paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:36

dat heb ik ook een heletijd gehad! Echt irritant is dat! Ik ging toen rustig achteraan lopen en vooral niet rennen want daar gaat je paard ook van rennen. Drijf hem in een hoek ofzo en probeer hem te vangen...

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 17:43

heej, dat van dat weiland zonder gras enz. is niet van mij hoor!

Prinslover

Re: paard rent steeds weg, moelijk te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:41

Gewoon vaak in het weiland gaan, en dan alleen maar een snoepje geven. Voor de rest niks doen. Vaak hebben ze het idee, oh daar is ze weer, dus gaan we rijden en daar heb ik geen zin in!
Dus gewoon ook een keer komen om alleen even te poetsen, en verder niks. Dan krijgen ze zo'n idee van, hey misschien wordt ik wel weer lekker gepoetst of krijg ik een snoepje laat ik maar komen..
Misschien werkt het..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:42

Altijd naar zijn hoofd toe lopen, je moet hem vor zijn. Kwestie van oefenen Ga anders eens een cursus loswerken met hem doen. Daar zal je de lichaamstaal en de juiste bewegingen leren, dan zal hij je nooit meer te slim af zijn

Groetjes!

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:09

heej, was gisteren weer heen geweest, altidj krijgen de paarden eten in een heel klein weilandje, waarin je niet hard kan rennen anders bots je alweer tegen de draden. Billy durfde eerst niet er heen te gaan, toen heb ik hem 2 min. opgejaagd en toen was hij erin gerend, snel draadjes dicht gedaan en gepakt. Duurde hooguit 10 min.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:15

Ik had dat ook, sterker nog.. mn Anglo heeft me een tijd zelfs uit de wei proberen te jagen. Toen ik veel heb geoefend (in de bak) met de oefeningen volgens Monty Roberts was het over. Ik heb nu nooit problemen met vangen, mn Anglo is nu op pensioen maar heb het nu zelfs niet met mn bijna 4 jarige kleuter waar ik ook deze oefeningen mee heb gedaan.

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 18:37

heej, wat voor soort oefenningen? En helaas is er geen bak:(

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:08

Jah, wat voor soort oefeningen? kun je dat uitleggen wat je dan moet doen?

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:34

Ik denk dat ze een join up bedoelt.. je paard telkens bij je wegsturen alsof jij de leidende merrie bent. Maar blijf dit niet eeuwig doen, let heel goed op zijn signalen, gaat zijn binnenoor naar binnen, zijn hoofd omlaag, gaat ie likken en smakken.. dan ophouden en je omdraaien. Als het goed is komt ie dan naar je toe. Pak hem dan niet meteen beet en sleur hem de wei uit, maar aai hem even en doe alles rustig aan.

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:38

oh ok. proberen waard!

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 12:21

lukt nog steeds niet, niks helpt. Ik heb nu zelf een tactiek en het lijkt te helpen. We gaan eerst 1 keer naar hem toe lopen, rent hij dan weg, is het einde verhaal. Nu geef ik hem gewoon snoepje enz. maar ik ga hem niet pakken. al mijn aandacht gaat naar de andere pony's. vrijdag kon ik niet komen, maar mijn vriendin ging wel heen. ze vertelde dat billy de hele tijd naar haar toe kwam enz. helaas heeft ze het nu weer verknalt. toen hij ook maar even kwam, wou ze hem gelijk pakken en aaien. Nu zal het waarschijnlijk weer een tij duren:(

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:39

Het meest verkeerde wat je kunt doen is stoppen op het moment dat hij wegrent. En paaien met snoepjes zou ik ook niet doen. Een probleem is het wel als er andere paarden bij staan.

Punt 1: zorg ervoor dat het paard alleen in de wei komt te staan.
Punt 2: begin 's morgens heel vroeg en zorg dat je de hele dag de tijd hebt. Ga je paard proberen te pakken. Loopt hij weg ga je achter hem aanlopen. Geef niet op blijf achter hem aanlopen, ga niet jagen, wordt niet kwaad. Als je hem op een gegeven moment te pakken hebt: uitvoerig belonen en daarna METEEN weer loslaten. Daarna ga je weer proberen te pakken. Niet tussendoor stoppen omdat je moe bent, of omdat je geen tijd meer hebt. De tweede keer zal hij zich veel sneller laten pakken. Als je dit een paar keer doet zal hij leren dat hij door weg te lopen niet onder het pakken uit gaat komen. Neem de tijd ervoor, en niet opgeven....

