(Jury)Aanspringen in rechtergalop.....M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:52

Hoe doe jij dat bij een vliegende wissel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:01

Lusitana schreef:
Puur op teugelhulp en zit laten aanspringen?Persoonlijk drijf ik eigenlijk niet of nauwelijks, en dat gaat op elk paard goed. Wel trek ik dus goed duidelijk mijn kruis aan en geef ik een duidelijke teugelhulp (stelling en halve ophouding).

[paard] is nog niet voldoende bevestigd om op alleen zit aan te springen.
Als ik [paard] stel voordat ik aanspring red ze het nog om verkeerd aan te springen.....
Tja....ze is gewoon erg slim

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:03

missmuts schreef:

Ik

Hier ben ik nog niet aan toe......voorlopig.....eerst nog wat andere dingen bevestigd hebben!

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:59

Haha, je weet wat Tup deed afgelopen zaterdag.... Het was zo'n tijd goed gegaan, maar nu had ze weer bedacht dat de linkergalop veel makkelijker is. Ik had dus beide keren een 4, vond ik veel. De tweede proef ging het mis omdat ik in de stress zat dat ze het weer niet ging doen, en de eerste proef sprong ze gewoon naar links en ging ze door mijn been heen.

Anoniem

Re: (Jury)Aanspringen in rechtergalop.....M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:20

Dat ze jou een 4 hebben gegeven voor het verkeerd aanspringen vond ik inerdaad ook erg aardig....
Ga er niet van uit dat ik die dan ook krijg, ga eerder van een 2 of 3 uit...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:37

missmuts schreef:

Hetzelfde, teugelhulp, het andere been naar achteren, en kruis aantrekken.
Ze zullen misschien minder "sprong" hebben, maar dat kan ik zelf niet zien, maar ik heb er nooit commentaar opgehad.

edit :Maar ook nooit voor een jury hoeven doen. Dus alleen in de les.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-04-06 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:45

Anoniem schreef:

Kara is nog niet voldoende bevestigd om op alleen zit aan te springen.
Als ik Kara stel voordat ik aanspring red ze het nog om verkeerd aan te springen.....
Tja....ze is gewoon erg slim

Een paard kan op elke cue leren aanspringen, bij wijze van spreken door een klopje op de hals. Het kwartje moet alleen maar even vallen wat bij wat hoort. Vrijheidsdrerssuur is bv helemaal gebaseerd op dat soort tekens.
Als het met gewone hulpen niet gaat, kun je soms tijdelijk een toevlucht zoeken naar een stemhulp of ander teken, wat misschien niet correct is in de ring, maar je wel helpt met het probleem te overwinnen. Van daar uit kun je weer stapsgewijs conditioneren naar de correcte hulp. Natuurlijk valt het bij galopkeuze, zoals in dit geval niet mee.

Soms zit verkeerd aanspringen in het in zelf licht verkeerd gedraaid zitten. Jezelf filmen kan soms veel opheldering bieden. Maar in dat geval zal de schoudervoor truc wel werken.

Het is wel een uitdaging, zo´n paard. Jammer dat ik niet in Nederland woon, ik zou wel een keertje willen komen kijken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:19

Lusitana schreef:
Het is wel een uitdaging, zo´n paard. Jammer dat ik niet in Nederland woon, ik zou wel een keertje willen komen kijken.

Als je eens in de buurt bent, ben je van harte welkom!

Je hebt inderdaad gelijk wat betreft die cue´s, je kan je paard op werkelijk alles laten aanspringen zelfs door iedere keer aan zijn rechteroor te trekken oid

Maar goed, ik kan aankomende zaterdag in ene meestarten dus heb te weinig tijd om zoiets nog aan te leren, ik ga gewoon op goed geluk....

Bedankt voor alle hulp en antwoorden!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:28

Succes!
Wel laten horen hoe het afloopt!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:48

Lusitana schreef:
Succes!
Wel laten horen hoe het afloopt!!!

Natuurlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:54

Afloop......

Ze sprong verkeerd aan.....
Maar goed, kon haar snel weer herstelen, kreeg er een 4 voor!

Had 185 en 188 punten, ben dus tevreden, voelde stukken ook erg goed aan was ook goed terug te zien in de punten!

Het op X aanspringen ging beide keren goed, helaas alleen wat weinig sprong.....
Maar goed je kan niet alles hebben...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:27

Nou, blij te zien dat je toch goede resultaten hebt gehaald! Toch jammer dat ze wel weer verkeerd aansprong. Je kunt je afvragen wat je op X anders doet dan op een lange zijde bij het aanspringen, als ze daar wel goed aanspringt. Daar zou ik me echt in verdiepen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:40

Dat weet ik wel, dan kan ik stiekem de lijn iets afvlakken naar rechts.
Heel licht maar net voldoende om haar in de goede galop te krijgen.
Het is nauwelijks te zien.....

