Starten met (erg) warm weer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:41

Voor het zelfde geld regent het gewoon hoor zondag... Kun je in ieder geval de handdoeken gebruiken om jezelf af te drogen.

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 14:44

Haha, bedankt voor de tip GeJe.

chelsea82

Re: Starten met (erg) warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:48

Het is eigenlijk nooit goed hier in Nederland.
Of het is te koud of het is te warm.
Maar helaas is daar niks aan te doen.

Het is verstandig om je training er op aan te passen.
Ik rij meerdere paarden op een dag en met zulk weer train ik s'ochtends heel vroeg en s'avonds laat.
De paarden die wel meegaan op concours pak ik ook een keer overdag, zodat ze niet op concour een klap krijgen doordat ze dan in de volle hitte moeten werken.

Verder moet je het losrijden aanpassen.
Een kwartiertje, 20 minuten is vaak lang zat.
Lekker wat stappen, draven en niet teveel oefeningen mee pakken.

Inderdaad veel water meenemen.Maar kijk wel uit met het drinken!!!
Sommige paarden drinken ineens na het werk zoveel dat is ook niet goed.Ze kunnen er koliekerig van worden.
Zelf geef ik ze dus ook niet te veel water na het rijden.
Ik neem altijd veel wortels mee.
Die doe ik meestal in de bak met wat water, zo krijgen ze genoeg vocht binnen.Zowel van het water als van de wortels, die bevatten ook veel vocht.
Dat is ook zeker handig voor paarden die niet op de trailer willen drinken.
Ik heb er zelf een die absoluut geen water wil drinken, daar werkt dit heel goed voor.
Ook wil het wel eens werken om limonade siroop door het water te vermengen als ze niet willen drinken.

Inderdaad zelf ook goed drinken en ook eten.Er zijn mensen die door de drukte en de stres voor concour zelf niet eten.Als het dan zo warm is en je bent intensief bezig is de kans aanwezig dat je inderdaad van je paard kan vallen, dat je flauw valt.

Meestal neem ik ook oude lakens mee.Die dompel ik in een emmer met water, haal het er weer uit laat het even uitlekken en leg dat dan over het paard.Is heerlijk verfirssend en ze vinden het heerlijk.
Moet je niet gelijk na het rijden doen, want anders krijgen die spieren een grote opdonder en dat moet ook weer niet.

Natuurlijk ook vliegendekens, kun je ook net als die lakens gebruiken.
En veel vliegenspray.
Smeer ook altijd zelf wat van die smerige spray over mee heen, maar het werkt wel er zitten nooit vliegen om me heen.

Zelf rij ik nooit in zomer tenue.Ik vind dat niet netjes en niet fijn.
Het beeld met een jasje aan ziet er vaak ook beter uit.
En mijn mening is het is toch warm.
En in een blouse heb je het ook warm.
Dus je 5 minuten draag ik gewoon mijn jasje, zowel met de Z paarden als met de jonge paarden in de L.
Ik vindt het gewoon mooier.
Warm is het toch met of zonder jasje dat maakt dan niet uit.

Zelf laat ik de paarden ook altijd in de trailer staan.
Daar staan ze toch koeler dan buiten aan de trailer vastgeknoopt.
Dat doe ik sowieso al niet want dat vindt ik te veel risico's, te gevaarlijk.
Maar die paarden staan in de volle brandende zon aan de trailer vastgeknoopt.
Zet ze dan in de trailer, dat is ook wel warm maar ze staan dan niet in die brandende zon.
Vaak als je het deurtje openlaat vangen ze nog af en toe een lekker fris windje mee.

Succes in het weekend.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:51

Ik moet zondag ook om 4 uur starten, maar op een andere locatie (helaas want ik zoek nog een voorlezer... iemand in Almere Haven aanwezig dan? ). Als het erg heet is wordt het dus gewoon niet te lang losrijden en ik ga gewoon even afzien met mijn jasje aan. Ik heb zo'n dun dressuur t-shirt van HH gekocht dus dat scheelt al een hoop denk ik. De starts gaan in mijn rubriek door tot bijna 6 uur en zo lang laat ik mijn paard niet op de trailer wachten. Ik ga haar dus gelijk na het uitstappen (en drinken) weer terugbrengen naar stal (ong. 25 km) en rij dan later zelf wel terug voor mijn punten.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:59

Gewoon starten en goed voorbereiden op de warmte. Toch ben ik blij dat ik deze week niet hoef. Maar ik ga thuis ook gewoon rijden, alleen zonder jasje dan.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:10

Ik moet zondag om 16:28 uur starten. Gelukkig is die van mij met extreem warm weer lekker rustig en hij heeft er niet zo heel erg veel last van dus ik ga gewoon. Na afloop spons ik hem wel even lekker af voor hij weer op de kar gaat.
Gelukkig hoeft hij er niet lang op te staan, het is maar 5 minuten van stal met de auto.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:10

En ik ben superblij dat we eindelijk weer eens wedstrijd hebben met snikheet weer. Onze hackney's kunnen er goed tegen, lekker afsponsen na de rubriek en ze zijn weer fris. Ze zijn normaal overijverig, met dit hete weer iets minder maar dan zijn ze net perfect, terwijl de concurentie een heel stuk terugvalt door de hitte. Alleen wijzelf in zwart pak is wat minder, zomertenue kennen we niet. Ik moet morgen 4 keer starten tussen half 3 en 8 uur, pik ook wat hete uurtjes mee dus.

