jury bevooroordeeld over tuigpaarden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supertammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:28

amondi schreef:
Of een KWPN'er op een drafbaan. Ooit gezien?

Off-topic:
Er heeft een keer een heel stuk over in de bit gestaan: bekende fokkers van draf en renpaarden die kwpnbloed gebruiken.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:53

Jah, en Friezen zijn van oorsprong harddravers die op de baan liepen en waar op gewed werd!! In Wolvega wordt zelfs nog met Friese paarden gekoerst... Op dorpsfeesten soms ook, maar dan onder de man op een weg waar zand op gegooit is.

Ik vind dat je elk ras kunt starten, maar inderdaad; je paard moet wel aan de norm voldoen om een WP te halen. Dat moet mijn KWPN er ook (en dat is vaak al moeilijk genoeg )...

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:56

Iemand bij mij op stal rijd 2x M2 met 2 KWPN tuigpaarden, zie profiel Whispertje voor foto's. Bevooroordeeld? Je hoort wel eens dat de een niet van tuigers houd, dat kan, maar rijd je je proef goed, haal je je punten

Bellafigura

Re: jury bevooroordeeld over tuigpaarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:34

Ja, als we dan toch bezig zijn:

er is een amazone die met een Belg, die ooit begonnen is als landbouwpaard, inmiddels M2 in de dressuur loopt, het beest heeft een prima galop. Ze loopt nu toch tegen bepaalde fysieke beperkingen aan, en nu wil ze er dameszadel mee gaan rijden.

Met een beetje goede wil, pitbullbloed en doorzettingsvermogen, gerichte training kun je een hoop bereiken! In ieder geval heb je een hoop lol en moet je niet zoveel ervan aantrekken wat anderen er van vinden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:27

Bellafigura schreef:
In ieder geval heb je een hoop lol en moet je niet zoveel ervan aantrekken wat anderen er van vinden.

Helemaal waar! Maar dan ook niet zeuren dan je benadeeld wordt obv het ras van je paard als je een slechte beoordeling hebt! Want feitelijk wordt je beoordeeld op de fysieke beperkingen van je paard waardoor je bepaalde oefeningen misschien niet goed uit kunt voeren. En van deze beperkingen was je al bewust voordat je met wedstrijden begon.

Overigens denk ik dat TS makkelijk aan een onderlinge wedstrijd mee kan doen hoor! Bovendien heeft een tuiger nog relatief weinig beperkingen mbt dressuur, zeker als je een tuiger vergelijkt met een draver of een koudbloed. Als je een tuiger hebt met een goede stap en galop, en je weet hem goed over de rug te rijden, dan kan je er een prima dressuurpaard aan hebben!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:38

Even apart van het ras, een pissende, staartenzwaaiende merrie heeft bovenal een serieus hormonaal probleem wat wel degelijk voor afschuwelijk pijnen kan zorgen, zeker onder (wedstrijd)stress (zegt een vrouw waarvan de baarmoeder is verwijderd omdat ik het niet meer hield). Hoe kun je daar goede resultaten in de ring van verwachten? Ik zou eerst dát probleem aanpakken en zorgen dat ontspanning MOGELIJK is en dan pas met wedstrijden bezig zijn.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:08

Daar zit wel wat in Lusitana...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:04

Wat dat rassengemekker betreft:
Dressuur is gewoon de africhting van het paard.
En ja, er zijn er die in dressuurwedstrijden meer uitblinken dan anderen, net als met alle ander disciplines waarin je ook met alle andere paarden kunt starten. Er staat nergens in de regels dat je met een bepaald type of ras moet starten, behalve in de rensport (Volbloeds)en koudbloed evenementen.
Hoe hoog je komt ligt aan hoe goed het paard (en niet te vergeten de ruiter) is in die discipline, en niet aan het ras.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:29

Al heb je het met het ene ras wel gemakkelijker dan het andere natuurlijk, omdat paarden die voor de dressuur gefokt zijn al van nature over bepaalde eigenschappen beschikken die een ander ras misschien niet of in mindere mate heeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:33

Lusitana schreef:
Er staat nergens in de regels dat je met een bepaald type of ras moet starten

Dat was al gezegd, zie mijn eerdere posts

Lusitana schreef:
En ja, er zijn er die in dressuurwedstrijden meer uitblinken dan anderen, net als met alle ander disciplines waarin je ook met alle andere paarden kunt starten.

