Paard gezadeld op de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:31

Ik heb geen probleem met mensen die dit doen.
Het is hun paard en hun verantwoordelijkheid.

[paard] kan ik helaas niet gezadeld op de trailer zetten maar dit heeft puur te maken dat zij moeilijk te laden en uit te laden is.

Bij mijn vorige paard deed ik hem wel eens op de trailer zadelen als het bijvoorbeeld slecht weer was.
Waarom niet?
Ik bleef droog en mijn paard bleef droog...

Anoniem

Re: Paard gezadeld op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:21

Voor kleine ritjes zadel ik hem vast op. Gewoon handiger als ik in een vreemde omgeving waar weinig ruimte is mijn paard op moet zadelen.

Miam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:32

Omdat mijn paard een hekel heeft aan stilstaan en te arrogant wordt in een vreemde omgeving zadel ik mijn paard altijd thuis al op. Veel makkelijker en scheelt een hoop stress..

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:44

als de wedstrijd redelijk dichtbij is zadel altijd thuis al op en gaat ie dus met zadel al op in de trailer.Ik doe dit altijd zo en nog nooit wat gebeurt.Zou ik niet weten wat er zou moeten gebeuren,je kan overal wel spoken gaan zoeken en ik zie van heel veel dingen wel in als ze gevaarlijk zouden zijn,maar met zadel op de trailer in kan ik niet van inzien hoe dat gevaarlijk voor je paard kan zijn(eerder voor je zadel).Mijn paard staat gewoon in een tweepaards trailer zonder tussen schot,hij blijft netjes in het midden staan en is gewoon braaf met laden en lossen.

Mirie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:57

Ik zet mijn paard nooit gezadeld in de trailer. Ten eerste vind ik dat gewoon niet kunnen, sommigen doen dat om dat sneller en makkelijker is. En sommigen doen dat doordat ze het dan op hun eigen gemak kunnen doen dan. Maar als je op wedstrijd bent, en kan je ook wel op je eigen gemak doen, en lekker rustig aan. En als je geen tijd hebt om je paard fatsoendelijk op wedstrijd op te zadelen, dan ga je tog niet heen. Ik vind een paard moet wel lekker op trailer kunnen staan. Dan met zo'n onding op de rug. Daarlijk gebeurt er iets onder het rijden, en dan is je zadel kapot en paard doodsbang. En dan durft hij niet meer op trailer. Ik vind gewoon als je op wedstrijden of naar training gaat, moet je voldoende tijd uittrekken om je paard fatsoendelijk op te zadelen.
En je paard kan er dan ook tenslotte van leren, en na een poosje wordt hij dan ook makkelijker daarin.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:24

Ik neem m'n paard ook bijna altijd kant en klaar mee. Ideaal, helemaal als je je alleen moet redden.

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:30

ja eigenl;ijk zadel ikook altijd thuis op. omdat ik me meestal alleen moet redden

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:31

Haj,

Waarom zou het onverantwoordelijk zijn dan ?? Als je de singel goed losjes hebt en een deken om, wat kan er dan misgaan? Deken bescherkt het zadel. Paard kan nergens aan blijven hangen en iemand hier heeft het over dat het onconfortabel is voor het paard. Het lijkt me dat je een passend zadel hebt en het dan dus niet belast. Zeker als er niemand opzit en er dus geen druk is.

Dat is mijn mening, ik doe het ook wel eens. Die van mij begint met showen en houd niet meer op

Dus, waarom onverantwoordelijk met zadel in trailer??

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:37

Sisco4life schreef:
Haj,

Waarom zou het onverantwoordelijk zijn dan ?? Als je de singel goed losjes hebt en een deken om, wat kan er dan misgaan? Deken bescherkt het zadel. Paard kan nergens aan blijven hangen en iemand hier heeft het over dat het onconfortabel is voor het paard. Het lijkt me dat je een passend zadel hebt en het dan dus niet belast. Zeker als er niemand opzit en er dus geen druk is.

Dat is mijn mening, ik doe het ook wel eens. Die van mij begint met showen en houd niet meer op

Dus, waarom onverantwoordelijk met zadel in trailer??

hier durf ik wel tegenin te gaan
mijn paard presteerde het om met een deken die toch echt goed paste, achter het haakje van de stang te blijven hangen......
een zadel steekt nog meer uit..........
je wilt niet weten wat voor paniek we hadden......

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 06:12

Ik hoor hier alleen niemand over kalkoenen?
Het zadelen neemt misschien 2 minuten in beslag, proppen draaien veel langer en is lastiger. Doen jullie de proppen dan ook thuis in?

