Laatst op een wedstrijd zei een jurylid tegen een ander jurylid, is het je wel opgevallen dat dat ene paard niet correct geent was? Diegene is niet uitgesloten maar dat risico zou ik niet nemen, een ander jurylid had dat misschien wel gedaan
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

.Moreno schreef:kloppen de entingen van mijn paard..?
17/01/01 Nobi-Equenza T
21/02/02 Nobi-Equenza T
05/04/02 Nobi-Equenza T
10/03/03 Nobi-Equenza T
30/01/04 ProteqFlu-Te
06/01/05 Duvaxyn
02/09/05 Nobi-Equenza T
Hoe zit het nou met enten, ik hoor iederen wat anders zeggen..wanneer moet die van mij weer ge-ent worden?
sjakie schreef:
Wij hebben zelf met 1 van de paarden meegemaakt dat hij echt altijd keurig geënt is, maar de vorige eigenaar 1 maal het niet heeft laten registreren (boekje vergeten in te leveren bij de pensionhouder). De DA heeft bevestigd dat het paard idd toen geënt is. Maar het staat niet op papier en dan moet gewoon de gehele basisenting overnieuw.
Marije_jiplover schreef:nomes schreef:Hmm, dat laatste stukje kende ik niet. Betekent dat dat ik als mijn paard voor eind mei zijn nieuwe jaarlijkse enting gehad moet hebben en ik laat dit deze week doen, ik aanstaande zondag
niet mag starten? Dat is toch vreemd, ze is dan toch gewoon altijd keurig op tijd geënt?
Dat klopt, als je haar deze week laat enten mag je dit weekend niet starten. Dat heeft ermee te maken dat het immuunsysteem van je paard hard aan het werk is om te reageren op de enting. Hierdoor is je paard in principe een paar dagen vatbaarder voor andere infecties en die kan die dan dus bij zich dragen als je op wedstrijd komt, terwijl je dat zelf misschien nog niet gemerkt hebt.

germie schreef:Overigens, een basisenting bestaat uit 1 entingen binnen 6 weken na elkaar. Vervolgens moet je elk jaar enten.
germie schreef:Ik ben wel eens een uur na het inenten gestart. Veearts kwam 's middags en 's avonds moest ik rijden. Volgens veearts mag je direct na het enten weer rijden. Er is op de wedstrijd niets van gezegd.
germie schreef:Of je brengt het boekje even bij de veearts. Vaak hebben ze een registratie en dan weten ze wanneer het enten gebeurd is. En dan zetten ze het er alsnog in.
Moet je als eigenaar niet te lang mee wachten natuurlijk
Overigens, een basisenting bestaat uit 1 entingen binnen 6 weken na elkaar. Vervolgens moet je elk jaar enten.
Marije_jiplover schreef:nomes schreef:Hmm, dat laatste stukje kende ik niet. Betekent dat dat ik als mijn paard voor eind mei zijn nieuwe jaarlijkse enting gehad moet hebben en ik laat dit deze week doen, ik aanstaande zondag niet mag starten? Dat is toch vreemd, ze is dan toch gewoon altijd keurig op tijd geënt?
Dat klopt, als je haar deze week laat enten mag je dit weekend niet starten. Dat heeft ermee te maken dat het immuunsysteem van je paard hard aan het werk is om te reageren op de enting. Hierdoor is je paard in principe een paar dagen vatbaarder voor andere infecties en die kan die dan dus bij zich dragen als je op wedstrijd komt, terwijl je dat zelf misschien nog niet gemerkt hebt.