Alleen hoor je niemand over het feit dat je bijvoorbeeld geen fries ziet in het Z springen.

Bij dressuur worden slechte prestaties met minder geschikte rassen al gauw afgewentelt op discriminatie mbt alternatieve rassen. Men kijk niet realistisch naar eventuele beperkingen die een alternatief ras met zich meebrengt. Overigens geldt dit ook voor mensen met een warmbloed (niet alle warmbloeden beschikken per definitie over dressuurkwaliteiten)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:04

Yvonnelind schreef:
Al heb je het met het ene ras wel gemakkelijker dan het andere natuurlijk, omdat paarden die voor de dressuur gefokt zijn al van nature over bepaalde eigenschappen beschikken die een ander ras misschien niet of in mindere mate heeft.

Voor dressuur WEDSTRIJDEN kun je inderdaad voordeel hebben bij bepaalde eigenschappen, die vaak onder elk warmbloedras /type wel te vinden zijn, trouwens.
Wat is dan HET dressuurpaard? Een KWPN gefokt dressuurpaard? Je zult zien dat er genoeg andere rassen in de top voorkomen waarvan exemplaren ook in de top van de springsport voorkomen. Neem de Trakehner. Goed dressuurpaard, maar ook een goed springpaard, sgw paard, tuigpaard, endurance paard... Zelfde gaat op voor een hele lijst rassen. Er zullen altijd exemplaren zijn die meer of minder uitblinken in iets, maar nogmaals, je kunt niet zeggen dat alle paarden van dit of dat ras goede dit of dat paarden zijn. "Dressuurpaard" als zodanig is geen ras.

Maar we dwalen wat af. Een tuiger kan best genoeg eigenschappen hebben om het goed te doen in dressuur in wedstrijdverband, maar dan moet er wel aan de basis/regels voldaan worden en dat is met deze merrie niet het geval.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:13

jasmijn78 schreef:
Bij dressuur worden slechte prestaties met minder geschikte rassen al gauw afgewentelt op discriminatie mbt alternatieve rassen. Men kijk niet realistisch naar eventuele beperkingen die een alternatief ras met zich meebrengt. Overigens geldt dit ook voor mensen met een warmbloed (niet alle warmbloeden beschikken per definitie over dressuurkwaliteiten)

De beperkingen zitten gewoonlijk in de ruiter. Gebrek aan geduld is een van de gebreken.
Er is tegenwoordig ook een tendens dat men in de dressuurring iets wil zien wat los staat van dressuur. En daar komen de mensen dan in de problemen die op een paard rijden dat niet "showt".

Wat is nu weer een alternatief ras? Nogmaals "dressuurpaard" is ook geen ras, hoor!

Op zich vind ik het een reuze interessante discussie, maar er is eigenlijk iets anders aan de hand met deze specifieke tuiger waardoor er lage punten gereden worden.

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:47

Lusitana schreef:
De beperkingen zitten gewoonlijk in de ruiter. Gebrek aan geduld is een van de gebreken.
Op zich vind ik het een reuze interessante discussie, maar er is eigenlijk iets anders aan de hand met deze specifieke tuiger waardoor er lage punten gereden worden.

Wijze woorden! Wil alleen nog toevoegen dat je bij een ras twee aspecten hebt: is het een oud ras (zoals Fjord, Akhal Teke en Arabier) dat zichzelf heeft ontwikkeld in een bepaalde richting of is het een modern ras met een bepaald fokdoel? Als een paard voor een bepaald doel gefokt is, wil dat nog niet zeggen dat het daar ook daadwerkelijk in uitblinkt. De meeste moderne rassen zijn sowieso redelijk allround, maar of een paard in een bepaalde discipline uitblinkt hangt van een zeer complex geheel van factoren af. De ruiter is daar maar een van, zij het een heel belangrijke.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:57

