tips voor in rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvaSuzanne

Re: tips voor in rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:28

Ook ik ben van de langzame weg. Wel fijn dat het zo'n braaf beestje is. Een andere opmerking die ik wil maken is dat het lijkt dat jullie vrij zwaar zijn voor zo'n jong beestje. Zo lijkt het in ieder geval op de foto's.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:31

Inderdaad nu je het zegt en die laatste foto dan, de ruiter zit er zowat naast pony helemaal uit balans getrokken dus door de ruiter

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:19

vind het ook wel snel gaan. bij mij op stage deden ze ook alles stap voor stap. en dat was ook geen moeilijk beestje!!

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:19

Cassidy schreef:
De barriere van de eerste keer ruiter erop zit in ons hoofd, dus op een dag hoofdstel in, zadel op en gewicht van de ruiter kan best. Ik zou het alleen niet met meerdere personen doen, hou het bij een lichtgewicht ruiter. Het belangrijkste is de persoon die op de grond staat, niet de persoon in het zadel.
Het is allemaal goed gegaan, maar onthou dat verkeerd aangeleerd net zo snel en makkelijk gaat dan goed aangeleerd, en verkeerd aangeleerde dingen niet makkelijk weer afgeleerd kunnen worden. Iedereen die paarden inrijdt maakt fouten. Ik zou daarom mijn paard uit handen geven en aan iemand toevertrouwen die de meeste fouten al heeft gemaakt...zo ben ik er zeker van dat de basis van mijn paard de meest optimale is.

Helemaal mee eens!

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:19

FlynnlOver schreef:
zadel opdoen, singel losjes.

Singel losjes? Zou ik niet doen... als ie dan gaat springen op het zadel weet je iig zeker dat ie onder z'n buik hangt en ie het de volgende keer doodeng vindt...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:24

Over het heel langzaam opbouwen of alles in één keer doen zijn verschillende meningen...
Ik ben ook van mening dat het met een deel van de paarden wel in 1x kan, of zelfs beter in 1x kan. Met sommige moet je dat ook echt niet doen...

Het belangrijkste is en blijft dat je goede begeleiding hebt. Die ervaren persoon kan ook inschatten of het wel of niet in 1x kan en wanneer je te ver gaat.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:56

Citaat:
FlynnlOver schreef:
zadel opdoen, singel losjes.

Citaat:
Singel losjes? Zou ik niet doen... als ie dan gaat springen op het zadel weet je iig zeker dat ie onder z'n buik hangt en ie het de volgende keer doodeng vindt...

Niet zo losjes ! Tong uitsteken
Ik bedoel gewoon niet te strak. niet zo als je bv. gaat rijden.
Dat is geen leuke ervaring voor het paard,(te strak aansingelen) voor de 1e keer.
Dat er iets op zijn rug zit is al genoeg!
Het strak doen van de singel komt later wel.
Zorg wel dat als je opzadelt, niet in een keer hard omhoog rukt, maar gewoon gaatje voor gaatje aansingelt, en stopt bij het gaatje waar je hem hebben wil.
Dan weet hij in ieder geval dat aansingelen niet zo vervelend is.

p.s. hoort dit niet bij discussies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:41

Als je tips nodigt hebt bij het inrijden moet je het vooral zelf gaan doen zonder begeleiding.
Niet dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:01

die van mij heb ik eleert door eerst te gaan longeren aan het halster, dan hoofdstel 5 minuten in om aan het bit te wennen, dit steeds langer en dan longeren met hoofdstel in, maar halster erover heen, dat ik nog niet aan het bit zat zegmaar..
toen ze hier niet meer op reageerde halster af en aan het hoofdstel longeren...
toen was ze hoofdstel mak Tong uitsteken

zadelmak ging ook ongeveer zo, eerst dekje op en dekensingel erover heen welke steeds iets strakker ging.. was ze aan de druk gewent ging er een zo ligt mogelijk zadel (kunststof) op, 5 minuten laten staan dan even mee lopen en klaar, dag 2 weer zadeltje erop, singel wat strakker weer even mee lopen en klaar, tot de singel zo strak zat als hoort.. dan eerst losgooien zodat ze echt zelf liep met zadeltje..
de dag erna, longeren met zadel, gaat dit goed dan stop je..
de dag erna zwaarder zadel (leer), losgooien of longeren (eigen keuze)..
gaat dit goed, dan doe je er beugels aan (zorg er wel voor dat ze NIET naar beneden kunnen glijden wat er ook gebeurt!!)
na ongeveer een week kende ze dit allemaal, en was ze dus zadelmak..

