een paard dat constant hangt aan zijn halstertouw...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: een paard dat constant hangt aan zijn halstertouw...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:21

shetlandlove schreef:
Ik snap dat een paniekshaak niet altij de oplossing is, maar ik vind het doodeng dat mijn paard gaat hangen, dan heb ik hem liever aan zo'n haak vaststaan
Het gekke is dat hij op vreemd terrein nooit heeft gehangen, dus hij kan best netjes stilstaan aan een touwtje, maar thuis weet hij gewoon dat ie los kan komen.
Je kan dan schelden of rustig blijven, maar hij hangt net zolang tot ie los is...Ik denk dat de TS hier ook mee zit. Ze gaan net zolang door totdat ze hun zin hebben.

Ik houd daarom mijn paard vaak aan de hand met een lang touw/longeerlijn. Dan is ie wel braaf, ook omdat hij weet dat het geen zin heeft om te hangen, dat levert voor hem dan geen succes op.
Je moet wel consequent blijven, als hij 1 keer een hapje gras onder het poetsen eeft gehad wil ie dat altijd

Dus omdat jij het eng vindt (en dat is het ook) los je het probleem maar niet op en geef je het paard zijn zin en geef je in principe aan dat hangen gewoon nuttig is?

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:34

nee, ik houd hem vast in mijn hand, dan kan hij dus wel netjes stilstaan ik kan hem zelfs loslaten zonder dat hij ergens heen wandelt, zo kan ik hem met en gerust hart poetsen en whatever
Je moet dan wel consequent blijven, geen gras, niet lopen, gewoon stilstaan. Miracle is dan erg braaf.

je hebt wel gelijk dat omdat ik het eng vind ik verder geen oplossing zoek door hem niet meer vast te zetten, maar zijn zin geven doe ik niet

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:36

Mijn merrie hangt ook al vanaf de dag dat ik haar heb gekocht.
Ze is waarschijnlijk mishandeld en schrikt erg snel. Haar reactie was dus *schrik* HANG trek schud schud en hoppa daar ging wel een touw/halster
Nu heb ik dus een heel stevig halster die ze echt niet kapot krijgt en een stevig touw met paniekhaak (die ik niet gebruik omdat ze dan achterover kan klappen). Die gebruik ik dus in de trailer en de stang er ook altijd kort achter.

Als ze tijdens het poetsen ging hangen poetste ik gewoon door maar gaf ondertussen een schop tegen haar kont maar wel doorgaan met poetsen alsof er niets aan de hand was.
De laatste keer dat ze schok sprong ze met 4 benen in spreidstand maar bleef wel staan
Dus ik belonen

De truc is om steed hetzelfde te reageren en zorgen dat hij niet los kan komen. Als hij eenmaal door heeft dat het nutteloos is houen ze er meestal snel mee op.

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:18

heb vandaag iets geprobeerd, heb hem gewoon een touw aangegeven, net alsof ik hem vastzette.
ging hij hange, had dit geen nut want hij stond toch niet vast (uiteraard wel iemand die het touw constant vast had).
na een paar keer vond hij het blijkbaar niet zo leuk meer en stopte hij.
is dit een goede manier denk je?

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:22

ja dat denk ik zeker, mijn jonge paard heb ik zo geleerd vast te staan. lijkt alsof je een manier hebt gevonden. en nu volhouden he! succes

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:34

StalHaast schreef:
heb vandaag iets geprobeerd, heb hem gewoon een touw aangegeven, net alsof ik hem vastzette.
ging hij hange, had dit geen nut want hij stond toch niet vast (uiteraard wel iemand die het touw constant vast had).

Alle manieren zijn goed, zolang je er maar over nagedacht hebt (wat als....)
Ik denk niet dat iemand hier de illusie heeft om je een pasklare oplossing te bieden; die is er namelijk niet. Het zijn allemaal ideeën, voorbeelden en situaties en aan jou om te bepalen of iets bruikbaar lijkt.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:43

Bij mijn laatste verzorgpaard op stal (Heb nu een eigen paard )was er ook een pony die maakte de halstertouwen stuk of hing ook altijd.. Die hebben het opgelost met zo'n binnen kant van een fietsband! Die rekt mee als het paard hangt en dat soort dingetjes en ze gebruiken het altijd en hij doet het nog!

Succes met een oplossing zoeken'

Groetjesss..

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:17

Maethoriel schreef:
Mijn god, wat een reacties ik hier al niet voorbij zie komen...mn mond gaat er van open staan

"Schop onder z'n reet geven", "strop maken", "touwtjes achter de oren" "bezem onder z'n reet"

Zo ga je toch niet met paarden om?
Daar maak je 'm alleen nog maar banger mee, en versterkt in ieder geval het vertrouwen in jou niet

Hoho in Corella (ts) der geval gaat het dus niet om een bang paard maar eentje die zijn zin wil hebben.
Zo'n slechte oplossing is een schop/bezem onder zijn kont dan niet hoor.