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:34

Mijn jaarling staat samen met een andere jaarling overdag in de wei en 's nachts op stal. 2 weken terug had meneer ook geen zin om naar binnen te gaan en de andere jaarling wel. We hebben toen degene die wel kwam binnen gezet en de mijne nog een uurtje alleen buiten laten staan. Dat vond hij uiteraard niet leuk en kwam vervolgens direct toen ik hem na een uur uit de wei ging halen. Sindsdien komt hij ook gewoon altijd.

Dat wegjagen werkt wel goed op een kleine oppervlakte, maar in een erg groot weiland is het niet zo'n goed idee, je kunt je paard dan toch niet aan het lopen houden en hij zal het als een spelletje gaan zien.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:27

xxJacqyxx schreef:
Met het weg jagen van je paard bereik je naar mijn mening inderdaad niet veel.

dit klopt echt niet. je paard moet zelf naar je toekomen, en geen gedoe met snoepjes enzo, een beetje paard verkiest al snel gras boven zijn snoepje en dan nog, ik hou er niet van om te lokken met voer oid. Wat moet je dan doen als je je snoepjes een keer vergeten bent?? komop zeg.
De pony die ik rijd doet dit spelletje ook. Nou prima hoor. Ik benader haar 1 keer, gaat ze er vantussen, hartstikke prima. Dan drijf ik haar met mijn lichaam door de wei heen, niet keihard opjagen maar gewoon dat ze niet rustig kan gaan staan grazen. Laat ze zich niet pakken, dan gaat ze toch aan de slag, er wordt in ieder geval niet gegraasd. Ik hou haar gewoon aan de gang om me heen. Op een gegeven moment worden de rondjes steeds kleiner, en ziet ze ook wel in dat ik niet weg ga. Na een kwartier, hooguit twintig minuten stapt ze dan gericht op me af, dan draai ik mijn gezicht van haar af en kan haar zo pakken. Dan beloon ik haar en neem haar mee om eens lekker te poetsen. Als ik tijd heb kan het ook zijn dat ik haar zo weer terug het weiland ingooi.. maar het gaat erom dat ik dat bepaal.

Dit heeft met opjagen niets te maken, maar alles met de leidende positie innemen. IK ben de baas, ik ben degene die drijft en het tempo aangeeft, niet zij. Ik heb er niet eens een zweep oid bij, zwaai hooguit eens een keer met het halster. Ze kiest er zelf voor om na een tijdje op te houden met die onzin en gewoon naar me toe te komen. Ze laat zich zo iedere keer sneller pakken.

probeer het maar, je zult zien dat het steeds sneller en beter gaat, je kunt het in je eentje doen, je legt de verhoudingen vast en je hoeft niet te lokken met snoepjes oid. succes!

edit: het weiland waar ik het over heb is toch echt wel groot, het is een kwestie van lichaamstaal.. en ja, in het begin zal je ff een stukkie moeten doorlopen, niet rennen, maar das goed voor je conditie

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:02

rent hij weg voor het halster touw? Dan moet je het om je middel binden en altijd met halstertouw er naar toe gaan. Dan went hij er aan. Dat deed ik ook bij Roxy enhet werkte!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:29

clara schreef:
Dat wegjagen werkt wel goed op een kleine oppervlakte, maar in een erg groot weiland is het niet zo'n goed idee, je kunt je paard dan toch niet aan het lopen houden en hij zal het als een spelletje gaan zien.

Een groot weiland is heel makkelijk met een stukje schrikdraad en wat stokken kleiner te maken. En als je achter hem aan blijft lopen is dat ongeveer hetzelfde als wegjagen....je geeft hem dan namelijk geen rust om lekker te gaan grazen.

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:08

ik had hier ook last van, maar ik heb het anders aangepakt, gewoon de hele tijd achter haar aan hollen met de loongeerzweep, en als dan na een tijdje stoppen en gewoon in het gras gaan zitten, gelukkig heb ik een nieuwsgierigpaardje die dan zonder problemen naar me toe komt!

en probeer ook om soms gewoon eens de wei in te gaan zonder halster en gewoon een snpoepje en knuffl te geven, zodat ze merkt dat het ook voor leuke dingen kan zijn dat jij naar haar komt in de wei

succes!