dan komt ruitermak..
eerst leunen op het zadel, iemand vragen paard vast te houden en alleen stilstaan, blijft ze staan is het goed, stop je ermee
dit doe je een paar dagen en dan ga je recht zitten, nog niet stappen, alleen maar zitten en altijd iemand erbij die paard vast heeft..
kan dit na een paar dagen ook zonder problemen, dan loopt de gene naast het paard een stukje er mee, ook dit doe je een paar dagen..
gaat dit ook goed dan longeerlijn eraan, en de gene ernaast gaat steeds een stukje verder weg naar het midden dit duurt ook een paar dagen tot die in het idden staat, want dit is het begin van sturen.. de ruiter moet namelijk het paard op zijn route houden onder geweld, en MET de JUISTE HULPEN.. je kan het namelijk alleen maar verpesten...

mijn paard was met 3 maand zo ver dat ik alleen kon rijden in de longeer bak, met 3,5 maand heb ik ook de gewone bak maar geprobeerd, en met 5 maand waagde ik het er maar op om te gaan galoperen zonder longeerlijn...

ik moet hierbij wel zeggen dat die van mij 6,5 was toen ik haar kreeg en nog helemaal groen was, dus eerst halster leren kennen, toen meelopen, toen overal aanraken en voetje geven, later pas voetje uitkrabben en alles.. en hierdoor is het vertrouwen zo groot geworden dat alles gewoonweg vlekkeloos verliep.. nog nooit gevallen, ok, ook de mijne schok wel eens ergens van of kwam wel eens een bokje uit, maar ik moet toegeven dat ik er het mooiste paardje uit heb gekneed onder het zadel wat ik ooit gehad heb!
dit kwam ook doordat ik overal rustig de tijd voornam en ook wel eens hele dagen niks deed qua beleren...

aukje91 schreef:
Als je tips nodigt hebt bij het inrijden moet je het vooral zelf gaan doen zonder begeleiding.
Niet dus

@ aukje91, die van mij heb ik zonder begeleiding beleert hoor! en ik ben ook nog maar 15!! en ze is echt super geworden!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-07-06 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:03

FlynnlOver schreef:

Dit is dus echt onzin.
Het heeft er niets mee te maken of een pony wel of niet moelijk is.
het paard is misschien van zichzelf gewoon rustiger terwijl een ander paard ertussen uit vliegt.
Een pony die ingereden word vangt geestelijk heel veel op.
Hij moet dat dan allemaal verwerken en dat zie je niet van de buitenkant.

Doe het alsjeblieft rustig aan mensen!!

En wat wil je hier mee zeggen? Nagelbijten / Gniffelen

Dat het hele beest verkloot of verpest is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:11

@ Shanna
Ik weet dat het ook zonder begeleiding kan, natuurlijk.
Maar als je op internet om tips gaat vragen, heb je er naar mijn mening niet genoeg verstand van om het zonder begeleiding te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:18

dat is waar.. en daarbij ben ik ook al jaren bezig met paarden en veulens halster mak te maken en de basis dingen aan te leren en gedragsproblemen op te lossen dus die ervaring heb ik al wel ( ben daardoor heel goed met vooral paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:37

Soyatjuh schreef:
hey hey ik heb een verzorg pony (nanny) een wels a en die moet ingerden worden vandaag heb ik samen met mijn zus en me vriendin een begin gemaakt met zadel er hooftstel.

1.zadel op een hoofstel aan even wennen
2.toen gelopen met zadel het hoofstel aan nog niet er op
toen gelongeert (stap en draf aleen)
3.toen is iemand er voor gaan staan en iemand er naas de gene die er voor stond moets haar laten lopen met he komando stap en de gene die er naast stond moets sturen dat ging goed
4. er aleen even opgezeten en naar de andere kant van de bak gestapt eerst de lichtste daar na het ja zwaardere Bloos

ik had een vraag of julie hier op kritiek willen geven wat goed is of fout en tips waar we op moeten letten (let a.u.b niet op schrijf fouten Bloos )

alvast bedankt

http://www.juwbemazkie.mijnalbums.nl/ en dan naar nanny en meer foto`s

ok zoals je wilt:

punt 1) wel veel in 1 keer, maar als dat goed ging ok..
punt 2)op de foto's zie ik al verzet, want ze heeft niet alleen een bit in haar mond gekregen, maar wordt er nog aan meegenomen ook!!! is dat niet een beetje veel in 1 keer?
punt 3)nog geruk in de mond ook!!! je had allang al blij moeten zijn dat ze het bit in accepteerde en eraan meegesleurt wou worden!!
punt 4)alsof de rest nog niet genoeg was verschillende mensen op haar rug, allemaal op 1 dag, die haar nog gaan sturen alsof ze een volleidig beleert paardje is ook.. op de foto's zie ik veel verzet, en dat had je moeten vermijden!! gewoon rustig de tijd nemen was voldoende geweest!!

