Té hengst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:40

Als mijn jongste word afgekeurd blijft hij ook hengst, er word dan niet mee gedekt want ik ben tegen dekken zonder papier, of goedgekeurd zijn. Daar is echt niks zieligs aan, is gewoon projesctie dat wij denken dat het zielig is

EDIT: Als ze gaan dekken krijgen ze jusit nog meer last van hormonen dus dat is dat zieliger dan neit dekken. En als je een hengste geen paardwaardig bestaan kan geven, dan moeten de ballen er gelijkaf natuurlijk

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:44

compleet met je eens, zo bedoel ik het ook precies, dan is dat duidelijk . Niet dekken en ook geen paardwaardigbestaan, daar heb ik het over

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:45

Ja zeker maar dat eld natuurlijk voor alle paarden, elk paard verdiend een paarwaardig bestaan met soortgenoten

Volgens mij si de TS trouwens helemaal verdwenen, zullen wel niet de antwoorden zijn waar ze op had gehoopt

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:46

waarom ik dat zeg is omdat dit hengstje dus duidelijk problemen veroorzaakt/heeft met zn hormoontjes. Dat bijtgedrag en zn gevaarlijke neigingen worden alleen maar erger naarmate hij volwassen wordt als ze m niet op (kunnen) opvoeden. Als ze m toch niet als hengst gebruikt waarom dan niet ruinen? Minder hormoontjes en veiliger voor de baas.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:55

Ben met je eens dat deze geruind moet worden, zei ik al in mijn eerste post. Maar niet omdat hij toch neit gaat dekken, dat is voor mij geen reden. Wat een veel belangrijker reden hier is, is dat de TS dus niet met het gedrag en de opvoeding overweg kan. Dus in die zin ben ik het volkomen met jullie eens.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:32

dat bedoel ik
er zijn zat hengsten die gewoon opgevoed een paardwaardig bestaan leiden (of lijden?) maar soms is het beter om de ballenbak te bezoeken.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:40

je manneke is je echt aan het uitdagen zo te horen en toont totaal geen respect voor jou...vooral omdat hij zo jong is, is een goede correcte opvoeding juist nu al van groot belang!! Doe je dit niet dan blijft hij over je heen lopen. Op het juiste moment bestraffen is dan ook van groot belang! Zo lopen wij bv ten alle tijden, hoe lief onze mannen ook zijn, met een zweep!! Niet voor een afranseling maar wel om eventueel een corrigeerde tik te kunnen uitdelen in geval van nood, gelukkig reageren ze ook erg goed op ons stemgeluid!, waardoor de zweep meestal niet gebruikt hoeft te worden.

Bedenk goed voor jezelf of je een hengst datgene kan bieden waar elke hengst (eigenlijk elk paard) recht op heeft namelijk een eerlijk paardwaardig bestaan!

Succes met je kleine donderkop

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:41

Ik vraag me toch af waarom je hem zo nodig hengst wil laten, omdat dat zo leuk klinkt "ik heb een hengst" of is het "ik heb een wilde hengst en alleen ik kan er mee omgaan"?
Zo te lezen heeft het beestje totaal geen respect voor jou en is het voor jou en zijn veiligheid beter om hem toch te ruinen.
Ik heb zelf ook een hengst(je) en zodra de ballen ingedaald zijn gaan ze er toch echt af. Kan hij lekker bij de merries blijven staan en ik houd een handelbaar paardje. Niet dat dat bij ruinen vanzelf gaat maar het is toch net ff wat makkelijker. Plus dat ik dan niet constant oren en ogen voor en achter hoef te hebben.

Authentic

Re: Té hengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:45

Als je hem niet wilt castreren zou je drastisch iets aan je manier van opvoeden moeten veranderen. Mag ik je vragen wáárom je hem niet wilt castreren?

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:59

Het blijkt toch dat je niet goed genoeg met zijn gedrag kan omgaat ookal zeg je zelf van wel. Hij kan best last van zijn hormonen hebben, maar hij zal zoiezo respect voor jou moeten tonen. Dat is dus duidelijk niet het geval dus ben je toch niet consequent genoeg.
Laat hem vooral goed opvoeden door andere (volwassen) paarden. En zorg dat je echt consequent ben als jij met hem bezig ben. Zijn hormonen mogen geen excuus zijn voor zijn gedrag, hij heeft zich gewoon te gedragen tegenover mensen. Ga niet teveel met hem tutten, maar doe heel duidelijk en kort iets met hem om het daarna weer terug in de groep te zetten. Hoe meer je gaat tutten hoe meer kans hij ook krijgt om vervelend te gaan doen.