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:23

Cassidy schreef:
Het meest verkeerde wat je kunt doen is stoppen op het moment dat hij wegrent. En paaien met snoepjes zou ik ook niet doen. Een probleem is het wel als er andere paarden bij staan.

Punt 1: zorg ervoor dat het paard alleen in de wei komt te staan.
Punt 2: begin 's morgens heel vroeg en zorg dat je de hele dag de tijd hebt. Ga je paard proberen te pakken. Loopt hij weg ga je achter hem aanlopen. Geef niet op blijf achter hem aanlopen, ga niet jagen, wordt niet kwaad. Als je hem op een gegeven moment te pakken hebt: uitvoerig belonen en daarna METEEN weer loslaten. Daarna ga je weer proberen te pakken. Niet tussendoor stoppen omdat je moe bent, of omdat je geen tijd meer hebt. De tweede keer zal hij zich veel sneller laten pakken. Als je dit een paar keer doet zal hij leren dat hij door weg te lopen niet onder het pakken uit gaat komen. Neem de tijd ervoor, en niet opgeven....

Dit is echt DE methode die werkt, kost in het beginsel even wat tijd maar ze hebben het snel genoeg door.

Ik heb met meerdere paarden deze methode gebruikt en het werkt prima. Ging zelfs prima om een merrie te pakken die in een kudde stond met een stuk of 30 paarden in een joekel van een weiland. Ik heb toen wel flink wat metertjes gemaakt

Daarna meestal geen problemen of hooguit 5 minuutjes wandelen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:48

Sily schreef:
Wat heel erg goed hielp bij mijn merrie die dit dus ook deed was de wei in gaan met een longeerzweep.

Meestal rennen ze 20 meter,nemen een paar happen gras en rennen weer 20 meter als je dichterbij komt.

Ik heb haar dus gewoon laten rennen en lopen,geen kans gegeven om gras tehappen tussendoor en de rollen maar eens omgedraaid.
Na een kwartier ben ik door mijn knieen gaan zitten en kwam ze zo aanwandelen.

Oei, dit moet ik dus absoluut niet doen bij mijn pony..

Ik zit zelf ook op het moment met het probleem. Waar mijn pony het ineens vandaan haalt weet ik niet.
Laatst heb ik de anderen paarden aandacht gegeven en wat lekkers zoals altijd. En ze stond toch mooi te kijken. Uiteindelijk kwam ze toch wel even kijken.

Succes ermee

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:19

Cow_horse schreef:
Sily schreef:
Wat heel erg goed hielp bij mijn merrie die dit dus ook deed was de wei in gaan met een longeerzweep.

Meestal rennen ze 20 meter,nemen een paar happen gras en rennen weer 20 meter als je dichterbij komt.

Ik heb haar dus gewoon laten rennen en lopen,geen kans gegeven om gras tehappen tussendoor en de rollen maar eens omgedraaid.
Na een kwartier ben ik door mijn knieen gaan zitten en kwam ze zo aanwandelen.

Oei, dit moet ik dus absoluut niet doen bij mijn pony..

Ik zit zelf ook op het moment met het probleem. Waar mijn pony het ineens vandaan haalt weet ik niet.
Laatst heb ik de anderen paarden aandacht gegeven en wat lekkers zoals altijd. En ze stond toch mooi te kijken. Uiteindelijk kwam ze toch wel even kijken.

Succes ermee

Silys methode heb ik ook weleens gedaan met een dominante ***merrie. Na 3 kwartier, het zweet liep over haar hoofd naar beneden, was ze zeg maar erg gelukkig dat ik haar ging pakken. Daarna liep ze altijd nog een rondje in galop om me heen voor ze zich liet pakken, meer niet. (Oh, wat klinkt dit gemeen... hihi.)

Maar wat Cowhorse zegt, niet bij ieder paard is dit een goed idee.Een heel bangig paard kun je beter anders benaderen. Er zijn in deze draad al veel goede methodes langsgekomen.

Maar het belangrijkste is doorzetten, en niet iedere keer iets anders proberen, maar een lijn uitstippelen en daaraan vasthouden.
En idd, reken maar dat het een dag kan kosten, dan valt het altijd weer mee als het sneller gaat.
Het kan wel frustrerend zijn heh?

