dameszadel in de dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:49

Ik heb zelf een paar keer gedameszadeld en vond het toch verdomd moeilijk de eerste keer hoor. En spierpijn! Maar ik vind het een prachtgezicht (met jurk dan) en puur respect voor als je je proef kan rijden in dameszadel, want het is echt een stuk moeilijker dan "gewoon" rijden. De zithulpen zijn ook met dameszadelen nog belangrijker dan met gewoon rijden, en aangezien je met alletwee je benen aan een kant zit, moet je goed opletten dat je netjes recht blijft zitten.

Het enige jammere vind ik idd de cap. Voorheen mochten hoedjes, maar met de nieuwe regels van de KNHS moeten ook de dameszadelsters met veiligheidscap.

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:54

ik heb egt nog nooit iemand gezien in een dameszadel, lijkt me wel onwijs gaaf!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:08

kijk maar in mijn profiel! staat er volgens mij 1 van achteren..

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:30

@ meisjj ; gaaf man , zit dat nou fijn ?

tollie

Re: dameszadel in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:10

Nou een hele prestatie hoor!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:28

Whoow, moet je eens voor de gein zo op je paard gaan zitten, nou ik lag er achterover af Maar eigelijk vind ik wel dat je gewoon moet starten met een dress/vzh zadel. Ik bedoel, je moet ook allemaal in het zelfde pakkie aan enzo, witte/ lichte broek ed. Dus zo'n dameszadel is leuk maar dan wel op speciale wedstrijden.

btw. Hoe wil je idd hogeropkomen, ik bedoel met wijken enzo. Je hebt maar 2 benen en die zitten maar aan 1 kant:p

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:35

Sisco4life schreef:
btw. Hoe wil je idd hogeropkomen, ik bedoel met wijken enzo. Je hebt maar 2 benen en die zitten maar aan 1 kant:p

Ze hebben een soort dikke zweep die het been aan die kant vervangt

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:25

OKay, leer ik toch nog wat vandaag;)

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:56

ik vind het gaaf
en gewoon doen idd
ik bedoel ..een dameszadel moet je precies hetzelfde mee kunnen bereiken lijkt mij
alleen net even ander kwa hulpen

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:36

Sisco4life schreef:
Whoow, moet je eens voor de gein zo op je paard gaan zitten, nou ik lag er achterover af Maar eigelijk vind ik wel dat je gewoon moet starten met een dress/vzh zadel. Ik bedoel, je moet ook allemaal in het zelfde pakkie aan enzo, witte/ lichte broek ed. Dus zo'n dameszadel is leuk maar dan wel op speciale wedstrijden.

Op een gewoon zadel in amazonezit zitten is heel anders dan op een dameszadel zo zitten. Een dameszadel is veel vlakker en bovendien heb je een kruk om je rechterbeen op zijn plaats te houden. Het is wel moeilijk om recht te blijven zitten, want je hebt snel de neiging om in te knikken in je heupen, of je heupen naar links te draaien.

Voor de dressuur wedstrijden zijn er speciale kostuums, in donkerblauw/zwart met wit/vanille. Je zal dus op een dressuurwedstrijd niemand in een fantasykostuum aantreffen.

Aan de rechterkant heb je een cane, die de functie van je rechterbeen overneemt. In principe is dit gewoon een brede stok (ong. 3-4 cm). Hiermee geef je druk op de plek waar normaal je kuit zou liggen. En daarbij heb je ook nog je zithulpen. Aangezien je vanaf je heupen gewoon recht zit, kan je heel veel sturen vanuit je zit.

Wijken kan zeker met dameszadel, net zoals travers, schouderbinnenwaarts en alle andere oefeningen. Er wordt zelfs gesprongen met dameszadel! Het kost alleen wat meer moeite dan met een gewoon zadel.