jeetje wat een negatief gedoe over tuigpaarden! Ik lees even vluchtig een paar reacties en allemaal gezeur over ze. Ik weet zeker dat wanneer je goed oefent je een tuiger hoog kan laten lopen in de dressuur. Een tuigpaard tilt meestal zn benen lekker actief op, dus heb je nog plus punten daaraan ook
En trouwens een vriendin van me heeft de half zus van mijn paard, ook een tuiger, en haar paard loopt heel erg netjes, en kan zeker een nette dresuurproef neer zetten. Al die vooroordelen over tuigpaarden en andere zwaardere rassen zouden eens moet ophouden.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:02

Als je ee KWPN er fokt staat er tegenwoordig op het papier of het een gelders type is, een Tuigpaard, een springpaard of een dressuurpaard. Een KWPN is geen zuiver ras, maar het zijn kruisingen met andere rassen met als doel: een goed sportpaard fokken. Ik vind dat een dressuurpaard dus wel degelijk een paard kan zijn dat speciaal gefokt voor de dressuursport. Ik vindt echter sommige haflingers ook goeie dressuurpaarden en friezen, de Iberische rassen dus inderdaad; elk ras kan een dressuurpaard voortbrengen, maar feit is dat het ene ras meer geschikt is dan het andere. Ik zie regelmatig hele goeie tuigers in de basissport lopen, net als friezen, haflingers en fjorden. Het scheelt inderdaad wie er op zit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:11

amondi schreef:
Nee, maar waarom zie ik nooit een haflinger in een tuigersrubriek?

Nou eeuhh, dit kan ik je wel uitleggen.....als je de regelementen doorleest van de 3 disciplines in de aangespannen sport lees je friezen, tuigpaarden en hackney's. De dieren worden, als ze geen papieren hebben, voorafgaande aan de eerste wedstrijd, beoordeeld of ze aan het ras voldoen. Bij de hackney's is het zelfs zo dat sinds kort 3 generaties hackney aangetoond moet kunnen worden, danwel op papier, danwel met DNA. Dat zal je niet lukken met een haflinger.

Verder, ik ken diverse tuigpaarden die goed scoren in de dressuur, en ik geloof niet dat de jury bevooroordeeld is.
Maar je geeft zelf al aan, je merrie is een pismerrie en zwiert met de staart. In dit geval is het niet een pismerrie vanwege hormoonproblemen, maar puur vanwege verzet. Zie je vaak bij tuigpaarden en hackney's. Verzet is nou niet echt het gewenste beeld bij dressuur.....tel op een paar punten aftrek per onderdeel, en ja, je scoort laag.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:03

Lusitana schreef:

Dat er vaak een gebrek aan geduld is, daar ben ik het mee eens. Ook hebben veel ruiters vaak geen realistisch beeld van hun kunnen (en van hun paard). Maar ik ben zeker van mening dat er rassen en paarden zijn die minder geschikt zijn voor dressuur. Een B proefje moet ieder paard kunnen lopen, maar bijna niemand gaat met het doel naar wedstrijden de rest van zijn leven B te blijven rijden.

Bijvoorbeeld: zie je een belg al een Z-proef lopen? Bepaalde eigenschappen kunnen het voor een paard niet makkelijk maken goed dressuur te lopen, maar dit geldt ook voor een (mislukte) warmbloed. Paarden die bijvoorbeeld heel erg in het vierkantsmodel staan hebben meer moeite met buiging, paarden die heel lang in de rug zijn hebben bijvoorbeeld meer moeite met verzameling. Paarden die heel zwaar gebouwd zijn (koudbloeden) hebben moeite met buiging, verzameling en beschikken vaak niet over voldoende uithoudingsvermogen. Sommige dravers kunnen gewoon echt niet goed gedragen en met tact galloperen, dan kun je trainen tot je een ons weegt. En ik vind dan dat je jezelf moet afvragen of je paard daar wel plezier in heeft...

Zoals ik al eerder zei: uiteraard zijn er voorbeelden van 'alternatieve' rassen (rassen die voor een specifiek ander doel zijn gefokt, dan dressuur). Maar vaak beschikken paarden uit die voorbeelden over eigenschappen die juist niet typerend voor hun ras zijn.