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:41

Citaat:
FlynnlOver schreef:

Dit is dus echt onzin.
Het heeft er niets mee te maken of een pony wel of niet moelijk is.
het paard is misschien van zichzelf gewoon rustiger terwijl een ander paard ertussen uit vliegt.
Een pony die ingereden word vangt geestelijk heel veel op.
Hij moet dat dan allemaal verwerken en dat zie je niet van de buitenkant.

Doe het alsjeblieft rustig aan mensen!!

Citaat:
En wat wil je hier mee zeggen?

Dat het hele beest verkloot of verpest is?

Wat ik hiermee wil zeggen?
Precies zoals ik het zeg Vork
En trouwens over verkloot of verpest heb ik het nooit gehad.
Duss ?? Wat probeer jij eigelijk te zeggen?

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:35

ik verzorg die pony ook, en ik kan je vertellen dat ze het allemaal goed oppakt hoor. Ze heeft al eerder gelongeerd, dat kan ze nu heel goed, het zadel doen we ook wel ens gewoon op, dus zo snel gaat het niet. Dat de eerste keer zo veel was, lijkt misgien zo, maar het was zo weer voorbij, en, nu nog, zijn we nog niet klaar met inrijden, nog steeds bezig. we doen het allemaal rustig aan, e het is een eigenwijsje die niet op der kop laat zitten, maar ze leert supersnel enzo:)

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:45

Leuke pony, maar ik ben het wel eens met het commentaar dat hierboven gegeven wordt. Als deze pony idd al bekend is met longeren, dan zou er niemand mee hoeven te lopen. En ook ik vind het te snel dat er nu al verschillende mensen op gaan. Laat eerst een persoon deze pony de basis leren en zet er dan eens een keer iemand anders op.

Op de foto's kan je idd zien dat de pony nog erg onwennig is met het bit. Daarbij komt dat jullie neusriem ook verkeerd zit. Zo te zien is dit een lage neusriem en die hoort dus voor het bit en de teugels langs te gaan.

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 07:59

zondag hebben we er weer op gereden, samen met juweel en bea, haar weidemaatjes, en in een andere wei, en ze deed het erg goed. er hebben verschillende mensen opgezten (ik niet:P) en ze draafde zelfs een stukje.
Als het echt te veel voor der was dan zou deze koppige tante er wel wat van zeggen hoor, haha Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:40

ach ja vooral eigenwijs zijn he, erg gezond voor d epony.

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:55

karoliena schreef:
ach ja vooral eigenwijs zijn he, erg gezond voor d epony.

wat bedoel je daarmee??

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:03

Wat al veel gezegd is: doe rustig (en wees vooral ook voorzichtig!). Zoek (en vind!) iemand met ervaring die jullie kan helpen. Jullie zijn vrij groot voor haar, dus ga niet te vaak en te lang rijden. Je moet inderdaad naar het hoofdstel kijken, want volgens mij zit dat niet goed (iemand anders schreef dit al eerder). Daarnaast moet je tijdens het longeren een bitstukje gebruiken of iets anders verzinnen, want zoals op één van de foto's duidelijk is te zien trek je het bit door de mond!

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:22

nou, we rijden niet echt lang met haar, een paar rondjes draf, een paar rondjes draf. En we weten wel :het staa voor geen meter, we zijn te lang, maar que gewicht valt het nog wel mee.
Longeren: idd, dat zie ik nu, onze fout (A)

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:30

je kunt inderdaad beter rustiger aan doen... er pas op gaan zitten als de singel wat strakker kan.. want zoals ik zie op de laatste foto, dat meisje zit er gewoon scheef op zadel gaat schuiven als die te los erop zit en dat is slecht voor de rug.. in iedergeval succes.. Pling

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 19:55

jup, op die foto was het de 1e eker, en toen waren we allemala nog een beetje van: zou ze het willen, en een beetje voorzichtig enzo Knipoog Maar nu kan de singel gewoon goed, strak genoeg, en ze vind het echt heel leuk:)

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:16

Mijn verzorg pony ga ik in het voorjaar inrijden, ik ga binnenkort hem laten wennen aan een rubber bit, dan aan een gewoon bit. En hem dan eens langzaam laten wennen aan het gewicht en dan aan het zadel:)

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:38

ja zohebben wij het ook gedaan, maar at vinden ze te snel Tong uitsteken
ik vind van niet want het gaat super goed;) veel plezier ermee!