wat doen jullie allemaal met jullie veulentje/jaarlingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:59

Wat je eventueel ook kan doen (is wat we doen met mn verzorghengstje (jaarling) ) is dat je het veulen eerst alles leert zoals borstelen, voetjes geven, meelopen, brokjes eten uit de hand enz enz. En daarna zoek je een kudde met allemaal leeftijdsgenootjes op en laat je hem/haar daar lekker een half jaartje/jaar rondlopen. Leren ze zo verschikkelijk veel van! Ons hengstje gaat in een hengstenkudde met allemaal jaarlingen in een natuurgebied rondwandelen.

Sorlede

Re: wat doen jullie allemaal met jullie veulentje/jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:14

ik vind het ook wel logisch dat je al zo vroeg dingen leert, ze vinden het leuk om te doen en zo leren ze spelerderwijs de dingen die ze nodig hebben. is het zelfde met kinderen, die leer je ook al vanaf ong hun geboorte de dingen.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:54

ik knuffel nu en leer hem wennen aan het halsten voetje geven en mee lopen. Dat is voor een veulen wel ffe genoeg;)

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:49

Vanillala schreef:
Sorry hoor, maar een jong mensenkind leert ook op de peuterspeelzaal al andere dingen dan spelen (veters strikken, luisteren naar de juf), en hoewel een mens geen paard is, denk ik toch dat het helemaal niet slecht is om een veulen al het een en ander bij te brengen. Niet dingen als lastige vrijheidsdressuur oefeningen, maar wat wennen aan enge dingen, naast de baas lopen, kan echt geen kwaad. Vind ik dan.

En waarom moeten puppies wel gelijk overal aan wennen als ze met 9 weken thuis komen, en paarden niet? Is toch hetzelfde of niet?

Naast de baas lopen, voeten op tillen en poetsen, ja dat is inderdaad iets wat ze moeten kennen (vind ik), maar dingen als schriktraining.. hoe kom je erop?

Een jaarling moet je zoveel mogelijk met rust laten, vind ik. Die dieren moeten met zichzelf bezig zijn, en niet met een baas die niet kan wachten tot de jaarling 3 jaar is!

Ennuh... een paard is nog altijd geen hond

PlauGenGuy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:11

Mag ik misschien vragen wat die schriktraining is?? Ik lees er op het Western forum nooit iets over. Ik heb mijn paardje gekocht toen hij vier maand was. Ik ben toen hij een jaar was lekker met hem gaan wandelen langs de weg (ongeveer 1 x per maand) en wat leuke dingen zoal een zeiltje, parapluutje dat soort dingen, gewoon spelerderwijs en nooit langer dan 10 min. 1 x per week. Dat moet kunnen vind ik en daarnaast liep ie gewoon lekker op de wei met zijn leeftijdgenootjes.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:31

Lekker veulen laten zijn verder af en toe even gezellig knuffelen, lachen om al zijn rare capriolen en snoeten die hij kan trekken, leren een kleine tijd vast te staan, en gewoon wennen aan het contact met mensen borstelen zo heeel af en toe, is niet eens nodig, 't is toch een lekker weideveulen en veel poetsen en borstelen maakt alleen maar dat zijn vacht meer moeite krijgt met het aanpassen aan het weer

Ik zou zeggen: geniet er gewoon van, observeer je veulentje maar eens een uurtje; de meesten zijn vaak zo energiek, daar kan je wel uren naar kijken

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:12

Inderdaad Gewoon lekker veulen/jaarling laten zijn!

