Waar letten jury's vóóral op bij proefjes FNRS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:19

Dat speelt op meerdere maneges

Onyx88

Re: Waar letten jury's vóóral op bij proefjes FNRS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:18

Ik heb vandaag weer een proefje gereden. Ik m oet eerlijk zeggen dat het er vandaag beter aan toe ging. De jury bleef nog even en gaf zelf de coupons weg. Maar de vorige keer was dit echt niet zo. Misschien is het iemand anders ook opgevallen en heeft hij/zij er melding van gemaakt.

Vippie, het gaat hier inderdaad om de Morgenstond.

Voor de nieuwsgierigen onder ons, vandaag ben ik 2e geworden.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:21

Goed dat je tweede bent geworden hee!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:00

Onyx88 schreef:
Ik heb vandaag weer een proefje gereden. Ik m oet eerlijk zeggen dat het er vandaag beter aan toe ging. De jury bleef nog even en gaf zelf de coupons weg. Maar de vorige keer was dit echt niet zo. Misschien is het iemand anders ook opgevallen en heeft hij/zij er melding van gemaakt.

Vippie, het gaat hier inderdaad om de Morgenstond.

Voor de nieuwsgierigen onder ons, vandaag ben ik 2e geworden.

Ik denk dat het gewoon aan de tijdsplanning ligt en aan de jury. Je bent als jury niet verplicht maar ik vind het wel zo netjes.
Eneeehh gefeliciteerd, was een strenge jury hoorde ik via iemand anders die ook een PP had.

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:47

Ik vind dat er bij FNRS heel groot verschil is tussen hoe er gejureerd zou moeten worden en hoe er werkelijk gejureerd wordt.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:34

Nu is de definitie van 'hoe er gejureerd zou moeten worden' ook niet erg duidelijk, als de ene jurycursus geleerd wordt uit te gaan van een 7 en de andere leert uitgaan van een 6. Als er op een terugkomdag vragen gesteld worden en het antwoord is 'handel maar naar eigen inzicht'. Dat maakt het wel lastig dan he?

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:09

Weet niet of ik het hierin mag zetten.. anders sorry

Wat ik me ook afvraag over hoe er gejureert word over;
In een proef moeten wendingen gereden worden. En waarvoor zou jij meer punten geven en waarom.
- Ik zie vaak zat dat de mensen het paard gewoon omtrekken. Echt zo van. Ik wil hier naar rechts dus trekken ze aan de rechterteugel. En dan rijden ze wel op de letter.
- Er zijn ook mensen die ervoor zorgen dat het paard fijn omgesteld word en vloeiend verder kan gaan, maar niet op de letter rijden. En waarbij het soms wel wat langer duurt voordat ze het paard rechtgestelt hebben omdat ze zo een zo vloeiend mogelijke wending proberen te maken.
Hoor namelijk meestal dat je moet proberen echt op de letters te rijden en goede figuren te maken. En vaak word er niet gesproken over zo vriendelijk rijden als kan. Nee, dat maakt niet uit. Als je maar op die letters rijd enz. Ben benieuwt hoe jury's daarover denken.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:51

Als je op tijd je wending voorbereid, kun je heel goed op je benen (met teugel als ondersteuning) een wending op de letter rijden! Omtrekken vind ik minder charmant en dat uit ik ook in punten. Wie wel een nette wending rijd, maar een fractie te laat, krijgt (afhankelijk van de hoogte van de proef) een 6 met als commentaar: eerder voorbereiden. Dan weet de ruiter dat de 7 er aan komt.

Dat is het lastige van paardrijden. Op tijd voorbereiden, passend bij het paard waar je op rijd. Voor mij is vriendelijk rijden heel belangrijk, waarbij op de letter rijden ook belangrijk is Maar vriendelijk staat bij mij voorop.

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:43

Ok dankjewel Ben het helemaal met je eens.

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:03

Wordt het eigenlijk als 'fout' gezien als je bij de vrije stap (na het afgroeten dus) je paard beloont? Of geeft dat juist pluspunten?

