welke trailer merken zijn populair??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:05

Moniek schreef:
nee het gaat erom hoeveel een auto geremt mag trekken toch?

klopt. Maar een beetje auto mag vaak al 1300 kg. trekken.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:19

Wij hebben vorig jaar een 2e hands Humbaur gekocht, wel een 2-paards. 2,5 jaar oud, nauwelijks gebruikt en gekocht voor €2500,-.
Aan de buitenkant ziet hij er netjes maar vrij basic uit, aan de binnenkant is hij supernetjes afgewerkt en lekker ruim en licht.
Hoewel mijn pony maar 1.54 is gaat hij ook niet in een lage en krappe trailer, deze gaat hij zo in.
Nadeel is wel het gewicht van de trailer, leeg weegt hij al 1000 kg. Laadvermogen is 1300 kg uit mijn hoofd.
Toch kan ik hem alleen aankoppelen en verplaatsen gaat ook makkelijk.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:24

ok dank jullie wel voor de info!!!
Als jullie iets weten hoor ik het ook graag ik zoek een anderhalf paarden trailer.
wel een 2ehandse.
gr moniek

Elegance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:32

Moniek schreef:
Als jullie iets weten hoor ik het ook graag ik zoek een anderhalf paarden trailer.
wel een 2ehandse.
gr moniek

heb er wel 1 staan hoor...

Imker

Re: welke trailer merken zijn populair??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:11

Waah, die Brenderup komt er, als ik voor een nieuwe ga, bij mij ook. Wat een fijne trailers!

Nu heb ik een Atec Starline Diamond en die zijn ook niet superduur, maar wel heel fijn achter de auto, licht, ruim en makkelijke instap.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:18

Elegance schreef:
Moniek schreef:
wel een 2ehandse.
gr moniek

heb er wel 1 staan hoor...

oja?
pb me maar met info
gr moniek

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:51

Moniek schreef:
nee het gaat erom hoeveel een auto geremt mag trekken toch?

Dat zit bij mij wel goed, helaas dus de kogeldruk bij mij (ja sorry, zo staat het hier nota bene op papier, dus ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen of wat een ander woord is).
Wettelijk gezien mag ik er wel mee rijden maar het zou gevaarlijk zijn omdat je trailer dan heel onstabiel hangt bijv. in bochten etc.?
Sorry voor mijn maar ik heb er geen verstand van en zit dus met een auto van 20000 Euro waar ik niks mee kan - en ik hoop dat het anderen bespaard blijft

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:30

Wij hebben een Hotra Jumper, ben er super tevreden over. Heel erg fijne trailer, paarden lopen er zo in, is heel licht en ruim.
wij hebben hem wel nieuw gekocht en speciaal met koetsenframe voorop laten maken.
en ik kan je helaas niks vertellen over hoe het rijdt want heb nog geen rijbewijs maar aangezien er al veel informatie over de hotra trailers is gegeven neem ik aan dat je er al wel een beeld van hebt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:36

Grappig dat hotra zovaak genoemd word.. Het is gewoon een superfijne trailer, en nog mooi ook

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:18

hotra jumper marathon (die wij hebben):
Totaal laadvermogen 2600 Kg
Ledig gewicht trailer 900 Kg
Binnenmaten in cm 315 x 162 x 224
Totale hoogte in cm 275

en de 'normale':
Totaal laadvermogen 2000 Kg
Ledig gewicht trailer 620 Kg
Binnenmaten in cm 315 x 162 x 224
Totale hoogte in cm 275

nog even ter extra info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:22

HAR --> RUI.

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:35

Ik heb al 12 jaar dezelfde Heja 1,5 paards trailer (fa. Heja uit Garderen). Was indertijd een goedkope trailer, hij is nog super heel, buitenom ook heel netjes gebleven (staat nu een jaar of 9 permanent buiten, heb hem 1x in de lijnolie gezet toen ie erg kaal geworden was, en 2 jaar erna in de transparante beits, dat valt dus erg mee voor een houten met polyester kap qua onderhoud). Vloer is ijzersterk en nog helemaal heel. Als je deze 2ehands kan vinden kan ik hem absoluut aanraden!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:03

Keesje, heb je een foto/voorbeeld van je trailer?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:18

imker schreef:
Keesje, heb je een foto/voorbeeld van je trailer?

geen foto van onze eigen trailer, maar dit is hem precies:
Afbeelding

en hier een close-up van het koetsenframe uitgeklapt(die overigens kan aangepast worden aan de breedte van je wagen):
Afbeelding

wij hebben er ook nog een soort van 'takel' opzitten waardoor we hem zo erop kunnen draaien
ik vind het ideaal!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:06

Wij hebben een Blomert. Gewoon omdat die standaard een stuk hoger zijn (en ik een heel groot paard heb), laag eigen gewicht hebben en niet zo duur waren.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:32

Elegance schreef:
Urielle schreef:
Moniek let ook op de kogeldruk. Ik zit hier dus totaal onverwacht met een nieuwe auto die ik had gekocht speciaal vanwege kinder- en paardenspullen erin en de mogelijkheid om een trailer te trekken en nou is de toegestane kogeldruk te laag dus ik kan er alsnog niks achter hangen Hij moet 75-100 zijn en bij mijn auto mag maar 65.

kogeldruk? Een trailer heeft bijna geen kogeldruk

Muts! Jij hebt dus echt geen flauw idee waar je over kletst!!
Een volle tweepaards trailer heeft rond de 90kg druk op de kogel! Die druk heb je ook heel hard nodig voor de stabiliteit, dus als jou trailer geen kogeldruk heeft, hoop ik je nooit tegen te komen, ik blijf liever heel.

