Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:11

Ik heb er nog nooit aan gedacht om een mes mee te nemen. Maar nou moet ik eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk onder de man minder noodzakelijk vind dan voor de kar, er zijn daar veel meer leidsels om verstrikt in te raken. Onder de man misschien de teugels en die breken nogal snel. Onze instructie neemt met de lessen ook altijd een tweede paar teugels mee, voor het geval er een stel mocht breken. Maar het is idd handig om bij je te hebben, just in case.

Wij nemen altijd een mobiel mee, hier heb ik wel mee geleerd toen een vriendin met een gescheurde kruisband in de bossen lag en ik twee paarden onder bedwang moest houden. Dat gebeurt natuurlijk altijd die ene keer dat je 'm niet bij je hebt.

Verder kwam ik in een of ander blad tegen dat het verstandig is om een hondenpenning met naam en telefoonnummer aan je zadel vast te maken. Als je paard er dan vandoor gaat zonder jou, kan de persoon die hem vangt de manege of jijzelf bellen. Daar had ik zelf ook nooit aan gedacht, maar ik vind het wel een hele goede tip!

Kitty84

Re: Een echte ruiter heeft altijd een mes bij zich!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:46

Kijk...zo komen we met dit topic op goede ideeën...

Ik vind die van die hondenpenning eigenlijk best geniaal

Wij hebben trouwens zadeldekjes met 'zakken' erop. Best grappig, ik vond ze niet mooi eigenlijk, maar ik moet toch zeggen dat ze best praktisch zijn. De zakjes zijn niet groot, maar ik kan er toch een halster en een halstertouw (verdelen over beide kanten) en wat andere spulletjes indoen

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:19

Ik heb al een tijd lange een speciaal zakmes die speciaal is voor ruiters. Mes, hoevenkrabber, hoefmes, etc.
Nog nooit hoeven gebruiken gelukkig, maar neem hem wel altijd mee.

Daarnaast had ik altijd al zo'n sleutelhangerplaatje met mijn mobielnummer aan mijn zadel.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:22

Er is hier ooit een topic geweest van iemand die von dat, als je ging buiten rijden altijd een mes mee moest nemen. Niet om tuig los te snijden, maar als je paard viel en een been brak, kon je hem uit zn lijden verlossen
Zie me al zagen met een zakmessie in de polder
Ik kan het topic jammer genoeg niet terugvinden, daar is de zoekfunctie te brak voor

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:40

Dan moet je op zijn minst toch een kapmes meenemen...met je zakmesje ben je wel even bezig...

In de polder bellen we mooi het thuisfront / VA

waar mensen al niet aan kunnen denken

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:12

Het is natuurlijk handig, maar ik zou het zelf niet elke keer meenemen. Eigeliijk wel zo verstandig.. maar met een mobiel kom je idd ook al een heel eind

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:14

Ik heb mijzelf aangeleerd om mijn mes, mobiel, sleutels en portemonnee te pakken.

Ben er gisteren achter gekomen dat een multitool zakmes (het mes natuurlijk niet..anders wordt het bot) ook zeer geschikt is om het stenen plaatsje weer terug te toveren in een stenen plaatje in plaats van een grasveld....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:16

Ik heb nooit een mes bij me eigenlijk, ik zou het een eng idee vinden eigenlijk!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:42

Ik ben geen echte ruiter
Ik heb eigenlijk helemaal niks bij, ik weet ook niet zo goed hoe jullie dat vervoeren? Ik rij nooit met jas aan, en zeker niet met spullen erin, dat klotst teveel en mijn rijbroek zit te strak. Hoe oden jullie dat, wel jas aan en zakken vol? Geen last van?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:49

Hihi ik rij altijd met een spijkerbroek Dat doe ik al vanaf mijn 14e...heb een hekel aan rijbroeken.

Het enige waar je mij in zou kunnen zien is zo'n yodphur broek...

Zakken genoeg dus.

Verder (zoals eerder beschreven) heb ik (ooit gekregen) sjabrakjes met daar op zakjes (zal er wel eens een foto van proberen neer te zetten). Daar kan een hoop in!

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:22

Met spijkerbroek? Dat heb ik echt nooit gekund! Maar ja, zal ook wel net zijn waar je aan gewend bent.