Bellafigura schreef:
Als een paard voor een bepaald doel gefokt is, wil dat nog niet zeggen dat het daar ook daadwerkelijk in uitblinkt.

Nee, dat hoeft niet. Maar van sommige rassen die met een bepaald doel zijn gefokt kun je wel stellen dat zij niet geschikt zijn voor andere doeleinden. Een kwpn-er zal nooit uitblinken op duindigt. Dravers kunnen vaak nog wel een aardig sprongetje maken, maar uitgekoerste dravers die vervolgens de Z -dressuur halen, dat is een zeldzaamheid. Een fries kan een prima dressuurpaard zijn, maar je zal nooit een fries zien in het Z-springen.

Ergens snap ik het ook niet dat een hoop mensen van mening zijn dat ieder ras/paard maar dressuur moet kunnen lopen. Als je graag dressuur wil rijden, dan koop je toch een paard dat geschikt is voor dressuur? (nee, dit hoeft geen dure gribaldi-kwpnner te zijn) Dat is voor jezelf leuker en voor je paard ook. Als ik graag wil springen, koop ik toch ook geen Fries?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:10

Neonlight schreef:
amondi schreef:
Nee, maar waarom zie ik nooit een haflinger in een tuigersrubriek?

Nou eeuhh, dit kan ik je wel uitleggen.....als je de regelementen doorleest van de 3 disciplines in de aangespannen sport lees je friezen, tuigpaarden en hackney's. De dieren worden, als ze geen papieren hebben, voorafgaande aan de eerste wedstrijd, beoordeeld of ze aan het ras voldoen. Bij de hackney's is het zelfs zo dat sinds kort 3 generaties hackney aangetoond moet kunnen worden, danwel op papier, danwel met DNA. Dat zal je niet lukken met een haflinger.

.

Nog beter dus: er zijn al diverse diciplines waarin ze andersrassigen uitsluiten! Dat zal niet echt de bedoeling zijn van de dressuuropzet, maar zeker weten dat we wel die richting uitgaan. En dan zal iedereen wel gaan stuiteren met een anders dan dressuurpaard, maar bedenk dan wel dat je er bij andere diciplines niet eens in komt!
Daarbij is natuurlijk direct de vraag: is een "tuigpaard"net zo speciaal omschreven als een Hacney? Tuigpaard is net als dressuurpaard geen ras, m.i. en dus kan de haflinger nog steeds als tuigpaard worden ingeschreven....

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:11

jasmijn78 schreef:
Ergens snap ik het ook niet dat een hoop mensen van mening zijn dat ieder ras/paard maar dressuur moet kunnen lopen. Als je graag dressuur wil rijden, dan koop je toch een paard dat geschikt is voor dressuur? (nee, dit hoeft geen dure gribaldi-kwpnner te zijn) Dat is voor jezelf leuker en voor je paard ook. Als ik graag wil springen, koop ik toch ook geen Fries?

Ik reed al jaren alleen recreatie en toen ik mijn fries ging kopen, had ik totaal geen ambities om wedstrijden te gaan rijden. Maar mensen kunnen veranderen en mijn paardje ontwikkelde zich steeds beter, zodat een wedstrijd een leuke uitdaging werd. We hebben er samen plezier in dus vind ik dit nogal erg kort door de bocht.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:21

Hoezo? Ga je springen dan?

Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:29

amondi schreef:
Hoezo? Ga je springen dan?

Nee hoor gewoon dressuur

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:48

Serada schreef:
Ik reed al jaren alleen recreatie en toen ik mijn fries ging kopen, had ik totaal geen ambities om wedstrijden te gaan rijden. Maar mensen kunnen veranderen en mijn paardje ontwikkelde zich steeds beter, zodat een wedstrijd een leuke uitdaging werd. We hebben er samen plezier in dus vind ik dit nogal erg kort door de bocht.

Maar een fries is ook nog best redelijk geschikt voor dressuur (lezen!!!).
jasmijn78 schreef:
Een fries kan een prima dressuurpaard zijn, maar je zal nooit een fries zien in het Z-springen.

