Hoe zat het nu met de cap 'verplicht' regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:14

Prrrr schreef:
ZO!

Zeg LDRD, wat is je uurtarief

Dat wíl je niet weten

Maar zonder gekheid, de vragen zijn heel concreet en ik neem ze zeker even mee, daar kan ik in ieder geval iets mee. Ik ben bezig hierover een artikel te schrijven waarin dit soort vragen allemaal aan de orde komen. Uiteraard wordt dit artikel tzt gepubliceerd en daarvan houd ik jullie op de hoogte.
Maar schrijf graag jullie verdere vragen/opmerkingen e.d. op dan kan ik deze zo veel mogelijk in het artikel verwerken.

ikke

Re: Hoe zat het nu met de cap 'verplicht' regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:26

Nou dan heb ik wel wat:

Hoe wil je het voor elkaar krijgen om als leerling je instructeur aansprakelijk te stellen als schade lijdt doordat je tijdens een privéles van je paard donderd.
Er zijn hier in de regio instructeurs die een cap verplicht stellen omdat hun verzekering dit zou eisen. Dit zijn proffesionele instructeurs, het is dus een soort bedrijfsrisicoverzekering. Ik vraag me namelijk af of zo'n verzekering wel uitkeerd op het moment dat een instructeur grove nalatigheid kan worden verweten.
Het lijkt me namelijk erg stug dat een instructeur verantwoordelijk kan zijn op het moment dat het paard schrikt van iets van buitenaf en de ruiter eraf donderd.

Arnyek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:13

En dan als vervolg op het bericht van "ikke" en een eerder verhaal van "Kiwiko".
Wat als de instructeur op jou paard stapt zonder cap en hij/zij valt eraf (met letsel)?
En als je op vakantie gaat en de stalhouder/beheerder rijdt tegen betaling jou paard, tevens zonder cap en hij/zij valt eraf (met letsel)?
In hoeverre (hoe waarschijnlijk is het) kan jij als eigenaar van het paard aansprakelijk worden gesteld?

En dezelfde vragen als zo'n persoon eraf valt mét goedgekeurde cap?

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:08

Arnyek schreef:
En dan als vervolg op het bericht van "ikke" en een eerder verhaal van "Kiwiko".
Wat als de instructeur op jou paard stapt zonder cap en hij/zij valt eraf (met letsel)?
En als je op vakantie gaat en de stalhouder/beheerder rijdt tegen betaling jou paard, tevens zonder cap en hij/zij valt eraf (met letsel)?
In hoeverre (hoe waarschijnlijk is het) kan jij als eigenaar van het paard aansprakelijk worden gesteld?

En dezelfde vragen als zo'n persoon eraf valt mét goedgekeurde cap?

Zeg uhhhh, jij hebt andere ingangen om antwoorden op je vragen te krijgen

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:32

VZG heeft inmiddels terug gebeld en inderdaad het is verplicht "ten alle tijden" zoals die meneer zei. Anders keren ze dus niet uit.

Toch maar allemaal je cap op

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:43

PriscaZ schreef:
VZG heeft inmiddels terug gebeld en inderdaad het is verplicht "ten alle tijden" zoals die meneer zei. Anders keren ze dus niet uit.

Op basis van welke wetgeving hebben ze dat gezegd? Wetsartikelen natuurlijk, van het VGZ neem ik met minder geen genoegen.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:08

Daar hoeft geen wet voor te zijn. Als zij dat in hun polissen hebben staan, dan moeten wij ons daaraan houden om uitkering te willen krijgen. Zo werken polissen nu eenmaal

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:07

Maar als je daar een wetsartikel bij wil hebben:

6:213 en 6:217 BW (totstandkomen van een overeenkomst)

En als ik het goed begrepen heb hangt er een nog een apart stuk verzekeringsrecht in de lucht met betrekking tot de verzekeringsovereenkomst.

Genoeg aan nummers?

