Trailer of lichte vrachtwagen: voor- en nadelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:02

Dat is een C-rijbewijs Dickie Dus je vrachtwagen.
Met je aanhangerrijbewijs (BE) mag je geen vrachtwagen rijden, alleen trailer

Ikke bedankt voor de hulp!

Lottie84

Re: Trailer of lichte vrachtwagen: voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:04

Heb dat dilmma ook gehad, in de praktijk blijk dat een tariler toch handiger is. Over het algemeen heb je dan meer laadvermogen en een groter voordeel Je accu is nooit leeg!
Vriendin van mij heeft een vrachtwagen, maar aangezien je die niet iedere dag gebruikt, loopt de accu leeg.
En dan zal je maar een paard met koliek op stal hebben.... :S

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:01

Serieus? Dat heb ik nog nooit gehad? Nou moet ik wel zeggen dat ik bijna elke week met de vrachtwagen ging lessen. Maar op een gegeven moment heeft ie toch drie maanden stilgestaan voor de verkoop en hij startte als een zonnetje toen ze kwamen kijken.
Hoe lang moet hij dan stilstaan voor de accu leeg is?

Dickie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:52

Urielle schreef:
Dat is een C-rijbewijs Dickie Dus je vrachtwagen.
Met je aanhangerrijbewijs (BE) mag je geen vrachtwagen rijden, alleen trailer

Ja dat snap ik . Ik dacht dat met B je maar één paard mocht laden en met BE twee (op zo'n klein vrachtwagentje). Maar idd BE is puur voor de aanhanger natuurlijk. Dóh!
Ik weet trouwens nu wel haast zeker dat ze bij Anemone van die kleintjes hadden/hebben waar je met B alsnog 2 paarden mocht laden, die waren peperduur, zal nog wel zo zijn.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:10

Accuprobleem is zo op te lossen. Wij hadden dit probleem ook altijd met de oude veewagen, nu zit er een accustarter/accuoplader oid??? in. Hierdoor start de wagen altijd. Hoe het precies heet weet ik niet meer, maar het werkt iig wel.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:41

Dickie schreef:
Oh is dat een gedachtenkronkel?

Ik dacht dat er kleine dure 2-paards-vrachtwagentjes zijn waar je met alleen B in mag rijden en ietsje grotere waar je dan wel E voor nodig hebt ivm laadvermogen. Maar ik geloof dat ik de kronkel al zie Toch staat me daar echt iets van bij. Zou het misschien zijn dat ze bij Anemone van die kleine hadden waar je dan wel met B 2 paarden in mag laden?

Ah, ik snap 'm ook. Anemone kan trekker-oplegger combinaties leveren die je op B-E rijbewijs mag rijden. Die dingen mogen totaal 8000 - 9000 kg wegen.
De autootjes die Anemone levert zijn gewoon B-rijbewijs. Ze hebben net-aan genoeg laadvermogen, zolang je niet twee dressuurkastelen van 1.78m erop zet. Bovendien vindt ik 50.000 euro voor een nieuwe auto wat boven mijn budget.

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:29

Dressuurkastelen? Haha! Schitterende beeldspraak, ik zie het zo voor me...

Nee, niet echt, ik heb 3 paardjes van resp 105, 150 en 160 cm hoog, dus dat valt nog mee.

En wat die E betreft: die zie ik me echt nog niet halen, mijn B heeft me al bloed, zweet en tranen gekost (letterlijk, behalve dat bloed, gelukkig).
Leren rijden ging nog, maar examen rijden is niet mijn sterk punt, dus als ik dat nou onmiddellijk opnieuw moet doormaken met een aanhanger, dan ben ik rijp voor een dwangbuis. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid...

Iedereen alvast bedankt voor de ideeën.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:27

Wat ik het voordeel vind aan een klein vrachtwagentje is, behalve alle zaken die al genoemd zijn, dat je ook gewoon 120 km/u mag rijden (het is een bedrijfswagen voor de wet). Je hoeft je dus niet aan de 80 km beperking te houden.

Wat betreft het laadvermogen. Mijn paard van 1.62m weegt absoluut geen 600 kg. En daar komt nog eens bij dat ik zelf ook nog geen 60 kg weeg, dus dat scheelt weer

Dus op zich moet je er wel uitkomen. Gewoon even de verkeersdienst bellen en vragen of je even op de weegbrug mag om te zien wat je allemaal kunt laden.

