Niet eens met de jury.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 06:45

Maar goed, jullie zullen het binnenkort wel lezen in de paard en sport: het is niet de bedoeling een jurylid aan te spreken op zijn/haar beoordeling en daar (kritische) vragen over te stellen... en als je dat wél wilt doen, dan moet dat ergens achteraf, met niemand er bij... Met andere woorden: een jurylid is opgeleid om punten te geven en dat was 't! Niks geen openheid, discussie ter verbetering van de verstandhouding ruiter/jury/sport... nee.. jammer!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:30

Geje, maar zoals ik uit jouw stukje opmaakte, kwam het op het jurylid ook wel redelijk bedreigend over met een kantine vol 'meesmullers' zoals jij het volgens mij zelf noemde.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:01

Ik vind niet dat je als jurylid/mens hierdoor wel erg makkelijk van je stuk te brengen bent... het was absoluut geen discussie te vergelijken met een stevige woordenwisseling.. sterker nog: er zijn geen onvertogen woorden gevallen en van een bedreiging is al helemaal geen sprake geweest. Nu moet "de schuld" niet alleen bij ons gezocht worden... Mevrouw X heeft op geen enkele wijze op dat moment zelf voorgesteld om ergens anders verder te praten.. ze wilde gewoon helemaal niks. Aangezien je over punten geen protest kunt indienen, zou je dat over haar weigerachtige houding nog wel kunnen doen. Jammer dan alleen van het geld, want nergens staat dat een jurylid jou enige uitleg verschuldigd is over de punten... je bent dus je borg kwijt.

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:04

Ik ben het ook wel eens niet eens met de jury (lekker zin trouwens)
maar ik zal nooit de jury er op aan spreken of mopperen. Ik denk dan altijd...zonde van de vlechten.... mijn pa zegt altijd take it or leave it.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik er niet ziek van ben..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:00

Heb eens meegemaakt dat een jury na afloop tegen een vriendin van me had gezegd die een nette proef met dr haflinger had gelopen; Haflingers kunnen geen dressuur! Ik vond het dus niet zo mooi, omdat je een haflinger reed.. Nouja.. toen brak me werkelijk de klomp! Maar tsjah..

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 06:40

mistral schreef:
...maar ik zal nooit de jury er op aan spreken of mopperen.

Waarom niet... het hoeft toch ook niet als kritiek bedoelt te zijn. Als jij van mening bent dat je wél goed hebt gereden en de punten vallen (op sommige onderdelen) zwaar tegen... Juist van de onafhankelijke en goed opgeleide juryleden zou je wat kunnen opsteken toch?

olafj

Re: Niet eens met de jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:18

Het is toch moeilijk. De ene jury wil liever dit en de ander liever dat.
Je kan nou eenmaal niet voor een jury rijden. Zolang ik er zelf maar een goed gevoel over heb en verder vertrouw ik op mijn instrukteur.

Als ik het er echt niet mee eens ben, heeft het voor mijn gevoel geen zin. Het is dan duidelijk aan mijn punten hoe de jury het vond.
Je kan er toch niks meer aan veranderen.

Dat vond ik altijd geweldig aan meneer Groeneweg. Reed je goed en hij was enthousiast dan zij hij dat aan het eind van je proef, maarr ging het uien dan kwam hij zijn auto uit en zei...wat ben je nou aan het doen, erg grappig, maar hij had altijd i.m.o. gelijk.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:14

Ik heb bewondering voor alle juryleden, ga er maar eens aan staan. Ik ben vroeger een tijd jurylid geweest van de NPC (Nederlandes Pony Club), maar na een jaar of 5 had ik het wel gezien. Of mijn auto was te groot, of mijn auto stond te dicht bij de ring, of mijn zijraam moest dicht, of de pony schrok van de ruitenwissers ( tijdens een plensbui).
De NPC is op een gegeven moment opgeheven. En nu kunnen de pony's starten bij de KNHS.
Maar om even terug te komen op HET jureren: een keer reed er een meisje een L proef. De pony wilde niet halthouden voor de groet, liep de - open - ring uit om mijn auto heen, ging de ring weer in en hielt alsnog halt op G. Waarop ik het meisje vertelde dat ze de proef wel mocht uitrijden. Maar dat ze wel uitgesloten werd, vanwege het verlaten van de ring.
Nou, ik moest vluchten voor de ouders, en toen was het voor mij klaar.

Mistral ik ben het helemaal met je eens !!

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:59

Zulke ouders moeten ook verboden worden! Met ruiters/paarden/organisatie/juryleden maken we er met elkaar een sport van. Wanneer 1 van die schakels uitvalt, is er geen sport meer... Iedereen zou een beetje meer blij moeten zijn met elkaar (goh... soort flower power )

Iemand die niet tegen behoorlijke kritiek kan, moet gewoon thuisblijven (ruiter, jury of organisatie.. maakt niet uit).

