gewicht paardentrailer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:06

beantsje schreef:
Niet te snel, ikke. We hebben het niet over de rijbewijs-regels (CBR) maar de vraag of een auto-aanhangercombinatie de weg op mag van het RDW.
Voor een geel kenteken geldt het daadwerkelijk getrokken gewicht, voor een grijs kenteken het papieren gewicht. Echt waar!

Nee dat klopt niet. Dat is vorig jaar gewijzigd.

Bij ieder voertuig moet nu het laadvermogen erbij gerekend worden wat betreft de rijbewijs regels.

En voor de combinatie (los van rijbewijs regels) telt nu voor iedereen het daadwerkelijke gewicht en dus niet meer het papieren gewicht. Dus ieder voertuig moet gewogen worden, wil jij een evt. overbelading of een overschrijding van toegestane gewicht dat getrokken mag worden kunnen aantonen. Wat betreft hetgeen het voertuigen zou mogen trekken, dat staat vaak al op het kenteken aangegeven, Dus daar is weinig discussie over mogelijk. Eventueel moet je naar een weegbrug gaan met je aanhangwagen en deze met paard erin wegen. Dan weet je het zeker.

En terecht...
[/quote]

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:34

beantsje schreef:
We hebben het niet over de rijbewijs-regels (CBR) maar de vraag of een auto-aanhangercombinatie de weg op mag van het RDW.
Volgens een kennis bij de bereden politie zat het als volgt; voor een geel kenteken geldt het daadwerkelijk getrokken gewicht, voor een grijs kenteken het papieren gewicht. Gezien de bron ben ik er altijd vanuit gegaan dat dat klopte maar idd is bij de RDW daar niets van terug te vinden. Je zult dus wel gelijk hebben....

Doe mij dan even de artikelnummers van de wetsartikelen waar dat staat!!!

**zucht** nog een jaar en dan zijn we af van deze discussie. Dan is het gewoon trailer = E-rijbewijs.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:50

Oh, dan kan ik maar beter zorgen dat ik eerst hard ga oefenen...

Anoniem

Re: gewicht paardentrailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:10

Dit vond ik op internet:

In de praktijk blijkt nogal eens, dat bestuurders van een combinatie van een personenauto met aanhangwagen niet over het juiste rijbewijs beschikt.

Wie bijvoorbeeld met een hele zware aanhangwagen, een paardentrailer of een boottrailer wil gaan rijden, moet het rijbewijs BE hebben. Op deze pagina staan alle bevoegdheden beschreven.

Naast deze bevoegdheden van de rijbewijzen B en BE zijn enkele voorbeelden opgenomen van combinaties van motorvoertuigen en aanhangwagens met verschillende gewichten. Aan de hand van deze voorbeelden is eenvoudig te controleren welk rijbewijs vereist is voor de verschillende combinaties.

Rijbewijs B

Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:

* De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.
en
* de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.

Rijbewijs BE

Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs.

Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kg mag bedragen.

In de rijbewijzen, die tot en met 31 mei 1996 zijn afgegeven, staan nog de begrippen ledig gewicht en ledig gewicht + laadvermogen. Sinds 1 juni 1996 heten deze begrippen ledige massa en toegestane maximum massa.

Enkele voorbeelden

Voorbeeld 1
Ledige massa trekkend voertuig: 700 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg.

Vereist: Rijbewijs B

Reden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg.

Voorbeeld 2
Ledige massa trekkend voertuig: 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg

Vereist: Rijbewijs BE

Reden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is meer dan 750 kg en is tevens meer dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig.

Voorbeeld 3
Ledige massa trekkend voertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg.

Reden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is meer dan 750 kg en die van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Voorbeeld 4
Ledige massa trekkend voertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg.

Reden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan 750 kg.

Voorbeeld 5
Ledige massa trekkend voertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg.

Reden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is meer dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Voorbeeld 6
Ledige massa trekkend voertuig: 1450 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg.

Reden: toegestane maximum massa van de aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig en de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt minder dan 3500 dan kg.

