wat doen jullie als een paard plast onder de wedstrijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: wat doen jullie als een paard plast onder de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:30

Ik begrijp niet hoe jullie erbij komen dat dit gewoon mag? Dat is echt nergens na te lezen in de reglementen.

Ik heb het in mijn 'jurycarriere' 1 x meegemaakt dat ik bij een ruin wat zag hangen Knipoog en toen hij tijdens het halthouden zijn achterbenen wat verplaatste en de amazone haar paard aan wilde sporen heb ik zelf aangegeven dat hij moest plassen.

Voor mesten maak ik geen uitzondering, dat kunnen ze makkelijk onder het lopen door. Ik houd daar dus ook geen rekening mee in het cijfer.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:32

ik heb het al 4 keer mee gemaakt dat mijn pony moest plassen onder de proef en ik heb haar gewoon uit laten plassen(niet meer dan normaal denk ik) en ik heb er in mn proef nog nooit minpunten voor gehad.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:55

Mijn paard deed dit standaard, altijd bij de X bij het binnenkomen, halthouden en groeten Bloos
Echt ALTIJD Clown

Mocht vaak overnieuw beginnen en heb ook schrijvers gehad die snel de ring in holden om er zand over te schoppen Clown
Maar idd ook jury's die je nors aankijken en je een 4 geven voor je groeten... (al sta je echt heel vierkant! Haha!)

Ik laat hem nu meestal even stilstaan voor de proef zodat hij kan plassen als hij dat wil Knipoog
Sinds we L gestart zijn doet hij het eigenlijk nooit meer Lachen

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:27

Mijn ruin deed het vroeger ook wel eens, altijd bij het groeten op X. Nooit aftrekpunten voor gehad. Wel een keer iets heel grappigs meegemaakt. Hij wilde nl niet meer over die donkere plek lopen, dus sprong hij er iedere keer als we over X moesten eroverheen. Dit tot vermaak van iedereen incl. mijzelf en de jury. De punten waren toen natuurlijk niet zo erg hoog. Stel je voor een uitgestrekte draf met halverwege een sprong. Haha! Haha! Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:58

willem plaste nooit. aangezien ik onder de man kom over het algemeen was dat ergvervelend, want zodra meneer na 4 uurtje weer thuis kwam barste het los.

sinds kort plast hij dus gewoon overal en met iedereen erbij. gelukkig vaak voor de wedstrijd Haha!

overigens heeft hij nog nooit geplast met mij erop terwijl we aan het rijden waren, maar als we gewoon stonden te wachten tot we los mochten rijden.

poepen doetie maar lekker onder het lopen. ik heb hem een poosje stil laten zetten, omdat we demest op moesten ruimen en ik geen zin had om door de hele bak te gaan zoeken. maar nu heb ik zoiets van je loopt maar lekker door, ik zoek zodalijk wel Haha!

hij poept dan ook regelmatig tijdens de proef en hij gaat er niet anders van lopen. hij kan het in stap draf en galop Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:06

Hmmm ja, vertel je pony maar eens dat 'ie het maar éventjes op moet houden Knipoog

Ik zou mijn pony in ieder geval lekker laten plassen wanneer zoiets voor zou komen.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:50

ik zou mn paard denk ik wel laten plassen, ze doet het alleen niet onder het zadel behalve als ze hengstig is heel soms en dan niet in de proef of training, wel aan een los teugeltje

als ze mesten moet loopt ze maar gewoon door, bonfire deed het zelfs met piafferen Tong uitsteken (heb laatst de sydney kur gezien en toen viel me dat toevallig op;))

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:40

Fitzroy schreef:
Ik begrijp niet hoe jullie erbij komen dat dit gewoon mag? Dat is echt nergens na te lezen in de reglementen.

Ik weet niet hoe het nu is, maar vroeger stond er in het dressuurproeven boekje voorin iets over (tussen dingen als regels over sporen en zweep, optoming etc). En daar werd wel uitdrukkelijk gemeld dat een paard mag stoppen om te mesten en te plassen. Alleen al om het feit dat een gebarsten blaas dodelijk is en een paar over zijn water rijden, zo als het heet, zeer kwalijke gevolgen kan hebben, en een jury dus nooit zoiets van een paard kan eisen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:31

Staat er nu echt niet in, Lusitana. Mesten kan trouwens gewoon onder het rijden door, zat paarden die dat doen.
Is ook een kwestie van gewenning.
Plassen is een ander verhaal. Ondanks dat het niet in de reglementen staat, kan ik me niet voorstellen dat er juryleden zijn die je willens en wetens door willen laten rijden als je paard moet plassen.
Valt onder het 'welzijn' van het paard imo.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 02:45

Ik heb het 1x mee gemaakt met onze B pony en ja tijdens het groeten ... kind groet, pony gooit achterbenen naar achteren en er werd een pauze gelast zullen we maar zeggen Nagelbijten / Gniffelen, kind leunt netjes naar voren en maakt nog een liplees gebaar van 'sorry' naar de jury .. .Jury kon er hartelijk om lachen, zo niet had het kind waarschijnlijk niet zo vol zelfvertrouwen de rest van het proefje laten zien.

