2/3 keer per week op concours teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: 2/3 keer per week op concours teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:05

Grappig dat iedereen 3x per week veel vind, wat nou als het paard super conditie heeft en beiden het leuk vinden? Lekker doen zou ik zeggen...Ik heb op een internationale springstal gewerkt en destijds werden er ook veel "thuis" wedstrijden (in eigenland) gereden. Dan waren ze 3 a 4 dagen achter elkaar weg, en dan was het niet klaar met 1 proefje per keer, maar eerst dressuur, dan springen en dan nog eens een cross er achteraan. En zomerdag ging je zo zeker 3 weekenden in de maand weg...tsja wat is dan 3x per week

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:07

Bedankt voor de reacties. Zelf vind ik het ook niet te veel, was meer benieuwd naar jullie mening Ik rijd op een wedstrijd niet anders dan thuis met de training, dus denk ook niet dat t inspannender is voor mijn paard. Tis ook niet de bedoeling om t elke week te doen, maar meer zo afentoe in de zomer.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:10

Als je dan niet snel Z bent, weet ik het niet meer

Ik vind het wel een zware psychische belasting voor het paard, maar af en toe kan het geen kwaad. Die van mij maakt zich bijvoorbeeld wel heel druk met wedstrijden, dus ik reed maar 2 keer in de maand een wedstrijd.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:15

snel z worden heeft per definitie niet altijd te maken met hoeveel wedstrijden je rijd...ik ken genoeg ruiters die jonge paarden mee nemen op wedstrijd puur voor de ervaring en niet voor de punten...

Ulevel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:50

Zo nu en dan eens een keertje drie keer in de week kan geen kwaad, mits je paard goed in conditie is.

Ik zou het niet iedere week doen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:55

rowan17 schreef:
Hoi,

wat vinden jullie, is drie keer in de week op concours (dressuur L1)gaan voor een zeven jarig paard teveel?
(Dus zondag/woensdag/zondag)
Paard zelf is super relaxed op de wedstrijden, blijft altijd braaf wachten met opzadelen, is braaf met inrijden en in de proeven zelf. Heb ook niet echt het idee dat het super inspannend is voor haar.

Graag jullie mening hierover

Je zegt Zondag, woensdag zondag. Dus eigenlijk is dat maar 2 x in de week? Nja, opzich is het niet zoveel. Het is maar net hoeveel jij en je paard aankunnen. Merk je dat je paard het niet leuk meer vind of minder presteerd is het misschien verstandig om wat gas terug te nemen. Maar lichamelijk moet het zeker kunnen!

knightloekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:10

rowan17 schreef:
Bedankt voor de reacties. Zelf vind ik het ook niet te veel, was meer benieuwd naar jullie mening Ik rijd op een wedstrijd niet anders dan thuis met de training, dus denk ook niet dat t inspannender is voor mijn paard. Tis ook niet de bedoeling om t elke week te doen, maar meer zo afentoe in de zomer.

Het gaat eigenlijk ook meer om het reizen
Het zou niet goed zijn dat je op wedstrijd anders rijdt dan thuis.

Maar waarom zou je 3x per week starten ?? Is het je werk of wil je gewoon snel veel punten bij mekaar rijden ?
Zolang je denkt dat je paard het allemaal aan kan is het geen probleem. Zolang je hem/ haar ook maar voldoende rust tussen door geeft

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:32

Reizen is geen probleem voor haar, geef haar een hooizak en ze blijft zoet, ze kan ook uren door het raampje kijken.

Waarom ik 3x per week zou starten? Nu heb ik er de tijd en vervoer voor, straks van de zomer komen de keuringen en shows weer en dan heb ik er jammer genoeg geen tijd voor

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:36

ik bedoelde eigenlijk dat het heel veel inspanning kost voor een paard... Dus dat, dat misschien een reden zou kunnen zijn waarom zo vaak starten eventueel zwaar zou kunnen zijn

Maar zolang jij en je paard het leuk vinden, why not !!!!! Als je maar wel in de gaten houdt wanneer je paard rust nodig heeft ..

veel succes met al je wedstrijden

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:34

als je het iedere week doet, is het wel wat vaak. maar voor een keertje vind ik het wel kunnen (mits de concoursen niet heel erg ver zijn)

S_a_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:30

Lijkt mij een beetje veel... en zoveel haast is nooit goed denk ik..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:47

S_a_n_n_e schreef:
Lijkt mij een beetje veel... en zoveel haast is nooit goed denk ik..

Het hoeft niet altijd haast te zijn hoor!