Als jij recreatie reed met een Belg, had jij dan ook overwogen aan dressuurwedstrijden mee te doen? Of als jij een draver had die echt niet kon galloperen?

Als jij van springen hield, had je dan overwogen om met jou Fries te gaan spingen? Terwijl hij dat niet kan? (althans geen parcours). En bij het springen zijn net als bij dressuur alle rassen toegestaan. Praktisch ieder paard kan een kruisje springen, maar een B-parcours is ook een heel ander verhaal....

Snap je mijn punt?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:22

Voordat ik mijn (tuiger)ruin kocht was ik springruiter. Ik sprong M met het paard dat ik ervoor had. Imago kocht met het doel natuurlijk wat dressuur te kachelen maar voornamelijk een paard die over het hout heen kon.
Uiteindelijk ben ik 13 jaar verder, ZZ-licht dressuur en B-springen....

Het kan dus best zo zijn dat je een paard koopt met een bepaald doel voor ogen maar dat je dit doel in de loop der tijd bijstelt omdat je samen voor een andere discipline meer geschikt blijkt te zijn.

Haha en mijn ruin is nog wel een tuiger zónder papieren

Ligt eraan wat voor combinatie je bent maar ik denk dat er veel mogelijk is!

Deze hele (overigens leuke) discussie kwam trouwens niet eens voort uit het feit dat TS een tuigpaard beschrijft maar meer omdat de eerste reactie hierop was:
Citaat:
Waarom wordt jouw tuiger niet uigebracht met de wagen? Daar is ze toch voor gefokt?

En dat vind ik gewoon echt een wrede opmerkingen. Alsof iemand dus bij voorbaat niet mag proberen hoe het de combinatie vergaat in de discipline dressuur!

Dat het uiteindelijk niet blijkt te werken is een héél ander verhaal en waaróm het niet blijkt te gaan is dan ook weer een héél ander verhaal! Ik heb diverse KWPN dressuur-gefokte paarden meegemaakt die totaal ongeschikt bleken te zijn voor de dressuur! Dus het feit dat dit om een tuigpaard gaat maakt in dit verhaal totaal niet uit!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:28

Dressuur is de basis. Dressuur is africhting. Elk paard kan een pootje opzij gooien. Er wordt niks gevraagd wat ze van nature niet doen. Het is alleen maar moeilijk voor de ruiter om het van het paard gedaan te krijgen soms en het kost bij sommige paarden wat meer tijd en daar willen velen niet aan tegenwoordig, vandaar dat er "kant-en-klare, ervoor gefokte" paarden gekozen worden. Maar dat houdt niet meteen in dat de rest niet deugt voor dressuur!

En wie zegt dat het paard van TS gekozen is om naar de GP te rijden? Zou je alleen maar mogen starten als je ambitie hebt om naar de top te rijden? Dressuurproeven zijn om te toetsen hoever je bent in de africhting. Of je op de goede weg bent. Ik zie niet waarom je niet elk paard zou mogen toetsen. Wel, nogmaals, moet er aan voorwaarden voldaan worden, als ontspanning en goede aanleuning, evenwicht en stuwing uit de achterhand. En dat zijn geen onmogelijke dingen voor paarden van welk ras/tye dan ook.
En met alleen maar zessen kom je langzaam maar zeker ook verder... Je hoeft geen achten te rijden!

Er is trouwens nog een factor die meespeelt in wedstrijdrijden, de zenuwen van ruiter en/of paard. Die kunnen voor veel meer drama zorgen dan werkelijke aanleg of niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:31

Randy01 schreef:
Dat het uiteindelijk niet blijkt te werken is een héél ander verhaal en waaróm het niet blijkt te gaan is dan ook weer een héél ander verhaal! Ik heb diverse KWPN dressuur-gefokte paarden meegemaakt die totaal ongeschikt bleken te zijn voor de dressuur! Dus het feit dat dit om een tuigpaard gaat maakt in dit verhaal totaal niet uit!

Precies. Altijd het bredere plaatje belijken en je niet verliezen in details.