Help mijn paard valt mij aan bij het opzadelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:34

Mijn instructrice had hier met haar eigen paard ook last van... Zij legt het zadel erop buiten de stal en singelt het paard al lopend aan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:13

Kimdj19 schreef:
En als hij jaren lang zo is opgezadeld waarom zou je dat op 23 jarige leeftijg nog gaan veranderen?

Omdat de leeftijd van een paard nooit te oud is om hem nieuwe dingen te leren of dingen anders proberen te doen....

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:34

Cassidy schreef:
Omdat de leeftijd van een paard nooit te oud is om hem nieuwe dingen te leren of dingen anders proberen te doen....

Paarden zijn gewoonte dieren. Een ouder paard iets nieuws aanleren zal nog wel lukken maar dit soort gedrag afleren en een andere manier van opzadelen aanleren (niet tussen touwen maar in de box) zal moeilijk worden. Misschien dat je met heel veel geduld en het gedurende een hele lange tijd volhouden, waarbij je ook nog heel consequent moet zijn, wat bereikt. Maar dan denk ik eerder aan maanden, zo niet langer, dan aan weken.

Ilzjuh

Re: Help mijn paard valt mij aan bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:09

ellepel schreef:
is natuurlijk niet normaal dat een paard je aanvalt bij opzadelen,dan moet er echt pijn bij zitten...

Ik ben het met je eens dat het niet normaal is als een paard je aanvalt bij het opzadelen, maar er hoeft niet per definitie pijn bij te zitten.

Ik heb er ook zo een. Zodra je met het zadel aankomt gaan die oren in de nek, maar dan is het nog te doen.
Zodra je het op haar rug legt gaat ze de tralies aanvallen, en zodra je de singel vast wil doen wil ze jou gaan bijten en trappen, en steigeren.
Maar er zit geen pijn bij, ze is nu al zovaak nagekeken, dat er gewoon niks meer gemist kán zijn.
Kraker is er al een paar keer bij geweest, het is niks lichamelijks.
Waarschijnlijk is ze vroeger niet al te lekker behandeld geweest, vooral niet met het opzadelen, en is er dit gedrag uit voortgekomen.
Overigens zou ik een paard wel eerst laten nakijken als dat nog niet is gedaan om de pijn inderdaad uit te sluiten.

Ik doe meestal een touw door de tralies (Niet vastgemaakt) en hou het uiteinde zelf vast. Op die manier kan ik haar hoofd bij me weghouden als ze me wil bijten.
Dan leg ik het zadel erop (En hou nog steeds ten alle tijden het touw vast) en doe voorzichtig (!) de singel vast, vooral dat voorzichtig is erg belangrijk anders vliegt ze overeind. Wel een beetje oppassen voor de achterbenen want voor je het weet heb je een trap te pakken.
Zo is het met die van mij in ieder geval nog wel te doen, alles moet met beleid en rustig gebeuren.
Een klap geven werkt bij Ilze juist averechts, dan wordt ze helemaal link. Daar kan ze gewoon écht niet tegen. En bovendien ben ik daar sowiezo niet zo'n voorstander van, als ze mij probeert te bijten of trappen verhef ik wel even mijn stem.

Ik ken het paard van de TS natuurlijk niet, en als het nog niet gebeurd is zou ik hem inderdaad wel eerst na laten kijken, want misschien is het zadel inderdaad niet goed, of zit er wel pijn in het spel.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:24

Omdat de leeftijd van een paard nooit te oud is om hem nieuwe dingen te leren of dingen anders proberen te doen....[/quote]

Dat weet ik daar ben ik met mn eigen paard het bewijs van, maar ik bedoel als hij nou verder helemaal goed is en verder nergens last van heeft en je kan je paard zo op zadelen waarom zou je dan moelijkheden op gaan zoeken. Ik weet het is lastig, maar als je er niet achter komt wat het zou kunnen zijn en hij heeft een keer een trauma opgelopen, dan zou ik het zo laten.

Narsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:30

Zoek de oorzaak op, want vanuit daar kan je het probleem oplossen.

Om toch plezier erin te houden, kan je af en toe zonder zadel rijden tot je een veilige oplossing gevonden hebt. Neem trouwens nooit zomaar tips uit een boek over, dat is theorie maar werkt in de praktijk juist averechts omdat er sprake is van een heel andere situatie dan die van de schrijver.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:44

Kimdj19 schreef:
maar als je er niet achter komt wat het zou kunnen zijn en hij heeft een keer een trauma opgelopen, dan zou ik het zo laten.