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:59

mijn 10 maanden oude haffie is zoooo vervelend op dit moment dat er niets mee te doen valt, hij wordt ook binnenkort gecastereerd (anders mag hij de wei nietop) maar ik laat hem dus lekker veulen, wat hij nu kan : vast staan, poesten, voetje geven, meelopen, gewend aan verkeer,sociaal tegen andere paarden en mensen...

meer verwacht ik op dit moment nog niet van hem, eind van de zomer seizoen wil ik, als hij eraan toe is, beginnen met longeren, gewoon aan een longeerlijn zonder poespas voor maar 10 minuten ofzo... zodat hij zich niet verveelt want speeltjes etc vind ik onzin dus lekker op de wei en af en toe longeren, is hij er nog niet aan toe dan lekker op de wei....

volgend jaar zien we wel weer!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:24

krizzy schreef:
Wat je eventueel ook kan doen (is wat we doen met mn verzorghengstje (jaarling) ) is dat je het veulen eerst alles leert zoals borstelen, voetjes geven, meelopen, brokjes eten uit de hand enz enz.

Brokjes uit de hand eten leren??? Regel nummer 1 bij mij is: er wordt niets uit de hand gegeven. Ik heb een hekel aan schooiers, en zeker jonge paarden krijgen er bijtgedrag van.

Onze veulens gaan altijd naar de keuring, dus als ze een maand of 4 oud zijn kennen ze al behoorlijk veel. Vaststaan hoort daarbij, wassen en invlechten, poetsen, meelopen aan touwtje. Daarna gaan ze het land op en wordt er niks meer mee gedaan als af en toe eruit gehaald en dan dus weer aan het touwtje meelopen. Dit alleen voor omweiden, hoefsmid, wormenkuur of iets dergelijks. Als ze 2 zijn komen ze iets meer in de hand, dan wordt er een heel voorzichtig begin gemaakt van longeren (een maandje misschien 1 keer per week 3 minuten) en ze gaan weer terug het land op. Afhankelijk van de rijpheid en het geslacht komen ze later weer het land af, of om betuigd te worden of om klaar gemaakt te worden voor de hengstenkeuring.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:59

[/quote]wat doen jullie allemaal met jullie veulentje/jaarlingen?[quote]

Helemaal niks. Mijn jaarling hengst staat in de begrazing. Daar kan hij lekker opgroeien en stoeien met leeftijdsgenootjes.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:49

Hij staat voornamelijk in de wei met mijn andere paard. Verder kan hij vaststaan en stilstaan.
Eens per week borstel ik hem een beetje, til zijn voetjes op en hij kan netjes meelopen aan een touwtje (ook langs de weg).

Verder doe ik niet superveel met hem, hij moet voornamelijk jong zijn en alles ontdekken.

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:51

Ze staat vaak in de wei met haar leeftijdgenootje.
Verder knuffel ik haar vaak, poets ik haar lekker en ga ik af en toe met haar wandelen.
Ze kan al vaststaan en voetjes geven en netjes meelopen aan een touwtje en ze is verkeersmak.

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:38

Sfieke schreef:
Vanillala schreef:

Naast de baas lopen, voeten op tillen en poetsen, ja dat is inderdaad iets wat ze moeten kennen (vind ik), maar dingen als schriktraining.. hoe kom je erop?

Een jaarling moet je zoveel mogelijk met rust laten, vind ik. Die dieren moeten met zichzelf bezig zijn, en niet met een baas die niet kan wachten tot de jaarling 3 jaar is!

Ennuh... een paard is nog altijd geen hond

Schriktraining.. Kijk, ik bedoel met wat enge dingen ook niet dat je met met plastic zeilen om z'n oren gaat slaan, voetbaltoeters naast z'n hoofd af laten gaan en een trekker half over zn hoefjes laat rijden (wat ik overigens ook dikke onzin vind bij een ouder paard wat geen ME-er moet worden), maar een beetje een trekker bekijken van een afstandje en dat soort dingen, zie ik geen probleem in. Scheelt alleen maar gezeik later.

