Dat van die cortico vermoedde ik al. Zelf ben ik daar ook niet zo voor, zelfs niet op korte termijn. Hoewel ik vorig jaar toch maar een cortico smeerseltje van de DA heb gebruikt omdat ik het niet meer wist.
Wat het versterken van het afweersysteem betreft; een allergie wordt meestal veroorzaakt door een te heftige reactie van het afweer systeem. Staat dit dan niet haaks tegenover de bedoeling om het exceem te onderdrukken? Straks wordt het erger? Dat laatste had ik trouwens ook gelezen bij een aantal opmerkingen over Novabogom. Dat het voer aangepast moet worden lijkt me trouwens vanzelf sprekend bij een voedselallergie... (volgens mij is dat synoniem aan zomerexceem.)
Knoflook en paardebloem zou ontstekingsremmend moeten zijn en bloedzuiverend. Guldenroede moet de lever en de nieren helpen om gifstoffen te verwijderen en wilgenbast is een asperientje tegen de pijn/jeuk. Toch werkt dit niet goed bij mijn paardje. Daarom ben ik nog al argwanend over het zoveelste middeltje. (De tegen argumenten zijn niet persoonlijk bedoeld dus...)
Zijn er mensen die ervaring hebben met bloedonderzoek?
Ik zit daar nu over na te denken, maar ik weet niet precies wat een DA met zo'n onderzoek doet. Als er alleen naar het percentage witte bloedcellen gekeken wordt heeft het weinig zin. Dan kan ik de uitkomst zo ook wel zeggen.