Soms zijn er gewoon toevallig een stel leuke wedstrijden in de buurt achter elkaar en komt het even zo uit. En soms moet je ook weleens een paar keer achter elkaar weg om wat routine op te doen.

Ik ga binnenkort ook een paar weken achter elkaar op concours om even in het ritme te komen. Moet er gewoon weer even doorheen en dan kan ik beter even een paar keer meer rijden(dan verwacht ik natuurlijk niet dat hij alle dagen vooraan meeloopt, maar maak ik er een paar keer een trainingsrondje van) dan het halve seizoen lopen modderen, omdat ik er iedere keer zo tegenop zie...

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 23:05

Idd Carina, hier het zelfde verhaal
Ennehh wanneer kom je nou eens op kraambezoek

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:27

Deze week ging niet meer lukken, dat had ik toch al gezegd
Moet volgende week vrij veel werken en nog een dagje richting Barchem dus moet even kijken hoe het loopt

Maar ik kom Bravoure zeker bewonderen hoor!

Talishe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:08

ik vind dat het heel erg aan het paard ligt. sommige paarden hebben inderdaad meer stress op wedstrijd dan dat ze thuis hebben. en hebben dus ook de tijd nodig om te 'herstellen' met mijn wedstrijd paard kan ik gerust zelfs 2 dagen achter elkaar wedstrijd rijden, ze heeft nergens last van. het is dan ook wel een fries. ik kan je voorstellen dat als je een paard hebt wat een trailer al een beetje spannend vind en dan ook nog op vreemd terrein komt het een beetje te veel voor hem/haar kan zijn. het ligt dus volgens mij helemaal aan het paard.

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:15

Vandaag heeft paard maar weer bewezen dat ze t erg gezellig vindt zo'n uitje
Ze was weer uberbraaf en liep keurig, resultaat; 1x 1e en 1x 2e EN 2 WP'S erbij . Ben trots op mijn vriendinnetje

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:53

Goedzo Rowan!!! Gefeliciteert!!!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:57

Roosjes schreef:
trouwens een wedstrijd is minder intensief dan trainen vind ik.. dus dan zou je ook niet meer dan 2 of 3 keer kunnen trainen in een week

Mee eens!
Vaak rijd ik ook op wedstrijden minder intensief dan met het trainen.
Als er voor je paard verder geen stress bij komt kijken... dan maakt het niets uit voor 'n keer

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:42

Roosjes schreef:
ik vind dat het WEL kan.. al dat negatieve gedoe over dat het niet kan.. als jij het wil zou ik het zeker doen..( ik heb het deze week ook met een 5 jarig paard)

greetz mij

Je schrijft deze week.
ik neem aan dat je dus niet standaard iedere week 2 á 3 keer per week gaat. Het lijkt mij voor het paard nogal saai worden als hij even heel kort door de bocht gezegd 52 weken lang 3 x per week een proef (of misschien zelfs 2) moet lopen.

Ookal issie 7, iedere week vind ik echt te veel. Het lijkt mij dat je paard er niet beter van wordt maar afstompt op den duur.
Een keertje kan natuurlijk best. Dat moet een zevenjarige makkelijk aan kunnen.

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 20:37

En wederom heeft madame gister weer even bewezen dat ze t erg leuk vind, was 2x 2e en weer 2 winstpuntjes erbij Voorlopig even rustig aan en dan weer aan de bak

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 06:49

Jeeeeuujj!! toppie

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:45

Ik zou het zelf niet doen. L1 met een 7-jarige, oké qua intensiviteit stelt het zoals Talented zegt niet veel voor. Het hangt ervan af hoe je paardje ermee om gaat. En voor welke periode je dit wil doen. Die van mij heeft er na een seizoen van 3 maanden (met 1 max 2 wedstrijden per week) wel genoeg van

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:41

Ik heb ook zeker het gevoel dat onze pony het als een leuke afwisseling beschouwd. Ze is altijd nieuwgierig en vrolijk en doet met plezier haar "ding".

jacco_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:56

Ik denk dat het opzich niet verkeerd is om vaker op een vreemde plaats te rijden. Dat is afwisselender dan wanneer je 3 x per week thuis de dressuurproef doet.

Trainen doe ik ook meer dan 3x per week dus waarom zie je een wedstrijd niet als training waarbij je beoordeelt wordt.
Er blijven dan nog 4 dagen over om te lessen thuis of om eens wat anders te doen zoals springen of een lekkere buiterit

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:56

Tsja, je kan het doen ja.. Maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Het klinkt wel leuk, maar het is (ook voor jezelf!!) echt vermoeiend..