Lees nu je eigen bericht nog eens goed door? Om uit te vinden wat het zou kunnen zijn moet je dingen gaan veranderen. Het is altijd mogelijk om weer terug te gaan naar dat wat wel werkt, maar er is verandering nodig. Verandering, waarvan jij nu zegt dat hij niet nodig is (nee, als je niets anders probeert en blijft steken in wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd al hebt gekregen).

Stilstand is achteruitgang.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:24

Ze heeft toch een aantal dingen geprobeert of zit ik nou verkeerd te lezen????

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:30

ik ben het cassidy eens, een paard is nooit te oud om te leren. laat hem iig nakijken. ik kan je verder niet helpen, heb hier geen ervaring mee..

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:31

Ik ben het daar zeker ook mee eens....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:33

Het ligt er overigens bij mijn merrie aan hoe haar pet staat, maar de ene keer hangt ze met aansingelen ook in de tralies van haar box, en de andere keer geeft ze geen krimp. Na een week vrij heeft ze zin om aan het werk te gaan, na een week hard werken duidelijk niet meer.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:38

Kimdj19 schreef:
Ze heeft toch een aantal dingen geprobeert of zit ik nou verkeerd te lezen????

Ze heeft het paard sinds een week, en heeft tot nu toe alleen maar geprobeerd te zadelen terwijl de instructrice het paard vasthield.
Dat noem ik niet "een aantal dingen proberen".
Je kunt ook proberen wat het paard doet op het moment dat hij gewoon staat te eten bijv. Niet dat het goed is om een paard te gaan rijden dat net gegeten heeft, maar een paar appeltjes voor de afleiding kunnen geen kwaad.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:51

Ga je altijd zo snel in de aanval? (Kan ook zo zijn dat ik het verkeerd lees) Kijk jij hebt zo je mening en ik ok? Ik weet ook wel dat het paard niet te oud is om wat te leren. Maar de vraag is heeft het nut en dat wachten we dan maar af we horen het zelf wel van haar. Ik zou eerst zijn/haar achtergrond uit vissen en misschien is het wel medisch, het is toch haar verzorg paard? Dus als ze zelf voor de dierenarts wilt betalen of eigenaar dan zou ik m na laten kijken. Het is natuurlijk wel een lastige gewoonte, mijn paard vind het ook niet fijn ze doet de oortjes in der nek maar dat is gelukkig alles.

Nou veel succes en we horen het van je!

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:06

probeer eens alleen met het dekje er op en er weer af in hetzelfde ritme vanaf 2 kanten laat hem eerst snuffelen aan je dekje evt zachtjes vastpakken mag,daarmee leert hij dat deat dekjhe hem geen pijn zal doen.veel belonen als de reacties minder worden.daarna kan je dat ook met het zadel doen.haal alles eraf zoals dekje beugels singel.eerst weer laten snuffelen dan erop en er weer af en dat ook met de singel ed.als alles goed gaat kan je gaan opbouwen dus dekje op/af tot weinig/geen reactie dan zadel eroverheen op/af tot geen/weinig reactie.sigel eerst lekker wrijven ook onder de buik dan voorzichtig vast maken gaatje voor gaatje.dit kan een poosje duren lukt echt niet in 1 dag maar dan liever een poosje niet rijden maar eerst vertrouwen kweken.
heel veel succes

sacima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:29

Citaat:
het is toch haar verzorg paard?

ter verduideling het is nu mijn eigen paard en niet mijn verzorgpaard dus alle kosten zijn zowizo voor mijzelf

en hij begint inderdaad al met klauwen en de oren in sz nek als ik nog maar met zijn dekje aankom.

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:34

sorry voor mijn spel fouten.beetje te snel getikt denk

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:41

@ sacima oh ok, ik weet niet wat of je het kan betalen maar anders kan je kijken of er misschien iemand is die bij je paard kan kijken of het psychisch is en dan kijken wat je er aan kan doen? Toch, want als je gaat rijden heeft ie er toch geen last van?

