Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ga anders eens een cursus loswerken met hem doen. Daar zal je de lichaamstaal en de juiste bewegingen leren, dan zal hij je nooit meer te slim af zijn 

xxJacqyxx schreef:Met het weg jagen van je paard bereik je naar mijn mening inderdaad niet veel.

clara schreef:Dat wegjagen werkt wel goed op een kleine oppervlakte, maar in een erg groot weiland is het niet zo'n goed idee, je kunt je paard dan toch niet aan het lopen houden en hij zal het als een spelletje gaan zien.

Cassidy schreef:Het meest verkeerde wat je kunt doen is stoppen op het moment dat hij wegrent. En paaien met snoepjes zou ik ook niet doen. Een probleem is het wel als er andere paarden bij staan.
Punt 1: zorg ervoor dat het paard alleen in de wei komt te staan.
Punt 2: begin 's morgens heel vroeg en zorg dat je de hele dag de tijd hebt. Ga je paard proberen te pakken. Loopt hij weg ga je achter hem aanlopen. Geef niet op blijf achter hem aanlopen, ga niet jagen, wordt niet kwaad. Als je hem op een gegeven moment te pakken hebt: uitvoerig belonen en daarna METEEN weer loslaten. Daarna ga je weer proberen te pakken. Niet tussendoor stoppen omdat je moe bent, of omdat je geen tijd meer hebt. De tweede keer zal hij zich veel sneller laten pakken. Als je dit een paar keer doet zal hij leren dat hij door weg te lopen niet onder het pakken uit gaat komen. Neem de tijd ervoor, en niet opgeven....

Sily schreef:Wat heel erg goed hielp bij mijn merrie die dit dus ook deed was de wei in gaan met een longeerzweep.
Meestal rennen ze 20 meter,nemen een paar happen gras en rennen weer 20 meter als je dichterbij komt.
Ik heb haar dus gewoon laten rennen en lopen,geen kans gegeven om gras tehappen tussendoor en de rollen maar eens omgedraaid.
Na een kwartier ben ik door mijn knieen gaan zitten en kwam ze zo aanwandelen.

Cow_horse schreef:Sily schreef:Wat heel erg goed hielp bij mijn merrie die dit dus ook deed was de wei in gaan met een longeerzweep.
Meestal rennen ze 20 meter,nemen een paar happen gras en rennen weer 20 meter als je dichterbij komt.
Ik heb haar dus gewoon laten rennen en lopen,geen kans gegeven om gras tehappen tussendoor en de rollen maar eens omgedraaid.
Na een kwartier ben ik door mijn knieen gaan zitten en kwam ze zo aanwandelen.
Oei, dit moet ik dus absoluut niet doen bij mijn pony..
Ik zit zelf ook op het moment met het probleem. Waar mijn pony het ineens vandaan haalt weet ik niet.
Laatst heb ik de anderen paarden aandacht gegeven en wat lekkers zoals altijd. En ze stond toch mooi te kijken. Uiteindelijk kwam ze toch wel even kijken.
Succes ermee
laila_lover schreef:heej, was gisteren weer heen geweest, altidj krijgen de paarden eten in een heel klein weilandje, waarin je niet hard kan rennen anders bots je alweer tegen de draden. Billy durfde eerst niet er heen te gaan, toen heb ik hem 2 min. opgejaagd en toen was hij erin gerend, snel draadjes dicht gedaan en gepakt. Duurde hooguit 10 min.
- dan lukt het meestal helemaal niet. xxJacqyxx schreef:Zodra je nu het land in komt weet je paard dat hij er weer uit moet.
Ik zou een aantal keer per dag het weiland in lopen zonder je paardje te pakken met alleen wat lekker bij me wat hij dan krijgt.
Je geeft hem wat lekkers, en dan loop je weer weg.
Dit zul je een aantal dagen (eventueel een aantal keer per dag) moeten herhalen.
Op den duur weet hij dat hij wat lekkers krijgt, en zal hij niet zo gauw meer voor je weglopen!
Bij mijn paardje heeft het ontzettend geholpen!
Succes!