Ik verzorg momenteel een jaarling hengstje die heel erg in knoop zit met zijn hormonen. In de kudde en als hij tijdelijk op stal vast staat bij de andere paarden weet hij zich geen raad van de stress. Maar ben ik met hem bezig hoeft hij toch echt geen stap verkeert te zetten hoor en dat doet hij dan ook niet.
Ik laat hem nu vooral lekker spelen en opgevoed worden door de kudde. Val hem niet teveel lastig met geknuffel of onzinning gepoets en gewandel, maar als ik met hem bezig ben is dat heel duidelijk en heeft hij zich te gedragen.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:45

ik heb ook een hengst van 9 jaar 103 hoog een grote shet dus
hij is een stevige bonk spieren en is ook verschrikkelijk dominant en sterk

en daarvan hoor ik ook vaak van waarom hou je hem hengst nou heel simpel

zen vacht is nu mooier
hij voelt zich nu prima als hengst hij is de baas over alles
en hij dekt want hij heel gezelig vind bij een merrie

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:46

Neonlight schreef:
Mijn idee??? Je bent er niet aan toe om hengsten te houden. Heel simpel, een hengst die bijt kan van mij een rotknal verwachten. Doet ie het weer, dan nog eentje. Zero tolerance beleid, bij alles, ook bij lopen aan een touwtje. En wij hebben de liefste aanhankelijkste hengsten op stal staan, waar je echt alles mee kunt doen.

dan kun je dus niet met een hengst op schieten en heb je der geen geduld voor

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:47

clara schreef:
Ik heb een hengst van 9,5 maand oud, die heeft mij precies 1 keer gebeten ( en hard ook ) en toen heeft hij dus echt wel een flinke tik tegen z'n edele mondje gehad en hij heeft het nooit meer gedaan. Als je hengst op je springt, lijkt het me dat je opvoeding niet geheel geslaagd is, hij ziet jou waarschijnlijk als speelmaatje en niet als leider. Mijn hengst is in de wei ook een echte hengst ( jagen, bijten, stijgeren enz. ) maar bij mij probeert hij dat niet eens, hij weet dat ik de leider ben en dat ik geen leuk speelmaatje ben.

umh en wat als je hem zelf neit heb opgevoed

je kunt dat moeilijk op nieuw doen want dan snapttie er niks meer vna

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:51

lorenzolover schreef:

zen vacht is nu mooier

De vacht van een pony veranderd niet door ruinen hoor, die blijft net zo mooi. Hij is ook de baas over jou dus dat zeg je goed

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:52

karoliena schreef:
lorenzolover schreef:

zen vacht is nu mooier

De vacht van een pony veranderd niet door ruinen hoor, die blijft net zo mooi. Hij is ook de baas over jou dus dat zeg je goed

neej echt de vacht glimd veel minder enz.
jep ook over mij maar dat wis je al

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:53

Jij bent dus niet in de positie om advies te geven over de opvoeding van een hengst want die van jou misdraagt zich bij het leven. De vacht veranderd ernet door, ik weet niet waar je dat gehoor dheb maar dat is gewoon een fabeltje.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:37

TS je doet toch echt iets verkeerd, want "zelfs" een hengst mag dit absoluut niet doen!!! Kan niet iemand je helpen die ervaring heeft met hengsten opvoeden?? Ik ben bang dat je in zijn ogen op dit moment niet op de juiste trede in de rangorde staat, en misschien ben je ook nog eens niet sterk genoeg om het nu terug te draaien (als ze eenmaal doorhebben hoe sterk ze zijn, en ze hebben er ook nog eens een dominantie probleempje bij... ). Castreren valt idd aan te raden, maar als je castreert (en je zegt dat je dat niet wilt) verdwijnen deze problemen niet als sneeuw voor de zon, ook omdat hij inmiddels al bijna twee is. Dus eerst eens een potje heropvoeden (nogmaals: laat je door iemand helpen!).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:05

lorenzolover schreef:

Zero-tolerence beleid is echt wel iets anders als geduld hebben. Bovendien kan ik bijzonder goed met mijn hengsten opschieten, heb er meer mee bereikt dan jij bijvoorbeeld met jouw hengstje. Tenminste, diverse NK winnen doe je niet als je niet met je paard kunt opschieten.....

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:01

lorenzolover schreef:
Neonlight schreef:
Mijn idee??? Je bent er niet aan toe om hengsten te houden. Heel simpel, een hengst die bijt kan van mij een rotknal verwachten. Doet ie het weer, dan nog eentje. Zero tolerance beleid, bij alles, ook bij lopen aan een touwtje. En wij hebben de liefste aanhankelijkste hengsten op stal staan, waar je echt alles mee kunt doen.

Sorry maar ik hoor geen lekkere verhalen over jouw hengstje dus ik snap niet dat je zegt dat iemand anders geen geduld heeft. Als een hengst je bijt kan je niet zeggen "Aaah poepsiewoepsiedrolliewollie ik heb liever niet dat je me bijt maar ik hou nog steeds van je hoor", elk paard heeft duidelijkheid nodig maar met hengsten moet je toch iets meer oppassen, en iets duidelijker zijn.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:31

lorenzolover schreef:
umh en wat als je hem zelf neit heb opgevoed
je kunt dat moeilijk op nieuw doen want dan snapttie er niks meer vna

Uh waar haal je dit vandaan?
Je kunt een paard altijd nog van alles leren/(her)opvoeden en als jij consequent bent dan snapt een paard snel genoeg wat jij van hem verwacht.
Was mooie boel geweest als ik mijn paard niks meer had kunnen bij brengen over omgang met anderen (mens en dier) nadat ik hem gekocht had toen hij 4 was. Hij is nu 10 en ik ben zelfs nog twee weken geleden begonnen met clickertraining, hij leert snel genoeg hoor.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:34

Nou niet een shetlander maar een welsh veulen. Springt tegen je op. En gewoon niet luisteren. Maar daar komen we ook wel weer doorheen