Met 3jarigen op concours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:43

@Kitty: dan bedoel ik de oefenparcoursen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 00:28

Ik vind niet dat je met een 3 jarige op concours moet gaan, is gewoon nog te vroeg. Daar wil ik niet mee zeggen dat je ze in het land moet laten staan. Je moet ze wel trainen maar niet dagelijks en af en toe een korte vacantie. Ervaring op doen kan ook een jaar later als ze er wel klaar voor zijn, ik ben er gewoon geen voorstander van want veel te veel paarden eindigen vroegtijdig terwijl dat niet had gehoeven.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:10

[***], dat ben ik met je eens. Vaak zie je de drie jarige toppers nooit meer terug in de hogere dressuur. Dit omdat ze dan vaak stukgereden zijn. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:18

Het hangt heel erg af van het paard op 3 jarige leeftijd, de een is nu eenmaal al heel sterk en volwassen, de ander is gewoon nog een peuter. Dus heb je een 3 jarige die het zowel lichamelijk als geestelijk aan kan, waarom niet? Ik denk wel dat je goed moet waken voor het doel van deelnemen aan de wedstrijden. De meeste zeggen hier puur voor het opdoen van rijden onder andere omstandigheden dan thuis: mee eens. Wil je hem zo snel mogelijk Z klaar hebben? Train dan thuis nog door en wacht dan nog met starten. Als je dan eenmaal start (als hij bijvoorbeeld 4 is), zul je ook makkelijker door de diverse klassen vliegen en haal je nog steeds hetzelfde doel.
Afwisseling van omgeving is wel goed voor de ontwikkeling en opvoeding van je paard.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:34

driejarige toppers zie je vaak niet terug: die zijn niet met beleid ingezet. Dat wil niet zeggen dat een wedstrijdje die iemand een keertje met zijn driejarige rijdt, zonder dat diegene teveel belang aan het resultaat hecht, schadelijk is.

Het is de overmatige training voor de overwinning die schadelijk is. Die ene wedstrijddag kan een paard niet stukmaken, structureel te veel vragen thuis wel.