Paard staakt op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:38

KiWiKo schreef:
De proef niet voor laten lezen en uit je hoofd rijden???

Heb ik geprobeerd, werkte niet. We roepen nu te pas en te onpas AX binnekomen Hij denkt dat we gek geworden zijn . Ben heel veel proefjes aan het oefenen nu.

jasmijn78

Re: Paard staakt op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:54

orion1996 schreef:
En lol erin hebben is een groot woord. Als ik het echt zo leuk had gevonden had ik wel meer dan 5 wedstrijden gereden in 2 jaar en er tijd voor vrij gemaakt. Ik vind er namelijk geen donder meer aan, maar moet ik hem maar zijn zin geven?

Als je er geen lol in hebt, waarom dan nog op wedstrijd gaan? Omdat je hem ze zijn zin niet wil geven? Dan wordt een wedstrijd toch een strijd tussen jou en je paard? En niet tussen jou en je concurrenten? Dat lijkt me niet de juiste insteek om om wedstrijd te gaan. Ook geloof ik er echt niet in dat jou paard 'met opzet' langzamer gaat lopen op het moment dat hij A-X binnenkomen hoort. Paarden doen namelijk nooit iets 'met opzet' om jou lekker te treiteren ofzo, het is van het paard altijd een reactie ergens op. Kennelijk voelt jou paard jou verandering/spanning bij aanvang van een proef en reageert daarop.

Bovendien lijkt mij het feit dat jou paard zich volgens jou zeggen niet door anderen laat rijden een teken van een slechte opvoeding/training. Als je paard namelijk goed opgevoed en getraind is, moet een ander die enigzins normaal kan rijden er ook zo mee weg kunnen rijden. Wellicht rijdt een ander misschien consequenter en komt je paard daar dan tegen in protest...

Het probleem zit volgens mij gewoon in jou rijden. Jij gaat kennelijk anders rijden op het moment dat je 'A-X binnenkomen' hoort. Ik had ook lange tijd het probleem dat mijn paard tijdens de proef uit elkaar viel. Maar dat kwam doordat ik anders ging rijden (vergat te rijden of ging er juist teveel aan rijden) en hem tijdens de training niet scherp genoeg aan het been had. Nu ik hem tijdens de training scherper aan het been heb, en er om denk dat ik (ontspannen) blijf rijden tijdens de proef en hem niet ga tegenwerken, is mijn probleem opgelost.

Bovendien kan je met paarden van 1 ding op aan, als jij alleen al denkt dat hij iets gaat doen, dan gebeurt vaak het ook. Zo goed voelen ze jou aan. Dus als jij denkt hij stopt ermee, dan stopt hij er ook mee. Met een andere (positieve) instelling aan je proef beginnen dus.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:59

Er komen bij mij twee dingen naar boven. Ga eens tijdens je training in compleet wedstrijdtenue een proefje rijden en laat het opnemen. Laat ook eens je proef opnemen. Misschien zie je daar verschil tussen?

En wat ik me ook nog bedacht - kom je altijd op dezelfde hand binnen of wissel je dat af?

marsi

Re: Paard staakt op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:13

Dit probleem heb ik ook heel lang (gehad). Toen ik nog bij de pony's startte, had ze hier ook verschrikkelijk last van. Zodra ze hoorde dat er iemand begon met voorlezen, kreeg ik dr niet meer vooruit...ik heb dat toen opgelost door het proefje voortaan uit mijn hoofd te leren. Dit heeft denk ik 2 keer gewerkt en toen kreeg ik haar wéér niet vooruit.
Op dat moment werd ik net 18 en hield het wedstrijdrijden even op voor mij (geen tijd, vervoer, enz.) Ik heb toen nog een enkele keer een proefje tijdens een onderlinge wedstrijd gereden, maar er was niet veel verschil te merken.

Sinds enkele maanden ben ik gestart bij de paarden. De eerste wedstrijd verwachtte ik er niet teveel van en was ik al lang blij dat ze op de trailer ging...
Vanaf toen is het eigenlijk behoorlijk gegaan. De laatste tijd heeft ze steeds meer haast en 'denkt ze vooruit'. Ik heb laatst een clinic gehad en blijkbaar is er toen een knopje bij ons beide omgegaan...sindsdien loopt ze lekker (kreeg altijd commentaar: 'impulsverlies'). Afgelopen week weer eens een keer een proefje gereden en warempel, er stond nergens dat ik impulsverlies had! Ik moet wel zeggen dat ik écht voortaan voor mijn plezier op wedstrijd ga en niet voor de punten. Dit scheelt ook wel veel, hoor!

Wat ik met dit verschrikkelijk lang verhaal dus eigenlijk wil zeggen: heb geduld en rijdt gewoon eens een tijdje voor jezelf. Je gaat dan heel anders rijden omdat er geen druk meer achter zit...ik zal niet zeggen dat het bij iedereen helpt, maar bij mij doet het dat wel. Dus wie weet kun je dat gewoon eens proberen? Wie niet waagt, die niet wint!