uit je hoofd rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:23

Ik heb het met mijn pony in het M1 wel eens gedaan. 2 Proeven uit mijn hoofd leren lukt me echter niet goed.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:30

Ik ken de proeven inmiddels wel uit mijn hoofd, maar ben bang dat ik door de zenuwen ergens de weg kwijtraak. Op het moment dat de voorlezer verkeerd gaat blijf ik wel goed rijden omdat ik weet dat het niet klopt. Gewoon iemand anders vragen is maar even "vervelend" als je proef de mist ingaat omdat je uit je hoofd rijd daar baal je veel langer van denk ik.

samyrah

Re: uit je hoofd rijdn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 10:06

Ik heb voor afgelopen zondag een lezer gevonden. Iemand van stal had wel zin en tijd om met me mee te gaan! Super geholpen! Ze had zelfs een beetje water mee zodat ik nog een beetje kon drinken voor ik de ring in moest.

Nou betekent dit niet dat ik niks aan jullie reacties heb, want voor CH Womerveer, de 25e en CH Schoorl, 15 juli zit ik met hetzelfde probleem. Ik heb voor mezelf al besloten een keer bij de rijvereniging onderling te gaan starten en dan uit mijn hoofd te rijden. Dit geeft een beetje vertrouwen voor als het een keer echt niet anders kan. Als ik eerder gedwongen ben uit mijn hoofd te rijden, dan is dat niet anders. De proeven van juni kan ik ondertussen dromen. Niet omdat ik ze zo vaak gereden heb, maar omdat ik ze zo in mijn hoofd gestampt heb...
Dit doe ik trouwens voor iedere wedstrijd al. dit geeft mij meer rust als ik aan het rijden ben. Wie weet als ik straks een keer uit mijn hoofd gereden heb, dat ik dan niet anders meer wil.

Degene die voor mij heeft gestart zondag reed ook uit haar hoofd. Ik heb even meegekeken onder het stappen, zag er wel heel relaxt uit!

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:24

Ik rij altijd uit mn hoofd. Het rijdt superlekker vind ik, want je kan je volledig op je paard concentreren. De 1e keer is het wel een beetje 'eng' of je alles wel zal onthouden, maar als je goed hebt geoefend is het geen probleem. Nu ben ik nooit meer bang dat ik iets vergeet of niet weet ofzo. Probeer het anders een keer op een onderlinge wedstrijd. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:39

Maar wat ik me dus afvraag: hoe doe je dat dan met je startkaart en paspoort laten zien? Die kun je toch niet in je zak houden tijdens het losrijden? Althans, als je het paspoort niet al te veel in elkaar wilt proppen....

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:49

Ik heb nog nooit een paspoortcontrole gehad, maar als dat zou gebeuren, dan haal ik het toch 'even' uit de wagen? Ik heb geen haast.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:50

Ik rijd ook altijd uit mn hoofd, heb vanavond op concours 4 verschillende proeven uit mn hoofd gereden

Vind het veel rustiger en prettiger rijden. Je hebt goed de tijd alles voor te bereiden, en kan je bezighouden met wat je maar wil, je hoeft niet op je voorlezer te letten.

Voor de proef meld ik het vaak wel even bij de jury.

@Jertadeperta: nee, die dingen kan je niet meenemen idd. Als een jury erom vraagt, dan zeg ik altijd even dat ik het na de proef (na het afzadelen) wel even kom laten zien. Als ze daar écht niet mee akkoord gaan, dan moet je even naar de auto op en neer, maar denk dat er maar weinig jury's zo eigenwijs zijn, en daardoor ook nog eens hun programma mee door de war schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:58

Bedankt! Dat wou ik dus even weten.

Wordt voor mij ook 4 proeven uit mijn hoofd leren inderdaad, en over een paar weken per 1 juli weer 4 nieuwe geloof ik

Maar goed, het lijkt me inderdaad ook een stuk rustiger rijden als je je niet druk hoeft te maken over een voorlezer

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:22

ja me moeder soms wel is

ze zegt dat dat een heel stuk rustiger is

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:26

Vorige week zaten mijn ouders in Egypte en ging er iemand van stal mee, maar die had nog nooit voorgelezen.

Dus ik braaf mijn proeven uit mijn hoofd gereden, stond ik bij de jury "Wat komt er ook weer na dat wijken?"

Toen heeft Stef toch maar voorgelezen en hij deed het nog helemaal goed ook!
Terwijl ik eigenlijk de proeven heel goed kende, hihi. Ben gewoon te bang dat het fout gaat en dat vind ik zonde van mijn punten. Maar misschien toch maar een keer gewoon doen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:34

Ik rij m'n proef nooit uit m'n hoofd, ik ben bang dat ik een black-out krijg ( daar heb ik wel is last van )
Maar ik zou als ik jou was gewoon je proef lekker vaak gaan oefenen en uit je hoofd leren en voordat je moet rijden nog een paar keer doorlezen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:47

Ik heb nooit een voorlezer bij me. Ik zoek dr altijd een op de wedstrijd. tot nu toe heb ik nog nooit zonder gezeten.
Proef uit mn hoofd rijden doe ik niet, ik ben altijd bang dat ik het toch vergeet.

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:24

Komende zondag zal waarschijnlijk mijn 'uit-het-hoofd-rijden-debuut' worden denk ik. Of de starttijden moeten zo zijn dat Of Nienke heel vroeg en ik heel laat moet starten, of andersom. Ik kan ze ondertussen dromen. Ik sta elke keer onder de douche die proeven te "rijden". En iedereen maar denken wat ik zo lang onder de douche doe. Toch ben ik bang dat ik verkeerd rij. Afgelopen keer met rijden begon ik met de proef 10 tijdens het instappen (alles stappen en dan bedenken dat ik hier moet aandraven en dergelijke), maar na de galop ben ik verder gegaan met proef 9. Daar kwam ik pas achter toen ik bedacht dat mijn middenstap heel ergens anders moest. Gelijk weer stress, straks gebeurt dat op wedstrijd ook...