Een ander voordeel vind ik dat je op een hoop wedstrijdterreinen een stuk wendbaarder bent. Het is niet overal trailer vriendelijk als je ergeen dikke 4WD voor hebt staan.

En verder kun je achter een veewagen ook nog een trailer hangen, achter een trailer wordt dat lastig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:36

Suelza: een 10-ton vrachtwagen kost 61 euro per drie maanden. Even tellend dat jouw wagen 3500-800=2700kg weegt, dan betaal je als particulier dus 461 euro (Diesel) of 212 euro (benzine) per drie maanden. Zelfs met de kwart-tarief ontheffing mag de vrachtwagen aadig wat meer Diesel verstoken voordat ik meer kwijt ben.
Hierbij ga ik dan nog voorbij aan de 4500kg laadvermogen die je bij een 10-tonner hebt. Enne 120km/h rijden met paarden erop getuigd niet van chauffeursinzicht...........

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:06

ikke schreef:
Enne 120km/h rijden met paarden erop getuigd niet van chauffeursinzicht...........

Dat is onzin, wat je nu zegt. Kijk eens goed om je heen hoeveel mensen er met een auto+trailer 100 km/u rijden. Daar komt nog eens bij dat je dat in een stabiele auto niet eens zo snel merkt. Ik zit zelf dagen achtereeen op de snelweg en zie maar weinig mensen die zich ook daadwerkelijk aan de 80 km/u beperking houden. En dat is strafbaar...

In terug gekeurde vrachtwagen (die gemaakt is voor het laden van veel meer kilo's) en op een rechte weg, zullen jouw paarden het nauwelijks merken of je 80, 100, of 120 rijd. Dat heeft weinig met chauffeursinzciht te maken, des te meer met de inrichting van de wagen. Daar wil ik nog even aan toevoegen dat deze beperking van 80 km/u alleen in Nederland geldt, dus dan zijn er in Europa een hoop mensen zonder chauffeursinzicht, denk ik...

Wat die bedragen per maand, dat weet ik dus ik begreep even niet waarom dat aan mij werd gequote. Maar ik ben hoe dan ook goedkoper uit, ipv eerst een grote nieuwe auto kopen, dan een grote 2 paardstrailer. Voor die zware auto (want als ik met een auto een 2 prds ga trekken, wil ik er minimaal een 4WD voor hebben staan) betaal ik hetzelfde aan wegenbelasting, dus dat maakt voor mij verder niets uit.
Een vrachtwagen is voor mij zelf niet handig, want waar ga ik dat ding laten!?!?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:27

Suelza schreef:
ikke schreef:
Enne 120km/h rijden met paarden erop getuigd niet van chauffeursinzicht...........

Dat is onzin, wat je nu zegt. Kijk eens goed om je heen hoeveel mensen er met een auto+trailer 100 km/u rijden. Daar komt nog eens bij dat je dat in een stabiele auto niet eens zo snel merkt. Ik zit zelf dagen achtereeen op de snelweg en zie maar weinig mensen die zich ook daadwerkelijk aan de 80 km/u beperking houden. En dat is strafbaar...

In terug gekeurde vrachtwagen (die gemaakt is voor het laden van veel meer kilo's) en op een rechte weg, zullen jouw paarden het nauwelijks merken of je 80, 100, of 120 rijd. Dat heeft weinig met chauffeursinzciht te maken, des te meer met de inrichting van de wagen. Daar wil ik nog even aan toevoegen dat deze beperking van 80 km/u alleen in Nederland geldt, dus dan zijn er in Europa een hoop mensen zonder chauffeursinzicht, denk ik...

Als je over een rechte weg rijdt, maakt het niet zoveel uit; als daar opeens een file staat heb je een uitdaging.
Het feit dat half NL te hard rijdt en stomme dingen doet, geeft je geen vrijbrief. Ik heb best wel wat ervaring op de weg en los van het feit dat je in NL niet zo heel vaak meer lange stukken 120km/h kunt rijden, levert het voor de rest ook niet echt wat op. Het kost me geen moeite om met de vrachtwagen 85km/h te rijden, constant en over lange stukken, maar 110km/h met de Range Rover is een stuk lastiger (en nee, dat ligt niet aan de auto).
Suelza schreef:
Wat die bedragen per maand, dat weet ik dus ik begreep even niet waarom dat aan mij werd gequote. Maar ik ben hoe dan ook goedkoper uit, ipv eerst een grote nieuwe auto kopen, dan een grote 2 paardstrailer. Voor die zware auto (want als ik met een auto een 2 prds ga trekken, wil ik er minimaal een 4WD voor hebben staan) betaal ik hetzelfde aan wegenbelasting, dus dat maakt voor mij verder niets uit.
Een vrachtwagen is voor mij zelf niet handig, want waar ga ik dat ding laten!?!?

