Ik heb hem laten winnen, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

Re: Ik heb hem laten winnen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:27

zo'n periode had die van mij ook, hem pakken ging prima maar daarna verzette hij geen stap. Wat bij mij hielp was, niet gaan trekken, maar gewoon met het halstertouw blijven staan en niet laten grazen, elke keer weer een stapje verder en belonen als hij er eentje vooruit zet. Het kan even duren, maar als ze in de gaten krijgen dat je toch niet opgeeft, lopen ze uiteindelijk vanzelf mee. Ook een goeie tip, om af en toe even de wei in te lopen en een aai of een wortel geven en daarna weer weggaan, zo denkt hij niet elke keer als je aankomt dat er gewerkt moet worden.
Succes,...

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 13:22

nou ik weet nu eigenlijk niet of het echt angst is of koppigheid. Want de afgelopen dagen ging het hartstikke goed met uit de wei halen en rijden. Maar vandaag kwam de dierenarts voor inenting en ik kreeg hem er weer niet uit. Dus toen heeft de dierenarts hem maar in de wei inge-ent, maar hij probeerde wel weer om hoog te komen. Gelukkig hield ik hem wel, maar het blijft toch vervelend.

Zou hij misschien in een korte tijd ineens een angst voor mannen hebben ontwikkeld. Of is hij nu te beschermd en als er iemand komt die niet in zijn wereldje thuis hoort dan word hij bang? Ik weet het niet, en zou zo graag willen weten wat er in zijn hoofd om gaat.

Nou hoop ik dat hem straks wel weer uit de wei krijg en anders maar met een grote emmer met brokken wat de vorige keren ook soms hielp. Maar het blijft een vervelend iets.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:33

Wat een harde aanpak adviseren de meeste van jullie zeg!
Misschien was er wel echt iets waar hij bang voor was, of voelde jij gestresst aan.
Ik was er niet bij en vind het dus moeilijk te beoordelen maar ik ben er zelf erg optegen om hem maar gelijk een lel te geven.
Als je erg hard trekt en je paard wil niet mij heb je kans dat hij stijgert, dat is absoluut niet goed, mag hij ook niet, maar als hij echt bang is wordt het alleen maar erger als je hem slaat.
Gewoon geduldig blijven, niet trekken aan het touw, dat wint hij toch, desnoods door te steigeren (niet dat ik nu beweer dat het jouw schuld is omdat je trok, want dat weet ik natuurlijk ook niet).
Lokken met iets lekker doe ik zelf ook niet, je beloont hem dan als het ware omdat hij niet wil, je hebt kans dat hij dan het weiland alleen nog uit wil als je eten bij je hebt. zelfs al geef je hem het pas uit het land, hij zal doorkrijgen dat als hij staakt hij lekkers krijgt als hij daarna wel mee loopt.
Ik weet niet of het een jong paard is (als hij nog voor de kar beleerd moet) maar die harde aanpak lijkt mij niks. Gelukkig heb je er nu geen last meer van maar als je gelijkeen lel geeft volgende keer zoals sommige adviseren denk ik dat je paard op een gegeven moment toch schuw zal worden, helemaal als hij zo jong is (als puber ben je ook vaak onzeker als mens zeinde) Geef hem een beetje de tijd.

smano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:51

Lokken met een beetje voer wil wel effect hebben. Nu weet ik ook wel dat daar weer minpunten aanzitten. Maar ik had namelijk ook zo'n paard die zich niet wilde laten pakken in het land. Dit met name om te treiteren. Eeen beetje biks deed wonderen en het scheelde een hoop irritatie waardoor die dan helemaal niet meer kwam. Door dat voer vond hij het altijd leuk om te komen en als beloning kreeg hij dan wel maar een handje. Dat af en toe afwisselen door met niets te komen. En zie daar dat werkte. Kon ik hem meteen pakken. Werd hij weer lastig nam ik weer wat te eten mee.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:16

smano schreef:
Lokken met een beetje voer wil wel effect hebben. Nu weet ik ook wel dat daar weer minpunten aanzitten. Maar ik had namelijk ook zo'n paard die zich niet wilde laten pakken in het land. Dit met name om te treiteren. Eeen beetje biks deed wonderen en het scheelde een hoop irritatie waardoor die dan helemaal niet meer kwam. Door dat voer vond hij het altijd leuk om te komen en als beloning kreeg hij dan wel maar een handje. Dat af en toe afwisselen door met niets te komen. En zie daar dat werkte. Kon ik hem meteen pakken. Werd hij weer lastig nam ik weer wat te eten mee.