Een paard is geen hond, maar een pup van negen maanden, daar is niks anders aan dan een veulen van een jaar. Die moeten allebij verschillende dingen leren, en ik vind niet dat je kan zeggen dat een hondje wel gelijk alles helemaal moet leren tot op commando poepen, terwijl een pony in principe zijn eerste drie levensjaren nog amper aangeraakt mag worden?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:36

Ik zou ook juist de eerste 3 jaar lekker bezig zijn met opvoeding!!

Natuurlijk wel op het 'nivo' van het jonge ding, dus niet langer dan zeg 30 minunten per keer, en hij moet wel 24/7 in het land staan met andere paarden (liefst leeftijdgenoten en oudere, dan worden ze meteen opgevoed).

Maar het is ook wel belangrijk om vanaf het begin met het dier kleine wandelingetjes te maken, te leren dat ze jou kunnen vertrouwen en dat je dus het dier overal kan aanraken en het zijn voetjes geeft.
Heb je later alleen maar profijt van en geeft het dier ook afwisseling, en avontuur in zijn jeugd!
'schriktraining' doe ik ook altijd, beginnend met iets kleins, belonen ('enge' ding weghalen) als ze er niet meer op wegrennen o.i.d. Wandelen, zodat ze bijv. wild zien wegrennen, auto's zien rijden.

Maar nogmaals, dat doe je uiteraard niet in 1 dag. Je doet afentoe wat en dan hoogstens een half uurtje. Dag erna laat je het dier voor wat het is zodat ie alles kan verwerken, van geestelijke indrukken worden ze ook moe!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:21

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... =666861347

dat is het boek " Van veulen tot rijpaard"
Daar staan echt vanalle dingen in die je best met je veulen doet
Ik heb het net helemaal gelezen en ben het helemaal met Richard Maxwell eens

een kind dat jonger is dan 3 leert toch ook al dingen? dus waarom een veulen niet?

dell_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:09

Voordat ze gespeend werden dat was met 3 maanden. Voetjes optillen meelopen aan de hand en in de wei. Keer een borstel erover halen dat ze weten wat is. En een beetje troetelen en aanklooien. Na die maanden staan ze dag en nacht in het land. En worden ze er alleen gevangen voor verhuizen naar een andere wei en smid en wormspuit. Zeker een dier wat dag en nacht buiten staat moet je niet borstelen. Af en toe ga ik kijken en doe ik een beetje aaien maar verder niks.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:22

Mijn beestje word in mei twee en kan:
-vaststaan
-Verkeersmak
- Ik kan haar poetsen wassen
- hoeven uitkrabben hoefsmid
-Trailermak
-Loopt braaf mee aan het halster
-En ik begin nu met de stemhulpen, dus als ik met haar ga lopen al is het van de poetsplaats naar de wei bij wijze van dan gebruik ik Stap, Draf en Halt.
Zodat ik daar straks met beleren voordeel van heb.

Ik ben van 6 maanden af aan begonnen met vaststaan, meelopen, poetsen verkeersmak maken.
Ik vind het zeker belangerijk dat ze buiten komen, ze staat ook 24/7 buiten.
Maar ik denk dat al die kleine dingetjes het alleen maar makkelijker maken in de toekomst.
De stemhulpen ben ik trouwens pas een maand geleden mee begonnen, omdat ze nu richting twee loopt. En dan alleen als ik ergens met haar naartoe loop.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:34

je kan hem ook kunstjes leren! niet te moeilijk enzo maar zoals buigen!

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 03:59

De opfok in

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:18

Lekker de wei op met leeftijdsgenootjes en misschien een paar taaie merries

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:05

lois_fjordje schreef:
je kan hem ook kunstjes leren! niet te moeilijk enzo maar zoals buigen!

Ja dat kan maar dat is een van de onverstandigste dingen die je met zo'n jonkie kan doen, dat is helemaal niet goed voor 'm! Vrijheidsdressuur mag vanaf 2,5 jaar, eerder daarmee beginnen is gewoon sneu, dat kunnen ze nog niet aan (zowel geestelijk als lichamelijk).

