help :jakobskruiskruid in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: help :jakobskruiskruid in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:45

Als je er 90% zeker van bent zou ik het toch maar weg halen je kan met dit `fijne`plantje neit voorzichtig genoeg zijn.

Wanneer je de planten dood spuit moet je ze als nog verijderen omdat je anders als nog het risico loopt dat de paarden er van eten. Zijn de palnten na het sputien wel makkelijk te verwijderen?

Ik hoorde trouwens ook iets over een stukje in `In de Strengen`waar in gezegd werd dat een handje zout in het hart van de plant strooien ook zou werken? De plant zou dan ook verbranden of zo? Iemand dat al geprobeerd?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:01

Anoniem schreef:
Als je er 90% zeker van bent zou ik het toch maar weg halen je kan met dit `fijne`plantje neit voorzichtig genoeg zijn.

Wanneer je de planten dood spuit moet je ze als nog verijderen omdat je anders als nog het risico loopt dat de paarden er van eten. Zijn de palnten na het sputien wel makkelijk te verwijderen?

Ik hoorde trouwens ook iets over een stukje in `In de Strengen`waar in gezegd werd dat een handje zout in het hart van de plant strooien ook zou werken? De plant zou dan ook verbranden of zo? Iemand dat al geprobeerd?

Na het spuiten worden ze heel bruin en na een week zijn ze helemaal verschompeld. Ik haal ze er niet uit. De paarden moeten het ook niet hebben.
Mijn ervaring met het uitsteken (zelfs met gereedschap) is dat er makkelijk een stukje wortel blijft zitten. Het jakobskruiskruid komt weer in ergere mate terug en het is te arbeidsintensief.
Je moet dan de planten eigenljk verbranden want als je ze op de mesthoop gooit dan blijven de zaden intact.
De plant staat er ook om bekend dat op het moment dat hij uit de grond wordt getrokken het zaad loslaat. De plant probeert nog snel voor voortplanting te zorgen.
Het nadeel is ook dat als je nieuw kruiskruid kijgt doordat je niet de gehele wortel er uit hebt getrokken de jonge plantjes met het grazen van de paarden mee de mond in gaan.
Ik vind dat spuiten het allerbeste werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:19

Okee, da's een duidelijke uitleg

Off topic: sorry voor de fouten in vorige post ik lag nogal overhoop met toetsenbord op m'n werk

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:52

mijn vriendin is vandaag weer naar de wei geweest en opgezocht maar het is bijna zekers gelukkig dat het gene jakobskruiskruid is maar groot streepzaad wat wer in de wei hebben is anders blad namelijk...geef me echt een opluchting want het lijkt erveel op..

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:18

Heb je er een foto van de streepzaad ?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 14:32

dynamiek schreef:
Heb je er een foto van de streepzaad ?

kun je zo google doen en dan groot streepzaad doen...gr emaartje

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:28

Vandaag heb ik mijn ragvork binnen gekregen en het gelijk mijn weiland gedaan, dat ding werkt echt super!!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:39

Hier hebben we ook 1 weide die vreselijk veel jacobskruid heeft.
2 jaar lang hebben we het gemaaid en opgeharkt, maar er kwam enkel meer. Er was ook nog weinig over bekend dus vele opties hadden we niet.
We hebben een stuk gespoten maar voor enkele meters al zoveel Round Up nodig dat het onbetaalbaar zou worden.

Dit jaar zijn we vroeg begonnen met de RagFork. Veel kleine plantjes steken en dat werkt fantastisch. Helaas als ze groter zijn hoor je de wortels gewoon breken dus daar heb ik minder vertrouwen in.
De hogere planten (we bleven het niet voor met 1 ragfork en een druk schema ) hebben we kapot gespoten met Round Up. Nog een klein weekje en dan is alles helemaal dood en maaien we het en ruimen we het op. De rest houden we met de hand weer bij, en evt nog een keer spuiten waar nodig.
Ik ben benieuwd....

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 14:43

ik ben echt blij dat we toch gene jakoskruiskruid in de wei hebben het lijkt er erg veel op dat wel omdat het ook gele bloempjes heeft..mazar het isd de grote steenzaad zie voor foto op www.kruikruidforum

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:22

Ik spuit altijd met Bofix, in rozet stadium krijg je de meeste dan al wel kapot. Sommige die in de knop komen willen dan ook nog wel is hun kaas laten. Heb vrijdag gespoten en het grootste deel is al helemaal verdord en afgestorven. Een enkeling reageert niet maar dan spuit ik nog een keer of steek ik ze uit. (eerst spuiten en dan uit steken wil wel is goed werken tegen eventueel bloeien als ze al op de mesthoop liggen)

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:20

wij zijn tegenwoordig bezig met kunstmest. Op ieder plantje een handje kunstmest, ze liggen binnen een paar dagen dood.

Knollboll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:21

iig niet maaien etc. Zo verspreid je het alleen maar.
Als er nog volop gras in staat, waarom zou je het dan weghalen?? Ze eten het toch alleen maar op als ze echt geen ander eten hebben of bij het hooi zit.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:00