Ik vroeg me inderdaad ook af hoe dat nou moet met je paspoort laten zien.

En hoe doen jullie dat als de jury zegt wanneer je mag beginnen? Als je met je rug naar ze toe rijdt, kun je ze immers niet zien en bovendien moet ik me echt heel erg op Samyr concentreren, anders gaat de versnelling "economisch" er weer op, of bedenkt ze dat alles wel heel erg eng is. En dat moeten we niet hebben, zeker niet op wedstrijd.

Als jullie nog tips hebben hoe je dat doet met de jury, heel graag!!!

Naomi_Jortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:29

Ik rijd zelf geen wedstrijden, wel f-proefjes en ik leer de proefjes toch meestal uit je hoofd, want de pony waar ik meestal op rijd heeft het niet zo om in z'n eentje door de bak te rijden, en als ik dan niet de hele tijd naar mijn instructrice hoef te luisteren is het ook wel fijn.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:33

Als het even kan meld ik me bij de jury. Bij een binnenbak is dat soms lastig, als een juryhokje geen raam heeft dat open kan. Maar meestal lukt het wel. Dan zeg ik dat ik de proef uit mijn hoofd rijd en of ze dan ook naar mij toe een seintje willen geven.
Dat betekent dat ik zelf richting jury kijk, behalve als ik net van de jury wegrijd, ik ga niet achterstevoren zitten. De jury weet, doordat ik het gezegd heb, dat ze een seintje moeten geven als ik kijk en tot nog toe werkt dat prima.

leverkaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:48

[quote=\"l0esjj\"]Ik rij soms ook uit m\'n hoofd,
kan nogal makkelijk onthouden dus bij mij gaat \'t eigenlijk vanzelf

ik zou gewoon de proef goed oefenen en lekker losrijden en vlak voordat je er in gaat nog even een keertje je proefje doorlezen.

iig veel succes! [/quote]

Hier ben ik het mee eens. Ik rijd de de proef ook altijd uit mn hoofd. Veel Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:48

samyrah schreef:
Komende zondag zal waarschijnlijk mijn 'uit-het-hoofd-rijden-debuut' worden denk ik.

Nee hoor!
Ik lees je gewoon lekker voor
Je debuut kan je nog even uitstellen.

TOBIASJEANET

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:39

ik denk dat ik ook maar ga oefenen met het uit mijn hoofd rijden, want ik zit nu ook vaak in de stress omdat niemand me kan voorlezen. tot nu toe is het aldoor goed gegaan, maar dat zal niet altijd zo wezen.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:49

Ik leer ook vaak uit de hoofd en 2 proeven is soms wat moeilijker omdat door elkaar gaat. Door de zenuwen vergeet ik ook ff waar ik moet gaan rijden en soms let ik gewoon meer op rijden dan die figuren. Nu neem ik voorlopig een voorlezer erbij en leer ook uit me hoofd zodat de voorlezer misschien iets verkeerd voorleest.

Voor mij is het niet zo fijn om uit het hoofd te gaan rijden en dan verminderd de concentratie!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:54

missmuts schreef:
sjakie schreef:
Geven jullie het nog los aan bij de jury/ secretariaat dat je de proeven uit het hoofd rijd?

Nee. Wel vraag ik altijd een omstander om even een schreeuw naar mij te geven als de jury zwaait dat ik mag beginnen. Dan hoef ik niet constant achterstevoren op mijn paard te zitten

ja dat deed ik ook altijd..

Mijn pap zegt dan altijd: Daan, Je mag starten!
En dan begin ik.
Ik ben trouwens weleens de mist ingegaan hoor!
Ik vind het nooit zo fijn uit mijn hoofd rijden ook al ken ik hem door en door.
Op de een of andere manier ben ik dan nog best druk bezig met wat moet ik hierna doen!
Terwijl ik ook 100% met mijn paard bezig wil zijn!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:55

Haha, grappig om te lezen dat jullie je juist druk gaan maken om je proef als je uit je hoofd rijdt. Ik heb dat juist altijd als ik een lezer heb, dan denk ik: "nu komt toch dit he en dan dit" Terwijl als ik uit mijn hoofd rijd, dan weet ik gewoon wat erna komt en dat rijd ik dan ook.
Heb vorig weekend voor het eerst op een (groter) concours uit mijn hoofd gereden. Dat durfde ik tot nog toe niet, omdat ik bang was in de war gebracht te worden door de lezers van de andere ringen om mij heen. Maar het viel heel erg mee, ik heb die andere lezers niet eens gehoord, zo geconcentreerd was ik aan het rijden!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:18

Ik hoor de andere voorlezers ook niet, ben volledig op mn paard gericht. Heerlijk hoor dat uit je hoofd rijden

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:18

ooh, ik ben vaak heel erg zenuwachtig voor een wedstrijd Tong uitsteken
en ik weet niet eens of het wel mag op mijn manege ...
toch maar even vragen dan!

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:24

Ik heb echt bewondering voor mensen die proeven uit hun hoofd doen.. Ik zou het niet zo snel doen als het niet moet.. Ik weet ze vaak wel uit mijn hoofd, maar vind het toch altijd wel heel fijn als er iemand is die je kan helpen als je t ff kwijt ben.. Ik kan me redelijk goed afsluiten voor achtergrondgeluiden, dus luister gewoon alleen als ik het nodig heb Lachen

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:41

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt