Ervaring terugkeuren 2-paards trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:41

Ik krijg het ook niet hoger, en heb het op 400 gehouden, ik ga uit tot max 600 kgs, zwaarder zal hij niet wegen (denk ik!)

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:02

Sorry voor een misschien onzinnige reactie, maar hoezo heb ik nu ineens een enorm paard??
Ik heb een rank gebouwde kwpn er van 1.63 m en ze is gewogen op 624 kg.
Mijn andere merrie is 1.75 m en weegt 800 kg.
Ze zijn beiden echt niet dik te noemen hoor!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:30

runningkawa schreef:
Hoe krijg je op die site het gewicht wat je laad in de trailer, hoger dan 400 kg.
Of ben ik het fout aan het doen

Ik heb het gewicht van de trailer op het totaal ledig gewicht+laadvermogen gezet en daarbij nog 100 kilo gedaan.
De site is eigenlijk voor caravans natuurlijk.

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:43

maarrrr bij een B rijbewijs wordt er toch helemaal neit naar het 'werkelijke' gewicht gekeken.
Puur naar de mx. toelaatbar gewicht trailer, wat minder moet zijn dan het lege gewicht van de auto.
En dan het maximale toelaatbare gewicht trailer + maximaal toel. gewicht auto moet minder zijn dan 3500 kilo.

Op de site van cbr staan een aantal voorbeelden.
Al is dat ook neit echt duidelijk want soms rekenen ze het laadvermogen van de auto er ook nog bij en soms niet.. weet iemand dat?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:04

Klopt, daarom ook het terug keuren.

Bij grijskenteken auto's word het laadvermogen van de auto er ook nog bij geteld

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:11

Wij hebben de trailer ook terug gekeurd omdat het totaalgewicht van de trailer hoger komt dan het max. trekgewicht van de auto

Rijbewijzen zat, tot vrachtwagen aan toe, maar het mag bij ons niet omdat de trailer op een maximumgewicht van 1300 zat en de auto maar max. 1100 mag trekken, snappie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:50

Heb je E, maakt dat niet uit
Want dan telt wat je er werkelijk achter hebt hangen, niet wat mag.
Dus dan hoeft terug keuren nooit

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:59

Jawel, want je trekt iets dat zwaarder is dan wat de auto maximaal mag trekken, dit mag dus niet en kan zorgen voor een fijne bekeuring, tenminste, dat is wat de RDW ons heeft verteld

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:09

Niet waar, echt niet

Met E telt wat je er daadwerkeijk achter hebt hangen.
maar 1100 Kg red je niet snel met een paard erop.
trailer 600 kg, paard ook, is 1200 kg

maar heb je een paard van 500 kg, mag jij dat zo met E, ook al is het laadvermogen 1600 kg van de trailer.

Nog een voorbeeld wij hebben hier een aanhanger (geen trailer) met een laadvermogen van 1600 kg.
Wat die leeg weegt? 400 kg of zo?

onze auto mag met E, 1500 kg trekken.
Mijn vriend mag dus gewoon die aanhanger erachter gooien en hem beladen tot hij aan de 1500 KG zit.

Ik, zonder E, mag hem leeg niet eens achter de auto gooien.
Maar de terug gekeurde trailer, mag ik wel rijden met een paard van 600 kg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:11

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:35

runningkawa schreef:
Klopt, daarom ook het terug keuren.

Bij
grijskenteken
auto's word het laadvermogen van de auto er ook nog bij geteld

ah.. kijk dat had ik niet begrepen op die site.

Ben ook altijd aan het rekenen of het mag of niet.

Zit heel erg te twijffelen om mijn E te halen, maar vind het echt een klap geld.
En heb ook gelezen dat ze het het gewicht (max toel gewicht + laadvermogen van de trailer + max toel. gewicht auto, willen opschroeven naar 4500 ipv 3500.)

Maar ik lees in dit topic, dat ze de wet willen aanpassen zodat je niets anders dan een boedelbak mag rijden met je B rijbewijs... beetje tegenstrijdige berichten..

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:50

ShannaY schreef:
Dat is dus de hele clue, daarom willen we hem terug laten keuren tot 1180. De auto mag de trailer makkelijk trekken met 1 paard erin, niet met 2 paarden, dus wanneer je de trailer laat terugkeuren tot 1180 kgs, mag je hem wel "officieel" trekken.

Forget it, no way. Beetje tweepaards weegt rond de 800kg. In jouw geval zou dat betekenen dat je nog 380kg laadvermogen overhoudt! Ik vrees dat de RDW domweg weigerd een dergelijk papier af te geven. Ze weten heus dat paarden meer dan 300kg wegen.........

Doe niet zo moeilijk, ga voor je E-rijbewijs en je bent van het hele gezeur af. Als de nieuwe regels er komen zoals nu de voorstellen zijn, dan is het volgend jaar gewoon afgelopen met deze flauwekul. dan is het trailer = E-rijbewijs. het is maar een tip...............

Kawa: laadvermogen doet ALTIJD mee in de optelsom. Er is geen verschil tussen geel en grijs kenteken-registratie!

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:03

Waar staan die voorstellen voor de nieuwe regels Ikke?
Ik gaf al aan dat ik andere regels had gelezen, dat het veranders zou worden naar 4500 kg ip 3500

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:13

bron: CBR

Invoer nieuw rijbewijsbeleid verwacht in 2012
Het Europees parlement bekrachtigt naar verwachting op korte termijn het akkoord over het rijbewijsbeleid, door de Europese verkeersministers bereikt op 27 maart jl. Het nieuwe beleid zal waarschijnlijk in 2012 in alle Europese lidstaten ingevoerd zijn.
De belangrijkste bepalingen van het akkoord zijn:

het rijbewijs A (motor) wordt opgedeeld in drie categorieën: licht (125 cc), middelzwaar (tot 35 kW) en zwaar (onbeperkt vermogen);
als je nog geen motorrijbewijs hebt, moet je minimaal 24 jaar zijn om een rijbewijs A ‘onbeperkt’ te halen. Tot 24 jaar kun je een motorrijbewijs halen voor de lichte en middelzware categorie;
bij overstap van een lichtere naar een zwaardere categorie motor is een extra training of toets verplicht;
met het rijbewijs B (personenauto) is het toegestaan met een aanhanger te rijden die zwaarder is dan 750 kg. Een extra training of praktijktoets is vereist; met een rijbewijs BE (auto plus aanhanger) mag de getrokken aanhanger niet zwaarder zijn dan 3500 kg.

hmmmm weer andere regels ....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:16

ikke schreef:
Forget it, no way. Beetje tweepaards weegt rond de 800kg. In jouw geval zou dat betekenen dat je nog 380kg laadvermogen overhoudt! Ik vrees dat de RDW domweg weigerd een dergelijk papier af te geven. Ze weten heus dat paarden meer dan 300kg wegen.........

Doe niet zo moeilijk, ga voor je E-rijbewijs en je bent van het hele gezeur af. Als de nieuwe regels er komen zoals nu de voorstellen zijn, dan is het volgend jaar gewoon afgelopen met deze flauwekul. dan is het trailer = E-rijbewijs. het is maar een tip...............

Kawa: laadvermogen doet ALTIJD mee in de optelsom. Er is geen verschil tussen geel en grijs kenteken-registratie!

Mijn trailer weegt (zoals ook al eerder te lezen is) 680 kgs, wat dus betekend dat ik rond de 500 a 600 kgs overhoudt. Moet makkelijk kunnen, daarom gaan we eerst kijken hoeveel het mikkie allemaal weegt, en is het meer, jammer dan niet. Waarvoor doe ik moeilijk? Waarvoor zou ik moeilijk doen, ALS het makkelijk kan.

Die nieuwe regel zoals jij hem beschrijft is totaal het tegenovergestelde van wat ik gehoord heb, namelijk dat het gewicht te trekken omhoog gaat, en de regels vergemakkelijkt zal worden, aangezien je het er vroeger gewoon bij kreeg,.

ikke

Re: Ervaring terugkeuren 2-paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:18

Even zoeken op I-net. Ik weet niet precies waar ze staan, ik heb ze via de juridische dienst van de politie (geweldig, zo'n stalgenoot). Het is het voorstel wat nu door de EU wordt besproken.
De voorstellen zijn dat voor alle trailers die meer dan 750kg MTM mogen wegen, een E-rijbewijs nodig wordt.
Er zitten nog wel enkele blanco dingen in de voorstellen en natuurlijk kan elk land dingen aanpassen. Echter de toets die ik hier eens heb gelezen, staat niet in de voorstellen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:23

het bericht waar Shannay het overheeft, heeft op www.nu.nl gestaan en gaat medio 2006 in.

