (dat was hij al)
Maar dat beest kende alleen de trucjes, maar basis ho maar.
Hij kan nog niet fatsoenlijk nageven!
En omdat er nu achteraf in te krijgen is dat best wel moeilijk!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 05:26

mirkip schreef:
amondi schreef:

Maar de proef gaat niet om de oefeningetjes, maar om de basis. Als die in orde is kan ieder paard een B en een L proef aan.

Maar als je paard een paar keer wegschrikt tijdens de proef, daardoor heet wordt. Dan komt de basis er op de wedstrijd niet meer uit.
Terwijl die er thuis wel goed is...

Ben ik het niet mee eens, bij de basis hoort ook de basis- gehoorzaamheid dat een paard zich laat herstellen en weer naar de ruiter gaat luisteren. Dan gaat je proef misschien niet meer voor 2 WP maar nog net voor 1, maar je moet je paard toch weer in zekere mate onder controle kunnen krijgen.
Het "hete" moet weer kunnen afvloeien, wat meer halsvrijheid geven o.i.d. Dat moet je ook kunnen herstellen.

Lusitana

Re: Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:18

amondi, het probleem is dat veel te veel ruiters slecht kunnen loslaten en dáárom schrikkerige paarden hebben, waaraan ze vervolgens nog meer gaan trekken, vaak met enorme spanning in de benen en een hele slechte houding, waarop het paard natuurlijk nog drukker wordt. Ik denk dat de ruiters er goed aan doen om hoger opgeleid/meer ervaren te zijn voordat ze gaan starten Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:36

Helemaal mee eens, alleen vinden veel ruiters dat al 200%, terwijl de echte prestatie ruiter, die 200% net genoeg vindt om ook maar eens te starten...

Zoals al gesteld, wat is jouw 100%? De oefeningen kunnen uitvoeren, niet de baan uitvliegen? In galop komen als dat gevraagd wordt?
Of is jouw 100%: over de rug, aan het been, rustige hals houding, bit aannemen, gehoorzaam, vertrouwen etc.

Definiëer eerst de 100% van de TS en ga dan kijken of je dat als jury voldoende zou vinden voor een WP of een nette proef.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 13:18

Je kan een paard ook te goed klaar hebben voor een klasse. Ik heb op een gegeven moment heel lang gedaan over mijn laatste winstpunt in de L. Oorzaak was dat meneer het niet boeiend genoeg vond en daardoor zich helemaal niet meer op mij richtte, want het was spelen voor hem. Toen ik eindelijk die winst punt had reed ik achterelkaar door tot winstpunten in de Z2, Dit met 2 en soms 3 winstpunten per proef.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:03

@ lusitana : ik ben het niet helemaal met je eens, het doel van winstpunten is prolongeren naar de volgende klasse, als een jury jou een winstpunt geeft geeft dat aan dat je klaar bent voor de volgende klasse, ik denk dat een jury ook op die manier moet beoordelen, er zitten genoeg mensen in de m2 terwijl die daarvoor neit klaar zijn, of mensen die in de m2 leuk mee rijden, maar die echt nog niet klaar zijn voor de Z! als alle jury's op die manier zouden beoordelen zouden er heel veel mensen in klasse's terechtkomen waar ze niet horen!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:20

Ik heb opzich met mijn B paard heel lang gewacht tot dat ik op concour ging en toen ben ik toch maar gewoon gegaan voor de ervaring en om te kijken of ze er klaar voor was. Nu ik al wat vaker wedstrijden met haar heb gereden vind ik haar nog niet echt helemaal klaar voor de B maar ik start gewoon op concour omdat het zo'n heethoofd is dat het lijkt alsof ze het maar niet begrijpt dat ze op concour net zo kan lopen als thuis. thuis heb ik de basis goed voor elkaar maar op concour dus nog niet helemaal maar ik start gewoon verder en als ik een winstpuntje rij is dat toch mooi meegenomen Lachen

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:27

Ik ben met mijn paard vrij snel in de B gaan starten. En het valt me op dat het op wedstrijd een stuk beter gaat dan thuis. Dus thuis trainen is niet vergelijkbaar en moeilijk dus omdat als uitgangspunt te gebruiken. Nu in de B is het nog niet zo'n probleem, maar dat gaat het straks wel worden... Dus ik ga pas naar de L1 als het thuis ook redelijk met de oefeningen gaan...

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:33

Ik vind dat je moet gaan als je zelf vind dat je er klaar voor bent, en ik vind ook dat je per wedstrijd nieuwe dingen leert

mymyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:18

Als ik de proeven oefen thuis is het een rommeltje! (meestal dan) maar heb wel alle oefeningen goed ingereden. Op de wedstrijden gaat het altijd heel erg goed!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:44

Je hoeft niet alles thuis voor 200% te kunnen...
Als je je paard lekker aan het lopen hebt, gewoon nagevelijk, en gehoorzaam in stap, draf en galop dan kun je prima B starten.
Als je paarden vervolgens leert wijken en je hem door sterker te maken en te trainen meer aan elkaar en bergop kunt rijden, dan lukt het in de L1 ook weer. In de L1 ga je weer werken naar de L2. Dus je traint wel een klasse vooruit, maar alles hoeft nog niet 100% bevestigd te zijn.

Als je te snel over gaat, dan loop je dus vast en kun je voor jezelf kiezen: Train ik eerst thuis verder, of ga ik door voor de ervaring...