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:55

Misschien heeft het paard rare herinderingen van het zadel...
Misschien doet het zadel hem pijn?
Als alles goed is maakt hij er gewoon een potje van...
Je zou gewoon eerst goed laten kennismaken met het zadel.(Ik weet niet waneer hij begint te steigeren enzo...(Als hij het zadel ziet of als hij het zadel op zijn rug krijgt)
Dan zou je het zadel telkens(rustig) op zijn rug kunnen leggen Totdat hij ervan in slaap valt en hij niet meer gespannen is als hij een zadel ziet)Dan aanzingelen(rustig en telkens strakker enz...) Dit is een heel vriendelijke manier ik weet niet of het helpt maar succes ermee...!

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:27

Eerst de medische gebreken uitsluiten. Misschien heeft je paard idd in het verleden nare ervaringen met het opzadelen.
Mijn paardje is ook zo, maar gelukkig is het niet zo erg, meestal probeerd ze te bijten of slaat ze met haar voorbenen en legt ze haar oren in de nek.
Medisch is er niks aan de hand, wat haar verleden betreft ben ik proberen uit te zoeken maar ik ben niet ver geraakt.
Dus heb ik int begin heel veel geduld gehad bij het opzadelen en alles stap voor stap gedaan, zodat ze wat vertrouwen in mij kon krijgen.
Maar mijn paardje is af en toe wel enorm koppig en probeerd soms om boven mij te staan, dus dat is volgens mij de oorzaak.
De ene keer is ze echt enorm nijdig bij het opzadelen en de andere keer geniet ze er gewoon van!
Dus als ze zo nijdig is, toon je groot en toon niet dat je er schrik van hebt maar probeer het natuurlijk altijd wel zo veilig mogelijk te houden voor jezelf!
Probeer wederzijds vertrouwen op ze bouwen en dit niet alleen bij het opzadelen!
Veel succes, geduld wordt beloond al lijkt het soms uitzichtloos!

sacima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:53

Citaat:
want als je gaat rijden heeft ie er toch geen last van?

nee vanaf de moment dat het zadel erop ligt is hij rustig

hij zal dan nog wel durven bijten bij het aansingelen maar hij staat dan niet meer te duwen of te klauwen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:18

Wordt het gedrag minder als je het zadel vaker achter elkaar op de rug legt?
Ga eens oefenen en leg het zadel er een paar weken achter elkaar minstens 50 keer achter elkaar op en weer af, zonder aan te singelen. Krijg je dan bij de 50ste keer nog steeds dezelfde intensiteit in reactie?

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:21

Bij mij net hezelfde, bij het rijden maakt ze er geen probleem meer van.
Als ik afkom met het zadel legt ze al haar oren (tenzij ze in een goeie bui is dan maakt ze van niks geen probleem (nogal een karakterpaardje ) maar ze weet ook wel dat het singelen volgt...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:35

Een paard op deze leeftijd leer je niks meer af, zeker niet als er in het verleden iets onprettigs heeft plaats gevonden voor een langere tijd.

Het klinkt idd als zadeldwang. Ik heb ook een merrie gereden die dit vrij ernstig had.

Een oplossing voor je probleem heb ik niet 123, maar probeer het paard te begrijpen. Zet em gewoon vast aan de buitenkant van de stal, niet in de stal omdat deze plek vertrouwd moet blijven. Leg het zadel erop en laat em zo maar gewoon even staan zonder singel.. Als ie niet of minder lelijk doet, goed belonen. Het kan ook wel eens helpen om je zadel van de andere kant erop te leggen. Als ie weer ontspannen staat maak je heel voorzichtig de singel losjes vast.. Weer belonen als braaf. Zo singel je em evt aan 2 kanten stiekum aan, gaatje voor gaatje... en vooral niet te strak.. liefst een singel met elastiek aan de uiteinden omdat hier rek in blijft als ie ruimte nodig heeft..

Op deze manier laat je hem toch in zijn waarde.. maar straffen heeft geen zin, laat hem dan maar in zijn eigen sop gaar koken..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:47

Als hij gevoelig is tussen zijn voorbenen is een dik singelbontje misschien een idee??

kiara48

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:55

Mijn pony bijt me ook weleens als ik ze zadel op doe, vooral met aansingelen. Hij bijt denk ik omdat hij niet voelt dat jij de baas bent, je moet gewoon met je stem boos worden en een schop in z'n buik geven. Hij moet gewoon weten dat het niet mag.