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:03

Lies_Beuker schreef:
de - open - ring uit om mijn auto heen,

Niet dat ik een grote zeur ben tijdens wedstrijden, maar als je mijn dochter hiervoor uit had gesloten had ik ook in protest gegaan, bij een "open ring" heb je namelijk een -2 als een paard een gesloten ring uit gaat dan volgt pas uitsluiting....

en om even terug te komen op het aanspreken van de jury...ik jureer nu ruim 7 jaar en ik heb het nog geen enkele keer meegemaakt dat er een ruiter/amazone om tekst en uitleg naar mij toe is gekomen.
Wel moet ik bekennen dat ik meestal maar niet altijd een half uur blijf wachten na de prijsuitreiking, dit is meestal in de gevallen dat de prijsuitreiking bv pas na een uur plaats gaat vinden...ik heb ook thuis mijn verplichtingen.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:08

judithh schreef:
Lies_Beuker schreef:
de - open - ring uit om mijn auto heen,

Niet dat ik een grote zeur ben tijdens wedstrijden, maar als je mijn dochter hiervoor uit had gesloten had ik ook in protest gegaan, bij een "open ring" heb je namelijk een -2 als een paard een gesloten ring uit gaat dan volgt pas uitsluiting....

en om even terug te komen op het aanspreken van de jury...ik jureer nu ruim 7 jaar en ik heb het nog geen enkele keer meegemaakt dat er een ruiter/amazone om tekst en uitleg naar mij toe is gekomen.
Wel moet ik bekennen dat ik meestal maar niet altijd een half uur blijf wachten na de prijsuitreiking, dit is meestal in de gevallen dat de prijsuitreiking bv pas na een uur plaats gaat vinden...ik heb ook thuis mijn verplichtingen.

Toen .... heeeel lang geleden mocht een B ruiter 3 x een paar voeten buiten de ring zetten. Een L ruiter 1 x een paar voeten buiten de ring zetten , dus als ze dan in de L om je auto heen = 6 meter of meer uit de ring lopen ?
En er liepen toen ook altijd gecommiteerden rond om iedereen en alles te controleren.
En ik was absoluut geen zeur jury, maar voor het zelfde geld reed deze L combinatie voor het laatste punt naar de M.
Let wel ik spreek over de NPC periode, dat is 20 jaar of meer geleden. En wij hadden toen hele duidelijke instructies, en werden regelmatig terug gefloten!

rianne21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:42

Ik had een tijdje geleden ook een wedstrijd en ik had best een goed gevoel. Hij viel alleen ietsje terug in tempo,maar was niet storend. Ook had ik naar mijn gevoel geen grove fouten gemaakt. Toen ik mijn coupon kreeg had ik 149 punten (oude telling hoor!) in de L1. En er stond bij binnenkomen dat ik met verkeerde hand had gegroet. En dat ik te laat afwende voor het wijken. En nog wel meer rare dingen waarvan ik dacht dat klopt helemaal niet. Nu filmt mij vriend altijd en hebben we gelijk de film even bekeken en op de film groette ik gewoon goed en wijken ging ook goed. Toen had ik echt zoiets van hoe kan dit?
Ben later naar de jury gegaan en vroeg dat het helemaal niet klopte. Heb haar de film laten zien en toen zei ze dat ze er niks meer aan kon doen. Nu weet ik dat ik eigenlijk altijd wel een winstpunt kan rijden maar dat ik nu dus 149 punten had vond ik heel erg vreemd en ging met een heel raar gevoel naar huis. Wie heeft dit ook weleens meegemaakt? En komt het weleens voor dat de coupons verkeerd zijn? Op verkeerde volgorde? Want ik hoorde dus dat iemand een winstpunt had terwijl zij dat helemaal niet had verwacht.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:49

Je weet toch dat zoiets gebeurt? Je hebt het zelf meegemaakt.
Misschien had je de KNHS kunnen informeren met je video en je coupon, maar als je jury al niet wil meewerken....
Wat een pruts opmerking, beleid is beleid, ik ben niet rechts ik ben niet links.... Of was dat iemand anders???? Ik kan er niets aandoen, stel je voor dat je een fout toegeeft...
GEJE wil je vast wel helpen, die heeft connecties bij de KNHS.

innik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:20

-2 -4 Uitsluiting

innik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:23

En verder: ga zelf maar eens voor € 12,50 4 uur in de auto zitten, je plas ophoudend, en dan zeker ook nog commentaar krijgen van ruiters die een slechte proef gereden hebben en zelf toch menen dat ze een winstpunt verdiend hebben.....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:49

innik schreef:
-2 -4 Uitsluiting

Zit jij niet in het verkeerde topic?

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:51

Over dat 4 uur in de auto zitten: Als iemand het niet leuk vindt dan had diegene geen jury moeten worden! Je wilt toch iets bijdragen aan de sport?

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:48

Valiant schreef:
ja, idd, het is gewoon, Sorry, zo is de jury.

elke jury jureerd anders....