Een mobieltje kan ik nog wel in mijn rijbroek kwijt, maar daarna wordt het ('s zomers) toch lastig.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:25

Voor het tuig door te snijden, voor een kar nuttig, erg nuttig. Voor op buitenrit, erop dan... teugels zijn zo kapotgetrokken(of de bakstukken) door een paard.En hier spreek ik uit ervaring! Maar ja misschien hebben jullie een slimmer paard dat zijn mondje wat spaart. Die van mij trekt door tot hij los is.

@kitty en Billy: Zo gek vind ik dat niet hoor...luguber dat wel...

Als je de halsslagader (die moet je wel weten vinden) in de lengte doorhaalt duurt het echt niet zo lang en dan heb je echt genoeg aan een zakmes.

Als ik moet kiezen tussen wachten met een extreem hard lijdend paard op een DA die niet kan komen (omdat hij bezig is op een verre plek) en hem zelf uit zijn lijden te helpen, weet ik het wel. Natuurlijk probeer je eerst een andere DA ofzo te bellen. Of een boer in de omgeving met een jachtgeweer(zou mijn optie twee zijn na DA).

Of stel...Je bent alleen midden in het bos, hard tegen de grond gegaan. Gsm heeft de val niet overleefd. Paard zijn been is volledig verbrijzeld en gilt het uit(als ze echt pijn hebben doen ze dat). Niemand in de buurt...

Natuurlijk zou ik er kapot van zijn en er een trauma aan over houden maar zou je werkelijk waar je paard langer laten lijden voor je eigen gemoedsrust? Je hebt de kans om hem uit zijn lijden te verlossen, hem echt te helpen...dan zet ik mijn emoties en willetje toch echt even aan de kant, denk ik. Ik hoop die theorie nooit te moeten testen. Lijkt me verschrikkelijk hartverscheurend.

Pff... wat voor enge beelden/gedachten laten jullie door mijn hoofd gaan! Stelletje gemenerikken

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:29

Ik heb ook wel altijd een mes bij me, vind ik toch wel een veilig idee..
Verbanddoos is eigenlijk ook wel handig (op de kar), Zal er iig. volgende keer aan denken

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:31

Dan nog liever die boer...

Ik heb een mooi mes....en als ik wil kan ik daar echt wel mee door de huid komen, maar ik vraag me echt af of je met je zakmes op de juiste plek komt...

Als je paard in paniek is lijkt me dit alles behalve makkelijk!

Ik zou niet weten wat ik op dat moment zou doen...lijkt me heel eng, moeilijk etc.

Maarruh...laten we even stellen dat het zakmes in dit topic dan voor het hanarchement is

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:45

Jep, vind ik ook een veel fijner idee, het is voor het tuig! Maar ik ga er nog heel even op door...

Idd makkelijk zal het zeker niet zijn(mentaal niet, fysiek niet, kundig niet). Waar snijden? Euh... ik ben studente geneeskunde en niet diergeneeskunde maar slagaders kun je voelen kloppen in de plooi van de hals(hoe noem je die?). Als je de vene zoekt, moet je zoeken naar een verend buisje.

Maar ligt een paard dat echt verschrikkelijke pijn heeft, niet gewoon stil? Als in"ik wacht mijn lot af, laat maar komen"? Toen mijn paard een stuk van zijn heup had afgebroken(overigens redelijk goed gekomen) heeft hij de eerste dagen, niet bewogen. Geen stap. Gelukkig stond hij met zijn mond bij zijn drinkenbak.

*bedenkt zich dat dit waarschijnlijk te veel detalis zijn*laten we echt hopen het nooit of te nimmer te moeten gebruiken!

Dit is 1000x erger dan een griezelige horrorfilm.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:00

Mes en mobiele telefoon altijd binnen handbereik...erg makkelijk

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:01

Sja..ik ben laatstejaars hbo-verpleegkunde...dus die ader voelen lukt mij vast nog wel...

Het probleem is bij mij dat ik met mijn trillende schrikkerige handjes bij een paard wat compleet in paniek is het bovenstaande moet toepassen...

Ben echt niet 'flauw' ofzo....maar ik denk dat dat mij toch echt te ver gaat.

Mja...ik bel maar gewoon de dierenarts en het thuisfront...of roep de hulp in van een boer...

Het zijn natuurlijk geen prettige gedachten...maar bij veel van dit soort dingen is het zo dat op het moment dat zoiets aan de orde is je toch snel kan teruggrijpen op iets wat je al eerder hebt uitgedacht...