En idd. pony werd eindelijk actief ... kind begon het later aan te voelen ... en naar mate we vaker op wedstrijd gingen en zijn impuls daalde naar 0,0 .. dan werd meneer even de trailer op gezet of stukje gras gezocht en hup plasje ... want stro of gras deed wonderen.

Na afloop bij de prijsuitreiking vertelde de jury dat ze dit moest gaan leren aanvoelen, want vanaf de L2 zou ze minpunten krijgen aangezien de pony dan niet meer recht weg zou lopen na het groeten (en dus plassen)... Best logisch, je krijgt geen minpunten voor het plassen maar je krijgt wel lagere punten als je pony dan scheef wegloopt

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:06

Als ze bij mij plassen in de ring dan laat ik ze lekker plassen en dat ze daarna scheef weglopen om de plek met de achterbenen te vermijden dan neem ik dat voor lief.
Met mesten is het een ander verhaal dat kan inderdaad onder het lopen (al zijn er best paarden die hier problemen mee hebben), ik geef daar echter geen -2 voor maar breng vaak wel 2 punten of zo in mindering met onderbouwd commentaar er bij. Het komt op hetzelfde neer maar komt beter over...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:26

Van plassen tijdens de proef maak ik ook geen probleem, van stilstaan om te mesten wel. Ik ken zelfs iemand die haar winstpunt in het ZZ-Licht misliep omdat het paard tijdens een galopchangement ging stilstaan om te poepen, dit leverde namelijk een 1 op!
Denk dat de meeste jury's het plassen tijdens de proef geen probleem vinden, iedereen snapt toch wel dat dit niet lopend gaat Haha!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:45

Ik moet overigens zeggen dat het moment dat mijn eerste pony (hoogbejaard baasje) ging staan plassen tijdens mijn eerste proefje in de L1 tot mijn persoonlijke wedstrijdschaamte-top tien behoort Bloos. Hij waterde niet graag in gezelschap, dus toen het er eindelijk van kwam (keurig midden op de diagonaal) duurde het ook wel even voordat de sluizen weer dicht gingen. Bovendien gingen zijn plasjes gepaard met veel gekreun. Kortom: ik had veel bekijks die dag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:45

Mies7 schreef:
Van plassen tijdens de proef maak ik ook geen probleem, van stilstaan om te mesten wel. Ik ken zelfs iemand die haar winstpunt in het ZZ-Licht misliep omdat het paard tijdens een galopchangement ging stilstaan om te poepen, dit leverde namelijk een 1 op!

Die 1 was dan voor het niet of slecht uitgevoerde changement, niet om het mesten. Als een paard tussen oefeningen stopt om te mesten, kan het niet in de oordeling meegenomen worden.
Voor de duidelijkheid:
Stel je moet van K naar M van hand veranderen in middendraf en daarna bij C een grote volte rijden. Dat zijn dan de twee oefeningen die beoordeeld worden. Als een paard blijft staan tijdens die oefeningen, vind je dat natuurlijk terug in de beoordeling. Maar, niet als hij het in de hoek doet. Want waar zet je dat dan op het protocol, tussen de oefeningen in? Kan hooguit een opmerking zijn onderaan.
Het mesten zelf bestraf je niet, maar het stoppen in een oefening. Dat zou ook zo zijn als er geen poep uitkwam.... Knipoog

Natuurlijk is het handiger als hij het lopende doet, zodat je geen risico loopt dat hij op de verkeerde plek stopt, laten we dat voorop stellen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 06:05

Daar zit je helemaal mis, Lusitana. Er bestaan geen grijze zones meer in proeven. Dus als iemand stilstaat tussen 2 oefeningen in, verreken je het met 1 van de onderdelen ervoor of erna.Stilstaan vanwege mesten kost je dus altijd punten. Gauw afleren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:34

Sinds wanneer is dat (jaartal, even uit nieuwsgierigheid, want dat is dan van na mijn tijd) en hoe beslis je dan waar het bij hoort? En ga je dan een 1 geven voor een oefening die wél is uitgevoerd omdat een paard er voor of er na een paar seconden stilstaat?
Het ging er in mijn post om, dat zo´n 1 voor een oefening niet wordt gegeven omdat hij poept, maar omdat hij stopt in de oefening.
Had hij het ervoor of erna gedaan dan was het geen 1 geweest
als er geen grijze zones meer zijn, dan kan toch hooguit een puntje hier of daar kosten, maar op een hele proef is dat niet zoveel. Het probleem is wel, als gezegd, dat je natuurlijk niet uit kunt mikken wanneer hij stil gaat staan en om risicos te voorkomen is het beter dat je paard het lopende leert doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:17

Het is heel makkelijk. Als ik het cijfer al gegeven heb voor het vorige onderdeel, dan trek ik het bij het volgende onderdeel eraf. Dus bv. een 4 voor een oefening waar het paard ervoor stil ging staan en dan: stopt bij H o.i.d. als commentaar erbij.
In het geval van Mies -zo begrijp ik het tenminste- ging het paard echt tijdens een changement stilstaan, dus ik vind het niet zo vreemd dat dat dan zwaar bestraft wordt. Het hele changement wordt daardoor verpest omdat het in galop moet gebeuren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:59

Ik rijd wedstrijden sinds 1984 (grijze boekje), en het principe dat Fitz uitlegt ken ik al vanaf het begin.