Mijn pony weet prima wat blijven staan is en dus niet achteruit denderen als ik erachter sta, gebeurt dat niet schop onder der kont. Dat gebeurt in de natuur ook hoor, probeer daar eens over de kuddeleider heen te denderen. Is ook geen succes.

Dus ik ben de kuddeleider en als ik wil dat mijn paard aan een touwtje blijft staan dan doet ie dat maar, en geen gemekker.

Bang zijn is iets heel anders, dan moet je het paard geruststellen en niet onder zijn kont gaan schoppen daar zal hij/zij idd alleen maar meer van in paniek raken.

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:28

Ik heb laatst een artikel in Bit gelezen over paarden die gaan hangen..
Er stond dat je ze goed vast moest maken, aan een sterke ring in een sterke muur met een sterke ketting. Als je paard dan gaat hangen moet je het gewoon negeren en weglopen. Na een tijdje schijnt hij het door te hebben en doen ze het niet meer

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:33

Juist als ik erbij wegloop doet ie et

Negeren helpt volgens mij ook niet, ze doen het vaak omdat het succes oplevert, ze komen immers los en dan kunnen ze doen en laten wat ze willen...Als je er bij wegloopt al helemaal

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:42

Ik heb de reacties van de andere niet gelezen.
Maar hier mijn verhaal eerst even..

Mijn verzorgpony een 14 jaar oude kruising (geen idee van wat)
Gaat regelmatig hangen onder het poetsen, of op de wasplaats.
Soms uit het niets, soms omdat ze ergens van schrikt.
Wat ik doe? Helemaal niets! Ik kijk eerst hoelang ze zich hangt,
als het echt te lang duurt probeer ik het touw los te maken.
Maar aangezien ze terug naar voren springt af en toe, ben ik bang
om tussen haar en de muur te komen. Ze kan onder het mesten de hele tijd stil staan maar soms gaat
het gewoon opeens mis bij haar. Na een tijdje kon ze los staan,
mist het rustig was in de gangen en viel het allemaal wel mee.

Soms gaat ze bijna zitten, en als ze zover is gaat ze opeens weer
staan. Dan kalmeer ik haar, ik straf haar dus niet!! Want als je haar
straft denkt ze de volgende keer, dat ze zich hangt, en jij weer
naar haar toe gaat, dat ze gestraft word en wordt het alleen maar
erger!

Dus niet straffen! Alleen kalmeren als hij niet meer hangt.
Negeer zijn gedrag raak niet in paniek, en wacht tot hij klaar
is met zijn achterlijke gedrag! Loop niet weg, want dan kan
hij juist weer in paniek raken. Blijf gewoon bij hem en praat
rustig tegen hem, niet met geheven stem ofzo.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:54

Dewifan90 schreef:
Er stond dat je ze goed vast moest maken, aan een sterke ring in een sterke muur met een sterke ketting. Als je paard dan gaat hangen moet je het gewoon negeren en weglopen. Na een tijdje schijnt hij het door te hebben en doen ze het niet meer

raar artikel.. juist door die manier is mijn paard achterover geknald! want die ketting knapt op een gegeven moment dus wel he.. en dan is ineens de druk weg, waardoor paard uit balans raakt en dus omvalt..
nee mijn paard ston prima vast aan de muur met zon ring bij de ruitersportzaak en zon ketting, nee die heeft hij gewoon gebroken die ketting..

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:39

Citaat:
StalHaast schreef:

dat is dus precies wat ik bedoelde in mijn vorige post, wel halstertouw eraan maar niet vastzetten, die van mij staat nu ook veel beter stil... gewoon consequent zijn hierin en hij leert het van zelf (ik zweer het je, je houdt er een mak lammetje met poetsen aan over als hij het eenmaal kent... tenminste die van mij wel )

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:47

Charos schreef:
Hoho in Corella (ts) der geval gaat het dus niet om een bang paard maar eentje die zijn zin wil hebben.
Zo'n slechte oplossing is een schop/bezem onder zijn kont dan niet hoor.

Mijn pony weet prima wat blijven staan is en dus niet achteruit denderen als ik erachter sta, gebeurt dat niet schop onder der kont. Dat gebeurt in de natuur ook hoor, probeer daar eens over de kuddeleider heen te denderen. Is ook geen succes.

Dus ik ben de kuddeleider en als ik wil dat mijn paard aan een touwtje blijft staan dan doet ie dat maar, en geen gemekker.