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:51

Mijn merrie wilde zich eerst ook niet laten vangen, soms kwam ze uit nieuwschierigheid naar je toe maar ging dan achter je staan en dan rende ze net weg voordat je bij het halster kon komen. Ik heb toen een oud halstertouw met paniekhaak gepakt en eenstuk eraf gehaald en die aan het halster vast gemaakt zodat ze dus met een klein stukje touw aan het halster liep. Als ze dan weer eens nieuwschierig naar me toe kwam kon ik haar heel voorzichtig pakken, vervolgens kreeg ze dan wel altijd een snoepje. Je moet het komen wel een beetje aantrekkelijk maken. Het heeft even geduurt maar ik heb nu geen problemen meer met vangen. Soms zie ik haar nog wel eens twijfelen zal ik wel of niet komen en dan ga ik heel opzichtig met mijn hand naar mijn broekzak en ja hoor dan staat ze weer voor mijn neus te schooien. Ik weet dat omkopen niet de meest ideale oplossing is maar ik ben er wel consequent in als ik haar moet halen krijgt ze niks als ze naar mijn toe komt krijgt ze wat ook als ik haar niet hoef te pakken.

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:27

heej, zoals ik op het begin al vermelde: het is niet mijn eigen paard,en het is een enorm land waar ik niet aan mag zitten. geen schrikdraadje ofzo neerhangen. ik ben op beplaade dagen bij hem ingedeeld en ik heb ook nog school. Ik vind het een super paard en ik wil gerust heel veel moeite voor hem doen, en ik ga jullie tips proberen maar ik mag niet zomaar schrkdraadje of wat dan ook neerhangen. helaas zijn ook alle spullen daar gestolen vorige week. longeerzweep halsters enz. zijn weg. meetsal sloten we hem in met touwen, hem eerts erheen jagen enz. als hij doorheeft dat hij niks meer kan is hij heel lief. maar hij reageert niet als je geen longeerzweep bij je hebt, en de andere meiden daar amken het er ook niet beter op. zo pakte de eigenaresse billy en ging ze gelijk rijden, iest wat wij dus niet doen... hij wil niemand meer in zijn buurt hebben want dan begint hij te bokken als een idioot en anders komt hij naar je toe, orne plat in de nek dan wil jem hem aaien, draait hij zich plotseling om en geeft hij echt een enorme harde bok.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:35

laila_lover schreef:
heej, was gisteren weer heen geweest, altidj krijgen de paarden eten in een heel klein weilandje, waarin je niet hard kan rennen anders bots je alweer tegen de draden. Billy durfde eerst niet er heen te gaan, toen heb ik hem 2 min. opgejaagd en toen was hij erin gerend, snel draadjes dicht gedaan en gepakt. Duurde hooguit 10 min.

Eigenlijk moet je hem dan belonen en direct weer vrijlaten. Het is ook beter om je als eerste doel het gewoon aaien te stellen (beetje kromme zin). Dus, niet gelijk willen pakken en meenemen maar stilstaan en aan laten raken. Ook snoepjes zijn eigenlijk niet nodig.

En als je geïrriteerd raakt - wat best logisch is - dan lukt het meestal helemaal niet.

JaSpJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:10

xxJacqyxx schreef:
Zodra je nu het land in komt weet je paard dat hij er weer uit moet.

Ik zou een aantal keer per dag het weiland in lopen zonder je paardje te pakken met alleen wat lekker bij me wat hij dan krijgt.

Je geeft hem wat lekkers, en dan loop je weer weg.

Dit zul je een aantal dagen (eventueel een aantal keer per dag) moeten herhalen.

Op den duur weet hij dat hij wat lekkers krijgt, en zal hij niet zo gauw meer voor je weglopen!

Bij mijn paardje heeft het ontzettend geholpen!

Succes!

persoonlijk vind ik iets lekkers geven niet echt een optie krijg je van die bedelaars van en kunnen ze nog lastiger worden als er iemand in het land of bak loopt die niets bij zich heeft,
misschien iets van ehm hoe heet dat dat grondwerken ben effe de naam kwijt iig succes

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:15

Je kunt heel goed aan grondwerk beginnen, maar als het niet je eigen paard is, is dit zeker lastig en waarschijnlijk niet te doen. Mocht je er toch de tijd enz voor hebben lees dan dit supermooie boek: Grondwerk met paarden van Inge Terblick