Wij hoeven het niet te doen omdat Uk in zijn eentje een 2 paardstrailer zonder schot heeft. Dus kan er in de trailer ingedraaid worden. Maar een druk paard aan de trailer binden en proppen draaien lijkt me veel lastiger dan zadelen. En dus zou je daar je tijdwinst in kunnen halen, maar proppen zijn gevaarlijker dan zadels, lijkt me.

hananya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:34

amondi schreef:
Ik hoor hier alleen niemand over kalkoenen?
Het zadelen neemt misschien 2 minuten in beslag, proppen draaien veel langer en is lastiger. Doen jullie de proppen dan ook thuis in?

Wij hoeven het niet te doen omdat Uk in zijn eentje een 2 paardstrailer zonder schot heeft. Dus kan er in de trailer ingedraaid worden. Maar een druk paard aan de trailer binden en proppen draaien lijkt me veel lastiger dan zadelen. En dus zou je daar je tijdwinst in kunnen halen, maar proppen zijn gevaarlijker dan zadels, lijkt me.

Ik was net aan het dubben of ik ging toegeven hier op bokt, dat ik idd ook vaak proppen draai op de trailer. Alhoewel ik het met het jonge paard alvast thuis doe... (maar dat is ook meer omdat het beest 1.80m meet en het dus wat krap wordt in de trailer... )
Heb een tweepaards-trailer waar geen schot in zit en moet eerlijk toegeven dat mijn paarden helemaal opgezadeld van de trailer afkomen. Ik hoef alleen nog maar op te stappen en weg te rijden...

Ze weten het inmiddels precies en staan perfect stil. Op deze manier hoef ik niet naast de trailer te stoeien, omdat ze anders niet stil willen staan. En komen ze niet over me heen wanneer ze ineens iets horen of zien terwijl ik met zweet op mijn hoofd probeer in aller ijl de tap weer uit mijn ijzer te krijgen voordat mijn paard zijn voet neerzet...

Ik vraag mij af...: Is het proppen indraaien en opzadelen met zulke paarden verantwoordelijker buiten de trailer?
Of ga ik nu te ver...

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:28

Nee, dat is niet zo goed voor de rubberen bodem van de trailer...
In de oude trailer deed ik dat trouwens wel eens, daar hadden we dan een oud stuk tapijt in liggen. Hoewel ik dat wel link vind, als je paard dan gaat staan dansen kan het zichzelf behoorlijk verwonden...

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:12

Op- en afzadelen doe ik gewoon op concours. Proppen draaien ook, anders gaat het rubber van de trailer kapot.
Ik snap trouwens ook niet waarom je het paard ook nog na het rijden weer gezadeld mee naar huis neemt. Het lijkt mij dat afzadelen en dekentje over het paard een kwestie is van secondenwerk.
Dat je thuis je paard alvast opzadelt kan ik me wel wat bij voorstellen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:18

Ik sluit me bij kitty aan. Wij hebben de paarden ook wel eens gezadelt vervoert naar de rijbak vlakbij. Maar alles verder dan dat gaat niet opgezadelt mee...Terug vind ik het zadel erop eigenlijk onzin, werk is gedaan dus zadel eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:26

mirandasira schreef:
. Ik vind een paard moet wel lekker op trailer kunnen staan. Dan met zo'n onding op de rug.

En je paard kan er dan ook tenslotte van leren, en na een poosje wordt hij dan ook makkelijker daarin.

Punt 1 : Dat onding, daar zit en rij jij je wedstrijden ook op! Dus ik vind dit echt een argument van lik me vestje. Als je hierover gaat vallen, vind ik het zieliger dat iemand rijd op een zadel, dan dat het beestje ermee op de trailer staat

Punt 2 : Mijn paard is hartstikke braaf, maar als ik kleine ritjes maak, waarom niet? Uitladen en hup erop en klaar.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:42

Als ik naar een concours in de buurt toe moet, zadel ik mijn paard soms thuis al op. Gaan we wat verder weg, dan zadel ik meestal op concours aangekomen pas op. Opzadelen doe ik overigens altijd in de trailer, zodat ze helemaal kant en klaar van de trailer af komt. Scheelt weer een hoop gedraai en getetter als ze op het concours terrein staan! Het paard staat overigens wel alleen in een 2-paards trailer zonder tussenschot.
Kalkoenen draaien doe ik bij haar voorhoeven in de trailer. Achter wordt een beetje krap en die doe ik dus buiten indraaien.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:58

