Dus je vrachtwagen.Met je aanhangerrijbewijs (BE) mag je geen vrachtwagen rijden, alleen trailer

Ikke bedankt voor de hulp!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dus je vrachtwagen.
Je accu is nooit leeg!Urielle schreef:Dat is een C-rijbewijs DickieDus je vrachtwagen.
Met je aanhangerrijbewijs (BE) mag je geen vrachtwagen rijden, alleen trailer
. Ik dacht dat met B je maar één paard mocht laden en met BE twee (op zo'n klein vrachtwagentje). Maar idd BE is puur voor de aanhanger natuurlijk. Dóh!
Dickie schreef:Oh is dat een gedachtenkronkel?
Ik dacht dat er kleine dure 2-paards-vrachtwagentjes zijn waar je met alleen B in mag rijden en ietsje grotere waar je dan wel E voor nodig hebt ivm laadvermogen. Maar ik geloof dat ik de kronkel al zieToch staat me daar echt iets van bij. Zou het misschien zijn dat ze bij Anemone van die kleine hadden waar je dan wel met B 2 paarden in mag laden?

ikke schreef:Enne 120km/h rijden met paarden erop getuigd niet van chauffeursinzicht...........
Suelza schreef:ikke schreef:Enne 120km/h rijden met paarden erop getuigd niet van chauffeursinzicht...........
Dat is onzin, wat je nu zegt. Kijk eens goed om je heen hoeveel mensen er met een auto+trailer 100 km/u rijden. Daar komt nog eens bij dat je dat in een stabiele auto niet eens zo snel merkt. Ik zit zelf dagen achtereeen op de snelweg en zie maar weinig mensen die zich ook daadwerkelijk aan de 80 km/u beperking houden. En dat is strafbaar...
In terug gekeurde vrachtwagen (die gemaakt is voor het laden van veel meer kilo's) en op een rechte weg, zullen jouw paarden het nauwelijks merken of je 80, 100, of 120 rijd. Dat heeft weinig met chauffeursinzciht te maken, des te meer met de inrichting van de wagen. Daar wil ik nog even aan toevoegen dat deze beperking van 80 km/u alleen in Nederland geldt, dus dan zijn er in Europa een hoop mensen zonder chauffeursinzicht, denk ik...
Suelza schreef:Wat die bedragen per maand, dat weet ik dus ik begreep even niet waarom dat aan mij werd gequote. Maar ik ben hoe dan ook goedkoper uit, ipv eerst een grote nieuwe auto kopen, dan een grote 2 paardstrailer. Voor die zware auto (want als ik met een auto een 2 prds ga trekken, wil ik er minimaal een 4WD voor hebben staan) betaal ik hetzelfde aan wegenbelasting, dus dat maakt voor mij verder niets uit.
Een vrachtwagen is voor mij zelf niet handig, want waar ga ik dat ding laten!?!?
pomelo schreef:als er iets mis is met je vrachtwagen (en je kan het zelf niet maken) kost het je heel wat geld denk ik. ik weet niet hoeveel het bij een trailer is maar voor minder dan 12.500 euro laat je tegenwoordig niet veel meer doen heb ik gehoord...
ikke schreef:Als je over een rechte weg rijdt, maakt het niet zoveel uit; als daar opeens een file staat heb je een uitdaging.
Het feit dat half NL te hard rijdt en stomme dingen doet, geeft je geen vrijbrief. Ik heb best wel wat ervaring op de weg en los van het feit dat je in NL niet zo heel vaak meer lange stukken 120km/h kunt rijden, levert het voor de rest ook niet echt wat op. Het kost me geen moeite om met de vrachtwagen 85km/h te rijden, constant en over lange stukken, maar 110km/h met de Range Rover is een stuk lastiger (en nee, dat ligt niet aan de auto).
Jij begon over kosten, dus dan wil ik daar wel even feitelijke cijfers aan knopen, ook voor de anderen hier. Niet specifiek voor jou bedoeld dus. De vergelijking dikke 4x4 versus bestelwagen (<3500kg) is een hele andere dan de vergelijking vrachtrwagen (>3500kg MTM) versus bestelwagen (<3500kg MTM). Als je om ruiteproblemen moet kiezen tussen 4x4&trailer of een bestelwagen, dan kan een bestelwagen een betere keuze zijn.