Verder zit ik al een tijd te zoeken op internet.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:28

Sall schreef:
het bericht waar Shannay het overheeft, heeft op www.nu.nl gestaan en gaat medio 2006 in.

Juist, dus dan weet je ook wanneer het einde rekensommetjes is.
Ga er maar vanuit dat je geen trailer meer kunt trekken zonder E-rijbewijs. Bovendien zullen de eisen zeer waarschijnlijk weer verzwaard woden. Het staat niet in de voorstellen, maar het kost weinig moeite om dat tussen de regels door te lezen.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:34

Ik zou gewoon mijn E halen(ik heb zelf vorig jaar een dagcursus gedaan a 349 euro en geslaagd..). Of je trailer inruilen voor een anderhalfs. Als je je 2-paardstrailer ooit wil verkopen dan kom je er met zo'n gewicht op papier nooit vanaf.

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:14

ikke schreef:
Sall schreef:

Juist, dus dan weet je ook wanneer het einde rekensommetjes is.
Ga er maar vanuit dat je geen trailer meer kunt trekken zonder E-rijbewijs. Bovendien zullen de eisen zeer waarschijnlijk weer verzwaard woden. Het staat niet in de voorstellen, maar het kost weinig moeite om dat tussen de regels door te lezen.

Hallo, ik heb het over het bericht dat het totale gewicht, omhoog gaat naar 4500 kg!
Ipv de 3500, dat wil dus zeggen dat je met je B méér mag trekken!

Pfff dat probeer ik dus al een paar berichten duidelijk te maken, dat er nu dus 2 tegenstrijdige nieuws berichten zijn.
Al heb ik het bericht dat je geen aanhanger, buiten een boedelbak met je B rijbewijs mag trekken nergens kunnen vinden!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:19

Sall schreef:
[quoteHallo, ik heb het over het bericht dat het totale gewicht, omhoog gaat naar 4500 kg!
Ipv de 3500, dat wil dus zeggen dat je met je B méér mag trekken!

[/quote]

Ik vind het best hoor. Ik heb aangegeven wat er op dit moment wordt besproken. Voor mij maakt het niks uit, ik heb C-E.
Maar kom staks niet klagen dat je voor het blok gezet bent. Een gewaarschuwd mens telt voor twee............

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:23

Ik ga sowieso mijn E halen.
Vind het alleen raar, dat er zulke tegenstrijdige berichten zijn.. thats all

Maar eh.. waarom zou ik in hemelsnaam moeten gaan klagen dat ik voor het blok gezet ben?
Vraag gewoon waar ik dat nieuwsbericht kan vinden!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:30

Sall schreef:
Ik ga sowieso mijn E halen.
Vind het alleen raar, dat er zulke tegenstrijdige berichten zijn.. thats all

Maar eh.. waarom zou ik in hemelsnaam moeten gaan klagen dat ik voor het blok gezet ben?
Vraag gewoon waar ik dat nieuwsbericht kan vinden!

Het is geen nieuws, het is een officiële EU-memo, op basis waarvan nu besprekingen worden gevoerd en beslissingen worden genomen.

Je suggereerd dat in de nieuwe regels je zwaardere aanhangers zou mogen trekken. Dat is dus volgens die memo niet waar. Daarmee kun je dus, mogelijk onterecht, denken dat er niks aan de hand is, om dan tot de ontdekking te komen dat je uitgereden bent met je trailer!
Ben de verstandige van de club en zorg dat je het papiertje in huis hebt, VOORDAT de regels veranderen. Succes met halen ervan.

Sall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:57

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:23

Ik heb zelfs geruchten gehoord dat de E helemaal afgeschafd gaat worden..