Bang zijn is iets heel anders, dan moet je het paard geruststellen en niet onder zijn kont gaan schoppen daar zal hij/zij idd alleen maar meer van in paniek raken.

Aan een touwtje aan de muur vaststaan noem ik nou niet bepaald een natuurlijke situatie, ik vind dit dus appels met peren vergelijken.
In dit geval kán het paard geen andere kant op als hij dat wilt dan achteruit: hij staat immers vast. In de natuur is een paard vrij om te bewegen en dwingt de kuddeleider hem ook niet op 1 plek te blijven staan.

Het achteruit denderen van je pony als jij erachter staat getuigt inderdaad van weinig respect van je pony voor jou, maar ik blijf erbij dat geweld niet de oplossing is, tuurlijk, al je maar vaak genoeg de bezem onder z'n reet zet zal hij vanzelf blijven staan, maar mijn inziens puur uit angst en niet uit respect of reflex

Om weer even op de situatie van de TS terug te komen: ik denk niet zozeer dat het hier dominantie of échte angst betreft, maar gewoon nog het 'niet snappen'. Het beestje is 2, en vind het misschien wel heel moeilijk en benauwend om vastgebonden te staan. Ook verveling kan een rol spelen, zelfs mijn paard van 4 vond het doodsaai om vast te staan en ging uit verveling heen en weer draaien

Aangezien jij zegt dat hij zodra je hem op z'n donder geeft, hij er mee ophoudt, kan het best dat het een manier van aandacht vragen is.
Misschien kun je proberen tijdens het vaststaan, ik neem aan dat dat het geval is als je hem poetst, veel tegen hem te praten, hem bezig te houden. Staat hij er ontspannen bij, prijs hem dan.

Zodra hij gaat hangen niets doen, geen aandacht geven, en afwachten of hij vanzelf weer ontspant. Als hij dat doet, beloon hem dan uitbundig, en ga weer verder waar je gebleven was. Zo kun je dat steeds meer afbouwen, dus zelf even afstand nemen, en dan kijken of hij gaat hangen. Hopelijk leert hij dan dat hij met hangen geen aandacht krijgt, en met rustig en relaxed gedrag wel

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:16

Hooinet ophangen?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:20

mijn paard gaat ook hangen zodra ik haar vastzet! na ee aantal kapotte touwen heb ik haar maar geleerd dat ze stil moest blijven staan terwijl ik bezig ben met zadelen enzo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:34

StalHaast schreef:
Dewifan90 schreef:

raar artikel.. juist door die manier is mijn paard achterover geknald! want die ketting knapt op een gegeven moment dus wel he.. en dan is ineens de druk weg, waardoor paard uit balans raakt en dus omvalt..
nee mijn paard ston prima vast aan de muur met zon ring bij de ruitersportzaak en zon ketting, nee die heeft hij gewoon gebroken die ketting..

mijn wedstrijdmerrie trok gewoon de kettingen uit de muur als het halster niet eerder brak. Heb het nooit echt op kunnen lossen, de dame zag dat ik mijn zadel pakte en ging hangen tot ze los was. Het enige wat ik kon doen was op stal alle deuren dichthouden zodat ze niet naar buiten kon stuiven en op concours een hulp meenemen zodat ze niet vast hoefde te staan. Hoewel ze ook op concours op de vrachtwagen al eens mijn halster en mijn reservehalster kapot had getrokken zodat ik van een wildvreemde een halster moest lenen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:29

StalHaast schreef:
Dewifan90 schreef:

Een ketting trekken ze zo kapot, maar een goed halstertouw (zonder clip) niet... zo hebben we dat bij de van mij gegaan. Goed stevig halster, goed verankerde ring en een stevig halstertouw. Zelfs een Belg had dat niet voor elkaar gekregen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:31

Je hebt ook elastische halstertouwen, speciaal tegen het hangen. Is dit misschien wat? Het rekt mee, dus het is misschien minder gevaarlijk als een normaal halstertouw?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:33

Die logica snap ik niet helemaal? Wat is daar het idee van?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:08

Wendy, die merrie heeft paniekhaken en musketons uit elkaar getrokken, halstertouwen stuk getrokken, de gaten stonden in de muren van alle ringen die al uit de muur klapten en hoeveel halsters er gesneuveld zijn wil je ook niet weten. De eigenaar stond wekelijks met minstens een stuk of vijf halsters bij een ruitershop om ze te laten repareren. Een paard wat echt los wil komt wel los en in het trieste geval dat het echt niet lukt knopen ze zichzelf op aan het halster. Het is een heel rot foefje als ze dat eenmaal kennen en ik hoop van harte dat het paard van TS niet zo vastberaden is als mijn merrie van toen.