het rijden op gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pietje20199

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 13:29

Supertje schreef:
Mijn paard heeft ook geen ijzers, en is een bak gewend, op gras hoeft hij niet zo vaak te lopen. Maar op gras glijdt hij echt niet uit, en het is nou niet het allerbraafste paard wat er is op vreemd terrein. Hij durft weleens aan de kletter te gaan, en dan trek ik hem zonder twijfel gewoon om, nooit een probleem geweest.
Ook voltes in middengalopetc. zijn geen punt.
Hij springt zelfs op gras zonder ijzers, en dan hoef je echt niet voorzichtiger te zijn in de bochten. Ook op nat gras glijdt hij niet trouwens.

Is je paard weleens gaan glijden, of ben je alleen maar bang dát hij gaat glijden?

Een paard doet trouwens echt niet iets geks uit zichzelf als hij het idee heeft dat hij weleens onderuit zou kunnen gaan.

Laaste keer gleden wel in de bochten de achterbenen soms weg......en dat beestje maar gek doen. Maar je hebt gelijk, ik ben niet gewend om op gras te rijden dus vind et zelf ook spannend!!! En dat heeft ze dooor......

Pietje20199

Re: het rijden op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 13:31

Adrienna schreef:
ik rij op mijn tinkie ook gewoon op gras (we hebben geen bak) en dat gaat prima.
het gras is nu op de meeste plekken een dikke 15 tot 20 cm lang en ook als het nat is glijd hij niet uit.
Ze spelen toch ook op het gras? rennen, bokken, weet ik wat, en ook dan glijden ze niet uit, dus waarom met een ruiter erop ineens wel? Ik neem dan tenminste aan dat ze lang genoeg onder het zadel is om de goede balans te hebben met ruiter.

misschien kan dat het ook zijn, de balans. Vorig jaar toen ik op gras ben gaan rijden was ze net een aantal maanden onder zadel. Dus ook nog minder balans. Ja ik denk dat het dit jaar beter zal gaan, ze heeft nu meer ervaring en meer balans!!!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:32

mijn peerd heeft geen ijzers en is nog nooit uitgegleden in het gras nat of droog. ze wil afentoe nog wel is met 1 hoevje wegglijden maar thats it

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:26

Hannette schreef:
Laaste keer gleden wel in de bochten de achterbenen soms weg......en dat beestje maar gek doen. Maar je hebt gelijk, ik ben niet gewend om op gras te rijden dus vind et zelf ook spannend!!! En dat heeft ze dooor......

Ik denk dat als je het zelf spannend vind je ook eerder dingen gaat voelen waar je je normaal niet druk om maakt in een bak.
Ik ken het, met mijn huidige paard heb ik er geen last van, maar ik heb weleens een paard gereden die echt op stiften moest, anders brak hij zijn benen zowat. Toen ik daarna met een ander paard ging rijden op gras en zonder ijzers scheet ik peuken Uiteindelijk heb ik daarmee tot de M gesprongen, en nooit stiften/ijzers nodig gehad.

Maar kijk ook eens naar jezelf, als jij een keertje een beetje weg glijd ga je ook niet direct op je snuffert, een paard ook echt niet, uitzonderingen daargelaten

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:14

Ja, ze spelen ook wel eens in de wei. En daardoor is mijn paard vervroegd met pensioen gegaan. Onherstelbaar gewrichtsletsel opgelopen bij een glijpartij in de wei toen ze zich gewoon lekker aan het uitleven was.
En een kennis van mij heeft haar enkel gebroken omdat haar paard onderuit ging bij een grote volte in een rustig galopje.
Dit paard stond ook niet op ijzers.
Dus ik spreek niet uit angst maar uit ervaring helaas.
Misschien maakt de grondsoort ook nog wel verschil, en de graslengte, ik weet het niet. Maar ik weet wel dat er ook veel verschil zit in het ene paard of het andere. Ik heb intussen zelf gemerkt dat het ene paard gewoon veel sneller uitglijdt dan het andere.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:07

Ik heb ook weleens gezien dat mijn paard onderuit ging in de wei, wilde een noodstop maken voor het schriklint, maar gleed zo op zijn kont door dwars door het lint heen. Maar hij heeft er niets aan over gehouden, net zoals bij dat soort dingen 99 van de 100 keer zo is. Ze kunnen altijd wel wat oplopen, ze kunnen ook los in de bak o.i.d. ongelukkig tegen het hek slaan en een vergelijkbare blessure oplopen....
Mijn paard heeft ook eens zowat een complete salto gemaakt omdat hij misstapte in de paddock tijdens het longeren. Hij was nog flink bijgezet ook, hij sloeg helemaal over de kop. Maar ook weer niets.
Ook ben ik zelf 2x met paard en al onderuit gegaan, beide keren in een gewone rijbak.... 1x vanuit draf, paard struikelde ongelukkig. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en dat soort dingen kunnen op iedere ondergrond gebeuren.