Wij nemen altijd een koelbox mee voor onszelf, en daar zitten flessen bevroren water in en andere drankjes. Verder 3 melkbussen met water voor de pony's. Voor onszelf nog een jerrycan met water in het keukentje van de vrachtwagen, en we drinken veel (versgezette) koffie en bouillon!
De pony's staan in een geisoleerde vrachtwagen, daar is het altijd heerlijk koel op.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:16

Zomertenue ook met korte mouwen? Dat wist ik nog niet . Dan toch nog morgenochtend maar even mn blouse strijken voor het geval dat .

Ik rij trouwens sowieso liever in jasje, dat staat net wat netter dan alleen met blouse.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:23

Ik wist dat dus ook niet, bedankt voor de tip Lielle!
En, kapmouwen vallen neem ik aan ook onder de korte mouwen, toch (ok, ok, dit is een andere discussie ).
Apple, ga je bij Jonker starten?
Sorry, offtopic...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 06:39

En? Hoe ging het?

Ikzelf heb de tip van dat mierzoete AA drink genomen, geds wat vies maar dat moest maar een keer..
Voor de rest had het paard en Saskia nergens last van, die is zelfs nog met jasje aan naar de trailer gestapt.
Paard lekker gekoeld met de handdoeken en wat After Sun bij mezelf opgespoten( dat koelt zo lekker! en toen begon het lange wachten.... In een schaduwhoekje en vooral niks doen!
En dan lekker met alle ramen open naar huis gereden( ik was toch al strontverkouden) want de airco doet het niet meer en die neemt me zowiezo teveel vermogen van de motor weg.
Eerlijk gezegd vond ik het thuis nog het lastigste, achter was het zo heet en geen wind dat we na het opruimen eerst onder de douche zijn gesprongen voor we weer mens waren. Saskia is naar de Spokeplas gegaan en ik ben lekker binnen gaan zitten bokken, totdat de zon uit tuin was! Zo was het best wel vol te houden.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:45

Ik rij gewoon, ik ga minder lang inrijden, met stappauzes en laat het paard voor we vertrekken nog even drinken en neem een emmer mee, voor water na de wedstrijd, vaak mag je bij extreem warm weer in zomertenue rijden en zelf ook veel drinken en wel gewoon blijven eten, ook al heb je vaak geen zin met dat warme weer. Verder hou ik het paard in goede conditie, zodat hij op wedstrijd niet zo snel zweet, en hij loopt met dit warme weer gewoon buiten, went hij aan de warmte. Neem coolinggel mee voor zijn benen, omdat afspuiten niet gaat op wedstrijd en thuis krijgt hij een lekkere douche en ik ook!

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 20:37

Als je geluk hebt hoef je niet in je jasje te rijden maar zorg wel dat je lange mouwen aan hebt want je verbrand

Iriis_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:36

Ik heb zondag ook een wedstrijd gereden, helemaal nettjes met jasje..
Maar bij ons was het binnen, dus dan brand de volle zon niet zo op je.

Ik zou wel gaan hoor ! Gewoon je best doen, lekker veel water mee

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:50

Ik heb zondag ook gewoon gereden.
Veel water mee en hoppa gewoon rijden!
Het is nog goed gegaan ook, mijn eerste keer L1 en meteen een winstpunt.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 06:25

Gewoon gaan idd, emmer mee, water in flesjes en idd een handdoek Verder een petje voor mij en mijn voorlezer, AA-drink en een spons voor mijn paard, heerlijk om na het rijden je paard even een beetje te kunnen afsponzen met lauw water uit je flesjes En toch goed eten, ookal is het warm
En ik rij niet te lang in, stap veel, mijn paard kan echt wel de oefeningen lopen, die hoef ik niet te oefenen op het terrein

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:49

Ik heb afgelopen zaterdag met ruim dertig graden gereden, zomertenue was uit den boze, met als gevolg dat ik straalmisselijk was. Omdat jury 1 nogal lang de tijd nam tussen de proeven moest ik gelijk door naar de volgende ring, met veel pijn en moeite mocht ik een half glas water drinken tussen de proeven maar ideaal was het niet. Toen ik klaar was, was ik nog misselijker en mijn hart ging als een gek tekeer.

Na mijn proef heb ik vrij snel mijn paard in de trailer gezet en naar stal gebracht, afgespoten en in de wei gezet. Dat scheelt als je in de buurt start Ik vond het niet verantwoord hem een uur in een bloedhete trailer te zetten. Ik was keurig op tijd terug.

Dit is een ding wat ik van "onze" sport niet begrijp, in alle andere sporten is de kleding zodanig dat je optimaal kan presteren en dus super comfortabel en bij de paardensport is het plaatje belangrijker dus wordt je verplicht gesteld om in een donkere jas te rijden met plastron. (ik zal ongetwijfeld een hoop mensen over me heen krijgen als ik dat zeg, maar ik kan werkelijk niet begrijpen waarom de kledingvoorschriften niet zodanig zijn dat de sporter optimaal kan presteren en dat het plaatje belangrijker gevonden wordt dan het welzijn van de ruiter. Je kan mij niet vertellen dat er niets te verzinnen is om te zorgen dat de ruiter er goed en comfortabel gekleed kan zien)

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:05

Nee hoor, er zijn er veel meer die er zo over denken. Daar hebben ook ellelange topics over gelopen. Maar het is de KNHS en de FEI die beschikken.

Er is maar 1 oplossing, zorg dat je club een prettig zittend verenigingstenue in de statuten laat opnemen!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:15

pfff ik moet dit weekend maarja ik ga wel ook al is het heet maar ik zal mijn pony niks kwalijk nemen als ze minder loopt of reageert, daarintegen heb ik vanmiddag in deze hoge temperatuur gewoon gereden (20 minuutjes) omdat je er op wedstrijd toch ook mee te maken krijgt, ze liep er niet echt minder om maar eerder moe wel natuurlijk! rijden jullie nu ook gewoon met dit weer (overdag)?