Arnyek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:08

LDRD schreef:
Zeg uhhhh, jij hebt andere ingangen om antwoorden op je vragen te krijgen

Maar zwart op wit voor mijn lieve stalgenoten is altijd handig (en de juf toch aan haar verstand brengen dat een capje óók bij zadelmakke paarden handig is)

O en je hebt pm, eindelijk antwoord gekregen!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:19

Wat ik weet is dat het op alle FNRS maneges verplicht is om een veilige goedgekeurde cap te dragen. Met een eigen paard mag je het zelf weten, maar je wordt niet verzekerd als je valt, dacht ik. Ikzelf draag wel altijd een cap, ik heb al een paar flinke klappen gehad (2x hoofd tegen de straat, met cap !!) en als ik die cap niet op had gehad had ik minstens een flinke hersenschudding kunnen hebben, ik vermoed wel erger zelfs... Nu ben ik er met wat hoofdpijn na afloop vanaf gekomen, dankzij mijn cap !!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:55

ikke schreef:
PriscaZ schreef:

Op basis van welke wetgeving hebben ze dat gezegd? Wetsartikelen natuurlijk, van het VGZ neem ik met minder geen genoegen.

VZG kon ik niet vinden, wel de polisvoorwaarden van VGZ en daarin kan ik niets vinden over veiligheidshelmen.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:08

Verplicht of niet verplicht: zet dat ding nou maar gewoon op. Neem dat aan van iemand die nog dagelijks de nare gevolgen ervaart van meerdere hersenschuddingen, opgelopen tijdens het beoefenen van deze hobby en daarbij helaas geen cap op had en al meerdere familieleden heeft verloren aan hersenschade.
Doe het niet voor de verzekering, maar voor jezelf. Je hebt maar 1 hoofd, wees daar zuinig op.

Sorry, het is een beetje een dooddoener en heeft inhoudelijk niet zoveel met de gestelde vraag te maken, maar wilde het toch even kwijt.......

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 11:04

Ja heel erg leuk dat je het mede wilde delen. Maar het is dus NIET de bedoeling dat dit topic gaat verzanden in weer een welles nietus verhaal, zoals die er al zoveel zijn geweest. Dus ik zou het op prijs stellen dat je (en de rest) het hier bij wilt laten. Ik wil nl. geen slotje op dit topic en graag gewoon antwoord op mijn vraag.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:51

Daarom ook mijn laatste zin, wilde er ook geen discussie van maken hoor.

Wat ik zeker weet: Delta Lloyd stelt het dragen van veiligheidshelm/cap niet verplicht en zal bijv. ziekenhuiskosten e.d. bekostigen ook als dit voortvloeit uit letsel welke voorkomen had kunnen worden bij het dragen van cap.

Een aantal jaren geleden is op een groot aantal fnrs maneges in ieder geval in de regio westland (ZH) de verplichting ingesteld dat iedereen, ongeacht leeftijd, africhtingsniveau, het wel of niet hebben van eigen paard, een goedgekeurde cap draagt tijdens alle lessen. Hieronder vallen ook de privelessen, groepsleden en (georganiseerde) buitenritten. Het rijden buiten de lessen valt onder de eigen verantwoording van de ruiter en die bepaalt zelf of hij/zij cap draagt. Bij het ingaan van deze regeling zijn voor zover mij bekend, nooit verwijzingen gemaakt naar bepaalde polisvoorwaarden van verzekeringen of bijv. reglement van fnrs. Of die reglementen er daadwerkelijk zijn, weet ik niet.

Er zijn ook instructeurs/intructrices die mensen aan huis (bij klant of zichzelf) lesgeven en eveneens de cap verplichten. Dit zullen er niet veel zijn, maar dat het gebeurt weet ik ook heel zeker. Bij geen cap, geen les.

Tijdens het rijden van (dressuur)wedstrijden is het dragen van cap t/m klasse M verplicht, maar dat is een beetje een open deur gezien alle aandacht die er al aan besteed is in diverse media wegens niet meer mogen dragen van dressuurhoedje.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:26

labe schreef:
Wat ik zeker weet: Delta Lloyd stelt het dragen van veiligheidshelm/cap niet verplicht en zal bijv. ziekenhuiskosten e.d. bekostigen ook als dit voortvloeit uit letsel welke voorkomen had kunnen worden bij het dragen van cap.

Dat ligt eraan welk soort verzekering je hier op het oog hebt. Ik neem aan dat je doelt op de ziektekostenverzekering?