SuzyE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:32

ikke schreef:
**zucht** nog een jaar en dan zijn we af van deze discussie. Dan is het gewoon trailer = E-rijbewijs.

ow? dit staat op cbr.nl

Invoer nieuw rijbewijsbeleid verwacht in 2012
Het Europees parlement bekrachtigt naar verwachting op korte termijn het akkoord over het rijbewijsbeleid, door de Europese verkeersministers bereikt op 27 maart jl. Het nieuwe beleid zal waarschijnlijk in 2012 in alle Europese lidstaten ingevoerd zijn.
De belangrijkste bepalingen van het akkoord zijn:

het rijbewijs A (motor) wordt opgedeeld in drie categorie・: licht (125 cc), middelzwaar (tot 35 kW) en zwaar (onbeperkt vermogen);
als je nog geen motorrijbewijs hebt, moet je minimaal 24 jaar zijn om een rijbewijs A 双nbeperkt・te halen. Tot 24 jaar kun je een motorrijbewijs halen voor de lichte en middelzware categorie;
bij overstap van een lichtere naar een zwaardere categorie motor is een extra training of toets verplicht;
met het rijbewijs B (personenauto) is het toegestaan met een aanhanger te rijden die zwaarder is dan 750 kg. Een extra training of praktijktoets is vereist;
met een rijbewijs BE (auto plus aanhanger) mag de getrokken aanhanger niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Er is nog wel een politiek traject te gaan voordat deze maatregelen van kracht zijn. Wanneer het Europese parlement de tekst van de nieuwe richtlijn (het akkoord) heeft goedgekeurd, zal het tot eind 2006 duren voordat de richtlijn formeel is aangenomen en gepubliceerd. Het zal waarschijnlijk nog tot 2012 duren voordat alle individuele lidstaten het nieuwe rijbewijsbeleid hebben ingevoerd.

Wat er verandert per 1 oktober 2006
De enige aanpassing die in ons land op korte termijn wordt doorgevoerd is een Europees rijbewijsdocument op creditcardformaat. Nederland voert dit nieuwe rijbewijs al op 1 oktober 2006 in; tegelijkertijd wordt ook het bromfietscertificaat vervangen door het rijbewijs AM (bromfiets). In de toekomst zal voor een bromfietsrijbewijs een theorie- en een praktijkexamen moeten worden afgelegd.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:24

2012 zeg.. Kom op. Tegen die tijd zijn we 2 regeringen verder...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:06

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

Zie weer dingen voorbij komen die niet kloppen. Het klopt dat ze snel even op de papieren kijken. MAar ook de meeste agenten weten ondertussen dat het werkelijke gewicht van een kale trailer HOGER is dan die op de papieren. Dus een twee paard trailer met paard trekken met een auto die maar 1200 kg mag trekken kan niet. Tenzij het een pony betreft EN een super lichte trailer.

Ik heb een Sluis Maxx, op de weegbrug maar liefst zonder paard 950 kg. Wat men altijd vergeet dat rubber op de vloer, zijkanten, reserve wiel, neuswiel, zeiltje/klep, stangen en je troep in de zadelkamer NIET op de papieren staan.

Dus, wil je veilig en correct rijden, zet je trailer op de weegbrug en hoop dat je niet te hard schrikt.

Mijn vorige trailer was een Westeria 165, die woog tot mijn schrik 750 kg op de weegbrug ipv de 560 kg die op het papier stond. Let dus goed op!!

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:30

Daar had ik helemaal nooit bij stilgestaan eigenlijk... Wel een beetje vreemd dat je je papieren dan eigenlijk net zo goed niet kan hebben, want het gewicht wat daar op staat heeft dan geen enkele betrekking op het daadwerkelijke gewicht.

Verklaat wel waarom mijn vriendin haar Freelander toch niet echt heel blij was met haar Sluis Maxx en 2 paarden d'r in

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:41

Je bent dan eigenlijk op twee vlakken verkeerd. Ten eerste zit je over het trekgewicht van je auto, en over het maximale massa van je trailer. Meeste 2-prds trailers hebben een maximale massa van 2000 kg. Met 2 KWPN-ers van zeker 600 kg zit er al minimaal 1200 kg aan paard in zo'n trailer. De trailers zijn echt zwaarder dan 800 kg, dus zit je er al snel over heen. Meeste eigenaren beseffen dat niet en dan maar hopen dat ze niet op een weegbrug komen. En dat laatste gebeurt niet alleen als de papieren niet kloppen, in de zomermaanden zijn er regelmatig controles dat IEDEREEN erop moet.
Te zwaar trekken is ook zeer onveilig, naast dat het niet mag.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:47

Als iedereen inderdaad eve op de site van de RDW of het CBR leest of in de FAQ, daar staaty alles goed in vermeld.