Heb het ook wel eens gedaan. Toen hij net zadelmak was, konden we hem rustig thuis opzadelen en dan naar de manegeles, geen gestress met opzadelen tussen de andere paarden en lesklanten. En de eerste paar keer op wedstrijd ook, toch vreemde omgeving, stress en we wilden geen loslopend paard, wat regelmatig gebeurd, doordat ze losbreken met hoofdstel omdoen. Maar dit waren ook maar korte ritjes en op de trailer is hij altijd heel rustig geweest. Kalkoenen draai ik in op de plaats van bestemming, op de trailer, we hebben een 1 1/2 paardstrailer en dus ruimte zat en hij stapt me niet op de tenen, omdat hij met zijn gedachten ergens anders zit op het wedstrijdterrein. Zie dit ook regelmatig gebeuren dat een paard lekker naar het paard van de buren zit te loeren terwijl de kalkoenen worden ingedraaid, patsboem, au.. weer een blauwe teen. Dit gebeurt mij niet, afkloppen.

totzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:34

ik vind het toch niet zo evident voor een paard opgezadeld in de trailer te laten al het paard een verkeerde beweging maakt (opgezadeld dan nog kunnen er ernstige gevolgen van komen) en als je een ongeluk hebt jah dan is de meeste kans dat je paard dood is heeh
en als je bv de trailer opend en het rijtuig helemaal beschadigd (van het schuren ofzo ...) dat zou ik geen pretje zijn

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:38

Ik vind kalkoenen wel eng op de trailer, mijn goofy gaat vast en zeker op haar eigen kroonrandjes staan, dwars door de beschermers heen. Dat deed ze al toen ik haar voor 20 minuten op stal zette in almelo tussen twee starts. Ik start dus ook alleen op gras als er iemand mee kan om vast te houden bij het indraaien, of als ik onder de man er naar toe kan. Mijn zadelmening heb ik eerder in dit topic al ge-uit.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:41

In de winter als we naar de les gaan met de trailer (1 kilometer verder)
zadelen we ze ook op en zetten ze zo op de trailer (wij hebben een camion trailer dus niet zo'n aanhang) alleen hebben ze het hoofdstel niet aan, af en toe wel, maar dan gaan de teugels eraf en gaat het halster erover... nooit! probelemen mee gehad, goed ze zijn enorm trailer mak en slapen eerder maar dan nog..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:44

Ik zet hem eigenlijk nooit met zadel op de trailer. Ben vaak lang(er) onder weg naar wedstrijden. En hij is heel druk op de trailer voor het zelfde geld knalt hij ergens tegen aan. Bovendien moet hij voor de wedstrijden toch eerst zonder tuig worden gekeurd en heeft het voor mij dus geen zin.

Bij mijn huidige paard zou ik het nooit doen, maar ik vind dat je het wel zelf mag weten of je hem gezadelt of niet in de trailer zet.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:24

Kitty schreef:
Ik snap trouwens ook niet waarom je het paard ook nog na het rijden weer gezadeld mee naar huis neemt. Het lijkt mij dat afzadelen en dekentje over het paard een kwestie is van secondenwerk.
Dat je thuis je paard alvast opzadelt kan ik me wel wat bij voorstellen.

Ik neem hem nooit met zadel en al weer mee terug.
Na het rijden gaat het zadel af en krijgt hij een zweetdekentje op.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 04:01

Ik zadel in principe op als ik op het concours zelf aangekomen ben. Kalkoenen indraaien zeker. Doe ik niet thuis. Meer risico in de trailer om op zij te stappen dus te veel risico om op zijn eigen benen te moeten staan.

Maar ik heb hiervoor een pony gehad die moeilijk deed met opzadelen. Zodra de singel aanging begon hij bokke sprongen te maken. Dit was snel over. de ene keer deed ze dit wel andere keer niet. Ik vond het niet echt fijn om op concours al dat gebok te hebben geeft veel stress. Op concours was dit echter ook erger als thuis. Dus ik ben bij haar wel thuis op gaan zadelen. Dan ging het ook stukken beter. Ze stond tijdens het rijden dan ook redelijk rustig. Ik deed dit dus niet uit gemak. Maar omdat het minder stress gaf voor mij en voor het paard.

Maar met het paard wat ik nu heb doe ik het wel gewoon op wedstrijd zelf. Net zo makkelijk.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:38

Opgezadeld op de trailer doe ik idd ook wel voor kleine stukken, maar dan alleen op de heenweg. Voor de terugweg zie ik het voordeel bepaald niet van in. Zeker als ik alleen ga, is dat wel zo handig. Schroeven op de trailer doe ik nooit, de kans op blessures is me veel te groot. Ik heb zelftappende schroeven en die zitten er in een paar minuten in, dus dat is niet zo'n probleem.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:44

Tja, ik vind dat ieder t voorzich moet weten.
Met mijn paard zal ik het nooit van mijn levensdagen doen.
Zij is al geen held op de trailer en komt er redelijk moeilijk vanaf.. op zo'n moment kan het dus goed mis gaan als er een zadel op zou liggen.