Met voer kun je een hoop doen, maar laat het paard telkens meer doen voordat hij het krijgt. In het begin geef je voer en doe je het halster om en haalt hem uit de wei. Na een paar keer doe je eerst het halster om en geef je daarna pas het voer. Daarna kun je hem het halster omdoen en pas wat voeren als je buiten het hek staat. Zo leert hij dat hij het voer altijd krijgt, maar wel pas nadat je hem hebt gevangen.
Ook met het terugbrengen in de wei kan het bij sommige paarden slim zijn hem nog even wat te geven nadat het halster af is en hij weg mag. Dat voorkomt dat hij bokkend wegrent.

_isaatje_ schreef:
nou ik weet nu eigenlijk niet of het echt angst is of koppigheid. Want de afgelopen dagen ging het hartstikke goed met uit de wei halen en rijden. Maar vandaag kwam de dierenarts voor inenting en ik kreeg hem er weer niet uit. Dus toen heeft de dierenarts hem maar in de wei inge-ent, maar hij probeerde wel weer om hoog te komen. Gelukkig hield ik hem wel, maar het blijft toch vervelend.

Als de veearts er al is terwijl jij je paard nog uit het weiland moet halen kan je paard al aan je lichaamshouding en beweging zien dat jij (misschien) gespannen bent. Vind je het soms vervelend als de veearts op jou moet wachten terwijl je je paard nog moet ophalen?
Ook al geeft het maar een heel klein beetje een negatieve gedachte, je paard kan dat al aan je lichaamshouding aflezen, waardoor hij het niet meer vertrouwt.

Ik zorgde er altijd voor dat mijn pony alvast op stal/poetsplaats stond voordat de veearts/hoefsmid aankwam. Dat werkt voor mij prima.

_isaatje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 14:57

PeruaansePas schreef:
_isaatje_ schreef:

Als de veearts er al is terwijl jij je paard nog uit het weiland moet halen kan je paard al aan je lichaamshouding en beweging zien dat jij (misschien) gespannen bent. Vind je het soms vervelend als de veearts op jou moet wachten terwijl je je paard nog moet ophalen?
Ook al geeft het maar een heel klein beetje een negatieve gedachte, je paard kan dat al aan je lichaamshouding aflezen, waardoor hij het niet meer vertrouwt.

Ik zorgde er altijd voor dat mijn pony alvast op stal/poetsplaats stond voordat de veearts/hoefsmid aankwam. Dat werkt voor mij prima.

Normaal heb ik mijn paard ook al vast staan als de dierenarts/hoefsmid komt alleen de dierenarts kwam nu later dan gepland en wist niet precies hoe laat, dus ik kon moeilijk mijn paard daar al een uur laten staan. En het probleem is hoe ontspannen ik het ook doe, het kost heel veel tijd en geduld om hem naar mij toe te laten komen. Gister ben ik in de wei gaan zitten en het duurde een half uur voor hij me zelfs maar een blik gaf. Maar daarna heb ik hem met weer heel veel geduld wel kunnen meenemen. Maar makkelijk is anders...

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:33

Mischien heeft jou paard gewoon angst voor mannen.

Dat heeft mijn paard ook en mijn verzorgpaard.
Waarschijnlijk nare ervaring meegehad.

Je hebt vast gewoon een vrouwenpaard.
Ach vrouwen zijn ook veel zachtaardiger en warmer dus gef ze eens ongelijk!
Mannen zijn meestal DA's en hoefsmeden.