Vergeet tevens niet: let nu niet alleen op je kilo's paard en auto en trailer !!
Op de weegbrug wegen ze nl ook je zadel, poetskist en alles wat op dat moment in je auto en trailer zwerft. En dat is best veel als je net naar een grote show op weg bent met je voer, hooi emmers etc etc.

Eigenlijk moet je gewoon je Be halen, een goede auto en trailer kopen en je hebt geen gezeur.
Helaas hebben velen niet zo'n gevulde portemonnee (ik ook niet)

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:45

manic schreef:
Daar had ik helemaal nooit bij stilgestaan eigenlijk... Wel een beetje vreemd dat je je papieren dan eigenlijk net zo goed niet kan hebben, want het gewicht wat daar op staat heeft dan geen enkele betrekking op het daadwerkelijke gewicht.

Verklaat wel waarom mijn vriendin haar Freelander toch niet echt heel blij was met haar Sluis Maxx en 2 paarden d'r in

Een Freelander mag maar 2000kg trekken. Als ze dan niet de V6 uitvoering heeft, dan kom je domweg een bult vermogen te kort!
Het papieren trailergewicht is het gewicht waarmee de trailer in NL typegoedkeuring heeft gekregen. Dit zijn altijd de eenvoudigste uitvoeringen. Meestal wil je echter zaken toevoegen, omdat je dat nuttig vindt. Al deze zaken gaan gewoon van je laadvermogen af.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:33

Ja, wat ik overigens al vrij veel vindt voor een 1.8 motortje. Dit was echter een dieseltje. Dat ding was echt altijd stuk en goed stuk ook, tot in de duizenden euros. Dat doet dan best wel weer zeer.

Helaas is mijn portomonnee ook niet zo goed gevuld. Gelukkig alleen niet zo een zwaar paard & trailer, dus dat scheelt. Maar goed, BE staat nog in de planning... Mischien als ik mijn belastingteruggaaf/vakantiegeld binnenheb

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:25

Kijk, je kan op een korte termijn kijken of op lange termijn. Als je van de straat wordt geplukt heb je niet alleen een forse boete aan je broek hangen, je combinatie mag blijven staan ook. En dan sta je daar met je paard op een parkeerplaats....

De trailer papieren zijn opgestel door de fabrikant van de trailer. Die laat een kale trailer eenmalig wegen en dan mag hij dat gewicht voor elke trailer van dat type gebruiken. Dat is trouwens ook gebruikelijk bij caravans. De massa's van caravans op papier is vaak nog zonder inbouw, laat staan die extra kilo's aardappelen !!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:01

manic schreef:
Ja, wat ik overigens al vrij veel vindt voor een 1.8 motortje. Dit was echter een dieseltje. Dat ding was echt altijd stuk en goed stuk ook, tot in de duizenden euros. Dat doet dan best wel weer zeer.

Dan was het vast geen Td4. Dat is een goede motor, die probleemloos z'n werk doet. Daarnaast is de Freelander best wel onderhoudsgevoelig, zoals wel meer Land Rovers. Het voordeel is dat je het ook eenvoudig zelf kan, maar daar moet je wel zin in hebben.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:13

ikke schreef:
Het voordeel is dat je het ook eenvoudig zelf kan, maar daar moet je wel zin in hebben.

En kunnen

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:59

Eleonoor schreef:
ikke schreef:
Het voordeel is dat je het ook eenvoudig zelf kan, maar daar moet je wel zin in hebben.

En kunnen

Kan-ik-niet = wil-ik-niet.
Alle dokumentatie is vrij te koop, originele garage-handboeken. Bovendien kun je in NL cursussen volgen om het onderhud aan je Land Rover zelf te doen.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:31

ikke schreef:

Kan-ik-niet = wil-ik-niet.
Alle dokumentatie is vrij te koop, originele garage-handboeken. Bovendien kun je in NL cursussen volgen om het onderhud aan je Land Rover zelf te doen.

Ben er zelf van overtuigd dat het mij gaat lukken, heb tenslotte niet voor niets ing voor mijn naam staan en werk al 20 jaar in de techniek. Denk alleen dat gemiddelde bokkende vrouw hier het niet kan

Verder heb ik er geen tijd voor om zelf een auto te onderhouden, dus gaat die van mij braaf naar de garage. Heb trouwens een onderhoudsvriendelijke trekkar, en dat is ook bewust gekozen

tollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:21

Het laden van een 1 paardstrailer is ook een stuk rotter. Het paard wil sneller een 1,5 paardstrailer in dan een 1 paards daar deze een stuk smaller is!