In de aansprakelijkheidssfeer ligt dit toch wel iets anders, ook bij deze maatschappij.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:35

Intressant topic Sam. Ik dacht het goed geinformeerd te hebben maar zo te lezen zijn er toch wat meningen verdeelt. Wij hebben een prive stal aan huis, met een rijbak etc. Hebben pensionklanten en wij stellen het rijden met cap verplicht maar wel is het rijden op eigen risico. Nu ben ik blij dat ik met makkelijke mensen temaken heb die allen een cap verstandig vinden. Wij zijn als bedrijf zijnde verzekerd, onze verzekering zegt ook alleen uit te keren als men met cap rijd.

Dan een stap verder, derden gebruiken de bak, staan niet bij ons op stalling maar zijn zelf wel WA verzekerd. Ook hier stellen wij rijden met cap verplicht. Tot dusver is alles goed gegaan, volgens onze verzekering zou tijdens een val diegene geen aanspraak op ons kunnen maken omdat het rijden op eigen risico geschied.

Laatst hier een hele discussie over gehad. Ook komt er een instructrice aan huis of wij rijden daar. Zij is bedrijfsmatig verzekerd. Ook bij haar geld: tijdens les een cap, gebeurd er wat, is zij er voor verzekerd. Zonder cap geen les.

Bij mijn weten is het rijden met cap niet verplicht wettelijk gezien, maar zijn er wel veel verzekeringen die niet uitkeren bij een ongeluk als men niet met cap rijd.

Toch wil je die ellende niet bij huis hebben. Ook ik heb mensen die mijn paarden rijden, alles geschied op eigen risico en men staat onder contract. Leek mij vrij simpel, maar als met cap rijden niet verplicht is wettelijk gezien, kan een verzekering dan het uitkeren voor zich houden door de eis te stellen dat je als verzekerde WEL met cap moet rijden? Hoe zit dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:28

Ik vraag me eigenlijk nog steeds af wat ik precies met de verzekering van de pensionhouder te maken heb als ik van mijn paard zou vallen?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:47

Omdat je op zijn erf iets overkomt en mocht zijn erf ondeugdelijk zijn waardoor jij van je paard afvalt oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:52

Ok, zou theoretisch kunnen. Ik denk alleen dat er in de praktijk nauwelijks gebruik van zal worden gemaakt. Ik heb zelf door de jaren heen toch wel meerdere 'ongelukjes' gehad met paarden en het is eigenlijk nog nooit in me op gekomen om iemand anders daarvoor aansprakelijk te stellen.

Edit: De meeste van deze 'ongelukjes' vonden plaats op andermans erf.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:30

Er wordt een hoop door elkaar gehaald.

Jullie moeten je eerst eens afvragen welke verzekeringen jullie op het oog hebben die wát van jullie zouden kunnen eisen.
Zonder de soort verzekering te noemen wordt het appels met peren vergelijken.

Kieffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:34

Bij mij op de manege is het sinds 1 April verplicht geworden voor volwassenen, eerst was het alleen verplicht voor kinderen.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:49

op wedstrijden en in de les (op een manege) is een cap verplicht! thuis mag je zelf weten wat je doet, maar als jij eraf valt en je houd er een letsel aan over (je had geen cap op) dan betaalt de verzekering je niets terug!

groetjes simone,

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:55

Jasphertje schreef:
op wedstrijden en in de les (op een manege) is een cap verplicht! thuis mag je zelf weten wat je doet, maar als jij eraf valt en je houd er een letsel aan over (je had geen cap op) dan betaalt de verzekering je niets terug!

groetjes simone,

Wát voor verzekering betaald niet volgens jou dan?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:58

CCCCorine, het zou ook nooit zo snel in mij opkomen om iemand anders aansprakelijk te stellen. Maar je hebt mensen die nadien altijd zich bedenken en het alsnog proberen om je aansprakelijk te stellen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:15

RUBYWHITE schreef:
CCCCorine, het zou ook nooit zo snel in mij opkomen om iemand anders aansprakelijk te stellen. Maar je hebt mensen die nadien altijd zich bedenken en het alsnog proberen om je aansprakelijk te stellen.

Geloof me, er zijn er véél die een ander aansprakelijk stellen.
Bovendien moet je niet vergeten dat vaak een ziektekostenverzekeraar of een werkgever de aansprakelijke wel een aansprakelijkstelling stuurt ook als de benadeelde zelf dat niet eens doet.