Trailer achter auto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:12

Het duizelt mij voor de ogen. Waarom is er zo godvergeten veel om rekening mee te houden?! Ik heb zelfs nog nooit gehoord van het woord kogeldruk.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:39

De kogeldruk ken je wel, maar sta je waarschijnlijk niet bij stil. Stel dat je een heeeeele zware trailer heel erg fout aan de voorkant hebt beladen hebt gaat deze heel erg op de trekhaak hangen, waardoor de trekkende auto gaat "wippen". De achterkant wordt dan dus omlaag gedrukt en daardoor komt de voorkant omhoog.

Andersom kan ook... Als je trailer achter heel zwaar beladen is zal deze de koppelkogel omhoog trekken en krijgt de trekkende auto veel te verduren op de voorkant (die wordt dan de grond in gedrukt).

Aangezien een paard op 4 benen staat en vrij lang is heb je over het algemeen al een redelijk stabielde gewichtsverdeling, vandaar dat ik er eigenlijk niet zoveel problemen mee verwachtte.

Bovendien snap ik ook niet wat de kogeldruk van een lege trailer je kan vertellen... Het gaat er uiteindelijk om wat de kogeldruk is met je paard erin, want volgens mij kan dat nogal verschillen.

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:09

Om te zien wat de auto mag trekken kun je ook het kenteken intikken op www.rdw.nl dan zie je alle gegevens van de auto. Alhoewel ik betwijfel of een 1600 motor een trailer kan trekken. Mijn 1600 (diesel) komt al amper vooruit met een lege trailer, laat staan als ik er een paard in stop.

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:16

Mijn vitara met 1600 motor mag 1450 kilo trekken dus het kan wel

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:38

Nou dan moet ik ook maar zo een! Elke keer een auto lenen begin ik toch wat bezwaarlijk te vinden. Zat zelf te denken aan oude volvo. Maar das off topic.