Shet inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:34

karoliena schreef:
Vind het niet handig. Ook al zou de pony door ee te groot kind worden ingereden dan nog si de pony groen. Net wat Cassidy zegt

umh wat is groen

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:36

Een klein kindje opzoeken die wel kan rijden en dan eerst gewoon longeren en al dat andere wat je normaal ook met een paard doet en dan gaan hangen of ene beetje gewicht er opzetten.
Desnoods kan je dat je kinderen laten doen en daarna gewoon proberen of je eropkan en er naast blijven lopen in het begin en dan aan de longeerlijn net zo lang tot het goed gaat.
En dan gewoon los

nayomi

Re: Shet inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:34

Wat schrik ik van wat ik hier lees.
Nu een vraag. heeft er ooit iemand vna jullie op jonge leeftijd een shet gehad?
Ik en mijn zus waren 6 en 8 toen we ons eerste shetje kregen. Ik had misshccien 1xtje op ene paard gezeten en mijn zus reed net krap n jaar. Zei was bang. ik was n klein ondeugend kind watalles deed wat niet mocht. Ons shetje stond bij mijn oom. en binnen een jaar stonden er al 4.
Voor de andere 2 die wij dus niet dede nnamen wij altijd vriendinnetjes mee,
Nu ga ik echt niet beweren dat er nooit iets is gebeurt. ja wij zijn er ook wel eens vanaf gevallen. Ja er is wel een wat fout gegaan. Maar ik heb zo enorm veel geleerd vna shetjes.. Ja ze zijn eigenwijs. maar als je ze goed en lief behandelt zullen ze jou ook zo behandelen. WIj hebben nooit hulp gehad en op mijn 9e. toen ik 2 jaar reed reed ik al zelfstandig shejtes in. Ze zijn zo klein en wij gingen er gewoon opzitten en rustig aan iemand er langs eerst stappe ndan draven e ndan als dat goed gaat galopje.. ik kon wel rijden.. maar ik heb er ook vaak genoeg afgelegen! van vallen leer je toch?
En dan het feit dat ze zeggen dat shetjes eigenwijs zijn en geen goede begin pony. Alle pony/s kunnen eigenwijs zijn. NIET ALLEEN SHETJES!!!!
Het ligt aan het karakter van je pony, ja shetjes zijn wat vaker eigenwijs. maar ze zijn absoluut niet vals!
Nu al 18 jaarjtes oud heb ik denk ik zo;n 30 tot 40 shtejes voorbij zien gaan. sommige mishandelt kwamen bij ons. andere verwaarloost. sommige al te oud om nog iets mee te doen. en allemaal stuk voor stuk hebben wij het gered. geen een is vals of te eigenwijs. Elke pony heeft ee ngebruiks aanwijzing!
mijn advies is dan ook om een shetje te kome nvan ee njaar ofzow.. wel bij mensen die je vertrouwd als ze zeggen dat hte een lief beesje is. e nwaar wel al wat mee is gedaan dat poetsen kent enz
Het id om iemand erbij teh alen een kindje van 10 ofzow da tal kan rijden vind ik oo keen goed id. zei kan helpen en m inrijden en jou zoontje kan mooi meehelpen poetsen en om shetje te leren kennen en vast het poetsen onder de knie te krijgen!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:28

lorenzolover schreef:
karoliena schreef:
Vind het niet handig. Ook al zou de pony door ee te groot kind worden ingereden dan nog si de pony groen. Net wat Cassidy zegt

umh wat is groen

Van neit zadelmak tot zeg maar net zadelmak maar ngo neit door gereden

mayjan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:33

Ik ben het niet helemaal met W1nnie eens,
het is hardstikke leuk voor je kind als ze een beetje lef hebben, maar dit gaat dan wel ten koste van je pony!
Een pony moet goed ingereden worden, anders snappen ze er niets van. En jonge pony's zijn erg onvoorspelbaar!!

mayjan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:34

Ik rij zelf pony's in en ik weet zeker dat toen ik klein was en geen rijervaring had, dat er een hoop foute dingen kunnen gebeuren.

mayjan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:34

Er gebeuren echt dodelijke ongelukken met dit soort combinaties, niet om je bang te maken, maar om je te waarschuwen!!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:46

Ik ben het wel eens met jullie, maar ik denk dat ze haar kind niet alleen met de shet laat klungelen? Ik denk dus dat dat goed kan gaan als ze maar duidelijk naar de kids is wat wel en niet mag. En naar de pony toe ook.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 12:08

thanx voor de reacties maar een merenedeel loopt op de feiten vooruit, de potentieele shet is pas net geboren en ja komt van een bekend adresje af.
Er is dus tijd genoeg voor zowel kindlief als shetlief aan elkaar te wennen en tuurlijk altijd onder begeleiding van mams (ikke dus) en op het inrijden/berijden na kan ik het grondwerk en de basis wel aanleren bij de shet en natuurlijk zoonlief.

met elk paardje kan er wel iets gebeuren en zoonlief wordt nu ook al op de gevaren en regeltjes van de paarden gewezen aangezien hij regelmatig meegaat naar onze fjorden.

als shetlief op een geegven moment de leeftijd zou hebben dat ze oud genoeg is om ingereden te worden, dan weet ik wel een meisje die dat tegen die tijd zou kunnen, maar dat duurt nog wel even.

ik heb iig een antwoord op mijn vraag dus wat mij betreft kan er een slotje op.

Midget

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:32

W1nnie: ben ik het mee eens

EDIT
oh niet gelezen dat er slotje op kon