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:09

mijn pony is nog nooit uitgegelden op het gras en ik rijd vrij vaak op het gras en mijn pony loopt veel beter op het gras als in een bak

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:24

mijn pony rijd ik ook altijd op gras, toen we haar net hadden en nog in een bak konden rijden is ze ook 2x kreupel geweest, nu ik op het gras rijd heeft ze sterke hoeven en helemaal niet meer kreupel geweest.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:18

Heb zowel met als zonder ijzers op gras gehobbelt, is me over het algemeen prima afgegaan

horsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:05

Ik rijd heel veel buitenritten met me vztinkie
en ik rijd ook heel vaak op het gras ( alle gangen )
en hij heeft geen ijzers.
Maar hij is nog nooit uitgegleden!!
hij heeft ook al de nodige bokkensprongen gemaakt

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:08

ik denk dat het wel meevalt als het maar droog is

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:14

nou las ik ergens op de 1e pagina een reactie die nergens op slaat, je paard laten beslaan omdat je er dan stiften in kan draaien WAAR SLAAT DAT IN HEMELS NAAM OP !!!

grootste onzin dus, zolang je paard gezonde hoeven heeft en geen ijzers hoeft lekker blootvoets laten lopen. Mijn paarden hebben geen van allen ijzers maar die vliegen en rennen door de weide heen, maar glijden doen ze niet hoor, paarden weten heel goed hun bewegingen aan het soort ondergrond aan te passen, tenslotte blootvoets hebben ze meer grip dan met ijzers, en als je stiften erin draait loop je de hele weide kapot wat ook zonde is tewrwijl het niet nodig is snap ie

Dus maak je geen zorgen, neem een portie zelfvertruwen mee en het komt allemaal goed, ik rij altijd in de weide op het gras ook als het nat is wantt ik heb nou eenmaal geen bak, en het is nooit fout gegaan, mocht het fout gaan zoek de fout bij de ruiter, dan zal deze het evenwicht verstoord hebben van het paard waardoor het ging glijden en desnoods viel.

groetjes

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:58

Nou dat kapot lopen van die wei door kalkoenen dat valt wel een beetje mee hoor. Hooguit een beetje extra beluchting voor je gras

Maar zoals ik al schreef, met de pony's ging het prima op de wei zonder ijzers, maar met de paarden die ik daarna had, was het gewoon nodig dat ze wat extra grip hadden op de wei. Dus betekende dat ijzers met kalkoenen. En dan heb ik het natuurlijk over rijden op de weid, niet over de weidegang.
En ik ben inderdaad ook meerdere keren in de bak onderuit gegaan hoor. Maar mijn ervaring is gewoon dat je op het gras zonder ijzers met sommige paarden echt eerder wegglijdt dan in een bak. Maar dus niet met alle, want met mijn pony sprong ik ook gewoon zonder

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 03:54

Ik rij alleen maar op gras (beschik niet over een rijbak) en dat al voor zeven jaar met mijn pony.
Ze staat niet op ijzers en ze is tijdens het rijden nog nooit uitgegleden (ook niet in de winter). Ze is wel een keertje uitgegleden toen ze de wei door racete en een scherpe bocht maakt (in volle galop). Ze gleed op haar zijkant, sprong op en rende weer vrolijk verder .

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:38

Lekker blootvoets over gras blijven hobbelen. Laat ze maar een keer goed uitglijden dan doen ze het meteen nooit meer.
Ik rij/spring/cross over nat gras, natte klei, grind en weet ik het, en uitglijden is nog nooit gebeurd. Tuurlijk, soms voel je even een been wegglijden, maar dat corrigeren ze zelf en handig. Op héle gladde ondergronden gewoon het paard van voren los laten, dan kunnen ze hun eigen evenwicht zoeken,

Er blijven natuurlijk wel paarden die erg gevoelig zijn/blijven op natte gladde ondergrond, maar als je die op ijzers gaat zetten word het alleen maar erger en als je er dan nog kalkoenen in gaat draaien dat weet je zeker dat je tekent voor peesblesures. Je kan beter met het paard kan oefenen, zodat ie wat handiger word.

Met kalkoenen kan het paard namelijk zijn hoef helemaal niet meer draaien, als hij dus bijv, schrikt of een korte wending maakt kan hij zijn benen niet draaien (deze zitten immers verankerd in de grond) en dan overbelast je de pezen behoorlijk.

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:32

Als je paard zelf een sprintje kan trekken op het gras lukt het toch ook als je er op rijdt?
Maar op ijzers glij je veeel sneller uit.

Qazwsxedc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:08

Ik rijd heel vaak op gras, maar ben voorzichtig op nat gras, en mijn pony's hebben geen hoefijzers
Groetjes, Kim

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:09

als de bak te druk is of te zwaar enz. rij ik ook altijd buiten op het gras.. mijne heeft ook ijzers en ze is nog nooit uitgegleden, je moet er gewoon voor zorgen dat ze op hun eigen benen lopen,, dan kan er volgens mij niks gebeuren.