rijden jullie met of zonder cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:03

Ik rijd zelf altijd met cap, toen ik een vz-pony had hadden we zoveel vertrouwen in elkaar dat ik op haar wel meestal zonder reed maar op mn eigen rijd ik altijd met cap! Ik moet er niet aan denken dat ik van het paard val en er iets met me gebeurd waardoor ik niet meer zou kunnen paardrijden oid
maarja het is voor eigen verantwoording

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:06

Meestal zonder cap, maar bedenk me toch wel dat dat eigenlijk niet zo slim is
Goh, wat ben ik blij dat ik me cap NIET droeg afgelopen zondag, baklichten gingen opeens aan, paard aan de haal en sloeg met me pan tegen en staander aan. 10 minuten van de wereld, dokter erbij, die zei dat als ik me cap WEL ophad, dat ik nu hier echt niet zomaar kon zitten typen

Tatjanaa

Re: rijden jullie met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:07

met, eignelijk altijd...
ben er een keertje goed ahrd vanaf gevallene, zonder cap...
2 week thuis gezeten met hersenschudding.. dus niet wee voor mij

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:07

ik rij ALTIJD met cap, ik heb er nog nooit overnagedacht om zonder cap te rijden.. is gewoon standaart, ik op paard, cap op.

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:08

Ik rijd zelf ook altijd met cap. Vooral met mijn huidige verzorgpaard gaat het niet altijd van een leien dakje.

Met mijn oude verzorgpony had ik echt een hele sterke band en ook op haar reed ik eigenlijk altijd met cap (op een paar keer na dan).

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:11

Heey,

ik rijd dus echt NOOIT met een cap, behalve op wedstrijd. heus niet om stoer te doen ofzo.. maarja, ik denk dat ik nog maar es een paar keer goed hard moet vallen, dan leer ik t misschien wel af

Stinkmodder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:14

Altijd, omdat het moet. Anders had ik, zeker Hofnar, zonder cap gereden.

marliisJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:15

Tijdens me les op deponyclub MET
Op me verzorg pony nicol ook MET
En op me verzorgpony Cheyenne zonder

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:15

Ik rijd nu zeker wel met cap, en liefst met bodyprotector ook, omdat ik twee jonge paarden rijd (en een 8jarige wilde fjordenhengst--- eh merrie die denkt dat ze hengst is :S ) Maar ik moet wel bekennen dat ik een hele tijd met zo'n oud ding heb rondgelopen, die ook nog vaak op de grond was gevallen. Totdat ik me vorig jaar ineens besefte dat 60 euro toch heel wat minder is dan alleen al die 250 euro eigen risico die je bij je zorgverzekering kwijt bent mocht er wat groots en gevaarlijks gebeuren...

Ik was trouwens gisteren mijn cap vergeten op te doen, gebeurt anders nooit, maar ja. Maar ik zat al te paard, en het vervelende is dat hij zo groot is dat ik heeeeel veel moeite moet doen om erop te klimmen. Toen heb ik drie mensen op jacht gestuurd naar mijn cap, kijk dat is nog eens service

Sorry voor het lange verhaal

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:17

ik ben voorstander van het MET cap rijden, maar zelf rijdt ik zonder waarom? omdat ik een hoofd heb waar geen cap normaal op past, of hij zit te strak rondom mn kop of hij schuift naar voor of achter, ondanks de nieuwe technieken die er allemaal op een cap zitten, mij past gewoonweg geen cap. En met een cap rijden die niet goed op je hoofd zit is LEVENSGEVAARLIJK.

Ik heb echter wel een cap aangeschaft, en als ik naar buiten ga rijdt ik meestal wel met cap, maar een cap die of knelt of te los zit als je dat mechanisme inschakelt zit niet lekker.
Maar in de wei (heb geen bak) dan rijdt ik zonder cap, ben me wel bewust van de gevaren hoor maar ik ben ook heel erg bewust van de gevaren van het dragen van een cap en met name een cap die niet goed zit.

greetz

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:17

Eigenlijk altijd met, zeker met springen! Ik wil niet als ik over 1,80 m heen vlieg en eraf val dan bijna vanaf 2 meter hoogte op de grond flikkeren met cap.

Vroeger ( 10 jaar geleden ) reed ik soms wel zonder, maar naarmate ik steeds meer paarden ben gaan inrijden ben ik gaan inzien dat het toch veiliger is met cap, zowel dressuur als springen.

Dus met

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:22

ik rijd bijna altijd met cap! bij mijn paard heb ik em eigenlijk altijd op! behalve de eerste keer dat ik er op zat was ik em vergeten maar dat was een impuls-moment -> dat beest is zo braaf bij het hangen zal ik er gewoon op gaan zitten
bij mijn pony heb ik em overigens nooit op! zit er iedere dag op van stal naar wei en van de wei naar stal! maar dat is niet echt rijden!

bij vreemde paarden zet ik altijd wel een cap op! je weet nooit wat er gebeuren kan!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:25

altijd met ook al val ik bijna nooit van mn paard en ben ik ook nooit op mijn hoofd gevallen. tenminste, niet met haar. aantal jaar geleden wel van een ander paard. had niks maar wel een mooie grote kras. ben blij dat ik n cap op had.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:30

ik rijd ook altijd met..
Mn pony kan echt rotbokken geven, dus het is wel verstandig.

kels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:31

Eigenlijk reed ik altijd MET cap. Maar sinds twee jaar heb ik een verzorgpony, en daar heb ik een super band mee opgebouwt dus op haar heb ik hem niet meer op(in het begin had ik hem altijd wel op, toen probeerde ze me nog uit met het spelletje "kus de boom" ) Op de rest van de paarden eigenlijk wel, en ben daar nog altijd blij om als ik weer is van een paard afval

angy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:33

Ik rij ALTIJD met cap, zonder cap voel ik mij "kaal". Ik moet er niet aan denken dat ik op mijn koppie zou vallen met alle gevolgen vandien.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:34

Absoluut MET het heeft zeker eens mijn leven gered, waarmee ik MET cap nog een zware hersenschudding had, laats staan wat er gebeurt was als ik zonder van gevallen.

Een manege pony had me tegen de muur bak gegooit en ik kwam er met mijn hoofd keihard tegen aan.

Ik zal nooit meer zonder cap gaan rijden (daarvoor reed ik nog wel eens zonder) Nu dus echt nooit meerAbsoluut MET het heeft zeker eens mijn leven gered, waarmee ik MET cap nog een zware hersenschudding had, laats staan wat er gebeurt was als ik zonder van gevallen.

Een manege pony had me tegen de muur bak gegooit en ik kwam er met mijn hoofd keihard tegen aan.

Ik zal nooit meer zonder cap gaan rijden (daarvoor reed ik nog wel eens zonder) Nu dus echt nooit meerAbsoluut MET het heeft zeker eens mijn leven gered, waarmee ik MET cap nog een zware hersenschudding had, laats staan wat er gebeurt was als ik zonder van gevallen.

Ik zal nooit meer zonder cap gaan rijden (daarvoor reed ik nog wel eens zonder) Nu dus echt nooit meer

edit: even vergeten te vermelden dat ik nu nog fisio volg omdat mijn rug scheef staat door dat "ongelukje" waardoor ik altijd hoofdpijn heb en last van mijn rug, bekken en voeten heb

En ik had een cap op he, bedenk nou maar eens wat er was gebeurd als ik dat niet had... nek gebroken? (owja nek was bovendien nog gekneust ook door die val heb met z'n irritant ding moeten rond lopen)
Laatst bijgewerkt door Equidea op 04-04-06 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:35

ik rijd op de manege altijd met cap.
en op mijn vz pony zonder cap.
ik hoef niet op te passen voor bomen of takken.
rijd nooit in het bos of buiten.

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:36

@marliisJJ

waarom op de ene wel en de andere niet?

@mememe
een cap is niet alleen voor bomen en takken

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:55

ik rij altijd zonder.
of ik nu op een jong paard of oud paard zit,van mezelf of een ander.
de enigste uitzondering was voor mij in de wedstrijd ring.
maar dan ging hij ook op net voor de proef en daarna gelijk weer af.
ik heb zelf meerdere grote ongelukken gehad dus het is niet dat ik niet weet wat er kan gebeuren.
waarom dan zonder?
omdat het ontzetten irritant zit en zweet!
je bent meer bezig je aan die cap te ergeren dan dat je oog voor je paard hebt,vrezelijk

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:58

ik rij altijd met cap, behalve als we soms zo fototjes trekken

maar het is gwn veiliger, want ik val veel opzij men hoofd en voel er dan niks van

jah je moest maar eens hard vallen , kan je mss nooit meer paardrijde :s

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:01

Eigenlijk doordat ik western rijd, en je daar niet zoveel caps ziet ben ik gewend om zonder cap te rijden.
Een foute gewenning van mezelf

Nu ik er ook dressuurles bij krijg moet ik wel mijn cap op. Maar dan erger ik mij stierlijk aan dat ding.
Hij zit in de weg, krijg er zweethaar van en een mega rood hoofd en het zit echt niet lekker. Ik voel me er ook niet lekker bij, krijg het er ook benauwend van..
Dus ik rijd als ik geen les heb zonder, wel heb ik altijd een petje op, maar ja dat is geen bescherming.. dat vind ik dan veel lekkerder zitten..

Buiten zet ik hem ook nogal eens op.. Ben ook al een paar keer goed gevallen zowel met als zonder. Maar ik ben eens met cap gevallen en toen had ik mijn neus gebroken, hij klapte naar voor op mijn neus. Als ik geen cap op had gehad zou dat niet gebeurd zijn.. Dus een cap heeft zijn voor en nadelen..

Ze zouden eens caps moeten maken in pet model, dan zou ik er makkelijker naar pakken als die mega koekentrommels op mijn hoofd..

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:09

dat is iets wat ik wel heel slecht vind (sorry) maar voor een foto je cap niet opzetten...oke stilstand foto is wel mooier...maar als je bv een x gaat rijden en foto's maakt heb je dan geen veiligheid nodig?
natuurlijk is zonder mooier en het is een rotding dat niet lekker zit maar toch..

(overigens vind ik dit met meer dingen...bv met 3e op een paardje gaan zitten voor een foto en dat soort dingen)

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:18

Altijd met

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:22

Als ik thuis reed of een buitenrit ging maken had ik ook af en toe geen cap op. Bij de manege met lessen wel altijd. Had dan gewoon geen zin om cap op te doen.

Na een ongeluk waarbij ik een zware hersenschudding heb opgelopen draag ik voortaan wel ALTIJD een cap. Wat was ik blij dat ik toen een cap op had toen dat ongeluk gebeurde. Er was niets meer van mijn cap over, dus hoe zou mijn hoofd er anders uitgezien hebben?

De meeste mensen moeten het pas zelf meegemaakt hebben voordat ze echt de gevolgen inzien van wat er had kunnen gebeuren. Misschien wel iets waar je de rest van je leven last van houdt. Dat is het toch niet waard, dan kun je beter een uur of paar uur per dag zo'n zweetding op je hoofd hebben dan in een rolstoel belanden bij wijze van spreke!!