Urielle, ik wist dat en ik heb er hier ook wel voor gewaarschuwd, maar kennelijk heeft die waarschuwing jou niet bereikt, erg jammer......

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:13

heej ikee, ff relaxed!

Wij hebben inmiddels alweer een hele poos een vol poyester Heja Vijfsterrren trailer. Een hele fijne, ruime kar (van binnen is hij groter dan zo'n luxe westfalia, die er van buiten heel groot uitzien).
Voordeel van Heja vind ik dat de trailers hier in Nederland gemaakt worden, dus als je onderdelen nodig hebt of als er een reparatie gedaan moet worden, is dat allemaal relatief snel te fixen.
Ook bij ons staat de trailer altijd buiten dus dan is volpolyester bijna een must wil je een lange levensduur hebben.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:54

Ikke schreef: Muts! Jij hebt dus echt geen flauw idee waar je over kletst!!
Een volle tweepaards trailer heeft rond de 90kg druk op de kogel! Die druk heb je ook heel hard nodig voor de stabiliteit, dus als jou trailer geen kogeldruk heeft, hoop ik je nooit tegen te komen, ik blijf liever heel.

Nou, 90 kg lijkt me ook niet echt veilig. Weet niet wat voor trailer jij hebt maar een normale trailer met lading heeft een kogeldruk van rond de 50 kg.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:50

Wij hebben een 2prds Böckmann trailer! Echt geweldig! Zou geen andere willen! Super ruim. Goed te onderhouden. Netjes afgewerkt.

Hiervoor hebben we 2 Hotra's gehad! Ook beide erg goed!

Maar er zijn zo ontzettend veel trailermerken. En ieder heeft er een andere/eigen mening over.

Enkele merken:
* Böckmann
* westfalia
* Hotra
* Humbaur
* Zuidema
* Wesco
* Henra
* Heja
* Atec
* Brenderup
* Blomert
* Weijer
* Witte Smid
En zo zijn er nog wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:21

@Urielle, nu wordt mij net weer verteld dat een kogeldruk van 50 voldoende is.

Heb ik het nou goed begrepen dat de kogeldruk, de druk van de aanhanger die op de kogel drukt is. Deze druk moet er zijn om konstante stabiliteit te hebben, anders komt je auto omhoog. Heeft niets met je type auto te maken, die kogeldruk is er nu eenmaal altijd, als die er niet is, dan is het idd linke soep.

Als je trekvermogen van je auto voldoende is, heb je niets met die kogeldruk te maken, alleen met je trekkend vermogen van je auto. Natuurlijk moet je wel kogeldruk hebben, maar dat zal wel met een trailer en paard erin lijkt mij.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:30

De kogeldruk kun je vinden op het plaatje naast de trekhaak daarop staat de kogeldruk.
Verder staat in de papieren van de trailer de koppelingkracht/druk! Dus even goed ter vergelijking stellen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:35

russel schreef:
@Urielle, nu wordt mij net weer verteld dat een kogeldruk van 50 voldoende is.

Heb ik het nou goed begrepen dat de kogeldruk, de druk van de aanhanger die op de kogel drukt is. Deze druk moet er zijn om konstante stabiliteit te hebben, anders komt je auto omhoog. Heeft niets met je type auto te maken, die kogeldruk is er nu eenmaal altijd, als die er niet is, dan is het idd linke soep.

Als je trekvermogen van je auto voldoende is, heb je niets met die kogeldruk te maken, alleen met je trekkend vermogen van je auto. Natuurlijk moet je wel kogeldruk hebben, maar dat zal wel met een trailer en paard erin lijkt mij.

Het punt is niet zozeer wat je hier schrijft, dat klopt, niks van te zeggen.
Punt is echter dat auto's een maximaal toegestane kogeldruk hebben. Een trailer heeft behoorlijk wat kogeldruk, meer dan veel auto's mogen hebben. Let er dus op dat de maximale kogeldruk van de auto voldoende is om je trailer te mogen trekken. 100kg vertikale druk is eigenlijk minimaal.

Elegance schreef:
Nou, 90 kg lijkt me ook niet echt veilig. Weet niet wat voor trailer jij hebt maar een normale trailer met lading heeft een kogeldruk van rond de 50 kg.

Zet je trailer eens op de weegschaal, dan spreken we elkaar nog eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:02

Hoe kom ik er achter hoeveel kogeldruk een auto mag hebben??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:24

russel schreef:
Hoe kom ik er achter hoeveel kogeldruk een auto mag hebben??

Dat is een technisch gegeven, kun je dus opvragen voordat je de auto koopt. Op www.autotrader.nl kun je alle gegevens opzoeken. Daarnaast zou ik het expliciet vragen aan de garage die de auto levert. Laat het desnoods als koopontbindende voorwaarde opnemen als je twijfels hebt.
Let er ook op dat de trekhaak het mag hebben. Ik heb twee identieke Range Rovers. De ene mag 3500kg trekken, bij 150kg vertikaal, de andere 2000kg bij 100kg vertikaal. Dit komt enkel doordat er een ander type trekhaak is gemonteerd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:45

Nog ingewikkelder dan ik dacht, volgens mij weet bijna niemand dit. Dit mag wel als specifikatie bij de trailer vermeld worden lijkt mij. Of staat dat er op hoeveel kogeldruk die trailer tot zijn rekening neemt? Neem aan dat gewicht van de trailer ook een rol speelt.

Wat gebeurt er als je boven je kogelgewicht uitkomt??