De rechte lijn is dus net eventjes te recht zal ik maar zeggen, daar kan je niet zo´n flauwe lijn rijden want dan sta je direct naast de hoefslag.....

Gisteren met inrijden deed ze bijna wel eenmaal goed aanspringen, maar ze schrok er zo van (of ik) dat ze promp weer in draf zat.
Kon er wel om lachen, we hebben in ieder geval zeker nog werk aan de winkel!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:45

De timing van de hulpen is natuurlijk belangrijk. Misschien moet je een fractie eerder zijn om het binnenachterbeen meer naar voren te krijgen en meer gewicht naar buiten gooien...
ik stuur je een pb.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:57

Dank je!
pb heb ik gelezen plus beantwoord!

samyrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:52

Je punten waren echt verdiend! Er zaten hele fijne stukken tussen (en de jury had hetzelfde commentaar als ik je al had gegeven over het algemeen, dat is natuurlijk altijd leuk om te zien). Die galop, tja, gewoon veel trainen. Morgen in je les ook weer proberen mee te pakken, als Sam dat goed vindt. En op naar Wijdenes, kijken we daar weer hoe het dan gaat. Als het thuis eenmaal goed gaat...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:59

Dank je Sita!
We gaan er morgen in de les inderdaad ook aandacht aan besteden!
Ga vandaag nog even wat tips van Lusitana uit proberen!
En oefening baart kunst, vindt het eigenlijk ook wel een erg leuke uitdaging!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:08

Ik had gister L2 wedstrijd en we sprongen steeds verkeerd aan in de rechtergalop! Met de eerste proef had ik een 3 en met de tweede proef een 2.

Dus wij gaan ook weer oefenen op de rechtergalop (we hadden het net door )

Nikkel1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:46

Ik had ook hetzelfde probleem. Ik heb het mijn paard ook geleerd door middel van hem iets schoudervoor te zetten bij het aanspringen. Belangerijk is wel dat je hem goed de hulp leert om op je buitenbeen aan te springen zodat als je hem straks weer recht stelt met aanspringen dat die weet dat buitenbeen aanspringen is.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:59

Als iets in een proef gevraagd wordt en het is thuis nog niet bevestigd ben je volgens mij nog niet aan die proef toe. Ik lees hier allemaal foefjes om toch de proef te kunnen rijden om een punt te scoren. Wie houd wie voor de gek ??? Als mijn paard voor iets nog niet bevestigd is zal ik hem op dat moment niet starten . Zorg ervoor dat je thuis een klasse verder bent dan op concours .

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:08

andafries schreef:
Als iets in een proef gevraagd wordt en het is thuis nog niet bevestigd ben je volgens mij nog niet aan die proef toe. Ik lees hier allemaal foefjes om toch de proef te kunnen rijden om een punt te scoren. Wie houd wie voor de gek ??? Als mijn paard voor iets nog niet bevestigd is zal ik hem op dat moment niet starten . Zorg ervoor dat je thuis een klasse verder bent dan op concours .

Toch gaat dit niet helemaal op voor alle paarden. Als ik mijn paard niet had gestart toen nog niet alles bevestigd was, was ik nu nog niet zo ver als ik nu ben. Mijn paard loopt op wedstrijden (met alle andere paarden erbij) veel makkelijker (niet beter) dan thuis als ik alleen aan het rijden ben. Je moet wel reëel blijven dan en weten dat de kans er dik in zit dat je onderaan staat. Ik en mijn paard worden daar uiteindelijk alleen maar beter van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:19

@ andafries.....

Tja, dit is advies waar ik weinig mee kan.....
Dan moet je maar niet gaan starten.....alleen omdat die ENE rechtergalop op de lange zijde niet gaat......
Oei dan zullen de wedstrijden wel erg rustig worden, want wie heeft nu ALLES goed voor elkaar!
Niemand dus.....

Dit is een probleem waar ik erg hard mee aan het werk ben, weet precies waar het probleem ligt maar is helaas niet 1,2,3 opgelost.
Maar door niet te gaan starten en dus thuis te blijven kom ik er niet achter waar mijn fouten liggen (ik train namelijk nooit proefgericht ) en kan ik ook niet zien of mijn training aanslaat.

Truckjes heb ik trouwens ook een hekel aan, en ze werken ook nog niet eens.
Daar is mijn merrie veel te slim voor.

Trouwens, er zit verbetering in.......
[paard] springt nu als ik heel geconcentreerd rij, en haar goed aan het been heb netjes in de goede galop aan.....
Maar het gaat nog niet vanzelf, daar trainen we nog even op door.