Je moet je er zelf goed bij voelen en het paard ook. En als de jury dan gewoon punten geeft voor wat ze ziet, dan komt het allemaal op zijn pootjes terecht.

Als je kijkt hoeveel per rubriek een winstpunt krijgt (regelmatig maar 6 per 24, en maximaal de helft van de ruiters), dan zou je denken dat al die anderen niet klaar waren voor die klasse.
Dat is misschien zo met de onderlaag, maar het leuke bij het rijden van 2 proeven is dat je ziet dat sommige mensen bij de ene proef onderaan staan en bij de andere proef in de prijzen vallen. Een proef rijden blijft een momentopname en een dier een dier en de ruiter is ook niet elke proef/keer/dag hetzelfde...

Mijn instructrice werkt dus voruit met de les, maar laat me gerust over gaan als nog niet alles 100% is...
Ze maakt nu al plannen voor de M1 terwijl ik zoiets heb van laat ons nog maar een jaartje doorrijden in de L2 Tong uitsteken Totdat ik 2 winstpunten per proef kan rijden, elke proef winst heb en alle oefeningen voor de M1 (en liefst begin van M2) voor elkaar heb Schijnheilig hi hi, maar B en L vind ik anders dan de overgang naar M en Z, daar worden de oefeningen steeds belangrijker... In de B en L kom je een heel eind met een goede basis van een fijn gereden en nagevelijk paard...

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:23

als je vind dat je paard thuis z'n proefje braaf loopt ga ik op wedsrijd, het is toch geen garantie dat het dan op concour ook goed gaat en wat is 200% dat is een ruim begrip!!!!!!!!!!

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:26

Hetzelfde vind ik dat ze je weleens jureren bijv in de b dat je een winstpunt kan rijden in de b als je klaar bent voor de l. op dat moment rij je b en dat moeten ze beoordelen en niet of je al toe zou zijn aan de l. Dat zien we dan wel weer.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:20

Ik neem 8 juli een merrie mee in de B, is nog weinig op ander terrein geweest (zeg maar bijna nooit Knipoog ) en is echt een paard met karakter. Kan de ene dag de sterren van de hemel lopen en de andere dag vraag je je af waarom je er in hemelsnaam op bent gestapt. Die gaat puur mee voor de ervaring, even kijken hoe ze daar doet, ik ga niet voor de punten en zet haar desnoods flink op haar nummer mocht dat nodig zijn, we zien wel hoe het gaat Ja.

Gedraagt ze zich naar behoren mag ze voortaan mee in het L1, maar dit is gewoon even een test, en als ze toevallig 'zelfs' voor 60% loopt is dat leuk meegenomen Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:19

lieptie maar 200% Haha!
het is er 1 die dondersgoed weet waar hij wel en niet zin in heeft en dus ook zo loopt.
hij kan je zo in de knup laten vallen als hij daar zin in heeft. thuis goed lopen is geen garantie voor een wedstrijd met willem.

de ene keer moet ik hem niet te veel onder druk zetten voor zon wedstrijd, dus zaterdags beetje relaxen. de andere keer moet ik er veel aan rijden.

maar wanneer die momenten zijn dat weet je niet Haha! met losrijden looptie super, zodra hij de ring in stapt doet hij hetof wel of niet voor je en ook zo andersom. je kan tijdens het losrijden nog zon draak hebben, dan in de proef looptie de sterren van de hemel.

vind ik ook wel weer leuk aan hem, maar soms wel frustrerend. het is geen constant paard. althans, in zijn gedrag. in de punten gek genoeg altijd wel redelijk.

ik ben het L1 toch in gegaan omdat ik na al die tijd B rijden het gewoon had gezien. op het moment dat ik gegroeit ben naar 160+(oude proeven, nieuwe nog niet gereden) vind ik dat het tij wordt voor d volgende klasse, omdat wij geen 2 punters zijn.

ik hebnu nog maar 5 proefjes gereden en 4 maanden niet meer gestart. ik zie wel wat er uit komt in die nieuwe proeven. hij reageert er in de bak thuis in elk geval wel goed op. maar zoals ik al zei, willem geeft geen garantie voor de toekomst Haha! doet wat datbetreft zijn officiele naam wel eer aan(gambler)

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:54

beb schreef:
Hetzelfde vind ik dat ze je weleens jureren bijv in de b dat je een winstpunt kan rijden in de b als je klaar bent voor de l. op dat moment rij je b en dat moeten ze beoordelen en niet of je al toe zou zijn aan de l. Dat zien we dan wel weer.

Meestal gaat dit wel "tezamen". Als je goed rijd, verdien je een wp, ben je dus volgens de jury vaak wel klaar voor de volgende klasse. En als je in de B een dikke wp kan rijden, dan ben je toch ook meestal al klaar voor de L?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:30

Ik denk dat je het zo ook wel moet zien.

Als je net een wp in de B kunt rijden, ben je net klaar voor de B, maar kom je toch in de knoei in de L

Krijg je regelmatig dikke punten in de B, zal veel kans de L ook wel wp waardig zijn.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:35

Ik ga gewoon voor plezier naar de wedstrijd en om mezelf beter te kunnen gaan rijden Lachen
Ik mag nu weer M1 starten en mijn paard kan nette M1 proef lopen behalve schouderbinnenwaarts moet soepeler worden. Lachen In klasse L had ik en mijn paard een zwakke punt en dat was wijken. En de rest doet hij het super!
Zelf salinero heeft een zwakke punt en dat is halthouden....
Dus Ik ga pas starten als het paard de proef ook aankan!