Jij begon over kosten, dus dan wil ik daar wel even feitelijke cijfers aan knopen, ook voor de anderen hier. Niet specifiek voor jou bedoeld dus. De vergelijking dikke 4x4 versus bestelwagen (<3500kg) is een hele andere dan de vergelijking vrachtrwagen (>3500kg MTM) versus bestelwagen (<3500kg MTM). Als je om ruiteproblemen moet kiezen tussen 4x4&trailer of een bestelwagen, dan kan een bestelwagen een betere keuze zijn.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:13

als er iets mis is met je vrachtwagen (en je kan het zelf niet maken) kost het je heel wat geld denk ik. ik weet niet hoeveel het bij een trailer is maar voor minder dan 12.500 euro laat je tegenwoordig niet veel meer doen heb ik gehoord...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:57

Dat valt wel mee hoor Pomelo.
Onderhoud van een auto is nu eenmaal niet voor niets, maar dat het minstens 12.500 is ernstig overdreven.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:03

ow... dat kan, maar zo hebben ze het me gezegd...
nouja, ik ben geen expert over zoiets hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:59

pomelo schreef:
als er iets mis is met je vrachtwagen (en je kan het zelf niet maken) kost het je heel wat geld denk ik. ik weet niet hoeveel het bij een trailer is maar voor minder dan 12.500 euro laat je tegenwoordig niet veel meer doen heb ik gehoord...

De beurten die mijn vrachtwagen bij de officiële Mercedesdealer kreeg waren niet echt duurder van wat voor een personenauto wordt betaald. Sommige dingen zijn natuurlijk wel duurder omdat ze groter en sterker moeten zijn, maar de verhoudingen kloppen gewoon.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:03

ikke schreef:
Als je over een rechte weg rijdt, maakt het niet zoveel uit; als daar opeens een file staat heb je een uitdaging.
Het feit dat half NL te hard rijdt en stomme dingen doet, geeft je geen vrijbrief. Ik heb best wel wat ervaring op de weg en los van het feit dat je in NL niet zo heel vaak meer lange stukken 120km/h kunt rijden, levert het voor de rest ook niet echt wat op. Het kost me geen moeite om met de vrachtwagen 85km/h te rijden, constant en over lange stukken, maar 110km/h met de Range Rover is een stuk lastiger (en nee, dat ligt niet aan de auto).

Jij begon over kosten, dus dan wil ik daar wel even feitelijke cijfers aan knopen, ook voor de anderen hier. Niet specifiek voor jou bedoeld dus. De vergelijking dikke 4x4 versus bestelwagen (<3500kg) is een hele andere dan de vergelijking vrachtrwagen (>3500kg MTM) versus bestelwagen (<3500kg MTM). Als je om ruiteproblemen moet kiezen tussen 4x4&trailer of een bestelwagen, dan kan een bestelwagen een betere keuze zijn.

Files staan er niet "opeens". Files ontstaan. Dat heet nu ver vooruit kijken! Ik heb zelf dagelijks met files, fileverkeer en de nadelen daarvan te maken en de reden dat mensen ongelukken krijgen komt door te weinig vooruit kijken, teveel dingen doen ipv autorijden en te weinig afstand houden.

Wat betreft de kosten, daar begon ik niet in die context over. Ik haalde het gewicht aan ivm met het laadvermogen en toen kwam jij met het kostenverhaal. Daarop heb ik aangegeven dat het voor mij praktischer en goedkoper is om het zo op te lossen.

Ik heb overigens geen vergelijking gemaakt vs 4WD - bestelauto. Ik reed zelf namelijk met grote bestelauto en weet dat dit prettig rijd. Alleen mijn persoonlijke voorkeur heeft een 4WD, maar wat ik zeg, dat is persoonlijk. Ik vind dat praktischer omdat ik prive ook erg veel rij zonder trailer. Ook wat de Range Rover die jij aanhalt betreft kan ik meepraten.
Dus ik denk dat je mijn post niet helemaal goed gelezen hebt.

Maar maakt verder niet uit...
[/quote]