'Sokje' knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke__

Re: 'Sokje' knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:27

Ik zou het knippen. En bij witte benen is de kans op mok groter als paarden/pony's met zwarte benen. geloof ik

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:39

De een zegt inderdaad dat die sokjes helpen voorkomen tegen mok.
Je kan het ook anders zien.Die sokken blijven lang nat, waardoor er mok kan ontstaan.
Tja, wat is dan wijsheid he.
Ik zou het afscheren.Ik vind het persoonlijk niet netjes staan, vooral als je ook concoursen rijdt moet je het netjes knippen of scheren.Het staat verzorgd en netjes.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:49

Sokken/vetlok zorgen ervoor dat het water niet in de koothlte komt. De sok zal langer nat blijven wanneer hij voller is ja...maar niet de kootholte. Enigste keer dat een sok/vetlok de kans op mok vergroot is als je paard zo nat staat dat de blubber in de kootholte komt.

Als je ze afknipt, altijd zorgen voor een "afdakje"zodat het water niet de kootholte inloopt.

Persoonlijk vindt ik een paard natuurlijk in de beharing het mooist. Dus de manen lang, de staart lang en met sok/vetlok. En dan ook bij bv KWPN-ers (maar zeker bij barokke paarden zoals de mijne).
Maar dit is een persoonlijke mening, iedereen moet het doen zoals ze het zelf het mooiste vinden(zolang het geen nadelige invloed op het paard heeft) .

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:51

Als ik op wedstrijd ga, dan knip ik ze niet. Ze zijn bij ons ook nognooit geknipt. maar als je hetmooier vind dat ze geknipt/geshcoren zijn dan moet je dat doen;)

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:31

Ik knip de sokken ook altijd van mijn pony, en die staat bijna de hele dag buiten ondanks dat de bak nat is. s' nachts staat ze op stal.
Ze heeft geen last van mok.

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:39

de sok heeft de functie om het water daar weg te laten glijden als dat niet goed gebeurt kan het idd mok veroorzaken..

ik denk dat je ze gewoon makkelijk kan knippen als je er maar een beetje op let dat als de plek erg nat is geworden je eff moet kijken of het snel droogt of even afdrogen natuurlijk

groetjes Sophie

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:01

Ik scheer de kootholtes uit, niet dat Mush er veel haar heeft (Arab) maar ik vind het netter. Daardoor heeft ze net geen last meer van mok: ik kan ze beter droogwrijven!

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:06

^^ o, hmm.. dat stukje heb ik namelijk uit het boek : ''het groot paardenboek ''

maarja ..

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:15

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... s/mok.html

Hier meer info over mok. Er staat weinig over wel of geen haar in de kootholte of vetlok.... Zo ver ik weet is mok een bacterie die toeslaat bij een gevoelig paard of in de vorm van overdragelijk virus.

Een schone stal is belangrijker als de haren.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:19

leannetje schreef:
ik zou ze knippen of nog liever scheren.. kan geen kwaad lijkt me, als je maar goed oplet

Mijn pony had het eerst ook... maar net als hierboven staat zou
ik doen. Heb ik ook gedaan.. maar ik had het eerst korter geknipt
en daarna meteen met de tondeuse (Hoe je dat ook schrijf ) afgeschoren.

kan geen kwaad hoor. Kun je ook veel beter in de gaten houden
of je pony mok heeft of niet.

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:20

Hoo dan had ik het dus best fout..
sorry daarvoor !

ik heb het ook maar uit een boek

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:23

hahaha

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:36

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:44

bij mij opstal is er een regel dat je gewoon geen sokken mag knippen scheren of wat dan ook! ja ik weet t t is betuttelnd maar ze geven er wel een reden voor. omdat een paard er normaal haar heeft staan en je knipt of scheert t af kan de koot holte gaan verbrande in de zon. dit omdat deze helemaal geen zon gewend is. ik weet niet in hoeverre het klopt hoor maar laat ik ook eens interesant doen (even serieus denk wel dat er een kern van waarheid inzit)

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:50

Ik heb gehoord dat mok onstaat door zon en natte wei. Als je de sok eraf haalt, kan de zon gemakkelijk in de kootholtes komen. Zeker 'sochtends, met de dauw en de zon erop is dit een goeie omstandigeheid om mok te kweken. Dat zal ook de reden zijn waarom een witte voet meer gevoelig is voor mok dan een zwarte voet.
Verder speelt natuurlijk ook mee of het paard zelf er gevoelig voor is.

Mooier vind ik zonder, zeker als je de manen en staart ook toiletteert. Als je de manen en staart natuurlijk hebt, laat ze er dan aan zitten.

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:53

ChristaMoor schreef:
Ik heb gehoord dat mok onstaat door zon en natte wei. Als je de sok eraf haalt, kan de zon gemakkelijk in de kootholtes komen. Zeker 'sochtends, met de dauw en de zon erop is dit een goeie omstandigeheid om mok te kweken. Dat zal ook de reden zijn waarom een witte voet meer gevoelig is voor mok dan een zwarte voet.
Verder speelt natuurlijk ook mee of het paard zelf er gevoelig voor is.

Mooier vind ik zonder, zeker als je de manen en staart ook toiletteert. Als je de manen en staart natuurlijk hebt, laat ze er dan aan zitten.

had ik toch nog een beetje gelijk

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:21

Ik zou ze afscheren, vind ik persoonlijk wat netter staan. En als je inderdaad goed oplet en als het erg nat is even de kootholtes droogmaken, is er niets aan de hand lijkt mij.

poema

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:24

In de winter laat ik het met rust en in de zomer scheer ik ze. (Als ik weer volop wedstrijden ga rijden) Volgens mij hebben ze allebei voordelen en nadelen.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:10

Bij Xantos worden die sokjes altijd geschoren. En als de sokjes weer langer worden knip ik ze een beetje bij.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:13

Afgeknipt/geschoren staat niet alleen veel netter, het is ook beter tegen de mok, want in zo'n sok blijft allemaal viezigheid plakken en blijft langer nat.

lottehaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:13

ik zou ze laten zitten, ze zitten er immers niet voor niets! toch?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:12

Gewoon knippen of scheren. Dat staat netter en op een natte wei heeft je paard ook minder kans op mok.

sweetymii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:33

zelf vind ik het wel mooi staan bij mijn paardje
een zwarte hackney x kwpn (ruin met maCho effect ) met rondom sokjes... en persoonlijk vind ik het wel stoer staan

wel heb ik het aan de onderkant weg geknipt..want als het langer nat blijft heb je meer kans op mok..

de bovenkant heb ik laten zitten.. zodat het over het ''weggeknipte'' heen valt.. en valt het niet meer op dat ik mn schaar op zn sokjes heb losgelaten

maar of sokjes mooi staan hangt volgens mij wel een beetje van het soort paardje af.. bijv. bij een welschje of arabiertje vind ik het mooier om het weg te halen.. maar bij een fries zou ik het lkr laten zitten..
heeft wel iets speciaals

Pardon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:12

Om even op het mok gedeelte van dit verhaal te reageren: Als je voordat je paardje het land op gaat even een likje vaseline over de kootholte te halen, zorgt het ervoor dat er geen mok kan ontstaan (vet stoot water af).