Zo...en nu weer on topic

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:01

Eerst met een zakmesje door de paardenhuid (en dat is verdomd dik), dan de vene zoeken en daaronder de arterie. Nou, dat kan wel even duren. Ik denk niet dat je paard zo vriendelijk zal zijn om even rustig te blijven liggen tot je klaar bent. Zelfs een dier met veel pijn zal zich nog verweren als het erop aankomt. (denk maar aan halfdode zebra's die toch nog de leeuwen proberen te stampen en vechten voor hun leven.)
En als je maar 1 arterie doorsnijdt, denk ik dat je nog wel eens versteld kan staan hoelang het duurt voor ie doodbloedt. Niet echt een leuke manier van sterven lijkt mij.

Nee, ik zie het niet gebeuren.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:04

( ff offtopic )

Ik zie deze titel net nog een keer voorbij komen en las het nogmaals.... Ik mag dus concluderen dat ik een ECHTE ruiter ben

Sorry moest het ff kwijt!

Maar alsnog veiligheid voor alles!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:05

@ Luckystory....

Ik heb niet de intentie om het bovenstaande ook maar ooit uit te voeren hoor...

Het was allemaal vrij hypothetisch... *waar een mens allemaal niet toe komt*

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:18

@luckystory: Ik wil het niet zien gebeuren en het nog minder uitvoeren, maar sta er maar eens, zonder de DA of de boer in de buurt of zonder(of met kapotte) gsm.

Uit jou post kan ik bedenken dat je studente diergeneeskunde bent? of iets in die aard? Bedenk dat je of zulke momenten niet moet opletten of je geen zenuwen raakt of zoiets dergelijks. Gedetallieerd zoeken lijkt me ook niet echt mogelijk maar ook niet echt noodzakelijk. Als het bloed zit je goed (moet wel goed bloeden he, hier wil ik eigenlijk echt niet aan denken). En ja het zal lang zijn, het zullen de langste paar minuten zijn van je leven. Maar anders kan het misschien veel langer duren en of dat nu zo'n fijne gedachte is .

Begrijp me niet verkeerd. Ik promoot het niet en zal het altijd proberen te vermijden maar wat als...

en wat als we nu weer gewoon aan fijne dingen denken(ik dan toch iig)

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:25

Bedenk me net dat er wel heeel veeel als-jes zijn voor je in deze hypothetisch situatie terecht komt...gelukkig maar.

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:29

wizewo schreef:
@luckystory: Ik wil het niet zien gebeuren en het nog minder uitvoeren, maar sta er maar eens, zonder de DA of de boer in de buurt of zonder(of met kapotte) gsm.

Uit jou post kan ik bedenken dat je studente diergeneeskunde bent? of iets in die aard? Bedenk dat je of zulke momenten niet moet opletten of je geen zenuwen raakt of zoiets dergelijks. Gedetallieerd zoeken lijkt me ook niet echt mogelijk maar ook niet echt noodzakelijk. Als het bloed zit je goed (moet wel goed bloeden he, hier wil ik eigenlijk echt niet aan denken). En ja het zal lang zijn, het zullen de langste paar minuten zijn van je leven. Maar anders kan het misschien veel langer duren en of dat nu zo'n fijne gedachte is .

Begrijp me niet verkeerd. Ik promoot het niet en zal het altijd proberen te vermijden maar wat als...

en wat als we nu weer gewoon aan fijne dingen denken(ik dan toch iig)

Ik ben inderdaad studente diergeneeskunde. Ik denk dat dat 'niet moeten zoeken' wel eens dik kan tegenslagen.
Ten eerste ben je met een zakmesje niet in 1 haal door die huid heen. Eerste wat je tegenkomt is de vene, als je die doorsnijdt, zit alles onder het bloed. En dan moet je nog op zoek naar de arterie.
Als je weet wat je doet, en het al gedaan hebt, zal je dat wel redelijk snel kunnen. Maar een leek? Dat denk ik niet.

En zoals ik al zei, 1 arterie en vene doorsnijden zorgt voor een lange doodstrijd. 2 is beter, maar dan zou je nog eens aan de andere kant op zoek moeten.

En laten we nu inderdaad weer aan fijne dingen denken want dit is maar luguber.

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:42

Terug naar het nut van een hondenpenning dan maar? Daar kan je volgens mij weinig schade mee doen!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:12

Jup ook altijd een mes mee, en mijn bijrijdster ook!