Ja idd, soms in je voordeel en soms in je nadeel.

innik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:03

Dan had je geen jury moeten worden?
Als iedereen zo zou denken kan jij geen wedstrijden rijden!
Ik wil alleen maar zeggen dat je het best een keer niet eens kan zijn met de jury, maar dan niet moet vergeten dat ze daar niet voor een topsalaris zitten en dan ook geen zin meer hebben om naar het gezever van sommige ruiters te moeten luisteren, die ook echt slecht gereden hebben en menen dat ze toch een winstpunt verdiend hebben.....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:10

innik schreef:
Dan had je geen jury moeten worden?
Als iedereen zo zou denken kan jij geen wedstrijden rijden!
Ik wil alleen maar zeggen dat je het best een keer niet eens kan zijn met de jury, maar dan niet moet vergeten dat ze daar niet voor een topsalaris zitten en dan ook geen zin meer hebben om naar het gezever van sommige ruiters te moeten luisteren, die ook echt slecht gereden hebben en menen dat ze toch een winstpunt verdiend hebben.....

Ben jijzelf jury? Ik denk het eigenlijk niet, omdat de juryleden hier op Bokt over het algemeen "klagen" over het feit dat ze NOOIT commentaar krijgen, geen gezeik niks. En iedere zichzelf respecterende jury kan de cijfers van een slecht gereden proef becommentariëren.
Dat heet niet zeiken van een ruiter, maar een toelichting vragen.

Met jouw instelling ben ik het eens met de voorgaande posters, zeker nooit in de juryauto plaatsnemen, is ook niet goed voor jouw en onze bloeddruk.

Weet je waarom mensen jury worden/zijn: ( even geleend van GC112, want die heeft altijd gelijk)
Je mag 6 minuten voor God spelen! en dat 24 keer op 1 dag!

innik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:28

Ik jureer nu 10 jaar, en doe dit met veel plezier, van mij mogen ruiters ook best uitleg vragen hoor, maar als ik de reacties op dit topic lees, zijn dit meer aanvallen naar juryleden toe, die vaak niet terrecht zijn. En als je 30 ruiters hebt gejureerd en er komt iemand naar je toe met de vraag waarom zo'n laag punt voor een onderdeel gegeven is, kan je misschien de juiste ruiter niet eens voor de geest halen.
Verder ben ik het ook niet altijd met de jury eens, ik rijdt zelf nl. ook wedstrijden, een goede jury durft te punten, dan ga je met een coupon naar huis waar 2en maar ook 9ens op staan.
En dat ik me nou god voel als ik jureer kan ik toch ook niet zeggen hoor.....

samararany

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:48

ik ben het wel eens niet eens geweest met de jurie want ik kreeg eerst de hele tijd winstpunten en daarna kreeg ik geen winstpunt maar dat wasook omdat de paarden daar op die manege toen gevoerd werden en die maakte toen een kabaal en daar schrok mijn pony erg van

LIQUITA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:05

We weten het allemaal, het is en het blijft een jury- sport. Wat de een niet goed vindt, vindt de andere juist wel weer goed. Ik leg me daar bij neer, als ik me daar druk om ga maken, kan ik net zo goed stoppen met wedstrijd rijden. Ik rij wedstrijden voor de lol. Natuurlijk ga ik voor die winstpunt, en ik ben er heel erg trots op met wat ik tot nu bereikt heb. Maar als ik geen winstpunt haal heb ik er niet minder lol om.
Ik ben het niet altijd eens met de jury, maar ik heb geen zin om daar iets mee te doen omdat het toch geen zin heeft.
Ik denk dat daarom er zo weinig mensen zijn die achteraf naar de jury gaan om verhaal te halen.
Ik ga er van uit...ik doe het voor mijn lol en de jury doet het ook voor haar/zijn lol. En de volgende keer beter !!!

LIQUITA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:07

innik schreef:
een goede jury durft te punten, dan ga je met een coupon naar huis waar 2en maar ook 9ens op staan.

Helemaal mee eens!!!!

Marga62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:25

Mijn instructeur heeft mij altijd geleerd, als je voor jezelf lekker gereden hebt is dat belangrijker dan die winstpunt. En als je dan ook nog eens een winstpunt pakt is dat mooi meegenomen.
Tuurlijk zijn winstpunten belangrijk, ik heb ze liever wel dan niet. Maar een winstpunt krijgen terwijl je zelf vind/vond dat je bar slecht (netjes uitgedrukt) hebt gereden.....
Op onze laatste indoor dressuur, werd er door een combinatie en de aanwezige familieleden daarvan geklaagt dat één van de paarden op stal alleen maar lawaai maakte tijdens hun L1 proef (hij gaf inderdaad 1x een klap tegen z'n stal) maar met een punten resultaat van 138 punten (oude telling) zal die ene klap echt niet uitgemaakt hebben voor de winstpunt.

Enneh, juryleden zijn ook maar mensen.
Alleen hebben die toevallig net even iets meer achtergrond/info om een proef "goed" te kunen beoordelen, ga er maar aan staan 24 combi's achter elkaar met de hitte van dit moment (29 graden).

En ach die ene jury die je niet ligt, jammer dan.
Eind van je proef, vriendelijk groeten en de rijbaan verlaten