Opstappen is euh... moeilijk, tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DenK4ever

Re: Opstappen is euh... moeilijk, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:59

Mik_ schreef:
Iemand tips om op te stappen? Of tips om mee te werken met dat voetje geven?
De beugel langer maken is iegenlijk geen optie, omdat ik er binnen 2 seconden op moet zitten wegens zwetend paard!

Ik denk dat de 3 seconde om een beugel langer te maken niet zo heel veel uit hoeft te maken...
En anders veel oefenen met een pootje krijgen, dat je daar meer vertrouwen inkrijgt...

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:10

ik ken het probleem. maar je kan ook iemand vragen je een ''kontje'' te geven i.p.v voetje. je stijgt gewoon normaal op, voet in de beugel op moment dat je omhoog komt helpt iemand je een handje door je kont omhoog te duwen. werkt goed!!!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:12

Zorg voor een stretch (spijker) broek en warm jezelf even op voor het opstappen (even door de knieen of zoiets)..

Thusi kun je lenigheidsoefeningen doen, dat helpt misschien ook een beetje..

debby_pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:06

Had een keer ergens gelezen om thuis op de trap te gaan staan, en steeds een tree verder omhoog proberen te komen. Dus eerst 1 tree overslaan, dan 2 enz. En dan met zo min mogelijk hulp van je handen. Weet ook niet hoor, heb het zelf nooit geprobeert maar miss helpt het om wat leniger te worden ofzo.
Ik heb er ook vaak last van dat ik op grote paarden er echt niet op kom. Maak dan altijd m`n beugel wat langer, maar als je er snel op moet zitten gaat dat ook niet echt denk ik.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:42

Ik heb een beetje moeite met de frase: ik moet er binnen twee seconde opzitten wegens zwetend paard" Dat paard wordt echt niet ziek van 30 seconde stil staan hoor. Daarmee moet ik bekennen dat ik je probleem wat overdreven neergezet vind. Een krukje is ideaal, omdat je dan ook de rug van het paard niet zo belast als je opstapt. Een beugel even wat langer en korter maken kost misschien 30 seconden. En tja die op de trap oefening lijkt me een erg goede.

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 14:10

Als je d'r een moeite mee heb, bok je toch gewoon verder? Misschien is het wat overdreven, maar ik bedoel te zeggen dat ik er zo snel mogelijk op wil zitten en niet met krukjes of wat ga sjouwen. Trouwens is dit de context, vrij onbelangrijk, het gaat toch om tips om makkelijker op te stappen niet dan?

YourtheOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:46

In het begin kwam ik er ook heel moeilijk op..
Maar bij helpt juist de beugels heel, kort te doen en dan lukt het bij mij wel..Zonder hulp Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:56

Huh, kort maken?!? Volgens mij bedoel je lang Knipoog

YourtheOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:16

Neee hoe korter ik me beugels doe hoe makkelijker opstappe voor mij is..Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:21

dat gaat bij mij echt niet werken! Nu moet ik mijn voet al op schouderhoogte doen (als ik zo zou kunnen opstappen), als ik de beugels nog korter maak kom ik er al helemaal niet meer bij!

YourtheOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:58

Ja iedereen waar tegen ik dat vertel vindt het ook vreemt maar misschien ben ik wel beetje apart Vork hihihi

Maar zo kort doe ik het natuurlijk ook niet..Wel zo kort mogelijk wel dat ik gewoon me voet nog in de beugel kan doen..
Maaar als ik het korter doe dan kan ik meer kracht verzamelen om erop te komen Clown
Klinkt raar maar het echt zo..Tong uitsteken

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:09

Ook bij paarden van 1.70?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 20:06

Ik wou zeggen, paard waar ik het over heb is 1.75.. Ik kom niet eens id buurt Haha! Haha. Die andere kom ik tegenwoordig wel op, 1.70... (Ik ben iets dunner geworden, en als) ik er aan denk sla ik treden over op de trap Haha!

YourtheOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:20

Haha ohh paarden van 1.70 Jaa..maar zo groot is het paardje waar ik elke week op rij nie de mijne komt in de richting van de 1.66 ongeveer

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:50

Haha, ik ben dus 1.57 en het paard ongeveer 1.70, als ik de beugels nog hoger doe kan ik ze echt niet meer aanraken! En bij je tactiek kan ik me eigenlijk ook niet zoveel voorstellen Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:56

je kunt ook opstappen door iemand zijn knie/bovenbeen te staan.Zelfde princiepe als een krukje en je hebt t altijd bij de hand.Wij hebben geleerd geen voetjes te geven om dat het slecht is voor je rug. als iemand met 1 been op de grond (knie opde grond) en het andere been krom kun je via het bovenbeen/knie opstappen.pfff moeilijk uit te leggen zeg...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 12:57

Enne, als diegene toevallig een witte rijbroek aanheeft wegens concours Schijnheilig Tong uitsteken

YourtheOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:23

Haha ja dan is die daalijk zwart

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:29

Als je echt geen opstapje kan meenemen, dan zit er idd niet veel anders op dan lenigheidsoefeningen te doen. Of 'voetje geven' oefenen. Ik ben zelf 1.75m en mijn paard 1.77m...
Ben er een keertje afgetuimeld en sindsdien last van mijn heup met als gevolg: ik kan niet meer op mijn paard. Ik ga altijd op een krukje staan of ergens op een richeltje/bloembak..

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:21

wat timokyana zeg klinkt wel handig. .tja alleen die witte rijbroeken he, dat is niet zo handig !

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 07:18

ik heb een opstap krukje wat ook gebruikt wordt als poetskoffer.
echt zuper handig ook bij invlechten gebruik ik hem

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:41

Volgens mijn fysio komt het door paardrijden, aangezien je boven spieren gestrekt zijn, en de spieren aan de onderkant van je benen daardoor steeds korter worden.

Ik kreeg toen 2 oefeningen:

1. Zitten op de grond, benen gestrekt, probeer met je handen je voeten aan te raken, Iedere dag een stapje verder met aanraken. Als je het voelt trekken moet je even blijven hangen ( tussen de 10 en 20 sec) En weer terug. Dit zo'n 2 keer op een dag.

2. Hetzelfde als hier boven staat, alleen dan staand. Dit moest ik 4 keer op een dag doen. ook voordat ik op stapte.

Nu komt ik met gemak, op mijn paard (paard:1.72 ik:1.64) en hij blijft niet eens stilstaan!

Ben er wel tevreden over!