Ik wandel met die van mij af en toe, en oefenen met d'r hoefjes geven enzo, poetsen en wennen aan enge dingen, daar heb je later alleen maar profijt van.

Let wel op dat je niet te lang met 'm bezig bent, op deze leeftijd kunnen ze zich nog niet zo lang concentreren en kunnen ze 'vervelend' worden als je te lang met ze bezig bent.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:32

Ik ga 2 keer per week naar mijn veulie en poets hem dan even en soms doe ik hem het halster om en ga ik een stukje met hem wandelen. Dat wandelen vindt hij fantastisch, hij is erg nieuwsgierig naar alles, we komen per keer wel 5 meter verder dan de vorige keer.... Hij vindt de strepen op de weg nu al normaal maar iedere nieuwe boom moet onderzocht worden... En soms loop ik alleen even achter het huis, daar is ook veel te ontdekken. De rest van de tijd loopt hij lekker in de wei met 2 maatjes.
Ik vind het belangrijk dat ik hem overal kan aanraken en dat hij het normaal vindt dat ik overal en nergens om hem heen sta. Hij vindt dat ook goed en vertrekt geen spier als ik met hem bezig ben. Verder vind ik voetjes optillen ook belangrijk zodat hij ook rustig is bij de smid.
Voetjes afspuiten ga ik binnenkort mee beginnen, hij wordt binnenkort gecastreerd zou best nodig kunnen zijn dat hij dan gekoeld wordt... Dus toch ook aan water laten wennen.
Hij hoeft voor mij geen ME veulie te worden, maar veel voorkomende dingen laten zien en vertrouwen opbouwen zodat ik daar later profijt van heb, dat hij niet bij het minste of geringste over de zeik gaat. En hij vindt de aandacht erg fijn, ik probeer wel maat te houden en hem vooral lekker in de wei te laten, het is ook heel belangrijk voor mij dat hij het leuk blijft vinden en dat ik stop voordat hij vervelend wordt!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:07

Ik heb een hengstje wat in mei 1 jaar word. Ik borstel hem wat hij ook erg fijn vind en ik moet zeggen voor zo een jong beessie blijft hij keurig netjes staan en omdat hij nu nog op stal staat gooi ik hem elke dag lekker los in de bak. Vanaf mei gaat hij samen met een andere jaarling hengst het land op en mag hij lekker groeien. Ik ga er dan wel elke dag heen om te controleren of het goedgaat en het water bij te vullen. Trouwens vraagje voeren jullie je veulens ook nog bij in de zomer als ze op het land staan?en zo ja wat voeren jullie dan. Ik heb voor dit paardje ook een veulen gehad die ik altijd in handen heb gehad vanaf 6 maanden en ik heb er altijd een fijn paard aan gehad altijd lief luisterde goed niet gemeen. Ik vind je kan je paard niet 2 jaar het land op gooien en er niet naar omkijken hem er uit halen en dan verwachten dat ze alles kunnen. Al doe je maar lichte dingen beetje poetsen beetje knuffelen tis de basis van de opvoeding en je hebt er als ze 3 zijn alleen maar profijt van. En wat het bijten betreft net wat er al eerder gezegd werd terug bijten die van mij heeft 1 keer gebeten heb hem in ze lip truggebeten en hij heeft het sindsdien niet meer gedaan.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:35

Ze staan in een kudde op het land. Verder leren we ze alles, halster om, meelopen, poetsen, voetjes, en gaan speels soms wat leuke oefeningen doen.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:59

Mijn jaarling vindt het juist prachtig om af en toe ok eens de wei uit te komen om lekker gepoetst te worden en te gaan wandelen. Ze is haast verslaafd aan aandacht. Zelfs als ik het landje ga uitmesten loopt ze de hele tijd achter me aan om een aai of een knuffel te krijgen. Ik kan haar moeilijk gaan negeren dan...