Op een enter zitten?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hipkippie

Re: Op een enter zitten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:02

Kitty84 schreef:
Als die man er 1 keertje heeft opgezeten...handig is het niet, maar echt kwaad kunnen. Zeer waarschijnlijk niet. Maar goed, het had net zo goed wel kwaad gekunnen en dan zat je nu met een probleem.

Erg vervelend is dit.

Ik wilde ook even reageren op het rondje rijden op een belg. Een belgje is pas enigzins rijp om op te rijden als hij 4 jaar oud is (dit geld trouwens zo'n beetje voor alle paarden). Men verkijkt zich er vaak op hoe sterk een belg is. Een belg is gebouwd om te trekken en niet om te dragen. Neemt natuurlijk niet weg dat je op een volwassen belg natuurlijk een zwaarder volwassen persoon kan zetten dan op jou draver...zit een verschil in van een paar honderd kilo massa.

Maar om nou te zeggen...er kan wel iemand op een belg rijden van 1 jaar ... *aargh* Daarmee kan er net zoveel kapot gaan als bij een dravertje of een shet.

Moet wel zeggen dat je een leuk paardje hebt!

Er word niet echt gereden op die belg, gwoon een rondje er op zitten.
Maargoed laten we hier maar niet verder over gaan, dit topic ging over de draver en ik vertelde het alleen maar even van die belg aan haar.
Reacties erop dat het zielig is en dit en dat hebben toch geen nut

De belg staat overigens ook te koop want die man wil verder in de kwpn'ers.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 12:21

Jij doet het toch niet ? Jij hoort het alleen maar... Slim zal het niet zijn, maar goed.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:35

Nikki_jimmy ga gewoon lekker door met waar je mee bezig bent!Wat een verschil zeg die eerste foto en dan die van een paar jaar later! Hopenlijk is het bij die paar keer gebleven dat er iemand op zat toen hij pas een jaar was, maar als het echt te veel was geweest had je dat nu zeker al gemerkt! Hartstikke goed dat je hem van zo iemand hebt weten te kopen! Hij ziet er nu geweldig uit!!! En even ter aller informatie....op een een of twee jarige moet je gewoon niet gaan zitten al is hij of zij nog zo stevig!!!!!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:06

Het kan nooit goed zijn...de botten, kraakbeenderen en spieren/pezen zijn bij lange na niet volgroeid en ik snap niet wat de kick nu is om op een enter te gaan zitten. Een kennis van mij deed het destijds ook en zo trots als die was maakte ze er ook nog foto`s van. Als 3 jarige had het dier serieuze problemen met haar achterbenen. Maar of dat nu kwam door die keer dat de persoon in kwestie erop had gezeten of dat het erfelijk was, geen idee. Dat is nooit "bewezen"

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 07:50

aerdenhout1: Dank je wel, dat doet me goed! Hij is inderdaad postief verandert! Ik ben echt heel trots op hem!

Rubywhite: Tot nu toe heb ik niets gemerkt (en de VA), hopelijk blijft het hierbij!
Tja sommige mensen die hebben totaal geen verstand En daar moet een paard onder leiden..

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:43

We moeten niet al te grote watjes van onze paarden maken hoor. Als ze er een keer op heben gezeten kan dat echt niet zoveel kwaad. We willen niet dat ze al zo jong aan het werk worden gezet omdat de groeischijven nog goed moeten groeien.

In de natuur dekt een hengst al een merrie vanaf haar anderhalf/twee jaar. En ze springen er wel eens op als speelsigheid. En een paard weegt nog wel wat zwaarder.

Nu moet je het niet omdraaien en zeggen dat het wel kan. Ik zou er niet voor kiezen.

Een veulen/jaarling de hele dag op stal zetten en maar enkele uren naar buiten kan veel meer kwaad.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 10:25

Wat kan dat zoal kwaad dan? Mijn paard heeft toen hij ongeveer 2 was ook enkele weken alleen maar op stal moeten staan(vollop zomer!) omdat de man zijn gras wou laten groeien voor de schapen...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:35

Een paard is een bewegingsdier. Zijn pezen en spieren zijn gemaakt voor vele uren beweging. In de natuur lopen ze immers vele uren. Dus hele dagen op stal staan is niet goed voor een paard. Zeker niet voor een jong dier waarvan de pezen, spieren etc nog in de maak zijn. Op stal staan is voor een paard heel onnatuurlijk.

minishet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:24

Ik denk inderdaad ook dat het belangrijker is om een jong paard veel buiten te laten lopen dan dat iemand 1 keer op zijn te jonge paard gaat zitten.

Je wil graag dat zijn lichaam de kans krijgt om te groeien en dat zijn bewegingen op een natuurlijke manier ontwikkelen.

Vergelijk het maar als een mens met te klein schoen dan gaan je voeten zich ook anders als normaal ontwikkelen.

Mini Shet

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:27

Het is inderdaad niet goed dat er zo vroeg al iemand op jou paard gaat zitten.
Als je het zeker wil weten moet je even aan de dierenarts vragen