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:32

In vrije stap de rijbaan verlaten is een oefening in je proef, waar je gewoon een cijfer voor krijgt. Je hoort je paard dus te belonen na de eerste letter op de lange zijde. De vrije stap is een oefening die tussen de arbeidsstap en de hals laten strekken in zit en niet vaak correct uitgevoerd wordt!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:42

Hoe wordt er bij de F7 gejureerd dan ?? Wie heeft ervaring?

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:45

Ik heb ervaring met jureren en met proefjes rijden.

Hoe bedoel je hoe er wordt gejureerd in de F7? Welke onderdelen bedoel je precies?

_Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:13

Ilja000 schreef:
In vrije stap de rijbaan verlaten is een oefening in je proef, waar je gewoon een cijfer voor krijgt. Je hoort je paard dus te belonen na de eerste letter op de lange zijde. De vrije stap is een oefening die tussen de arbeidsstap en de hals laten strekken in zit en niet vaak correct uitgevoerd wordt!

Wat bedoel je hier precies mee?

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:43

Vanaf het moment dat je groet ga je in vrije stap naar de C en dan naar links of rechts. Dan kom je na de hoek op de lange zijde uit als het goed is De eerste letter op de lange zijde (dus de M of de H) is je proefje pas afgelopen en als je dus daar voorbij bent mag je belonen.

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:09

Ooh, oke!

Mango_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:39

Ilja000 schreef:
Vanaf het moment dat je groet ga je in vrije stap naar de C en dan naar links of rechts. Dan kom je na de hoek op de lange zijde uit als het goed is De eerste letter op de lange zijde (dus de M of de H) is je proefje pas afgelopen en als je dus daar voorbij bent mag je belonen.

Ik zou zeker belonen. Anders krijg je daar iets over, bijv. pony belonen na de proef.

Ze letten best op houding, en dan vooral die van de handen. En of je de goede beenhulpen geeft.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:49

Belonen geeft echt geen pluspunten, eerder minpunten op het moment dat je dat te vroeg doet.

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 16:55

Dan beloon ik hem in de oefenbak ernaast

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:06

Ik heb pas geleden wedstrijd gehad en reed met sportschoenen en chaps + zwarte rijbroek en zwart t-shirtje.
Had voor de verzorging van ruiter een 7.
Maakt het voor jullie (jury's) wat uit als mensen zoiets aan hebben of moet alles maar met laarzen + wedstrijdkleding?
Ziet er misschien wel netter uit dan, maar zou je omdat ze iets anders aan hebben ze daarop een minder punt geven?

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:17

Sportschoenen mogen absoluut niet!!!! Dat is gewoon niet veilig. Chaps mogen en een zwarte rijbroek ook. Een wit t-shirt eigenlijk niet, omdat je volgens de reglementen een witte blouse met lange mouwen of een effen sweater moet dragen. Of een manege shirt of trui (dan mag tshirt weer wel) of een wedstrijdtenue. Er zijn jury's die een wedstrijdoutfit een hoger cijfer geven, maar de gemiddelde jury doet dat niet.

Je hebt mazzel dat je mij niet trof met je sportschoenen :p Ik had je de baan uit gestuurd

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:23

Ah ok, dankjewel
Was toch al van plan jodpuhrs ofzoiets te kopen

Mango_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:28

Ilja000 schreef:
Belonen geeft echt geen pluspunten, eerder minpunten op het moment dat je dat te vroeg doet.

Nee, maar bij ons krijg je het wel op het blad. Er zijn flink wat kinderen die de pony niet belonen en die krijgen dat ook te zien op het blad.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:49

Da's dan vrijheid van de jury, want daarover staat niets in de reglementen en ook op jurycursus wordt daar niet over gesproken, behalve het te vroeg belonen. Ik vind het apart in ieder geval.

Mango_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:51

Ilja000 schreef:
Da's dan vrijheid van de jury, want daarover staat niets in de reglementen en ook op jurycursus wordt daar niet over gesproken, behalve het te vroeg belonen. Ik vind het apart in ieder geval.

Ik vind het ook best apart hoor.